ROK BUDŻETOWY 2022
(2023/C 210/01)
(Dz.U.UE C z dnia 15 czerwca 2023 r.)
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE
I. PRZEGLĄD DZIAŁALNOŚCI PARLAMENTU W 2022 R.
II. ZMIANY WYSOKOŚCI ŚRODKÓW W BUDŻECIE PARLAMENTU W PORÓWNANIU Z WIELOLETNIMI RAMAMI FINANSOWYMI
III. WYKONANIE BUDŻETU W 2022 R.
A. Budżet początkowy i budżet ostateczny
B. Zobowiązania i płatności
C. Przeniesienia z 2022 na 2023 r.
D. Wykorzystanie środków przeniesionych z 2021 r. na 2022 r.
E. Dochody
F. Środki pochodzące z dochodów przeznaczonych na określony cel
G. Anulowanie środków bieżących
H. Przesunięcia
I. Wykonanie budżetu według rozdziałów
ZAŁĄCZNIKI
Załącznik I - Zestawienie przesunięć "C" w roku budżetowym 2022
Załącznik II - Zestawienie przesunięć "P" w roku budżetowym 2022
Załącznik III - Wykorzystanie środków w 2022 r., w tym wpływ COVID-19
Załącznik IV - Przegląd wpływu COVID-19 na środki na 2022 r
Załącznik V - Wykorzystanie środków przeniesionych z poprzedniego roku budżetowego
Załącznik VI - Wykorzystanie środków pochodzących z wewnętrznych dochodów przeznaczonych na określony cel
Załącznik VII - Dochody w 2022 r
Załącznik VIII - Projekt ADENAUER II - najważniejsze dane
Wykaz tabel i wykresów
Tabela 1 - Wykorzystanie środków
Tabela 2 - Dochody - płatności ogółem otrzymane w 2022 i 2021 r
Tabela 3 - Analiza przesunięć "C" według kategorii wydatków i celu przesunięcia
Tabela 4 - Porównanie zaciągniętych zobowiązań w latach 2022 i 2021
WPROWADZENIE
1. W niniejszym sprawozdaniu przeanalizowano zarządzanie budżetem i finansami Parlamentu Europejskiego w roku budżetowym 2022. Przedstawiono w nim wykorzystanie środków finansowych oraz wydarzenia, które miały znaczący wpływ na działalność w ciągu tego roku.
2. Niniejsze sprawozdanie sporządzono zgodnie z art. 249 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 1 (zwanego dalej "rozporządzeniem finansowym"). Analiza opiera się na wstępnym sprawozdaniu finansowym sporządzonym przez księgowego.
3. W 2022 r. Parlamentowi przyznano wstępnie budżet w wysokości 2 113 mln EUR, co odpowiada wzrostowi o 2,39 % w stosunku do 2021 r. i stanowi 19,12 % w dziele 7 wieloletnich ram finansowych (WRF).
4. Dwa główne czynniki i ich skutki miały jednak głęboki wpływ na rok budżetowy 2023, mianowicie rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie i wyjątkowo wysoka inflacja, która do końca 2022 r. w ujęciu rocznym nadal wynosiła 10,4 % w skali Unii Europejskiej 2 .
5. Ze względu na rosnącą inflację w ciągu roku, przy wyraźnym wzroście cen energii, a także po pierwszej automatycznej aktualizacji wynagrodzeń pracowników w pierwszej połowie roku (2,4 %) ze skutkiem od 1 stycznia Komisja przedstawiła budżet korygujący nr 5/2022 w drugiej połowie roku, w tym wniosek o środki dla pozostałych instytucji Unii Europejskiej. W związku z tym do końca roku do pierwotnego budżetu na 2022 r. dodano kwotę 48,75 mln EUR (wyłącznie w liniach budżetowych dotyczących wynagrodzeń i energii).
6. W rezultacie budżet na 2022 r. wyniósł 2 162 mln EUR. W związku z tym ostateczny wzrost wyniósł 4,76 % w porównaniu z 2021 r., co stanowi 19,55 % działu 7 WRF. Parlament zaciągnął zobowiązania w wysokości 2 151 mln EUR z tego ostatecznego budżetu, dokonał płatności w wysokości 1 801 mln EUR (84 %) i automatycznie przeniósł 351 mln EUR na 2023 r. (16 %). W roku 2022 nie było nieautomatycznego przenoszenia środków na rok 2023.
I. PRZEGLĄD DZIAŁALNOŚCI PARLAMENTU W 2022 R.
7. Rok 2021 był drugim rokiem obowiązywania obecnych wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027. Pomimo zmniejszenia pułapu w dziale wydatków administracyjnych w latach 2020-2021 (dział 5 WRF na lata 2014-2020 i dział 7 WRF na lata 2021-2027) udział budżetu Parlamentu w tym dziale w 2022 r. utrzymywał się poniżej 20 % (19,55 %).
8. W 2022 r. kontynuowano racjonalizację i modernizację kluczowych obszarów administracji Parlamentu w oparciu o strukturę strategicznych ram działania i zgodnie z priorytetami określonymi podczas sporządzania budżetu na 2022 r.
9. Rok 2022 charakteryzował się mniej dotkliwymi skutkami pandemii COVID-19 ze względu na lepsze warunki zdrowotne w trzech miejscach pracy (powszechny dostęp do szczepień dla posłów i pracowników), co oznaczało, że w 2022 r. zniesiono niektóre środki nadzwyczajne wdrożone w latach 2020-2021 (na przykład środki dotyczące wizyt delegacji i przyjmowania indywidualnych odwiedzających, które zniesiono od września 2021 r. 3 ; zobowiązanie większości pracowników, w tym akredytowanych asystentów parlamentarnych i pracowników grup politycznych, do telepracy w wymiarze 100 % zniesiono już od czerwca 2021 r. 4 ).
10. Sesje w Strasburgu odbywały się przez cały 2022 r. Jednak do kwietnia obowiązywały pewne ograniczenia dotyczące organizacji transportu i wyjazdów służbowych posłów i pracowników, co obniżyło kwotę wydatków na podróże służbowe między trzema miejscami pracy w pierwszym kwartale.
11. W 2022 r. ustępująca pandemia wciąż jednak powodowała przesunięcia w ramach budżetu Parlamentu. Pewne zasoby budżetowe udostępniono w obszarach takich jak koszty podróży, organizacja i przyjmowanie grup odwiedzających oraz funkcjonowanie centrów dla odwiedzających w Parlamencie.
12. Jednocześnie pandemia spowodowała dodatkowe potrzeby budżetowe w innych obszarach, w szczególności w dziedzinie zdrowia i profilaktyki oraz wsparcia dla pracowników pracujących z domu w celu pokrycia opłat za korzystanie z internetu (40 EUR miesięcznie na pracownika), a także większe zapotrzebowanie na tłumaczenia ustne oraz potrzebę zagwarantowania świadczenia usług hybrydowych (usługi w zakresie wielojęzycznego zdalnego uczestnictwa) podczas posiedzeń Parlamentu i wydarzeń organizowanych przez grupy polityczne. Więcej szczegółowych informacji na temat transferów przeprowadzonych w 2022 r. przedstawiono w sekcji III.H oraz w załącznikach I, II, III i IV do niniejszego sprawozdania.
13. W roku 2022 kontynuowano również i przyspieszono planowaną modernizację infrastruktury do obsługi konferencji i usług konferencyjnych, zwłaszcza remont sprzętu do obsługi konferencji w Brukseli i Strasburgu, w celu umożliwienia wielojęzycznych posiedzeń zdalnych i hybrydowych. Wzrost netto środków w budżecie DG ds. Logistyki i Tłumaczeń Konferencyjnych (DG LINC) wyniósł 9 539 417 EUR, w tym wzrost środków przeznaczonych specjalnie na konferencję w sprawie przyszłości Europy o 8,9 mln EUR. W następstwie decyzji Prezydium z kwietnia 2021 r. Parlament zaciągnął zobowiązania w wysokości 24 558 146 EUR i wypłacił 16 690 430 EUR w związku z tą konferencją 5 .
14. Ekologiczny Parlament Przyjęte przez Prezydium 2 maja i 3 października 2022 r. środki służące oszczędzaniu energii przyczyniły się do osiągnięcia celów Parlamentu w zakresie emisji CO2, rocznego zużycia gazu wykorzystywanego do ogrzewania oraz zużycia energii elektrycznej. Ponadto Parlament zainstalował i nadal instaluje dużą liczbę paneli fotowoltaicznych, aby jeszcze bardziej zwiększyć udział energii ze źródeł odnawialnych produkowanej na miejscu w celu osiągnięcia celu 25 %. Od 2016 r. Parlament jest pierwszą instytucją UE, która stała się neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla, ponieważ po podjęciu wszelkich możliwych działań na rzecz ograniczenia emisji CO2 rekompensuje on 100 % swoich nieredukowalnych emisji.
15. Mobilność: Parlament aktywnie zachęcał do korzystania ze zrównoważonych środków transportu, oferując personelowi bezpłatny dostęp do rowerów klasycznych i elektrycznych. Oprócz tego od 2022 r. Parlament oferuje szerszy system dotacji finansowych dla pracowników i zwraca do 90 % kosztu zakupu biletów okresowych w transporcie publicznym w zamian za ograniczenie dostępu do parkingów.
16. W następstwie decyzji Prezydium z 2 maja i 3 października 2022 r., które były reakcją na wzrost cen energii, wdrożono szereg środków na rzecz oszczędności energii, takich jak ograniczenie oświetlenia w pomieszczeniach i słabsze oświetlenie zewnętrzne budynków, maksymalne temperatury ogrzewania i chłodzenia oraz skrócenie czasu ogrzewania i chłodzenia od poniedziałku do czwartku, a także dostosowanie temperatur w pomieszczeniach informatycznych i serwerowych.
17. Przez cały 2022 r. administracja kontynuowała wdrażanie strategii Parlamentu w zakresie nieruchomości po 2019 r., zatwierdzonej przez Prezydium w kwietniu 2018 r.
18. Sytuacja w odniesieniu do dużych projektów budowlanych w 2022 r. przedstawia się następująco:
Luksemburg
a) Ważnym elementem strategii Parlamentu w zakresie nieruchomości jest projekt budynku ADENAUER. W 2022 r. kontynuowano budowę drugiej części budynku, a Parlament mógł opuścić budynek SCHUMAN.
Strasburg
b) Postępy w pracach nad zabezpieczeniem wejścia do budynku WEISS ukończono w 45 %. Ukończono budowę bezpiecznego dostępu dla samochodów ciężarowych, który już funkcjonuje.
c) Poczyniono postępy w zakresie remontu restauracji CHURCHILL i utworzenia wielofunkcyjnej przestrzeni w budynku DE MADARIAGA (prace budowlane, rozbiórkowe i strukturalne zrealizowano w 40 %).
Bruksela
d) Ukończono drugi etap prac związanych z Centrum dla Zwiedzających w budynku ZWEIG.
e) W budynku SPINELLI w 2022 r. postępowały rozpoczęte w 2021 r. prace remontowe dotyczące wielofunkcyjnej restauracji, których zakończenie przewiduje się na marzec 2023 r.
f) 20 grudnia 2022 r. podpisano przedwstępną umowę kupna budynku TREVES II, co w przyszłości poprawi wzajemne połączenia między centralnymi budynkami Parlamentu.
19. Dom gościnny w Domu Jeana Monneta został otwarty w kwietniu 2022 r. i działa w pełnym wymiarze od września 2022 r.
20. Strategiczne podejście do kwestii wdrażania koncepcji "Europa Experience" kontynuowano w 2022 r., przy czym podjęto liczne badania lokalnych rynków nieruchomości, aby dotrzymać harmonogramu wdrożenia odnośnych projektów we wszystkich państwach członkowskich do 2024 roku. W 2022 r. otwarto dla ogółu społeczeństwa dwa obiekty "Europa Experience": w Paryżu (maj) i Rzymie (październik). Obiekty "Europa Experience" w Sztokholmie, Warszawie i Wiedniu osiągnęły końcowy etap realizacji przed ich ukończeniem, co oznacza, że zakończono prace budowlane i prace związane z dostępnością, a sprzęt medialny nadal wymaga zainstalowania.
21. Komisja Budżetowa uzgodniła znaczne przesunięcie środków budżetowych w 2022 r., co umożliwiło sfinansowanie nabycia budynku w Dublinie, który będzie wykorzystywany jako biuro kontaktowe i centrum "Europa Experience". Umożliwiło to rezygnację z zaciągnięcia pożyczki, a tym samym oszczędność w postaci niezapłaconych odsetek szacowanych na 8 mln EUR (por. rozdział III.H dotyczący przesunięć).
22. W związku z decyzją Prezydium z lutego 2021 r. w sprawie konieczności umieszczenia centrum danych Parlamentu w pomieszczeniach odpowiadających najwyższym standardom branżowym w tej dziedzinie (poziom IV) DG ITEC udzieliła zamówienia w 2022 r., umożliwiając utworzenie i uruchomienie centrum danych w 2023 r.
23. Hybrydowe rozwiązania wideokonferencyjne wdrożono w około 300 salach posiedzeń Parlamentu, łącząc sale fizyczne z dwoma istniejącymi rozwiązaniami w zakresie wideokonferencji w chmurze, dodatkowo do rozwiązań wewnętrznych istniejących w Parlamencie. Z myślą o pracy w bezpiecznym trybie hybrydowym w lipcu 2022 r. ukończono nowy projekt architektury zarządzania tożsamością i dostępem (IAM), co umożliwiło pełne wdrożenie w pierwszym kwartale 2023 r.
24. Aby zapewnić ciągłość działań czyniących z Parlamentu instytucję europejską bezpiecznie i dynamicznie działającą w trybie hybrydowym, Parlament podjął współpracę z CERT-UE w zakresie wytycznych dotyczących bezpieczeństwa i wsparcia w dziedzinie zastosowań infrastruktury chmury obliczeniowej, wzmocnionego wywiadu na temat cyberzagrożeń, całodobowego monitorowania parametrów bezpieczeństwa i identyfikacji podatności na zagrożenia, co jeszcze bardziej poprawi cyberbezpieczeństwo Parlamentu.
II. ZMIANY WYSOKOŚCI ŚRODKÓW W BUDŻECIE PARLAMENTU W PORÓWNANIU Z WIELOLETNIMI RAMAMI FINANSOWYMI
| Zmiany wysokości środków w budżecie Parlamentu w porównaniu z wieloletnimi ramami finansowymi | |||||||
| Rok | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
| Budżet PE (w mln EUR) | 1 910 | 1 951 | 1 997 | 2 039 | 2 064 | 2 162 | |
| A% | 3,9 | 2,2 | 2,4 | 2,1 | 1,2 | 4,7 | |
| Dział 5/7 (1) WRF (w mln EUR) | 9 918 | 10 346 | 10 786 | 11 254 | 10 635 | 11 058 | |
| A% | 4,6 | 4,3 | 4,2 | 4,3 | - 5,5 | 4,0 | |
| Udział PE w dziale 5/7 | 19,3 % | 18,9 % | 18,5 % | 18,1 % | 19,4 % | 19,5 % | |
| (1) Dane liczbowe za lata 2017-2020 odnoszą się do WRF na lata 2014-2020, dział 5; dane liczbowe za lata 2021 i 2022 odnoszą się do WRF na lata 2021-2027, dział 7. | |||||||
III. WYKONANIE BUDŻETU W 2022 R.
25. Środki początkowe w budżecie Parlamentu na rok 2022 wyniosły 2 112 904 198 EUR. Dzięki budżetowi korygującemu nr 5/2022 środki wzrosły o 48 747 088 EUR, co sprawiło, że ostateczny budżet na rok 2022 opiewał na kwotę 2 161 651 286 EUR, czyli 19,55 % nowego działu 7 WRF 6 . Poniższa tabela 1 przedstawia wykonanie budżetu Parlamentu w roku budżetowym 2022.
Tabela 1
Wykorzystanie środków
| Rodzaj środków |
Środki w 2022 r. (EUR lub %) |
Środki w 2021 r. (EUR lub %) |
Zmiana 2022/2021 (%) |
| Środki bieżące (fundusz 0) | |||
| Środki początkowe | 2 112 904 198,00 | 2 063 521 135,00 | 2,39 |
| Środki końcowe | 2 161 651 286,00 | 2 063 521 135,00 | 4,76 |
| Operacje bieżące | |||
| Zobowiązania | 2 151 485 224,36 | 2 033 160 247,46 | 5,82 |
| jako % środków końcowych | 99,53 | 98,53 | |
| Płatności | 1 800 590 085,68 | 1 649 796 838,12 | 9,14 |
| jako % zobowiązań | 83,69 | 81,14 | |
| Przeniesienia na następny rok | |||
| Automatyczne przeniesienia na następny rok (1) | 350 895 138,68 | 380 099 194,75 | - 7,68 |
| jako % środków końcowych | 16,23 | 18,42 | |
| jako % zobowiązań | 16,31 | 18,69 | |
| Przeniesienia nieautomatyczne (niezaangażowane środki przeniesione na kolejny rok) (2) | 0,00 | 22 007 230,00 | - 100,00 |
| jako % środków końcowych | 0,00 | 1,07 | |
| Anulowanie środków bieżących | |||
| Środki anulowane | 10 166 061,64 | 11 617 872,13 | - 12,50 |
| jako % środków końcowych | 0,47 | 0,56 | |
| Przeniesienia z poprzedniego roku (fundusze 1 i 2) | |||
| Automatyczne przeniesienia z roku poprzedniego | 380 099 194,75 | 356 517 980,56 | 6,61 |
| Płatności z wykorzystaniem środków przeniesionych | 344 407 898,14 | 318 238 275,95 | 8,22 |
| jako % przeniesień | 90,61 | 89,26 | |
| Kwota środków anulowanych | 35 691 296,61 | 38 279 704,61 | - 6,76 |
| Przeniesienia nieautomatyczne z roku poprzedniego (2) | 22 007 230,00 | 74 900 000,00 | - 70,62 |
| Płatności z wykorzystaniem środków przeniesionych | 0,00 | 74 900 000,00 | - 100,00 |
| jako % przeniesień | 0,00 | 100,00 | |
| Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel w danym roku (fundusz 7) | |||
| Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel w danym roku | 61 267 620,37 | 37 150 961,72 | 64,92 |
| Zobowiązania | 22 478 879,07 | 13 155 965,35 | 70,86 |
| jako % środków w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel | 36,69 | 35,41 | |
| Płatności | 15 063 328,03 | 8 913 697,51 | 68,99 |
| jako % zaciągniętych zobowiązań pochodzących z dochodów przeznaczonych na określony cel | 67,01 | 67,75 | |
| Przeniesienie środków, na które nie zaciągnięto zobowiązań, na następny rok | 38 788 741,30 | 23 994 996,37 | 61,65 |
| Przeniesienie środków, na które zaciągnięto zobowiązania, na następny rok | 7 415 551,04 | 4 242 267,84 | 74,80 |
| Środki w ramach dochodów wewnętrznych przeznaczonych na określony cel i pochodzących z innych źródeł niż najem i sprzedaż budynków i gruntów (3) przeniesione z roku poprzedniego (fundusz 5 z wyjątkiem pozycji 2 0 0 02 0 0 3) | |||
| Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione z roku poprzedniego | 19 181 206,93 | 21 612 665,29 | - 11,25 |
| Zobowiązania | 19 069 113,39 | 21 244 892,18 | - 10,24 |
| jako % przeniesionych środków w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel | 99,42 | 98,30 | |
| Płatności | 15 510 929,03 | 15 997 482,10 | - 3,04 |
| jako % zobowiązań | 81,34 | 75,30 | |
| Anulowanie środków bieżących | 112 093,54 | 367 773,11 | - 69,52 |
| Przeniesienie środków, na które zaciągnięto zobowiązania, na następny rok | 3 558 184,36 | 5 247 410,08 | - 32,19 |
| Środki w ramach dochodów wewnętrznych przeznaczonych na określony cel, pochodzących z najmu i sprzedaży budynków i gruntów (4) przeniesione z roku poprzedniego (fundusz 5, pozycje 2 0 0 02 0 0 3) | |||
| Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione z roku poprzedniego | 10 639 362,11 | 9 985 259,90 | 6,55 |
| Zobowiązania | 3 649 921,89 | 4 159 687,23 | - 12,25 |
| jako % przeniesionych środków w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel | 34,31 | 41,66 | |
| Płatności | 3 362 369,68 | 3 866 667,46 | - 13,04 |
| jako % zobowiązań | 92,12 | 92,96 | |
| Przeniesienie środków, na które nie zaciągnięto zobowiązań, na następny rok | 6 989 440,22 | 5 825 572,67 | 19,98 |
| Przeniesienie środków, na które zaciągnięto zobowiązania, na następny rok | 287 552,21 | 293 019,77 | - 1,87 |
|
Zobowiązania w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione z roku poprzedniego (fundusz 3) Zobowiązania w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione z roku poprzedniego Płatności |
9 782 697,69 7 700 624,98 |
7 715 723,69 5 805 469,77 |
26,79 32,64 |
| jako % zobowiązań | 78,72 | 75,24 | |
| Przeniesienie na następny rok zobowiązań w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel (dochody pochodzące z najmu) | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
| Anulowanie zobowiązań w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel | 2 082 072,71 | 1 910 253,92 | 8,99 |
|
(1) Art. 12 ust. 1 i 7 rozporządzenia finansowego. (2) Art. 12 ust. 1, art. 12 ust. 2 lit. a) i art. 12 ust. 3 rozporządzenia finansowego. (3) Z wyjątkiem dochodów wewnętrznych przeznaczonych na określony cel pochodzących z najmu i sprzedaży budynków i gruntów, które można przenosić aż do ich pełnego wykorzystania (art. 12 ust. 4 lit. b) rozporządzenia finansowego). (4) Art. 12 ust. 4 lit. b) rozporządzenia finansowego. | |||
A. Budżet początkowy i budżet ostateczny
26. Środki początkowe w budżecie Parlamentu na rok 2022 wyniosły 2 161 651 286 EUR. Stanowiło to wzrost o 4,76 % w stosunku do budżetu na 2021 r. (2 063 521 135 EUR).
B. Zobowiązania i płatności
27. Zobowiązania wyniosły 2 151 485 224 EUR, czyli 99,53 % środków ostatecznych (2021 r.: 98,53 %). Płatności wyniosły 1 800 590 086 EUR, czyli 83,7 % zaciągniętych zobowiązań (2021 r.: 81,1 %).
C. Przeniesienia z 2022 na 2023 r.
28. Przeniesienia automatyczne na rok budżetowy 2023 wyniosły 350 895 139 EUR, czyli 16,2 % łącznych środków, na które zaciągnięto zobowiązania (2021 r.: 18,4 %). W 2022 r. nie dokonano nieautomatycznych przeniesień z roku 2022 na 2023.
D. Wykorzystanie środków przeniesionych z 2021 r. na 2022 r.
29. Automatyczne przeniesienia środków na 2022 r. wyniosły 380 099 195 EUR (2021 r.: 356 517 981 EUR). Płatności z wykorzystaniem tych środków przeniesionych wyniosły 344 407 898 EUR, czyli 90,6 % (2021 r.: 89,3 %). W 2022 r. anulowano środki w wysokości 35 691 297 EUR (2021 r.: 38 279 705 EUR). Większość anulowań dotyczyła artykułu 1 0 0 "Wynagrodzenia i dodatki" (wyłącznie na pokrycie kosztów podróży), artykułu 1 6 5 "Działalność dotycząca wszystkich osób pracujących dla instytucji", w szczególności środków związanych z usługami medycznymi, które nie zostały wykonane w 2022 r. ze względu na mniejszą zachorowalność na COVID-19, artykułu 2 0 0 "Budynki", artykułu 2 0 2 "Wydatki na budynki" oraz artykułu 3 2 4 "Produkcja i rozpowszechnianie". Kwoty anulowane w tych pięciu artykułach stanowią 72,8 % wszystkich anulowanych kwot. Większość anulowań związanych z kosztami budynków wynikała ze skutków pandemii COVID-19, która doprowadziła do opóźnień w niektórych projektach ze względu na niedobór pracowników lub materiałów budowlanych.
E. Dochody
30. Całkowita kwota dochodów zaksięgowanych na dzień 31 grudnia 2022 r. wyniosła 250 473 772 EUR (2021 r.: 215 332 108 EUR). Zgodnie z art. 101 ust. 2-5 rozporządzenia finansowego odstąpiono od odzyskania łącznej kwoty 292 688 EUR.
31. W tabeli 2 przedstawiono, rozdział po rozdziale, jak zmieniła się wysokość dochodów w 2022 r. w porównaniu z rokiem budżetowym 2021.
Tabela 2
Dochody - płatności ogółem otrzymane w 2022 i 2021 r.
| Rozdział | Treść |
2022 (EUR) |
2021 (EUR) |
Różnica (EUR) |
Zmiana 2022/2021 (%) |
| 3 0 | Dochody pochodzące od personelu | 188 269 676 | 177 070 447 | 11 199 229 | 6 |
| 3 1 | Dochody związane z majątkiem | 17187196 | 6 908 282 | 10 278 914 | 149 |
| 3 2 | Dochody z tytułu dostawy towarów, świadczenia usług i wykonania robót budowlanych - Dochody przeznaczone na określony cel | 19 401 357 | 14 659 257 | 4 742 099 | 32 |
| 3 3 | Pozostałe dochody administracyjne | 25 493 192 | 16 693 295 | 8799897 | 53 |
| Tytuł 3 | Wydatki związane z wykonywaniem przez instytucję jej zadań zwyczajowych | 250 351 420 | 215 331 280 | 35 020 140 | 16,26 |
| 4 0 | Dochody z inwestycji i rachunków | 122 352 | 828 | 121 524 | 14 677 |
| Tytuł 4 | Wydatki związane z wykonywaniem przez instytucję szczególnych zadań | 122 352 | 828 | 121 524 | 14 677 |
| Ogółem | 250 473 772 | 215 332 108 | 35 141 664 | 16,32 | |
F. Środki pochodzące z dochodów przeznaczonych na określony cel
32. Udostępnione w 2022 r. dochody przeznaczone na określony cel wyniosły 61 267 620 EUR (2021 r.: 37 150 962 EUR). Zobowiązania wyniosły 22 478 879 EUR, co daje wskaźnik zobowiązań wynoszący 36,7 % (2021 r.: 35,4 %). Płatności wyniosły 15 063 328 EUR i stanowiły 67 % zaciągniętych zobowiązań (2021 r.: 67,8 %).
G. Anulowanie środków bieżących
33. Anulowano środki w wysokości 10 166 062 EUR (2021 r.: 11 617 872 EUR) stanowiące 0,47 % środków końcowych (2021 r.: 0,56 %).
H. Przesunięcia
34. W trakcie roku budżetowego zatwierdzono 21 przesunięć "C" na mocy art. 31 i 49 rozporządzenia finansowego. Przesunięcia "C" wyniosły 88 449 115 EUR, czyli 4,09 % środków ostatecznych. Dla porównania w 2021 r. zatwierdzono 18 przesunięć "C", co stanowiło 5,2 % ostatecznych środków.
Tabela 3
Analiza przesunięć "C" według kategorii wydatków i celu przesunięcia
| Kategoria wydatków, do której dokonuje się przesunięcia | Cel | Przesunięcie | Kwota przesunięcia (EUR) | jako % kwot przesuniętych |
| Polityka w zakresie nieruchomości | Zużycie energii | C2, C13 | 16 700 000 | 18,88 |
| Zakup budynku w Dublinie do wykorzystania jako Dom Europejski i centrum Europa Experience | C19 | 16 119 715 | 18,22 | |
| Ochrona budynku w Paryżu (Europa Experience) i Maison-Musée Jean Monnet w Bazoches-sur- Guyonne | C11 | 650000 | 0,73 | |
| Polityka w zakresie nieruchomości - Ogółem | 33 469 715 | 37,84 | ||
| Sprzęt IT i inne wyposażenie i usługi techniczne | Sprzęt IT i inne wyposażenie i usługi techniczne | C18, C20 | 7 552000 | 8,54 |
| Sprzęt IT i inne wyposażenie i usługi techniczne - Ogółem | 7 552 000 | 8,54 | ||
| Personel i inni pracownicy | Wydatki na personel | C17 | 18 300 000 | 20,69 |
| Wydatki na innych pracowników | C4, C6, C7, C8 | 6 698 400 | 7,57 | |
| Podróże służbowe | C12 | 200 000 | 0,23 | |
| Zdrowie i profilaktyka - COVID-19 | C10 | 2 809 000 | 3,18 | |
| Personel i inni pracownicy - Ogółem | 28 007 400 | 31,66 | ||
| Wielojęzyczność | Zewnętrzne tłumaczenie ustne | C3, C15, C21 | 10 825 000 | 12,24 |
| Tłumaczenia zewnętrzne | C14, C16 | 2 000 000 | 2,26 | |
| Wielojęzyczność - Ogółem | 12 825 000 | 14,50 | ||
| Inne wydatki | Wyspecjalizowani krajowi prawnicy na potrzeby lokalnych poszukiwań budynków | C1 | 365000 | 0,41 |
| Emerytury byłych posłów włoskich | C5 | 5 250000 | 5,94 | |
| Wsparcie IT dla ukraińskiego parlamentu | C9 | 980 000 | 1,11 | |
| Pozostałe wydatki - Ogółem | 6 595 000 | 7,46 | ||
| Ogółem | 88 449 115 | 100 | ||
35. W 2022 r. przewodnicząca zatwierdziła jedenaście przesunięć "P" środków na mocy art. 29 ust. 1 rozporządzenia finansowego 7 na łączną kwotę 34 246 879 EUR, tj. 1,6 % ostatecznych środków bieżących (w 2021 r.: osiem przesunięć "P" w kwocie stanowiącej 1,3 % ostatecznych środków bieżących).
36. Szacuje się, że ogólnie pandemia COVID-19 wygenerowała umiarkowaną nadwyżkę w wysokości 16 417 325 EUR. Środki te przesunięto z pozycji takich jak pozycje związane z kosztami podróży, organizacją i przyjmowaniem grup zwiedzających, funkcjonowaniem centrów dla zwiedzających Parlamentu, zewnętrznymi szkoleniami bezpośrednimi, dokumentacją/publikacją oraz lokalnymi asystentami parlamentarnymi i stażystami pracującymi dla posłów do PE itp. Jednocześnie pandemia COVID-19 spowodowała konieczność wzmocnienia innych pozycji budżetowych o łączną kwotę 7 549 000 EUR. Pozycje te dotyczą głównie zapewniania wsparcia finansowego pracownikom pracującym w domu, zdrowia i profilaktyki oraz dodatkowych wydatków na tłumaczenia ustne w celu wsparcia telepracy oraz wielojęzycznych posiedzeń zdalnych i hybrydowych.
I. Wykonanie budżetu według rozdziałów
37. W niniejszej części omówiono wykorzystanie środków w poszczególnych rozdziałach budżetu, ich udział w ogólnym budżecie oraz zmiany w wykorzystaniu środków w porównaniu z poprzednim rokiem budżetowym. Pięć rozdziałów stanowiło 76,5 % wszystkich zobowiązań. Są to następujące rozdziały: rozdział 1 0 "Członkowie instytucji"; rozdział 1 2 "Urzędnicy i pracownicy tymczasowi"; rozdział 1 4 "Inni pracownicy i usługi zewnętrzne"; rozdział 2 0 "Budynki i koszty dodatkowe" oraz rozdział 4 2 "Wydatki związane z asystentami posłów"
38. W tabeli 4 przedstawiono, rozdział po rozdziale, jak zmieniła się wysokość zaciągniętych zobowiązań w 2022 r. w porównaniu z zobowiązaniami w 2021 r.
Tabela 4
Porównanie zaciągniętych zobowiązań w latach 2022 i 2021
| Rozdział | Treść |
2022 (EUR) |
2021 (EUR) |
Różnica (EUR) |
Zmiana 2022/2021 (%) |
| 1 0 | Członkowie instytucji | 207 212 602 | 181 013 991 | 26 198 611 | 14 |
| 1 2 | Urzędnicy i pracownicy tymczasowi | 750 055 310 | 702 376 364 | 47 678 946 | 7 |
| 1 4 | Inni pracownicy i usługi zewnętrzne | 203 931 535 | 180 529 832 | 23 401 703 | 13 |
| 1 6 | Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji | 21 327 074 | 30 611 590 | - 9 284 516 | - 30 |
| Tytuł 1 - Osoby pracujące dla instytucji | 1 182 526 521 | 1 094 531 777 | 87 994 744 | 8 | |
| 2 0 | Budynki i koszty dodatkowe | 269 840 182 | 258 155 674 | 11 684 509 | 5 |
| 2 1 | Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy | 191 654 646 | 200 803 735 | - 9 149 089 | - 5 |
| 2 3 | Bieżące wydatki administracyjne | 5449839 | 3 831 944 | 1 617 895 | 42 |
| Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne | 466 944 668 | 462 791 353 | 4 153 315 | 1 | |
| 3 0 | Posiedzenia i narady | 25 579 477 | 12 682 024 | 12 897 453 | 102 |
| 3 2 | Doradztwo i informacja: zakup, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie | 140 803 944 | 137 810 147 | 2 993 797 | 2 |
| Tytuł 3 - Wydatki związane z wykonywaniem przez instytucję jej zadań zwyczajowych | 166 383 421 | 150 492 172 | 15 891 249 | 11 | |
| 4 0 | Wydatki szczególne niektórych instytucji i organów | 120 249 570 | 126 916 123 | - 6 666 553 | - 5 |
| 4 2 | Wydatki związane z asystentami posłów | 214 861 044 | 197927992 | 16 933 052 | 9 |
| 4 4 | Posiedzenia i inna działalność posłów oraz byłych posłów | 520 000 | 500000 | 20 000 | 4 |
| Tytuł 4 - Wydatki związane z wykonywaniem przez instytucję szczególnych zadań | 335 630 614 | 325 344 115 | 10 286 499 | 3 | |
| 5 0 | Wydatki Urzędu ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych oraz Komitetu Niezależnych Wybitnych Osobistości | 0 | 830 | - 830 | - 100 |
| Tytuł 5 - Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych oraz Komitet Niezależnych Wybitnych Osobistości | 0 | 830 | - 830 | - 100 | |
| 10 1 | Rezerwa na nieprzewidziane wydatki | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Tytuł 10 - Inne wydatki | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Ogółem | 2 151 485 224 | 2 033 160 247 | 118 324 977 | 6 | |
39. Wzrost zobowiązań w rozdziale 1 0 "Członkowie instytucji" o 26,2 mln EUR (14,5 %) wynika ze znacznej rocznej indeksacji wynagrodzeń i dodatków dla posłów w 2022 r. (zob. pkt 40 poniżej) mającej bezpośredni wpływ na pozycję 1 0 0 0 "Wynagrodzenia", w przypadku której zobowiązania wzrosły o 4,3 mln EUR. Ponadto wzrost o 15 mln EUR środków w rozdziale 1 0 wynika z pozycji 1 0 0 4 "Zwykłe koszty podróży" i ma związek ze zniesieniem na początku kwietnia 2022 r. ograniczeń dotyczących podróżowania i wyjazdów służbowych w obrębie trzech miejsc pracy (pandemia COVID-19). Ponadto w 2022 r. w ramach pozycji 1 0 3 0 "Emerytury z tytułu wysługi lat (ZKDP)" zwiększono środki o 5,7 mln EUR w następstwie decyzji jurysdykcyjnej w sprawie przyjęcia nowych przepisów zmieniających metodę obliczania emerytur dla byłych posłów włoskich począwszy od 1 stycznia 2019 r., co pociąga za sobą wypłatę rekompensat z mocą wsteczną.
40. Zobowiązania w rozdziale 1 2 "Wydatki na urzędników i pracowników tymczasowych" wyniosły w 2022 r. 750 mln EUR, co stanowi wzrost o 47,7 mln EUR w porównaniu z 2021 r. (6,8 %) i oznacza, że jest to największa kategoria wydatków (34,9 % wszystkich zobowiązań w 2022 r.). Wynika to z faktu, że w styczniu 2022 r. wynagrodzenia urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej wzrosły o 2,4 % ze względu na wysoką stopę inflacji odnotowaną w poprzednim półroczu. Ponadto w grudniu 2022 r. zatwierdzono drugi wzrost o 4,6 %, z mocą wsteczną od 1 lipca 2022 r.
41. Wzrost zobowiązań wynikał głównie z pozycji 1 2 0 0 "Wynagrodzenia i zwroty kosztów" (47 mln EUR). Odzwierciedla on indeksację wynagrodzeń, ale również inne czynniki, które trudno było przewidzieć przy sporządzaniu budżetu na 2022 r., takie jak zmniejszenie liczby współpracowników pracujących w niepełnym wymiarze czasu pracy, kontynuacja pomocy finansowej na pokrycie kosztów funkcjonowania sprawnie funkcjonujących połączeń internetowych w domu, wzrost liczby członków rodzin urzędników i członków personelu tymczasowego oraz szybszy wskaźnik obsadzania wolnych stanowisk.
42. Środki, na które zaciągnięto zobowiązania w ramach rozdziału 1 4 "Inni pracownicy i usługi zewnętrzne", wyniosły 203,9 mln EUR, co stanowi wzrost o 23,4 mln EUR (13 % w porównaniu z 2021 r.). W ramach tego rozdziału środki w pozycjach 1 4 0 0 "Inni pracownicy - Sekretariat Generalny i grupy polityczne" oraz 1 4 0 1 "Inni pracownicy - Bezpieczeństwo" wzrosły ogółem o 18,8 mln EUR ze względu na aktualizację wynagrodzeń (zob. pkt 40 powyżej) oraz większą liczbę pracowników kontraktowych, przy czym kontynuowano internalizację niektórych działań rozpoczętych już w 2021 r. Środki w pozycji 1 4 0 5 "Wydatki na tłumaczenia ustne" wzrosły o 3,3 mln EUR w wyniku zwiększenia działalności parlamentarnej w 2022 r. oraz indeksacji wynagrodzeń zewnętrznych tłumaczy ustnych (zob. również pkt 40 powyżej).
43. W rozdziale 1 6 "Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji" odnotowano spadek o 9,3 mln EUR (- 30,3 %) w 2022 r. w porównaniu z 2021 r., głównie w związku z pozycją 1 6 5 0 "Zdrowie i profilaktyka" (- 11 mln EUR), ze względu na fakt, że większość rygorystycznych przepisów dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa regulujących dostęp do budynków Parlamentu w trzech miejscach pracy Parlamentu w 2022 r. lub pracę w tych budynkach została już zniesiona, a także ze względu na spadek popytu na testy na COVID-19 w następstwie udanych kampanii szczepień w 2021 r. i na początku 2022 r. w trzech miejscach pracy.
44. W rozdziale 2 0 "Budynki i koszty dodatkowe" odnotowano ogólny wzrost środków na zobowiązania o 11,7 mln EUR (4,5 %). Pozycja budżetowa 2 0 2 4 "Zużycie energii" wzrosła o 41,3 mln EUR, co częściowo sfinansowano z budżetu korygującego (20,3 mln EUR). Zwiększono również środki w pozycji 2 0 0 3 "Zakup nieruchomości" o 37,9 mln EUR w związku z nabyciem budynku w Dublinie. Jednakże środki w pozycji 2 0 0 1 "Opłaty za użytkowanie wieczyste" zmniejszono o 33,6 mln EUR, a w pozycji 2 0 0 7 "Budowa budynków i zagospodarowanie pomieszczeń służbowych" zmniejszono o 29 mln EUR ze względu na zamrożenie szeregu projektów infrastrukturalnych i budowlanych, co pozwoliło na udostępnienie funduszy na pokrycie kosztów energii.
45. W ramach rozdziału 2 1 "Przetwarzanie danych, sprzęt i majątek ruchomy" ogólne zmniejszenie środków na zobowiązania o 9,1 mln EUR (- 4,6 %) wiąże się głównie z pozycją 2 1 0 4 "Informatyka i telekomunikacja - Inwestycje w infrastrukturę", gdzie zmniejszono środki o 12,8 mln EUR. Zmniejszenie to jest częściowo zrównoważone zwiększeniem środków w innych liniach budżetowych związanych z IT w tym rozdziale ze względu na wyższe ceny płacone w 2022 r. za licencje na aplikacje, indeksację umów i pokrycie kosztów droższej pomocy zewnętrznej.
46. W rozdziale 2 3 "Bieżące wydatki administracyjne" odnotowano wzrost środków na zobowiązania o 1,6 mln EUR (42 %), głównie ze względu na artykuł 2 3 9 "Działalność EMAS, w tym promowanie, oraz program kompensacji emisji CO2 Parlamentu Europejskiego", w odniesieniu do 2021 r. (0,9 mln EUR). Ze względu na znaczne zakłócenia na dobrowolnym rynku uprawnień do emisji dwutlenku węgla od 2020 r. gwałtownie wzrosły ceny jednostek emisji dwutlenku węgla i tendencja ta zapewne się utrzyma.
47. W rozdziale 3 0 "Posiedzenia i narady" odnotowano wzrost środków na zobowiązania o 12,9 mln EUR (102 %) w porównaniu z 2021 r., głównie ze względu na artykuł 3 0 0 "Koszty podróży służbowych pracowników i przejazdów pomiędzy trzema miejscami pracy" (11,6 mln EUR) w następstwie zniesienia ograniczeń w podróżowaniu w kwietniu 2022 r. i wzrostu cen transportu.
48. Ogólne zobowiązania w rozdziale 3 2 "Doradztwo i informacja: zakup, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie" wzrosły o 3 mln EUR (2 %) w porównaniu z 2021 r., podczas gdy w pozycji 3 2 4 4 "Organizacja pobytu i przyjmowanie grup odwiedzających, program Euroscola i zapraszanie przedstawicieli środowisk opiniotwórczych z państw trzecich" odnotowano znaczny wzrost o 16,7 mln EUR wynikający ze zniesienia ograniczeń w podróży i zasad ograniczających dostęp zwiedzających do budynków Parlamentu w 2022 r. Wzrost ten został częściowo zrównoważony przez pozycję 3 2 4 2 "Wydatki na informację publiczną oraz udział w imprezach i akcjach o charakterze publicznym", w której odnotowano zmniejszenie środków o 9,1 mln EUR, oraz 3 2 4 3 "Centrum dla zwiedzających Parlamentu Europejskiego", gdzie zmniejszono środki o 4,9 mln EUR.
49. Zmniejszenie wydatków o 6,7 mln EUR (- 5,3 %) w rozdziale 4 0 "Wydatki szczególne niektórych instytucji i organów" dotyczy głównie artykułów 4 0 2 "Finansowanie europejskich partii politycznych" (- 4,9 mln EUR) i 4 0 3 "Finansowanie europejskich fundacji politycznych" (- 2,8 mln EUR); zostało ono częściowo zrównoważone zwiększeniem o 1 mln EUR środków w ramach artykułu 4 0 0 "Wydatki administracyjne związane z działalnością polityczną i informacyjną grup politycznych i posłów niezrzeszonych".
50. Wzrost wydatków o 16,9 mln EUR (8,6 %) w rozdziale 4 2 "Wydatki związane z asystentami posłów" w porównaniu z 2021 r. wynika nie tylko z rocznej indeksacji wynagrodzeń za pomoc parlamentarną (zob. pkt 40 powyżej), ale również ze zwiększonych kosztów podróży i wyjazdów służbowych akredytowanych asystentów parlamentarnych w następstwie zniesienia ograniczeń w podróżach i wyjazdach służbowych w kwietniu 2022 r. oraz ze wzrostu cen transportu.
51. Załączniki III i IV zawierają szczegółowe informacje na temat wpływu pandemii COVID-19 na środki na bieżący rok.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.210.1 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami - Sekcja I: Parlament Europejski - Rok budżetowy 2022 |
| Data aktu: | 15/06/2023 |
| Data ogłoszenia: | 15/06/2023 |