Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 listopada 2023 r. w sprawie niepodjęcia działań legislacyjnych przez Komisję w następstwie rezolucji w sprawie oprogramowania Pegasus (2023/2988(RSP))

P9_TA(2023)0440
Niepodjęcie działań legislacyjnych przez Komisję w następstwie rezolucji w sprawie oprogramowania Pegasus Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 listopada 2023 r. w sprawie niepodjęcia działań legislacyjnych przez Komisję w następstwie rezolucji w sprawie oprogramowania Pegasus (2023/2988(RSP))

(C/2024/4226)

(Dz.U.UE C z dnia 24 lipca 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 13 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej i zasadę lojalnej współpracy,

- uwzględniając porozumienie ramowe z dnia 20 listopada 2010 r. w sprawie stosunków między Parlamentem Europejskim i Komisją Europejską 1 ,

- uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 13 kwietnia 2016 r. zawarte pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej a Komisją Europejską w sprawie lepszego stanowienia prawa 2 ,

- uwzględniając sprawozdanie z dnia 22 maja 2023 r. sporządzone przez parlamentarną komisję śledczą ds. zbadania stosowania oprogramowania Pegasus i równoważnego oprogramowania szpiegowskiego służącego inwigilacji (A9-0189/2023),

- uwzględniając swoje zalecenie z dnia 15 czerwca 2023 r. dla Rady i Komisji w następstwie dochodzenia w sprawie zarzutów naruszenia prawa Unii i niewłaściwego administrowania w jego stosowaniu w odniesieniu do oprogramowania Pegasus i równoważnego oprogramowania szpiegowskiego 3 ,

- uwzględniając art. 208 ust. 13 Regulaminu,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że 15 czerwca 2023 r. Parlament przyjął zalecenie dla Rady i Komisji w następstwie dochodzenia w sprawie zarzutów naruszenia prawa Unii i niewłaściwego administrowania w jego stosowaniu w odniesieniu do oprogramowania Pegasus i równoważnego oprogramowania szpiegowskiego, które to zalecenie zawierało wnioski dotyczące działań legislacyjnych i nielegislacyjnych na szczeblu UE w celu uregulowania stosowania oprogramowania szpiegującego, co miało chronić prawa Unii i prawa zapisane w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej;

B. mając na uwadze, że porozumienie ramowe i porozumienie międzyinstytucjonalne w sprawie lepszego stanowienia prawa zobowiązują Komisję do udzielenia odpowiedzi na wnioski dotyczące działań Unii złożone przez Parlament w terminie trzech miesięcy, wraz z określeniem działań następczych, jakie zamierza podjąć w związku z tymi wnioskami;

C. mając na uwadze, że ponad pięć miesięcy po przyjęciu zalecenia Komisja nie przekazała Parlamentowi formalnej odpowiedzi przedstawiającej podjęte działania i plany na przyszłość;

D. mając na uwadze, że od czasu przyjęcia zalecenia Parlamentu w UE zgłoszono nowe przypadki nadużyć związanych z oprogramowaniem szpiegującym, na które nie zareagowały ani władze krajowe, ani Komisja;

E. mając na uwadze, że afera "Predator files" ujawniła, iż posłowie do Parlamentu Europejskiego, w tym przewodnicząca Roberta Metsola i Pierre Karleskind, a także urzędnicy Komisji i inne osoby, byli celem ataków z wykorzystaniem oprogramowania szpiegującego Predator; mając na uwadze, że doniesienia medialne wskazują, iż ataki nastąpiły z państw trzecich;

F. mając na uwadze, że ujawniono, iż telefon rosyjskiej dziennikarki Galiny Timczenko, która przebywa na wygnaniu, został zainfekowany oprogramowaniem szpiegującym Pegasus podczas jej pobytu w Niemczech;

G. mając na uwadze doniesienia, że telefon egipskiego kandydata na prezydenta Ahmeda Tantawy'ego był wielokrotnie hakowany przy użyciu oprogramowania szpiegującego Predator, sprzedawanego przez europejską firmę Intellexa;

H. mając na uwadze, że Grecki Urząd ds. Bezpieczeństwa Komunikacji i Prywatności (ADAE) oraz Urząd Ochrony Danych zidentyfikowały 92 osoby inwigilowane w Grecji, prokuratorzy prowadzący sprawę zwrócili się o porównanie tej listy z osobami objętymi nadzorem przez greckie służby wywiadowcze (EYP), prokuratorzy postawili zarzuty karne dwóm urzędnikom EYP, a następnie zarząd ADAE stanął w obliczu nagłych zmian i akta zostały przekazane innemu prokuratorowi;

I. mając na uwadze, że sędzia prowadzący sprawę w Hiszpanii tymczasowo zawiesił dochodzenie w sprawie domniemanych ataków szpiegowskich Maroka na premiera i ministrów rządu z powodu braku współpracy ze strony władz Izraela;

J. mając na uwadze, że ujawniono, iż francuska firma Nexa Technologies sprzedała oprogramowanie szpiegujące Predator represyjnym reżimom, w tym Egiptowi, Wietnamowi i Madagaskarowi;

K. mając na uwadze, że żadne ze sprawozdań, częściowo udokumentowanych w zaleceniach Parlamentu, zarzucających Intellexie i innym przedsiębiorstwom możliwe naruszenie rozporządzenia w sprawie produktów podwójnego zastosowania 4  nie doprowadziło do podjęcia wiarygodnych działań następczych przez organy krajowe lub Komisję; mając na uwadze, że brak kontroli może nadal stwarzać sprzyjające warunki dla podmiotów działających w złym zamiarze w tej dziedzinie;

L. mając na uwadze, że 6 września 2023 r. komisja nadzwyczajna Senatu RP do spraw wyjaśnienia przypadków nielegalnej inwigilacji i ich wpływu na proces wyborczy przyjęła sprawozdanie końcowe, w którym stwierdziła, że w Polsce program Pegasus był wykorzystywany przeciwko osobom, przeciwko którym nie toczyło się postępowanie karne, a ofiary inwigilacji były szpiegowane z powodów politycznych;

M. mając na uwadze, że zwrócono się do irlandzkiej Komisji Sprawiedliwości Oireachtas o zbadanie roli Intellexa Group w sprzedaży oprogramowania szpiegującego;

N. mając na uwadze, że 18 lipca 2023 r. Departament Handlu Stanów Zjednoczonych dodał Intellexa S.A. w Grecji, Intel- lexa Limited w Irlandii, Cytrox Holdings Zrt. na Węgrzech i Cytrox AD w Macedonii Północnej do listy podmiotów, które dopuściły się handlu programami exploit wykorzystywanymi do uzyskiwania dostępu do systemów informatycznych, co zagraża prywatności i bezpieczeństwu osób fizycznych i organizacji na całym świecie;

O. mając na uwadze, że duża liczba spraw dobitnie pokazała, iż istniejące ramy prawne - zarówno w niektórych państwach członkowskich, jak i na szczeblu europejskim - nie są wystarczające, aby zapobiegać nadużyciom i karać niewłaściwe wykorzystywanie szpiegowskiego oprogramowania do nadzoru;

P. mając na uwadze, że te doniesienia wskazują na pilną potrzebę podjęcia działań przez Unię;

1. wyraża głębokie ubolewanie z powodu braku środków egzekwowania prawa i działań legislacyjnych ze strony Komisji w odpowiedzi na zalecenie Parlamentu z 15 czerwca 2023 r.; ostrzega przed lekceważeniem zagrożeń dla obywateli i demokracji w UE wynikających z nadużywania oprogramowania szpiegującego;

2. wzywa Komisję do poszanowania zasady lojalnej współpracy między instytucjami Unii oraz do przestrzegania zobowiązań określonych w porozumieniu ramowym i porozumieniu międzyinstytucjonalnym w sprawie lepszego stanowienia prawa; wzywa pilnie Komisję, aby bez zbędnej zwłoki przedstawiła plan środków mających na celu zapobieganie nadużywaniu oprogramowania szpiegującego w UE, przy pełnym wykorzystaniu wszystkich dostępnych środków ustawodawczych i nieustawodawczych przewidzianych w traktatach europejskich;

3. przypomina swój apel do Komisji, by do 30 listopada 2023 r. oceniła spełnienie określonych w zaleceniu warunków szczegółowych dotyczących Cypru, Grecji, Węgier, Polski i Hiszpanii;

4. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

1 Dz.U. L 304 z 20.11.2010, s. 47.
2 Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1.
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0244.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/821 z dnia 20 maja 2021 r. ustanawiające unijny system kontroli wywozu, pośrednictwa, pomocy technicznej, tranzytu i transferu produktów podwójnego zastosowania (Dz.U. L 206 z 11.6.2021, s. 1).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.4226

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 listopada 2023 r. w sprawie niepodjęcia działań legislacyjnych przez Komisję w następstwie rezolucji w sprawie oprogramowania Pegasus (2023/2988(RSP))
Data aktu: 23/11/2023
Data ogłoszenia: 24/07/2024