Język postępowania: grecki
(Dz.U.UE C z dnia 29 lipca 2024 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: M. Escobar Gómez, Th. Adamopoulos)
Strona pozwana: Republika Grecka
Żądania strony skarżącej
- Stwierdzenie, że Republika Grecka, nie podejmując środków, które zapewnią wykonanie wyroku Trybunału w sprawie C-600/12, uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na podstawie art. 260 ust. 1 TFUE;
- zasądzenie od Republiki Greckiej zapłaty na rzecz Komisji dziennego ryczałtu w wysokości 2 050 EUR za okres między ogłoszeniem wyroku w sprawie C-600/12 a - w zależności od tego, co nastąpi wcześniej - wykonaniem przez Republikę Grecką wyroku, o którym mowa, lub ogłoszeniem wyroku w niniejszej sprawie, lecz nie mniej niż 1 148 000 EUR;
- jeżeli naruszenie stwierdzone w pkt 1 będzie się nadal utrzymywać w dniu ogłoszenia wyroku w niniejszej sprawie, zobowiązanie Republiki Greckiej do zapłaty na rzecz Komisji dziennej kary pieniężnej w wysokości 18 450 EUR od dnia ogłoszenia wyroku w niniejszej sprawie do dnia wykonania przez Republikę Grecką wyroku wydanego w sprawie C-600/12; oraz
- obciążenie Republiki Greckiej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Komisja twierdzi, że Republika Grecka nie podjęła środków zapewniających wykonanie wyroku z dnia 17 lipca 2014 r. w sprawie C-600/12, Komisja/Grecja. W szczególności wykonanie wyroku z dnia 17 lipca 2014 r. w celu zastosowania się do art. 13 i art. 36 ust. 1 dyrektywy 2008/98/WE 1 oraz art. 14 dyrektywy 1999/31/WE 2 zakłada zaprzestanie działalności składowiska odpadów na wyspie Zante, w Gryparaiika, region Kalamaki. Taką zgodność z prawem Unii można osiągnąć dopiero po rekultywacji i ostatecznym zaprzestaniu działalności składowiska zgodnie z wymogami określonymi w art. 14 dyrektywy 1999/31/WE, który odsyła do art. 13 tej samej dyrektywy. Tymczasem Republika Grecka nie podjęła niezbędnych środków, o których mowa powyżej, i brak podjęcia środków koniecznych do ostatecznego zaprzestania działalności składowiska odpadów na Zante powoduje dalsze utrzymywanie się ryzyka degradacji środowiska, co z kolei stanowi ciągłe utrzymywanie się naruszenia art. 3 i art. 36 ust. 1 dyrektywy 2008/98/WE oraz art. 14 dyrektywy 1999/31/WE.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.4578 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-368/24: Skarga wniesiona w dniu 23 maja 2024 r. - Komisja Europejska/Republika Grecka |
| Data aktu: | 29/07/2024 |
| Data ogłoszenia: | 29/07/2024 |