Sprawa C-541/23 P: Odwołanie wniesione w dniu 24 sierpnia 2023 r. przez Polwax S.A. od wyroku Sądu z dnia 14 czerwca 2023 r. w sprawie T-585/20, Polwax / Komisja

Odwołanie wniesione w dniu 24 sierpnia 2023 r. przez Polwax S.A. od wyroku Sądu z dnia 14 czerwca 2023 r. w sprawie T-585/20, Polwax / Komisja
(Sprawa C-541/23 P)

(C/2023/46)

Język postępowania: polski

(Dz.U.UE C z dnia 9 października 2023 r.)

Strony

Strona skarżąca: Polwax S.A. (Przedstawiciele: M. Taborowski i P. Hoffman, adwokaci)

Pozostali uczestnicy postępowania: Komisja Europejska, ORLEN S.A., uprzednio Polski Koncern Naftowy Orlen S.A.

Żądania wnoszącego odwołanie

- uchylenie w całości wyroku Sądu Unii Europejskiej z 14 czerwca 2023 r. w sprawie T-585/20 Polwax/Komisja;

- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Europejskiej z dnia 14 lipca 2020 r. wydanej w sprawie M.9014 1 , a także orzeczenie, że Komisja Europejska ponosi własne koszty oraz koszty strony skarżącej, a interwenient ponosi własne koszty;

ewentualnie, jeżeli Trybunał Sprawiedliwości uzna, że stan postępowania nie pozwala na wydanie przez niego ostatecznego orzeczenia w sprawie,

- przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania Sądowi Unii Europejskiej i zastrzeżenie rozstrzygnięcia o kosztach.

Zarzuty i główne argumenty

Strona skarżąca podnosi na poparcie odwołania dziewięć zarzutów:

W zarzucie pierwszym strona skarżąca twierdzi, że Sąd naruszył prawo, popełnił oczywisty błąd w ocenie oraz przeinaczył stanowisko skarżącej, stwierdzając, że na skarżącej, jako stronie zainteresowanej, ciąży obowiązek wykazania "poważnych poszlak" co do ewentualnego problemu w zakresie konkurencji w sytuacji, w której kryterium to nie powinno było być stosowane, a ponadto wymagając od skarżącej wskazania "poważnych poszlak", że produkty badane przez Komisję w ramach rynku wyższego szczebla (rynku gaczu) nie są substytutami popytowymi ani podażowymi, podczas gdy z rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw taki obowiązek nie wynika w odniesieniu do stron trzecich, i stwierdzając, że informacje przedstawione przez skarżącą w toku postępowania takich "poważnych poszlak" nie stanowią. Dodatkowo Sąd naruszył prawo pomijając analizę dynamiki poszczególnych segmentów rynku wyższego szczebla i akceptując faktyczny brak uzasadnienia braku podziału lub segmentacji rynku wyższego szczebla przez Komisję.

W zarzucie drugim, strona skarżąca twierdzi, że Sąd przeinaczył stanowisko skarżącej i w efekcie nie rozpoznał zarzutu skarżącej odnośnie do definicji rynku niższego szczebla (rynku wosków parafinowych), a ponadto zaakceptował faktyczny brak uzasadnienia braku podziału lub segmentacji rynku niższego szczebla przez Komisję.

W zarzucie trzecim strona skarżąca twierdzi, że Sąd przeinaczył zarzut skarżącej odnośnie do znaczenia gaczy pochodzących z importu dla konkurencji na rynku i tym samym dokonał wadliwej prawnie oceny zarzutów skarżącej.

W zarzucie czwartym strona skarżąca twierdzi, że Sąd dopuścił się oczywistych błędów w ocenie ekonomicznych skutków koncentracji, oczywiście błędnie uznając, że Orlen nie ma ani możliwości, ani motywacji do ograniczenia podaży gaczu w Polsce oraz że możliwe jest zastąpienie gaczu krajowego gaczem importowanym.

W zarzucie piątym strona skarżąca twierdzi, że Sąd przeinaczył argumentację skarżącej stwierdzając, że nie zarzucała ona Komisji pominięcia faktu, iż Orlen nie jest potencjalnym konkurentem Lotosu.

koncentracji przez pryzmat Wytycznych w sprawie oceny niehoryzontalnych połączeń przedsiębiorstw na mocy rozporządzenia Rady w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw 2  ("wytyczne wertykalne"), podczas gdy wytyczne te nie mają zastosowania do koncentracji, których skutki wertykalne są ściśle związane z ich wymiarem horyzontalnym - w związku z czym koncentracja na rynku gaczy polegająca na połączeniu Lotosu z Orlenem powinna być oceniana w świetle Wytycznych w sprawie oceny horyzontalnego połączenia przedsiębiorstw na mocy rozporządzenia Rady w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw 3 .

W zarzucie siódmym strona skarżąca twierdzi, że gdyby nawet uznać, że do oceny przedmiotowej koncentracji mają zastosowanie wytyczne wertykalne, to Sąd popełnił szereg oczywistych błędów w ocenie przy stosowaniu tych wytycznych.

W zarzucie ósmym strona skarżąca twierdzi, że Sąd naruszył prawo poprzez oddalenie wniosku skarżącej o przeprowadzenie dowodu z opinii biegłego i stwierdzenie, że wniosek skarżącej wykracza poza cel środków dowodowych.

W zarzucie dziewiątym strona skarżąca twierdzi Sąd naruszył prawo poprzez stwierdzenie, że okoliczności, które nastąpiły po wydaniu zaskarżonej decyzji, są pozbawione znaczenia dla oceny koncentracji, mimo że okoliczności te dowodzą, iż zawarte w decyzji rozumowanie Komisji było błędne.

1 Decyzja Komisji z dnia 14 lipca 2020 r. uznająca koncentrację za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz z funkcjonowaniem Porozumienia EOG (Sprawa M.9014 - PKN Orlen/Grupa Lotos) (notyfikowana jako dokument nr C(2020) 4651) (Dz. U. 2021, C 196, s. 8).
2 Dz. U. 2008, C 265, s. 6.
3 Dz. U. 2004, C 31, s. 5.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.46

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-541/23 P: Odwołanie wniesione w dniu 24 sierpnia 2023 r. przez Polwax S.A. od wyroku Sądu z dnia 14 czerwca 2023 r. w sprawie T-585/20, Polwax / Komisja
Data aktu: 09/10/2023
Data ogłoszenia: 09/10/2023