Sprawa C-435/23, Glavna direktsia Granichna politsia: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Okrazhen sad Smolyan (Bułgaria) w dniu 13 lipca 2023 r. - Glavna direktsia "Granichna politsia" kam Ministerstvo na vatreshnite raboti/BO

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Okrazhen sad Smolyan (Bułgaria) w dniu 13 lipca 2023 r. - Glavna direktsia "Granichna politsia" kam Ministerstvo na vatreshnite raboti/BO
(Sprawa C-435/23, Glavna direktsia Granichna politsia)

Język postępowania: bułgarski

(C/2023/121)

(Dz.U.UE C z dnia 16 października 2023 r.)

Sąd odsyłający

Okrazhen sad Smolyan

Strony w postępowaniu głównym

Strona skarżąca i wnosząca odwołanie: Glavna direktsia "Granichna politsia" kam Ministerstvo na vatreshnite raboti

Strona pozwana i druga strona postępowania odwoławczego: BO

Pytania prejudycjalne

1) Czy art. 12 lit. a) i motyw 8 dyrektywy 2003/88/WE 1  oraz art. 20 i 31 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie przepisom krajowym (w niniejszej sprawie art. 187 Zakon za ministerstvoto na vatreshnite raboti [ustawy o ministerstwie spraw wewnętrznych]), które nie zezwalając na to, aby krótszy czas pracy w porze nocnej, mający zastosowanie na zasadach ogólnych do pracowników sektora prywatnego w porównaniu z pracą w porze dziennej, miał również zastosowanie do pracowników sektora publicznego, takich jak policjanci i strażacy, którzy wykonują pracę zmianową i pracę w porze nocnej (urzędnicy na podstawie art. 142 ust. 1 pkt 1 tej ustawy), prowadzą do następującego odmiennego traktowania, przy czym to odmienne traktowanie nie jest związane z prawnie dopuszczalnym celem, a mianowicie:

grupa pracowników sektora publicznego, którym powierzono szczególnie ważne zadania w zakresie utrzymania porządku publicznego i ochrony ludności (w niniejszej sprawie policjanci i strażacy na podstawie art. 142 ust. 1 pkt 1 ustawy o ministerstwie spraw wewnętrznych, którzy wykonują pracę w systemie zmianowym i w porze nocnej) jest dyskryminowana

a) zarówno w stosunku do innej grupy pracowników w tym samym sektorze publicznym, którym powierzono te same zadania w zakresie utrzymania porządku publicznego i ochrony ludności, ale którzy nie wykonują pracy w porze nocnej w ramach pracy zmianowej (w niniejszej sprawie pozostali urzędnicy na podstawie art. 142 ust. 1 pkt 1 ustawy o ministerstwie spraw wewnętrznych), a mimo to przysługują im takie same korzyści (np. dodatek za wysługę lat, dłuższy płatny urlop, wcześniejsza emerytura, wyższa odprawa przy odejściu ze służby) jak policjantom i strażakom wykonującym pracę w porze nocnej w ramach pracy zmianowej;

b) jak również w stosunku do pracowników sektora prywatnego wykonujących pracę zmianową i pracę w porze nocnej bez przysługujących im tych samych korzyści, ponieważ nie powierzono im tych samych szczególnie ważnych zadań w zakresie utrzymania porządku publicznego i ochrony ludności, z tytułu których korzyści te są przyznawane całej grupie pracowników sektora publicznego (wszystkim urzędnikom na podstawie art. 142 ust. 1 pkt 1 ustawy o ministerstwie spraw wewnętrznych)?

2) Czy art. 12 lit. a) i motyw 8 dyrektywy 2003/88/WE oraz art. 20 i 31 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie stosowaniu wiążącego orzecznictwa krajowego (takiego jak w niniejszej sprawie wyrok interpretacyjny nr 1 wspólnego senatu cywilnego Varhoven kasatsionen sad na Republika Bulgaria [Najwyższy Sąd Kasacyjny Republiki Bułgarii] z dnia 15 marca 2023 r. w sprawie interpretacyjnej nr 1/2020), jeżeli zastosowanie to prowadziłoby do skutku niezgodnego z prawem Unii, a mianowicie do odmiennego traktowania opisanego w pytaniu pierwszym, w sytuacji gdy to odmienne traktowanie nie jest oparte na obiektywnym i racjonalnym kryterium, to znaczy nie jest związane z prawnie dopuszczalnym celem i nie jest proporcjonalne do tego celu?

1 Dyrektywa 2003/88/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. dotycząca niektórych aspektów organizacji czasu pracy (Dz.U. 2003, L 299, s. 9).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.121

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-435/23, Glavna direktsia Granichna politsia: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Okrazhen sad Smolyan (Bułgaria) w dniu 13 lipca 2023 r. - Glavna direktsia "Granichna politsia" kam Ministerstvo na vatreshnite raboti/BO
Data aktu: 16/10/2023
Data ogłoszenia: 16/10/2023