Streszczenie decyzji Komisji z dnia 13 maja 2024 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (Sprawa DMA.100019 - BOOKING - ONLINE INTERMEDIATION SERVICES - VERTICALS) (notyfikowana jako dokument C(2024) 3176 final)

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 13 maja 2024 r.
dotyczące decyzji na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925

(Sprawa DMA.100019 - BOOKING - ONLINE INTERMEDIATION SERVICES - VERTICALS)

(notyfikowana jako dokument C(2024) 3176 final)

(C/2024/4360)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE C z dnia 4 lipca 2024 r.)

W dniu 13 maja 2024 r. Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 1 . Zgodnie z przepisami art. 44 rozporządzenia Rady (UE) 2022/1925 Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1. WPROWADZENIE

(1) W decyzji o wskazaniu ("decyzja") wskazano Booking Holdings Inc. ("Booking Holdings") jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 ust. 4 aktu o rynkach cyfrowych w odniesieniu do następującej podstawowej usługi platformowej świadczonej przez Booking Holdings: Booking.com - usługi pośrednictwa internetowego przedsiębiorstwa Booking Holdings. Z informacji zawartych w powiadomieniu dokonanym przez Booking Holdings 2  oraz z analizy Komisji wynika, że Booking.com samodzielnie stanowi ważny punkt dostępu dla użytkowników biznesowych umożliwiający im dotarcie do użytkowników końcowych, o którym mowa w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych.

2. PROCEDURA

(2) 1 marca 2024 r. Booking Holdings powiadomiło 3  Komisję, na podstawie art. 3 ust. 3 akapit pierwszy aktu o rynkach cyfrowych, że osiąga progi określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych w odniesieniu do następującej podstawowej usługi platformowej: usługi pośrednictwa internetowego Booking.com.

(3) Aby zapewnić przedsiębiorstwu Booking Holdings prawo do bycia wysłuchanym, 25 marca 2024 r. Komisja skierowała do niego pismo przedstawiające jej wstępne opinie na temat powiadomienia dokonanego przez Booking Holdings.

(4) Booking Holdings odpowiedziało na pismo Komisji 4 kwietnia 2024 r.

3. RAMY PRAWNE

(5) W akcie o rynkach cyfrowych ustanowiono zestaw wąsko zdefiniowanych i obiektywnych kryteriów, które pozwalają zakwalifikować dużą platformę internetową jako strażnika dostępu. Wskazanie strażnika dostępu powinno być dokonane w odniesieniu do co najmniej jednej podstawowej usługi platformowej świadczonej przez przedsiębiorstwo, stanowiącej ważny punkt dostępu dla użytkowników biznesowych, za pośrednictwem którego docierają oni do użytkowników końcowych, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych. W celu stwierdzenia, czy usługa świadczona przez przedsiębiorstwo jest podstawową usługą platformową spełniającą wymogi określone w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych, konieczne jest na wstępie zakwalifikowanie danej usługi i określenie jej zakresu. Istotnym kryterium kwalifikacji i określenia zakresu podstawowej usługi platformowej jest cel, do jakiego usługa jest wykorzystywana przez użytkowników końcowych lub biznesowych bądź przez obie te grupy użytkowników.

(6) Zgodnie z art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych Komisja wskazuje dane przedsiębiorstwo jako strażnika dostępu, jeżeli spełnia ono łącznie trzy wymogi, mianowicie: a) wywiera znaczący wpływ na rynek wewnętrzny, b) świadczy podstawową usługę platformową będącą ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych oraz c) zajmuje ugruntowaną i trwałą pozycję w zakresie prowadzonej przez siebie działalności lub można przewidzieć, że zajmie taką pozycję w niedalekiej przyszłości. Art. 3 ust. 2 zawiera domniemanie, że wymogi te są spełnione w przypadku osiągnięcia pewnych progów ilościowych, mianowicie rocznego obrotu lub kapitalizacji rynkowej, a także liczby użytkowników końcowych i biznesowych danej podstawowej usługi platformowej w każdym z trzech ostatnich lat obrotowych.

4. OCENA KOMISJI

(7) Komisja uważa, że Booking.com stanowi podstawową usługę platformową w formie usługi pośrednictwa internetowego, która różni się od innych usług pośrednictwa internetowego oferowanych przez Booking Holdings, tj. Agoda, Priceline, Kayak i OpenTable. Wynika to z faktu, że (i) usługi te są oferowane jako całkowicie odrębne usługi oraz (ii) w przypadku Kayak i OpenTable są wykorzystywane do różnych celów przez ich użytkowników końcowych i użytkowników biznesowych.

(8) Ponadto Booking.com stanowi jedną podstawową usługę platformową w formie usługi pośrednictwa internetowego, bez względu na różne rodzaje usług turystycznych dostępnych w ramach Booking.com (np. hotele, loty i inne rodzaje lub kategorie usług turystycznych). Wynika to z faktu, że Booking.com jest wykorzystywany wyłącznie do pośredniczenia w usługach turystycznych. Ponadto oferowana przez Booking Holdings usługa RentalCars.com stanowi część Booking.com - podstawowej usługi platformowej w formie usługi pośrednictwa internetowego przedsiębiorstwa Booking Holdings. Wynika to z faktu, że RentalCars.com służy użytkownikom jako punkt dostępu do tej samej oferty usług turystycznych dostarczanej za pośrednictwem Booking.com.

(9) Usługa Booking Network Sponsored Ads (BNSA) jest dostarczana przez Booking Holdings jako usługa odrębna od podstawowej usługi platformowej w formie usługi pośrednictwa internetowego Booking.com, bez względu na to, czy usługa ta stanowi podstawową usługę platformową. Wynika to z faktu, że BNSA i Booking.com (i) są oferowane przez Booking Holdings jako całkowicie odrębne usługi, niezależnie od tego, że niektóre funkcje usługi BNSA są dostępne za pośrednictwem platformy zewnętrznego dostawcy Koddi, a w każdym razie (ii) są wykorzystywane do różnych celów przez użytkowników końcowych i użytkowników biznesowych. Celem BNSA jest promowanie ofert w wyznaczonej przestrzeni interfejsu internetowego, na górze wyników wyszukiwania podstawowej usługi platfor- mowej w formie usługi pośrednictwa internetowego Booking.com, aby zwiększyć szanse użytkowników biznesowych na to, że użytkownicy końcowi klikną na ich oferty i dokonają większej liczby rezerwacji.

(10) Ustalenia zawarte w decyzji opierają się na informacjach dostępnych Komisji w czasie wydawania decyzji. Gdyby nastąpiła istotna zmiana stanu faktycznego, na podstawie którego podjęto decyzję, lub gdyby decyzję podjęto na podstawie niekompletnych, nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji, Komisja może ponownie rozpatrzyć lub zmienić tę decyzję, na podstawie art. 4 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych.

5. OCENA KOMISJI

(11) Z wyżej wymienionych powodów Booking Holdings wskazano w decyzji jako strażnika dostępu w odniesieniu do jego usługi pośrednictwa internetowego Booking.com.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 z dnia 14 września 2022 r. w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym oraz zmiany dyrektyw (UE) 2019/1937 i (UE) 2020/1828 (akt o rynkach cyfrowych), Dz.U. L 265 z 12.10.2022, s. 1.
2 Powiadomienie z 1 marca 2024 r. dokonane przez Booking Holdings Inc. na podstawie art. 3 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych.
3 Powiadomienie z 1 marca 2024 r. dokonane przez Booking Holdings Inc. na podstawie art. 3 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.4360

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 13 maja 2024 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (Sprawa DMA.100019 - BOOKING - ONLINE INTERMEDIATION SERVICES - VERTICALS) (notyfikowana jako dokument C(2024) 3176 final)
Data aktu: 13/05/2024
Data ogłoszenia: 04/07/2024