(C/2024/5323)
Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 9 września 2024 r.)
Strony
Strona skarżąca: Crédit agricole SA (Montrouge, Francja) i 49 pozostałych skarżących, których nazwiska wymieniono w załączniku do wyroku (przedstawiciele: A. Gosset-Grainville, M. Trabucchi i C. Duriez, adwokaci)
Strona pozwana: Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (przedstawiciele: K.-P. Wojcik, J. Kerlin, C. Flynn i C. De Falco, pełnomocnicy, których wspierali F. Louis, P. Gey i H.-G. Kamann, adwokaci)
Interwenienci popierający stronę pozwaną: Parlament Europejski (przedstawiciele: J. Etienne, M. Menegatti i G. Bartram, pełnomocnicy) Rada Unii Europejskiej (przedstawiciele: E. d'Ursel, J. Haunold i A. Westerhof Lofflerova, pełnomocnicy)
Przedmiot
W skardze opartej na art. 263 TFUE skarżący wnoszą o stwierdzenie nieważności wydanej przez Jednolitą Radę ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (SRB) decyzji SRB/ES/2022/18 z dnia 11 kwietnia 2022 r. w sprawie obliczenia składek ex ante za rok 2022 na rzecz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (SRF) w zakresie, w jakim decyzja ta ich dotyczy.
Sentencja
1) Stwierdza się nieważność wydanej przez Jednolitą Radę ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (SRB) decyzji SRB/ES/2022/18 z dnia 11 kwietnia 2022 r. w sprawie obliczenia składek ex ante za rok 2022 na rzecz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w zakresie, w jakim decyzja ta dotyczy Crédit agricole SA i pozostałych skarżących, których nazwy wymieniono w załączniku.
2) Skutki decyzji SRB/ES/2022/18 zostają utrzymane w mocy w zakresie, w jakim dotyczy ona Crédit agricole SA i pozostałych skarżących, których nazwy wymieniono w załączniku, do czasu podjęcia przez SRB niezbędnych środków w celu wykonania niniejszego wyroku w rozsądnym terminie, który nie może przekroczyć sześciu miesięcy od dnia uprawomocnienia się niniejszego wyroku.
3) SRB pokrywa własne koszty oraz koszty poniesione przez Crédit agricole SA i pozostałych skarżących, których nazwy zostały wymienione w załączniku.
4) Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej pokrywają własne koszty.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.5323 |
| Rodzaj: | Wyrok |
| Tytuł: | Sprawa T-410/22: Wyrok Sądu z dnia 17 lipca 2024 r. - Crédit agricole i in. v. SRB |
| Data aktu: | 17/07/2024 |
| Data ogłoszenia: | 09/09/2024 |