Wniosek o zmianę dotyczący określenia tradycyjnego
"Chacolí-Txakolina"
Data otrzymania: 11 kwietnia 2024 r.
Liczba stron (łącznie z niniejszą stroną): 4
Język wniosku o wprowadzenie zmiany: hiszpański
Numer dokumentacji: Ares(2024)2664803
Określenie tradycyjne, o którego zmianę składany jest wniosek: "Chacolí-Txakolina"
Wnioskodawca: Dyrekcja Generalna ds. Przemysłu Spożywczego, Ministerstwo Rolnictwa, Rybołówstwa i Żywności, Hiszpania
Pełny adres (ulica i numer domu, miejscowość i kod pocztowy, kraj):
Po Infanta Isabel, 1, 28071 Madryt, Hiszpania
Przynależność państwowa: hiszpańska
Telefon, faks, e-mail:
Tel. +34 91 347 53 97;
Faks +34 91 347 54 10;
E-mail: dgia@mapa.es; sgccala@mapa.es
Opis zmiany:
Zgodnie z definicją/warunkami stosowania określenia tradycyjnego "Chacolí-Txakolina" w eAmbrosia:
"Objęte ChNP wino »Chacolí de Bizkaia-Bizkaiko Txakolina«, »Chacolí de Getaria-Getariako Txakolina« i »Chacolí de Álava- Arabako Txakolina« powstało zasadniczo z odmian Ondarrabi Zuri i Ondarrabi Beltza. Wino o minimalnej zawartości alkoholu wynoszącej 9,5 % obj. (11 % obj. w przypadku wina białego fermentowanego w beczce), maksymalnie 0,8 mg/ l kwasowości lotnej i 180 mg/l całkowitej zawartości siarki (140 mg/l w przypadku win czerwonych)".
Powyższa definicja/powyższe warunki stosowania jest/są związana/związane z art. 112 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007.
Definicja/warunki stosowania otrzymuje/otrzymują brzmienie:
"Chacolí-Txakolina-Txakoli"
"Wino kategorii 1) produktów sektora wina, jak określono w części II załącznika VII do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r., uprawnione do objęcia następującymi chronionymi nazwami pochodzenia: »Chacolí de Bizkaia - Txakoli de Bizkaia - Bizkaiko Txakolina«, »Chacolí de Getaria - Txakoli de Getaria - Getariako Txakolina« oraz »Chacolí de Álava - Txakoli de Álava - Arabako Txakolina«."
Wyjaśnienie powodów zmiany
Określenie tradycyjne "Chacolí-Txakolina" jest objęte ochroną, a jego stosowanie jest uregulowane przez Unię Europejską w art. 112 lit. b) i art. 113 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007.
Określenie to stosuje się w przypadku win objętych chronionymi nazwami pochodzenia "Chacolí de Bizkaia - Bizkaiko Txakolina - Txakoli de Bizkaia", "Chacolí de Getaria - Getariako Txakolina - Txakoli de Getaria" i "Chacolí de Álava - Ara- bako Txakolina - Txakoli de Álava".
Obecnie proponuje się dodanie "Txakoli" jako trzeciej formy lub pisowni określenia tradycyjnego. Jest ona tak samo tradycyjna jak pozostałe dwie objęte ochroną pisownie: "Chacolí" i "Txakolina". Wynika to wyraźnie z faktu, że jest ona zawarta w nazwach trzech chronionych nazw pochodzenia uprawnionych do stosowania tego określenia tradycyjnego. Jednak ze względu na błąd nie jest ona obecnie uwzględniona w rejestrze.
Ponadto producenci dostrzegają potrzebę stosowania innych odmian winorośli oprócz odmian Ondarrabi Zuri i Ondarrabi Beltza. Ma to na celu przystosowanie się do zmiany klimatu i jej wpływu na zawartość alkoholu, kwasowość i stabilność win. Co więcej, jest to zróżnicowany sektor produkcji, w którym obok bardziej tradycyjnych wytwórni win działają bardziej innowacyjne wytwórnie, które starają się zróżnicować produkowane przez nie wina. Podkreślają one również wykorzystanie innych zwyczajowych i tradycyjnych odmian winorośli, promując i chroniąc swoje dziedzictwo winiarskie. Doprowadziło to do podjęcia przez trzy rady regulacyjne wspólnych działań w celu osiągnięcia porozumienia i zapewnienia uczciwej konkurencji między producentami.
Określenie tradycyjne zostaje zmienione zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r., Wymaga to zmian legislacyjnych na szczeblu państwa członkowskiego, w tym przypadku wspólnoty autonomicznej Kraju Basków jako organu właściwego dla chronionych nazw pochodzenia "Chacolí de Bizkaia - Txakoli de Bizkaia - Bizkaiko Txakolina", "Chacolí de Getaria - Txakoli de Getaria - Getariako Txakolina" i "Chacolí de Álava - Txakoli de Álava - Arabako Txakolina".
Do celów jasności, przejrzystości i pewności prawa określenie tradycyjne "Chacolí - Txakolina - Txakoli" zostaje uregulowane. Określenie to stosuje się w odniesieniu do win o następujących chronionych nazwach pochodzenia: "Chacolí de Bizkaia - Txakoli de Bizkaia - Bizkaiko Txakolina", "Chacolí de Getaria - Txakoli de Getaria - Getariako Txakolina" oraz "Cha- colí de Álava - Txakoli de Álava - Arabako Txakolina". Regulacja nastąpiła w drodze zarządzenia regionalnego Ministra Rozwoju Gospodarczego, Zrównoważonego Rozwoju i Środowiska w rządzie Kraju Basków z dnia 20 marca 2024 r., opublikowanego w Dzienniku Ustaw Kraju Basków nr 66 z dnia 4 kwietnia 2024 r. Zarządzenie jest odpowiednim instrumentem prawnym do zatwierdzenia określeń tradycyjnych, a następnie do ich zmiany w rejestrze UE.
Definicja ta została ustanowiona i opublikowana, aby zapewnić przejście od obecnych ram prawnych regulujących określenie tradycyjne "Chacolí - Txakolina - Txakoli", stosowane w odniesieniu do trzech wyżej wymienionych chronionych nazw pochodzenia. Definicja opisuje cechy charakterystyczne i cechy wspólne. Dzięki temu producenci mogą konkurować na równych zasadach, a konsumenci otrzymują jasne informacje.
Podpisujący: Dyrektor ds. jakości i przemysłu spożywczego w Departamencie Rozwoju Gospodarczego, Zrównoważonego Rozwoju i Środowiska rządu Kraju Basków.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.4513 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Publikacja wniosku o zmianę określenia tradycyjnego w sektorze wina na podstawie 28 ust. 3 i art. 34 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do wniosków o objęcie ochroną nazw pochodzenia, oznaczeń geograficznych i określeń tradycyjnych w sektorze wina, procedury zgłaszania sprzeciwu, ograniczeń stosowania, zmian w specyfikacji produktu, unieważnienia ochrony oraz etykietowania i prezentacji - Chacolí-Txakolina |
| Data aktu: | 17/07/2024 |
| Data ogłoszenia: | 17/07/2024 |