Sprawy T-263/16 RENV, T-265/16, T-311/16, T-319/16, T-321/16, T-343/16, T-350/16, T-444/16, T-800/16 i T 832/16: Wyrok Sądu z dnia 20 września 2023 r. - Magnetorol International i in./Komisja [Pomoc państwa - System pomocy wdrożony przez Belgię - Decyzja uznająca system pomocy za bezprawny i niezgodny z rynkiem wewnętrznym oraz nakazująca odzyskanie pomocy - Interpretacja indywidualna prawa podatkowego (tax ruling) - Zysk podlegający opodatkowaniu - Zwolnienie z opodatkowania nadmiernych zysków - Korzyść - Selektywny charakter - Odzyskanie pomocy]

Wyrok Sądu z dnia 20 września 2023 r. - Magnetorol International i in./Komisja
(Sprawy T-263/16 RENV, T-265/16, T-311/16, T-319/16, T-321/16, T-343/16, T-350/16, T-444/16, T-800/16 i T 832/16) 1

[Pomoc państwa - System pomocy wdrożony przez Belgię - Decyzja uznająca system pomocy za bezprawny i niezgodny z rynkiem wewnętrznym oraz nakazująca odzyskanie pomocy - Interpretacja indywidualna prawa podatkowego (tax ruling) - Zysk podlegający opodatkowaniu - Zwolnienie z opodatkowania nadmiernych zysków - Korzyść - Selektywny charakter - Odzyskanie pomocy]

(C/2023/972)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 27 listopada 2023 r.)

Strony

Strona skarżąca w sprawie T-263/16 RENV: Magnetorol International (Zele, Belgia) (przedstawiciele: H. Gilliams i L. Goossens, adwokaci)

Strona skarżąca w sprawie T-265/16: Puratos (Dilbeek, Belgia), Delta Light (Wevelgem, Belgia), Ontex (Buggenhout, Belgia)

Strona skarżąca w sprawie T-311/16: Siemens Industry Software (Louvain, Belgia)

Strona skarżąca w sprawie T-319/16: BASF Antwerpen NV (Antwerpia, Belgia)

Strona skarżąca w sprawie T-321/16: Ansell Healthcare Europe NV (Anderlecht, Belgia)

Strona skarżąca w sprawie T-343/16: Trane (Zaventem, Belgia)

Strona skarżąca w sprawie T-350/16: Kinepolis Group (Bruksela, Belgia)

Strona skarżąca w sprawie T-444/16: Vasco Group (Dilsen-Stokkem, Belgia), Astra Sweets (Turnhout, Belgia)

Strona skarżąca w sprawie T-800/16: Mayekawa Europe NV/SA (Zaventem)

Strona skarżąca w sprawie T-832/16: Celio International SA (Bruksela) (przedstawiciele: H. Gilliams, J. Bocken i Goossens, adwokaci)

Strona pozwana: Komisja Europejska (przedstawiciele: P.-J. Loewenthal, B. Stromsky i F. Tomat, pełnomocnicy)

Interwenienci popierający stronę skarżącą w sprawie T-263/16 RENV: Soudal NV (Turnhout), Esko Graphics BVBA (Gandawa, Belgia) (przedstawiciel: H. Viaene, adwokat), Flir Systems Trading Belgium (Meer, Belgia) (przedstawiciele: C. Docclo i N. Reypens, adwokaci), Celio International SA (Bruksela) (przedstawiciele: H. Gilliams i L. Goossens, adwokaci), Anheuser-Busch Inbev (Bruksela), Ampar (Louvain), Atlas Copco Airpower (Antwerpia), Atlas Copco AB (Nacka, Szwecja) (przedstawiciele: A. von Bonin, O.W. Brouwer, A. Pliego Selie, T. van Helfteren i A. Haelterman, adwokaci), ZF CV Systems Europe, dawniej Wabco Europe (Watermael Boitsfort, Belgia) (przedstawiciele: E. Righini, L. Villani, S. Völcker, K. Beikos Paschalis i A. Papadimitriou, adwokaci)

Przedmiot

W skargach opartych na art. 263 TFUE skarżące występują z żądaniem stwierdzenia nieważności decyzji Komisji (UE) 2016/1699 z dnia 11 stycznia 2016 r. w sprawie programu pomocy państwa dotyczącego zwolnienia z opodatkowania nadmiernych zysków SA.37667 (2015/C) (ex 2015/NN) wdrożonego przez Belgię (Dz.U. 2016, L 260, s. 61).

Sentencja

1) Sprawy T-263/16 RENV, T-265/16, T-311/16, T-319/16, T-321/16, T-343/16, T-350/16, T-444/16, T-800/16 i T-832/16 zostają połączone do celów niniejszego wyroku.

2) Skargi zostają oddalone.

3) Magnetrol International pokrywa, poza własnymi kosztami, koszty poniesione przez Komisję Europejską w ramach pierwotnego postępowania przed Sądem w sprawie T-263/16 i koszty poniesione w ramach postępowania po przekazaniu sprawy Sądowi do ponownego rozpoznania w sprawie T-263/16 RENV oraz połowę kosztów postępowania poniesionych w związku z postępowaniem odwoławczym w sprawie C-337/19 P.

4) Soudal NV, Esko-Graphics BVBA, Flir Systems Trading Belgium, Celio International SA, Anheuser Busch Inbev, Ampar, Atlas Copco Airpower, Atlas Copco AB i ZF CV Systems Europe pokrywają własne koszty związane z interwencją w sprawie T-263/16 RENV i w sprawie C-337/19 P.

5) Puratos, Delta Light i Ontex pokrywają, poza własnymi kosztami, koszty poniesione przez Komisję w sprawie T-265/16.

6) Siemens Industry Software pokrywa, poza własnymi kosztami, koszty poniesione przez Komisję w sprawie T-311/16.

7) BASF Antwerpen NV pokrywa, poza własnymi kosztami, koszty poniesione przez Komisję w sprawie T-319/16.

8) Ansell Healthcare Europe NV pokrywa, poza własnymi kosztami, koszty poniesione przez Komisję w sprawie T-321/16.

9) Trane pokrywa, poza własnymi kosztami, koszty poniesione przez Komisję w sprawie T-343/16.

10) Kinepolis Group pokrywa, poza własnymi kosztami, koszty poniesione przez Komisję w sprawie T-350/16.

11) Vasco Group i Astra Sweets pokrywają, poza własnymi kosztami, koszty poniesione przez Komisję w sprawie T-444/16.

12) Mayekawa Europe NV/SA pokrywa, poza własnymi kosztami, koszty poniesione przez Komisję w sprawie T-800/16.

13) Celio International pokrywa, poza własnymi kosztami, koszty poniesione przez Komisję w sprawie T-832/16.

1 Dz.U. C 279 z 1.8.2016.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.972

Rodzaj: Wyrok
Tytuł: Sprawy T-263/16 RENV, T-265/16, T-311/16, T-319/16, T-321/16, T-343/16, T-350/16, T-444/16, T-800/16 i T 832/16: Wyrok Sądu z dnia 20 września 2023 r. - Magnetorol International i in./Komisja [Pomoc państwa - System pomocy wdrożony przez Belgię - Decyzja uznająca system pomocy za bezprawny i niezgodny z rynkiem wewnętrznym oraz nakazująca odzyskanie pomocy - Interpretacja indywidualna prawa podatkowego (tax ruling) - Zysk podlegający opodatkowaniu - Zwolnienie z opodatkowania nadmiernych zysków - Korzyść - Selektywny charakter - Odzyskanie pomocy]
Data aktu: 20/09/2023
Data ogłoszenia: 27/11/2023