Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 11 maja 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywy 2005/29/WE i 2011/83/UE w odniesieniu do wzmocnienia pozycji konsumentów w procesie transformacji ekologicznej poprzez lepsze informowanie i lepszą ochronę przed nieuczciwymi praktykami (COM(2022)0143 - C9-0128/2022 - 2022/0092(COD))

P9_TA(2023)0201
Wzmocnienie pozycji konsumentów w procesie transformacji ekologicznej

Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 11 maja 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywy 2005/29/WE i 2011/83/UE w odniesieniu do wzmocnienia pozycji konsumentów w procesie transformacji ekologicznej poprzez lepsze informowanie i lepszą ochronę przed nieuczciwymi praktykami (COM(2022)0143 - C9-0128/2022 - 2022/0092(COD)) 1

(Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)

(C/2023/1087)

(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2023 r.)

Poprawka 1

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 1

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(1) W unijnym prawie konsumenckim należy wprowadzić szczegółowe przepisy w celu zwalczania nieuczciwych praktyk handlowych, które uniemożliwiają konsumentom dokonywanie zrównoważonych wyborów konsumpcyjnych, takich jak praktyki związane z postarzaniem towarów, wprowadzające w błąd twierdzenia dotyczące ekologiczności ("pseudoekologiczny marketing"), nieprzejrzyste i niewiarygodne oznakowania lub narzędzia informacyjne dotyczące zrównoważonego charakteru. Umożliwiłoby to właściwym organom krajowym skuteczne przeciwdziałanie tym praktykom. Dzięki zapewnieniu, by twierdzenia dotyczące ekologiczności były uczciwe, konsumenci będą mogli wybierać produkty, które są rzeczywiście lepsze dla środowiska niż produkty konkurencji. Zachęci to do konkurowania o produkty bardziej zrównoważone pod względem środowiskowym, ograniczając negatywny wpływ na środowisko. (1) W unijnym prawie konsumenckim należy wprowadzić szczegółowe przepisy w celu zwalczania nieuczciwych praktyk handlowych, które wprowadzają konsumentów w błąd i uniemożliwiają im dokonywanie zrównoważonych wyborów konsumpcyjnych, takich jak praktyki związane z postarzaniem towarów, wprowadzające w błąd lub fałszywe twierdzenia dotyczące ekologicz- ności ("pseudoekologiczny marketing"), nieprzejrzyste, niecertyfikowane i niewiarygodne oznakowania lub narzędzia informacyjne dotyczące zrównoważonego charakteru. Umożliwiłoby to właściwym organom krajowym skuteczne przeciwdziałanie tym praktykom. Dzięki zapewnieniu, by twierdzenia dotyczące ekologiczności były wiarygodne, jasne, zrozumiałe i uczciwe, konsumenci będą mogli wybierać produkty, które są rzeczywiście lepsze dla środowiska niż produkty konkurencji. Zachęci to do konkurowania o produkty bardziej zrównoważone pod względem środowiskowym, ograniczając negatywny wpływ na środowisko. Przedsiębiorstwa mają również do odegrania rolę w propagowaniu zielonej transformacji i bardziej zrównoważonego charakteru produktów, które produkują i sprzedają na rynku wewnętrznym.

Poprawka 2

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 3

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(3) Aby zniechęcić przedsiębiorców do wprowadzania konsumentów w błąd co do skutków środowiskowych lub społecznych, trwałości lub możliwości naprawy produktów, w tym poprzez ogólną prezentację produktów, należy zmienić art. 6 ust. 1 dyrektywy 2005/29/WE poprzez dodanie, po indywidualnej ocenie przypadku, skutków środowiskowych lub społecznych, trwałości i możliwości naprawy produktu do wykazu głównych cech produktu, w odniesieniu do których praktyki przedsiębiorcy można uznać za wprowadzające w błąd. Informacje przekazywane przez handlowców na temat zrównoważonego społecznie charakteru produktów, obejmujące warunki pracy, działalność charytatywną czy dbałość o dobrostan zwierząt, również nie powinny wprowadzać konsumentów w błąd. (3) Aby zniechęcić przedsiębiorców do wprowadzania konsumentów w błąd co do skutków środowiskowych lub społecznych, trwałości lub możliwości naprawy produktów, w tym poprzez ogólną prezentację produktów, należy zmienić art. 6 ust. 1 dyrektywy 2005/29/WE poprzez dodanie, po indywidualnej ocenie przypadku, skutków środowiskowych lub społecznych, trwałości, możliwości ponownego użycia, zdolności do recyklingu i możliwości naprawy produktu do wykazu głównych cech produktu, w odniesieniu do których praktyki przedsiębiorcy można uznać za wprowadzające w błąd. Informacje przekazywane przez handlowców na temat zrównoważonego społecznie charakteru produktów, obejmujące warunki pracy, działalność charytatywną czy dbałość o dobrostan zwierząt, również nie powinny wprowadzać konsumentów w błąd.

Poprawka 3

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 4

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(4) Twierdzenia dotyczące ekologiczności, w szczególności twierdzenia dotyczące klimatu, w coraz większym stopniu odnoszą się do przyszłej efektywności w postaci przejścia na neutralność emisyjną, neutralność klimatyczną lub podobnego celu w określonym terminie. Dzięki takim twierdzeniom przedsiębiorcy stwarzają wrażenie, że konsumenci, kupując ich produkty, przyczyniają się do gospodarki niskoemisyjnej. W celu zapewnienia uczciwości i wiarygodności takich twierdzeń należy zmienić art. 6 ust. 2 dyrektywy 2005/29/WE, aby zakazać ich po dokonaniu indywidualnej oceny, jeżeli nie są one poparte jasnymi, obiektywnymi i weryfikowalnymi zobowiązaniami i celami podanymi przez przedsiębiorcę. Takie twierdzenia powinny być również wspierane przez niezależny system monitorowania w celu śledzenia postępów przedsiębiorcy w realizacji zobowiązań i celów. (4) Twierdzenia dotyczące ekologiczności, w szczególności twierdzenia dotyczące klimatu, w coraz większym stopniu odnoszą się do przyszłej efektywności w postaci przejścia na neutralność emisyjną, neutralność klimatyczną lub podobnego celu w określonym terminie. Dzięki takim twierdzeniom przedsiębiorcy stwarzają wrażenie, że konsumenci, kupując ich produkty, przyczyniają się do gospodarki niskoemisyjnej. W celu zapewnienia uczciwości i wiarygodności takich twierdzeń należy zmienić art. 6 ust. 2 dyrektywy 2005/29/WE, aby zakazać ich po dokonaniu indywidualnej oceny, jeżeli opierają się one wyłącznie na programach kompensacji emisji lub nie są one poparte jasnymi, obiektywnymi, wymiernymi, opartymi na nauce i weryfikowalnymi zobowiązaniami i celami podanymi przez przedsiębiorcę, w tym szczegółowym planem wdrażania mającym umożliwić osiągnięcie takiej efektywności środowiskowej w przyszłości. W planie tym powinny znajdować się konkretne cele spójne z długoterminowym zobowiązaniem przedsiębiorcy, na których osiągnięcie przewidziano wystarczający budżet i wystarczające zasoby. Twierdzenia powinny być również wspierane przez niezależny system monitorowania w celu śledzenia postępów w realizacji planu wdrażania, a także w wypełnianiu zobowiązań i osiąganiu celów przez przedsiębiorcę.

Poprawka 4

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 6

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(6) Porównywanie produktów na podstawie ich aspektów środowiskowych lub społecznych, w tym za pomocą narzędzi informacyjnych dotyczących zrównoważonego rozwoju, jest coraz powszechniejszą techniką marketingową. W celu zapewnienia, aby takie porównania nie wprowadzały konsumentów w błąd, należy zmienić art. 7 dyrektywy 2005/29/WE, wprowadzając wymóg, aby konsument był informowany o metodzie porównania, produktach, które są przedmiotem porównania, oraz o dostawcach tych produktów, a także o środkach służących aktualizowaniu informacji. Powinno to zagwarantować, że przy korzystaniu z takich usług konsumenci będą podejmować bardziej świadome decyzje dotyczące transakcji. Porównanie powinno być obiektywne, w szczególności poprzez porównanie produktów pełniących tę samą funkcję, z zastosowaniem wspólnej metody i wspólnych założeń, oraz zestawienie istotnych i możliwych do zweryfikowania cech porównywanych produktów. (6) Porównywanie produktów na podstawie ich aspektów środowiskowych lub społecznych, w tym za pomocą narzędzi informacyjnych dotyczących zrównoważonego rozwoju, jest coraz powszechniejszą techniką marketingową, mogącą wprowadzać w błąd konsumentów, którzy nie zawsze są w stanie ocenić wiarygodność tych informacji. W celu zapewnienia, aby takie porównania nie wprowadzały konsumentów w błąd, należy zmienić art. 7 dyrektywy 2005/29/WE, wprowadzając wymóg, aby konsument był informowany o metodzie porównania, produktach, które są przedmiotem porównania, oraz o dostawcach tych produktów, a także o środkach służących aktualizowaniu informacji. Powinno to zagwarantować, że przy korzystaniu z takich usług konsumenci będą podejmować bardziej świadome decyzje dotyczące transakcji. Porównanie powinno być obiektywne, w szczególności poprzez porównanie produktów pełniących tę samą funkcję, z zastosowaniem wspólnej metody i wspólnych założeń, oraz zestawienie istotnych i możliwych do zweryfikowania cech porównywanych produktów.

Poprawka 5

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 7

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(7) Umieszczanie oznakowań dotyczących zrównoważonego charakteru, które nie są oparte na systemie certyfikacji ani nie zostały ustanowione przez organy publiczne, powinno być zakazane poprzez włączenie takich praktyk do wykazu w załączniku I do dyrektywy 2005/29/WE. System certyfikacji powinien spełniać minimalne warunki przejrzystości i wiarygodności. Eksponowanie oznakowania dotyczącego zrównoważonego charakteru pozo- staje możliwe bez systemu certyfikacji, jeżeli takie oznakowanie jest ustanawiane przez organ publiczny, lub w przypadku dodatkowych form wyrażania i prezentacji żywności zgodnie z art. 35 rozporządzenia (UE) nr 1169/2011. Przepis ten stanowi uzupełnienie pkt 4 załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE, który zakazuje twierdzenia, że przedsiębiorca, praktyki handlowe przedsiębiorcy lub produkty zostały zatwierdzone, zaaprobowane lub otrzymały zezwolenie organu publicznego lub prywatnego, gdy jest to niezgodne z rzeczywistością, oraz zakazuje wysuwania takiego twierdzenia przy niespełnia- niu warunków zatwierdzenia, aprobaty lub zezwolenia. (7) Umieszczanie oznakowań dotyczących zrównoważonego charakteru, które nie są oparte na systemie certyfikacji ani nie zostały ustanowione przez organy publiczne, powinno być zakazane poprzez włączenie takich praktyk do wykazu w załączniku I do dyrektywy 2005/29/WE. System certyfikacji powinien spełniać minimalne warunki przejrzystości i wiarygodności. Monitorowanie zgodności w ramach systemu certyfikacji powinno odbywać się przy pomocy metod, które są proporcjonalne i odpowiednie do charakteru produktów, procesów i przedsiębiorstw objętych tym systemem. Powinna je prowadzić strona trzecia, której kompetencje i niezależność, zarówno od właściciela systemu, jak i od przedsiębiorcy, zostały zweryfikowane przez państwa członkowskie. Ponadto systemy certyfikacji powinny przewidywać system składania reklamacji dostępny dla konsumentów i innych zewnętrznych zainteresowanych stron, koncentrujący się na niezgodnościach i gwarantujący, że w przypadku stwierdzenia niezgodności oznakowanie dotyczące zrównoważonego charakteru zostanie
odebrane. Eksponowanie oznakowania dotyczącego zrównoważonego charakteru pozostaje możliwe bez systemu certyfikacji, jeżeli takie oznakowanie jest ustanawiane przez organ publiczny, lub w przypadku dodatkowych form wyrażania i prezentacji żywności zgodnie z art. 35 rozporządzenia (UE) nr 1169/2011. Przepis ten stanowi uzupełnienie pkt 4 załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE, który zakazuje twierdzenia, że przedsiębiorca, praktyki handlowe przedsiębiorcy lub produkty zostały zatwierdzone, zaaprobowane lub otrzymały zezwolenie organu publicznego lub prywatnego, gdy jest to niezgodne z rzeczywistością, oraz zakazuje wysuwania takiego twierdzenia przy niespełnianiu warunków zatwierdzenia, aprobaty lub zezwolenia. Oznakowania dotyczące zrównoważonego charakteru ustanawiane przez organy publiczne powinny być dostępne po rozsądnej cenie dla wszystkich przedsiębiorstw, niezależnie od ich wielkości i możliwości
finansowych. Należy zachęcać do stosowania systemów certyfikacji i oznakowań dotyczących zrównoważonego charakteru, które sprzyjają stopniowemu wprowadzaniu zrównoważonych praktyk przez małe i średnie przedsiębiorstwa.

Poprawka 6

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 9

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(9) Należy również zmienić załącznik I do dyrektywy 2005/29/WE, aby zakazać formułowania ogólnych twierdzeń dotyczących ekologiczności bez uznanej wysokiej efektywności środowiskowej, która jest istotna dla tego twierdzenia. Przykładami takich ogólnych twierdzeń dotyczących ekologiczności są: "przyjazne dla środowiska", "eko-przyjazne", "eko", "zielone", "przyjazne dla natury", "ekologiczne", "poprawne środowiskowo", "przyjazne dla klimatu", "łagodne dla środowiska", "przyjazne pod względem emisji dwutlenku węgla", "neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla", "korzystne pod względem emisji dwutlenku węgla", "neutralne dla klimatu", "efektywne energetycznie", "biodegradowalne", "oparte na surowcach pochodzenia biologicznego" lub podobne, a także szersze stwierdzenia, takie jak "świadome" lub "odpowiedzialne", które sugerują lub stwarzają wrażenie wysokiej efektywności środowiskowej. Takie ogólne twierdzenia dotyczące ekologiczności powinny być zakazane w każdym przypadku, gdy nie wykazano uznanej wysokiej efektywności środowiskowej lub gdy specyfikacja twierdzenia nie została podana w jasny i widoczny sposób na tym samym nośniku, takim jak ten sam spot reklamowy, opakowanie produktu lub interfejs sprzedaży internetowej. Na przykład twierdzenie "biode- gradowalne" w odniesieniu do produktu byłoby twierdzeniem ogólnym, natomiast twierdzenie, że "opakowanie ulega biodegradacji poprzez kompostowanie domowe w ciągu jednego miesiąca" byłoby twierdzeniem szczegółowym, które nie jest objęte tym zakazem. (9) Należy również zmienić załącznik I do dyrektywy 2005/29/WE, aby zakazać formułowania ogólnych twierdzeń dotyczących ekologiczności bez przedstawiania dowodów na wysoką efektywność środowiskową, która jest istotna dla tego twierdzenia. Przykładami takich ogólnych twierdzeń dotyczących ekologiczności są: "przyjazne dla środowiska", "eko-przyjazne", "eko", "zielone", "przyjazne dla natury", "naturalne", "przyjazne zwierzętom", "wolne od okrucieństwa", "zrównoważone", "ekologiczne", "poprawne środowiskowo", "przyjazne dla klimatu", "łagodne dla środowiska",

"niepowodujące wylesiania", "przyjazne pod względem emisji dwutlenku węgla", "neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla", "korzystne pod względem emisji dwutlenku węgla", "neutralne dla klimatu", "efektywne energetycznie", "biodegradowalne", "neutralne pod względem produkcji plastiku", "bez plastiku", "oparte na surowcach pochodzenia biologicznego" lub podobne, a także szersze stwierdzenia, takie jak "świadome" lub "odpowiedzialne", które sugerują lub stwarzają wrażenie wysokiej efektywności środowiskowej. Takie ogólne twierdzenia dotyczące ekologiczności powinny być zakazane w każdym przypadku, gdy opierają się one na kompensacji wpływu na środowisko, na przykład na zakupie jednostek emisji dwutlenku węgla, gdy nie wykazano uznanej wysokiej efektywności środowiskowej lub dowodów naukowych na nią, lub gdy specyfikacja twierdzenia nie została podana w jasny i widoczny sposób na tym samym nośniku, takim jak ten sam spot reklamowy, opakowanie produktu lub interfejs sprzedaży internetowej. Na przykład twierdzenie "biodegradowalne" w odniesieniu do produktu byłoby twierdzeniem ogólnym, natomiast twierdzenie, że "opakowanie ulega biodegradacji poprzez kompostowanie domowe w ciągu jednego miesiąca" byłoby twierdzeniem szczegółowym, które nie jest objęte tym zakazem. Szczególnie ważne jest, aby w przypadkach, w których twierdzeń tych nie można poprzeć dowodami naukowymi, zakazać sugerowania, bazując na kompensacji emisji, że dany produkt lub usługa mają neutralny, mniejszy, skompensowany lub pozytywny wpływ na środowisko pod względem emisji dwutlenku węgla, ponieważ może to wprowadzać konsumentów w błąd, wmawiając im, że kupowany przez nich produkt lub działalność przedsiębiorcy nie mają wpływu na środowisko. Nie powinno to uniemożliwiać przedsiębiorstwom reklamowania ich inwestycji w inicjatywy na rzecz ochrony środowiska, o ile w reklamie nie stwierdza się, że takie inwestycje lub inicjatywy rekompensują lub neutralizują wpływ produktu lub działalności przedsiębiorcy na środowisko albo sprawiają, że mają one na nie pozytywny wpływ.

Poprawka 7

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 14

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(14) Aby poprawić dobrobyt konsumentów, zmiany w załączniku I do dyrektywy 2005/29/WE powinny również dotyczyć szeregu praktyk związanych z przedwczesnym starzeniem się produktów, w tym praktyk celowego postarzania, rozumianych jako strategia handlowa polegająca na celowym planowaniu lub projektowaniu produktu o ograniczonym okresie użytkowania, tak aby produkt ten stał się przedwcześnie przestarzały lub niefunkcjonalny po pewnym czasie. Zakup produktów, co do których oczekuje się, że będą trwalsze, niż faktycznie są, wyrządza szkodę konsumentom. Ponadto praktyki postarzania produktów mają ogólnie negatywny wpływ na środowisko w postaci zwiększenia ilości odpadów surowcowych. W związku z tym zajęcie się tymi praktykami prawdopodobnie pozwoli zmniejszyć ilość odpadów, przyczyniając się do bardziej zrównoważonej konsumpcji. (14) Aby poprawić dobrobyt konsumentów, zmiany w załączniku I do dyrektywy 2005/29/WE powinny również dotyczyć szeregu praktyk związanych z przedwczesnym starzeniem się produktów, w tym praktyk celowego postarzania, rozumianych jako strategia handlowa polegająca na celowym planowaniu lub projektowaniu produktu o ograniczonym okresie użytkowania, tak aby produkt ten stał się przedwcześnie przestarzały lub niefunkcjonalny po pewnym czasie. Stosowanie praktyk, mających na celu skrócenie żywotności produktu lub nakłonienie do zakupu produktów, co do których oczekuje się, że będą trwalsze, niż faktycznie są, wyrządza szkodę konsumentom. Ponadto praktyki postarzania produktów mają ogólnie negatywny wpływ na środowisko w postaci zwiększenia ilości odpadów surowcowych. W związku z tym zajęcie się tymi praktykami prawdopodobnie pozwoli zmniejszyć ilość odpadów, przyczyniając się do bardziej zrównoważonej konsumpcji.

Poprawka 8

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 16

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(16) Należy również zakazać nieinformowania konsumenta o istnieniu cechy towaru wprowadzonej w celu ograniczenia jego trwałości. Na przykład taką cechą może być oprogramowanie, które po upływie określonego czasu powoduje utratę lub spadek funkcjonalności towaru, lub może być to sprzęt zaprojektowany tak, by uległ awarii po upływie określonego czasu. Zakaz nieinformowania konsumentów o takich cechach towarów uzupełnia dostępne dla konsumentów środki ochrony prawnej i nie wpływa na nie, jeżeli cechy te stanowią brak zgodności na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/771 (26). Aby taka praktyka handlowa mogła zostać uznana za nieuczciwą, nie powinno być konieczne wykazanie, że celem danej cechy jest skłonienie do wymiany danego towaru. Należy odróżnić stosowanie cech ograniczających trwałość towarów od praktyk wytwarzania z wykorzystaniem materiałów lub procesów o ogólnie niskiej jakości, skutkujących ograniczoną trwałością towarów. Brak zgodności towaru wynikający z zastosowania materiałów lub procesów niskiej jakości powinien nadal podlegać przepisom dotyczącym zgodności towarów określonym w dyrektywie (UE) 2019/771.

(26) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/771

z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów, zmieniająca rozporządzenie (UE) 2017/2394 oraz dyrektywę 2009/22/WE i uchylająca dyrektywę 1999/44/WE (Dz.U. L 136 z 22.5.2019, s. 28).

(16) Należy również zakazać wprowadzania cechy towaru, której celem jest ograniczenie jego trwałości. Na przykład taką cechą może być oprogramowanie, które po upływie określonego czasu powoduje utratę lub spadek funkcjonalności towaru, lub może być to sprzęt zaprojektowany tak, by uległ awarii po upływie określonego czasu. Zakaz wprowadzania takich cech towarów nie wpływa na dostępne dla konsumentów środki ochrony prawnej, jeżeli cechy te stanowią brak zgodności na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/771 (26). Aby taka praktyka handlowa mogła zostać uznana za nieuczciwą, nie powinno być konieczne wykazanie, że celem danej cechy jest skłonienie do wymiany danego towaru. Należy odróżnić stosowanie cech ograniczających trwałość towarów od praktyk wytwarzania z wykorzystaniem materiałów lub procesów o ogólnie niskiej jakości, skutkujących ograniczoną trwałością towarów. Brak zgodności towaru wynikający z zastosowania materiałów lub procesów niskiej jakości powinien nadal podlegać przepisom dotyczącym zgodności towarów określonym w dyrektywie (UE) 2019/771.

(26) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/771

z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów, zmieniająca rozporządzenie (UE) 2017/2394 oraz dyrektywę 2009/22/WE i uchylająca dyrektywę 1999/44/WE (Dz.U. L 136 z 22.5.2019, s. 28).

Poprawka 9

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 17

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(17) Inną praktyką, która powinna być zakazana na podstawie załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE, jest twierdzenie, że towar ma pewną trwałość, jeżeli jej nie ma. Miałoby to miejsce na przykład, gdy przedsiębiorca informuje konsumentów, że pralka powinna przetrwać określoną liczbę cykli prania, podczas gdy rzeczywiste użytkowanie pralki pokazuje, że tak nie jest. (17) Inną praktyką, która powinna być zakazana na podstawie załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE, jest twierdzenie, że towar ma pewną trwałość, jeżeli jej nie ma. Miałoby to miejsce na przykład, gdy przedsiębiorca informuje konsumentów, że przy normalnym użytkowaniu zgodnie z instrukcją pralka powinna przetrwać określoną liczbę cykli prania, podczas gdy rzeczywiste użytkowanie pralki pokazuje, że tak nie jest.

Poprawka 10

Wniosek dotyczący dyrektyw

Motyw 18

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(18) Ponadto należy również zmienić załącznik I do dyrektywy 2005/29/WE, aby zakazać przedstawiania produktów jako możliwych do naprawy w przypadku, gdy taka naprawa nie jest możliwa, a także zakazać nieinformowania konsumentów, że naprawa towarów zgodnie z wymogami prawnymi nie jest możliwa. (18) Ponadto należy również zmienić załącznik I do dyrektywy 2005/29/WE, aby zakazać wprowadzania do obrotu towaru, którego naprawa zgodnie z wymogami prawnymi nie jest możliwa, lub nieinformowania konsumenta, że towar nie nadaje się do naprawy. Ponadto należy również zmienić załącznik I do dyrektywy 2005/29/WE, tak aby zagwarantować, że konsument będzie zawsze informowany o ograniczeniach dotyczących naprawy, takich jak niedostępność usług naprawczych, niedostępność części zamiennych lub odmowa naprawy w przypadku, gdy produkt był naprawiany przez niezależnego naprawcę, nieprofesjonalnego naprawcę lub przez użytkownika.

Poprawka 11

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 20

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(20) Inna praktyka związana z postarzaniem produktów, która powinna być zakazana i dodana do wykazu w załączniku I do dyrektywy 2005/29/WE, polega na nakłanianiu konsumenta do wymiany materiałów zużywalnych produktu wcześniej, niż byłoby to konieczne z przyczyn technicznych. Takie praktyki wprowadzają konsumenta w błąd co do tego, że towary przestaną funkcjonować, jeżeli nie zostaną wymienione ich materiały zużywalne, co skłania go do kupna większej ilości materiałów zużywalnych, niż jest to konieczne. Zakazana byłaby na przykład praktyka nakłaniania konsumenta za pomocą ustawień drukarki do wymiany wkładów atramentowych, zanim staną się one faktycznie puste, aby zachęcić do zakupu dodatkowych wkładów atramentowych. (20) Inna praktyka związana z postarzaniem produktów, która powinna być zakazana i dodana do wykazu w załączniku I do dyrektywy 2005/29/WE, to wprowadzanie do obrotu towarów, które wymagają wymiany materiałów zużywalnych produktu wcześniej, niż byłoby to konieczne z przyczyn technicznych. Takie praktyki wprowadzają konsumenta w błąd co do tego, że towary przestaną funkcjonować, jeżeli nie zostaną wymienione ich materiały zużywalne, co skłania konsumentów do kupna większej ilości materiałów zużywalnych, niż jest to konieczne. Zakazane byłoby na przykład wprowadzanie do obrotu drukarki, która wymaga od konsumentów wymiany wkładów atramentowych, zanim staną się one faktycznie puste, aby zachęcić do zakupu dodatkowych wkładów atramentowych.

Poprawka 12

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 21

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(21) Należy również zmienić załącznik I do dyrektywy 2005/29/WE, aby zakazać nieinformowania konsumenta, że towar zaprojektowano tak, aby ograniczyć jego funkcjonalność w przypadku korzystania z materiałów zużywalnych, części zamiennych lub wyposażenia dodatkowego, które nie są dostarczane przez pierwotnego producenta. Zabronione byłoby na przykład wprowadzanie do obrotu drukarek zaprojektowanych w taki sposób, aby ograniczyć ich funkcjonalność w przypadku stosowania wkładów atramentowych niedostarczonych przez pierwotnego producenta drukarki bez ujawnienia tych informacji konsumentowi. Praktyka ta mogłaby wprowadzać konsumentów w błąd i doprowadzić do zakupu alternatywnego wkładu atramentowego, który nie może być używany w danej drukarce, a tym samym mogłaby generować niepotrzebne koszty naprawy, strumienie odpadów lub dodatkowe koszty wynikające z obowiązku korzystania z materiałów zużywalnych od pierwotnego producenta, czego konsument nie mógł przewidzieć w momencie zakupu. Zabronione byłoby również wprowadzanie do obrotu urządzeń inteligentnych zaprojektowanych w celu ograniczenia ich funkcjonalności przy korzystaniu z ładowarek lub części zamiennych, które nie są dostarczane przez pierwotnego producenta, bez ujawnienia tych informacji konsumentowi. (21) Należy również zmienić załącznik I do dyrektywy 2005/29/WE, aby zakazać wprowadzania do obrotu towarów, które zaprojektowano tak, aby ograniczyć ich funkcjonalność w przypadku korzystania z materiałów zużywalnych, części zamiennych lub wyposażenia dodatkowego, które nie są dostarczane przez pierwotnego producenta. Zabronione byłoby na przykład wprowadzanie do obrotu drukarek zaprojektowanych w taki sposób, aby ograniczyć ich funkcjonalność w przypadku stosowania wkładów atramentowych niedostarczonych przez pierwotnego producenta drukarki. Praktyka ta mogłaby wprowadzać konsumentów w błąd i doprowadzić do zakupu alternatywnego wkładu atramentowego, który nie może być używany w danej drukarce, a tym samym mogłaby generować niepotrzebne koszty naprawy, strumienie odpadów lub dodatkowe koszty wynikające z obowiązku korzystania z materiałów zużywalnych od pierwotnego producenta, czego konsument nie mógł przewidzieć w momencie zakupu. Zabronione byłoby również wprowadzanie do obrotu urządzeń inteligentnych zaprojektowanych w celu ograniczenia ich funkcjonalności przy korzystaniu z ładowarek lub części zamiennych, które nie są dostarczane przez pierwotnego producenta.

Poprawka 13

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 22

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(22) Aby konsumenci mogli podejmować bardziej świadome decyzje i stymulować popyt na bardziej trwałe towary i ich podaż, przed zawarciem umowy należy podać szczegółowe informacje na temat trwałości i możliwości naprawy produktu w odniesieniu do wszystkich rodzajów towarów. Ponadto w przypadku towarów zawierających elementy cyfrowe, treści cyfrowych i usług cyfrowych należy informować konsumentów o okresie, w którym dostępne są bezpłatne aktualizacje oprogramowania. Należy zatem zmienić dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE (27), tak aby konsumenci otrzymywali przed zawarciem umowy informacje na temat trwałości, możliwości naprawy i dostępności aktualizacji. Informacje należy przekazywać konsumentom w sposób jasny i zrozumiały oraz zgodnie z wymogami dostępności określonymi w dyrektywie 2019/882 (28). Obowiązek przekazywania konsumentom tych informacji uzupełnia i nie wpływa na prawa konsumentów przewidziane w dyrektywach Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/770 (29)i (UE) 2019/771 (30). (22) Aby konsumenci mogli podejmować bardziej świadome decyzje i stymulować popyt na bardziej trwałe towary i ich podaż, przed zawarciem umowy należy podać szczegółowe informacje na temat trwałości i możliwości naprawy produktu w odniesieniu do wszystkich rodzajów towarów. Ponadto w przypadku towarów zawierających elementy cyfrowe, treści cyfrowych i usług cyfrowych należy informować konsumentów o okresie, w którym dostępne są bezpłatne aktualizacje oprogramowania zgodnie z wymogami prawa Unii lub prawa krajowego, obejmującym co najmniej okres określony w prawie Unii i, w przypadku gdy producent udostępnia takie informacje, jego dobrowolne przedłużenie. Należy zatem zmienić dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE (27), tak aby konsumenci otrzymywali przed zawarciem umowy informacje na temat trwałości, możliwości naprawy i dostępności aktualizacji. Informacje należy przekazywać konsumentom w sposób jasny i zrozumiały, w tym w języku urzędowym lub w językach urzędowych państwa członkowskiego, w którym towar jest oferowany, oraz zgodnie z wymogami dostępności określonymi w dyrektywie 2019/882 (28). Obowiązek przekazywania konsumentom tych informacji uzupełnia i nie wpływa na prawa konsumentów przewidziane w dyrektywach Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/770 (29), (UE) 2019/771 (30)i (UE) 2011/83.
____________

(27) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów, zmieniająca dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywę 1999/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylająca dyrektywę Rady 85/577/EWG i dyrektywę 97/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 304 z 22.11.2011, s. 64).

(28) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług (Dz.U. L 151 z 7.6.2019, s. 70). ____________

(27) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów, zmieniająca dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywę 1999/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylająca dyrektywę Rady 85/577/EWG i dyrektywę 97/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 304 z 22.11.2011, s. 64).

(29) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/770 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych (Dz.U. L 136 z 22.5.2019, s. 1). (28) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług (Dz.U. L 151 z 7.6.2019, s. 70).
(30) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/771 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów, zmieniająca rozporządzenie (UE) 2017/2394 oraz dyrektywę 2009/22/WE i uchylająca dyrektywę 1999/44/WE (Dz.U. L 136 z 22.5.2019, s. 28). (29) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/770 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych (Dz.U. L 136 z 22.5.2019, s. 1).
(30) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/771 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów, zmieniająca rozporządzenie (UE) 2017/2394 oraz dyrektywę 2009/22/WE i uchylająca dyrektywę 1999/44/WE (Dz.U. L 136 z 22.5.2019, s. 28).

Poprawka 14

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 23

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(23) Dobrym wskaźnikiem trwałości towaru jest udzielana przez producenta handlowa gwarancja trwałości w rozumieniu art. 17 dyrektywy (UE) 2019/771. W związku z tym należy zmienić dyrektywę 2011/83/UE, tak aby zobowiązać przedsiębiorców sprzedających towary do informowania konsumentów o istnieniu udzielanej przez producenta handlowej gwarancji trwałości w odniesieniu do wszystkich rodzajów towarów, w przypadku gdy producent udostępnia te informacje. (23) Dobrym wskaźnikiem trwałości towaru jest czas trwania ustawowej gwarancji zgodności z umową, a także jej dobrowolne przedłużenie w formie równoważnej handlowej gwarancji trwałości udzielonej przez producenta w rozumieniu art. 17 dyrektywy (UE) 2019/771, obejmującej cały towar i udzielonej bez dodatkowych kosztów. W związku z tym należy zmienić dyrektywę 2011/83/UE, tak aby przed zawarciem umowy przedsiębiorcy mieli obowiązek dostarczać oznakowanie zawierające co najmniej przypomnienie o ustawowej gwarancji zgodności z umową oraz, w stosownych przypadkach, informacje o jej dobrowolnym przedłużeniu w formie handlowej gwarancji trwałości.

Poprawka 15

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 23 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(23a) Kiedy towary udostępnia się konsumentom i innym
użytkownikom końcowym, oznakowanie powinno być czytelne i umieszczone w widocznym miejscu.

Poprawka 16

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 24

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(24) Problem ograniczonej trwałości wbrew oczekiwaniom konsumentów jest najistotniejszy w przypadku towarów wykorzystujących energię, które korzystają z zewnętrznego źródła energii. Konsumentów najbardziej interesuje też informacja o oczekiwanej trwałości tej kategorii towarów. Dlatego jedynie w odniesieniu do tej kategorii towarów konsumenci powinni być informowani, że producent nie dostarczył informacji o istnieniu udzielanej przez niego handlowej gwarancji trwałości na okres dłuższy niż dwa lata. skreśla się

Poprawka 17

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 25

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(25) Towarów zawierających elementy wykorzystujące energię, jeżeli elementy te stanowią jedynie wyposażenie dodatkowe i nie przyczyniają się do głównej funkcji tych towarów, takich jak oświetlenie dekoracyjne odzieży lub obuwia, lub światło elektryczne do rowerów, nie należy klasyfikować jako towarów wykorzystujących energię. skreśla się

Poprawka 18

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 26

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(26) Biorąc pod uwagę ustalony minimalny okres dwóch lat odpowiedzialności sprzedawcy za brak zgodności w świetle dyrektywy (UE) 2019/771 oraz fakt, że wiele awarii produktu ma miejsce po upływie dwóch lat, obowiązek przedsiębiorcy w zakresie informowania konsumentów o istnieniu i okresie obowiązywania handlowej gwarancji trwałości udzielanej przez producenta powinien mieć zastosowanie do gwarancji na okres dłuższy niż dwa lata. skreśla się

Poprawka 19

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 27

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(27) Aby ułatwić konsumentom podejmowanie świadomej decyzji dotyczącej transakcji przy porównywaniu towarów przed zawarciem umowy, przedsiębiorcy powinni informować konsumentów o istnieniu i okresie obowiązywania handlowej gwarancji trwałości udzielanej przez producenta dla całego towaru, a nie dla poszczególnych jego elementów. skreśla się

Poprawka 20

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 28

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(28) Producent i sprzedawca powinni mieć swobodę oferowania innych rodzajów gwarancji handlowych i usług posprzedażnych przez dowolny okres. Informacje przekazywane konsumentowi na temat tych innych gwarancji handlowych lub usług nie powinny jednak wprowadzać konsumenta w błąd co do istnienia i okresu obowiązywania udzielanej przez producenta handlowej gwarancji trwałości, która obejmuje cały towar i obowiązuje przez okres dłuższy niż dwa lata. (28) Producent i sprzedawca powinni mieć swobodę oferowania innych rodzajów gwarancji handlowych i usług posprzedażnych przez dowolny okres. Informacje przekazywane konsumentowi na temat tych innych gwarancji handlowych lub usług nie powinny jednak wprowadzać konsumenta w błąd.

Poprawka 21

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 29

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(29) Aby promować konkurencję między producentami w odniesieniu do trwałości towarów z elementami cyfrowymi, przedsiębiorcy sprzedający te towary powinni informować konsumentów o minimalnym okresie, w którym producent zobowiązuje się do zapewnienia aktualizacji oprogramowania dla takich towarów. Aby jednak uniknąć przeciążenia konsumentów informacjami, informacje te powinny być przekazywane tylko wtedy, gdy okres ten jest dłuższy niż okres, w którym producent gwarantuje trwałość, ponieważ gwarancja ta wymaga aktualizacji, w tym aktualizacji zabezpieczeń niezbędnych do utrzymania wymaganych funkcji i wydajności towarów z elementami cyfrowymi. Ponadto informacje o zobowiązaniu producenta do zapewnienia aktualizacji oprogramowania mają znaczenie, wyłącznie gdy umowa sprzedaży dotycząca towarów z elementami cyfrowymi przewiduje pojedynczą dostawę treści cyfrowych lub usługi cyfrowej, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 3 lit. a) dyrektywy (UE) 2019/771. Nie powinien natomiast istnieć nowy obowiązek podawania tych informacji, w przypadku gdy umowa sprzedaży przewiduje ciągłe dostarczanie treści cyfrowych lub usługi cyfrowej przez pewien okres, ponieważ w przypadku tych umów w art. 7 ust. 3 lit. b) dyrektywy (UE) 2019/771 określono, w odniesieniu do art. 10 ust. 2 lub 5, okres, w którym sprzedawca ma zapewnić, aby konsument był informowany o aktualizacjach i aby takie aktualizacje były mu dostarczane. (29) Aby promować konkurencję między producentami w odniesieniu do trwałości towarów z elementami cyfrowymi, przedsiębiorcy sprzedający te towary powinni informować konsumentów o minimalnym okresie, w którym producent dostarczy aktualizację oprogramowania dla takich towarów, w tym przynajmniej o okresie, w którym zgodnie z prawem Unii należy dostarczać aktualizacje i, w przypadku gdy producent udostępnia takie informacje, o jego dobrowolnym przedłużeniu. Informacje te powinny być przekazywane tylko wtedy, gdy okres ten jest dłuższy niż okres obowiązywania gwarancji handlowej udzielanej przez producenta.

Poprawka 22

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 30

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(30) Podobnie przedsiębiorcy oferujący treści cyfrowe i usługi cyfrowe powinni również informować konsumentów o minimalnym okresie, w którym dostawca treści cyfrowych lub usługi cyfrowej - w przypadku gdy dostawca jest inny niż przedsiębiorca - zobowiązuje się do zapewnienia aktualizacji oprogramowania, w tym aktualizacji zabezpieczeń, niezbędnych do zapewnienia zgodności treści cyfrowych i usług cyfrowych. Informacja o zobowiązaniu dostawcy do zapewnienia aktualizacji oprogramowania ma znaczenie tylko wtedy, gdy umowa przewiduje pojedynczą dostawę lub dostawę składającą się z szeregu odrębnych czynności, do których ma zastosowanie art. 8 ust. 2 lit. b) dyrektywy 2019/770. Nie należy natomiast wprowadzać nowego obowiązku podawania tych informacji, w przypadku gdy umowa przewiduje ciągłą dostawę przez pewien okres, ponieważ w odniesieniu do tych umów w art. 8 ust. 2 lit. a) dyrektywy (UE) 2019/770 określono okres, w którym przedsiębiorca ma zapewnić, aby konsument był informowany o aktualizacjach i aby takie aktualizacje były mu dostarczane. (30) Podobnie przedsiębiorcy oferujący treści cyfrowe i usługi cyfrowe powinni również informować konsumentów o minimalnym okresie po dacie wprowadzenia do obrotu, w którym dostawca treści cyfrowych lub usługi cyfrowej - w przypadku gdy dostawca jest inny niż przedsiębiorca - dostarczy aktualizacje oprogramowania, w tym aktualizacje zabezpieczeń, niezbędnych do zapewnienia zgodności treści cyfrowych i usług cyfrowych. Informacje te powinny obejmować co najmniej okres, w którym zgodnie z prawem Unii muszą być zapewnione aktualizacje. Dostawca przekaże te informacje przedsiębiorcy we wszystkich przypadkach.

Poprawka 23

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 31

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(31) Aby umożliwić konsumentom podejmowanie świadomej decyzji dotyczącej transakcji i wybór towarów, które są łatwiejsze do naprawy, przed zawarciem umowy przedsiębiorcy powinni zapewnić, w stosownych przypadkach, w odniesieniu do wszystkich rodzajów towarów, punktową ocenę możliwości naprawy danego towaru podaną przez producenta zgodnie z prawem Unii. (31) Aby umożliwić konsumentom podejmowanie świadomej decyzji dotyczącej transakcji i wybór towarów, które są łatwiejsze do naprawy, przed zawarciem umowy przedsiębiorcy powinni zapewnić, w stosownych przypadkach, w odniesieniu do wszystkich rodzajów towarów, punktową ocenę możliwości naprawy danego towaru podaną przez producenta zgodnie z prawem Unii lub prawem krajowym.

Poprawka 24

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 32

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(32) Zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. e) i art. 6 ust. 1 lit. m) dyrektywy 2011/83/UE przedsiębiorcy są zobowiązani do udzielenia konsumentowi - zanim zostanie związany umową - informacji o istnieniu i warunkach usług posprzedażnych, w tym usług naprawczych, jeżeli takie usługi są świadczone. Ponadto w celu zapewnienia, aby konsumenci byli dobrze poinformowani o możliwości naprawy nabywanych przez siebie towarów, w przypadku gdy punktowa ocena możliwości naprawy nie została ustalona zgodnie z prawem Unii, przedsiębiorcy powinni przedstawić w odniesieniu do wszystkich rodzajów towarów inne istotne informacje dotyczące naprawy, które są udostępniane przez producenta, takie jak informacje o dostępności części zamiennych oraz podręcznik użytkownika i naprawy. (32) Zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. e) i art. 6 ust. 1 lit. m) dyrektywy 2011/83/UE przedsiębiorcy są zobowiązani do udzielenia konsumentowi - zanim zostanie związany umową - informacji o istnieniu i warunkach usług posprzedażnych, w tym usług naprawczych. Ponadto w celu zapewnienia, aby konsumenci byli dobrze poinformowani o możliwości naprawy nabywanych przez siebie towarów, w przypadku gdy punktowa ocena możliwości naprawy nie została ustalona, przedsiębiorcy powinni przedstawić w odniesieniu do wszystkich rodzajów towarów inne istotne informacje dotyczące naprawy, takie jak informacje na temat dostępności i maksymalnej przewidywanej ceny części zamiennych niezbędnych do naprawy towaru, minimalnego, okresu po zakupie towaru, w którym dostępne są części zamienne i akcesoria, procedury ich zamawiania, dostępności podręcznika użytkownika i naprawy, a także dostępności narzędzi do diagnostyki i do naprawy oraz usług diagnostycznych i naprawczych. Informacje te powinny być przekazywane odpowiednim przedsiębiorcom przez producentów towarów.

Poprawka 25

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 33

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(33) Przedsiębiorcy powinni przekazywać konsumentom informacje na temat istnienia i okresu obowiązywania udzielanej przez producenta handlowej gwarancji trwałości, minimalnego okresu dostarczania aktualizacji oraz informacji dotyczących naprawy innych niż punktowa ocena możliwości naprawy, w przypadku gdy producent lub dostawca treści cyfrowych lub usługi cyfrowej, jeżeli jest inny od przedsiębiorcy, udostępnia odpowiednie informacje. W szczególności w odniesieniu do towarów przedsiębiorca powinien przekazać konsumentom informacje, które producent przekazał przedsiębiorcy lub w inny sposób zamierzał udostępnić konsumentowi przed zawarciem umowy, zaznaczając je na samym produkcie, jego opakowaniu lub etykietach i oznakowaniach, z którymi konsument zazwyczaj zapoznałby się przed zawarciem umowy. Przedsiębiorca nie powinien być zobowiązany do aktywnego poszukiwania takich informacji od producenta, na przykład na stronach internetowych poświęconych konkretnym produktom. (33) Przedsiębiorcy powinni przekazywać konsumentom informacje na temat istnienia oznakowania, minimalnego okresu dostarczania aktualizacji oraz informacji dotyczących naprawy innych niż punktowa ocena możliwości naprawy. W szczególności w odniesieniu do towarów przedsiębiorca powinien przekazać konsumentom informacje, które producent przekazał przedsiębiorcy lub w inny sposób zamierzał udostępnić konsumentowi przed zawarciem umowy, zaznaczając je na samym produkcie, jego opakowaniu lub etykietach i oznakowaniach, z którymi konsument zazwyczaj zapoznałby się przed zawarciem umowy. Przedsiębiorca nie powinien być zobowiązany do aktywnego poszukiwania takich informacji od producenta, na przykład na stronach internetowych poświęconych konkretnym produktom. Jeżeli przedsiębiorcy nie są producentami towarów, ich wpływ na projektowanie produktów oraz ich wkład w odniesieniu do wszelkich informacji towarzyszących produktom może być ograniczony. W takim przypadku producenci powinni przekazywać odpowiednie informacje przedsiębiorcom, którzy mają kontakt z konsumentami. Ponadto przedsiębiorcy powinni być odpowiedzialni za dalsze przekazywanie tych informacji konsumentom.

Poprawka 26

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 36 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(36a) Komisja powinna przedstawić łatwe do zrozumienia wytyczne dla przedsiębiorstw dotyczące wymogów niniejszej dyrektywy. Przy opracowywaniu tych wytycznych Komisja powinna uwzględnić potrzeby MŚP, aby ograniczyć do minimum obciążenia administracyjne i finansowe, a jednocześnie ułatwić im przestrzeganie niniejszej dyrektywy. Komisja powinna przeprowadzić konsultacje z odpowiednimi zainteresowanymi stronami posiadającymi doświadczenie w dziedzinie marketingu.

Poprawka 27

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 1 - wprowadzenie

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
1) w art. 2 dodaje się lit. o)-y) w brzmieniu: 1) w art. 2 dodaje się lit. o)-ya) w brzmieniu:

Poprawka 28

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 1

Dyrektywa 2005/29/WE

Artykuł 2 - akapit 1 - litera o

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
o) "twierdzenie dotyczące ekologiczności" oznacza wszelkie komunikaty lub oświadczenia w kontekście komunikacji handlowej, które nie są obowiązkowe na mocy prawa Unii ani prawa krajowego - w tym oświadczenia w postaci tekstu, ilustracji, grafiki lub symbolu, występujące w dowolnej postaci, w tym w formie oznakowania, nazwy handlowej, nazwy przedsiębiorstwa lub nazwy produktu - w którym stwierdza się lub sugeruje, że produkt lub przedsiębiorca ma pozytywny wpływ na środowisko lub nie ma na nie żadnego wpływu, jest mniej szkodliwy dla środowiska niż, odpowiednio, inne produkty lub inni przedsiębiorcy, lub że oddziaływanie produktu lub przedsiębiorcy poprawiło się z czasem; o) "twierdzenie dotyczące ekologiczności" oznacza wszelkie komunikaty lub oświadczenia w kontekście komunikacji handlowej, które nie są obowiązkowe na mocy prawa Unii ani prawa krajowego - w tym oświadczenia w postaci tekstu, ilustracji, grafiki lub symbolu, występujące w dowolnej postaci, w tym w formie oznakowania, nazwy handlowej, nazwy przedsiębiorstwa lub nazwy produktu - i w którym stwierdza się lub sugeruje, że produkt, kategoria produktu, marka lub przedsiębiorca ma pozytywny wpływ na środowisko lub nie ma na nie żadnego wpływu, jest mniej szkodliwy dla środowiska niż, odpowiednio, inne produkty, marki lub inni przedsiębiorcy, lub że oddziaływanie produktu, marki lub przedsiębiorcy poprawiło się z czasem;

Poprawka 29

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 1

Dyrektywa 2005/29/WE

Artykuł 2 - akapit 1 - litera p

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
p) "wyraźne twierdzenie dotyczące ekologiczności" oznacza skreśla się twierdzenie dotyczące ekologiczności, które ma formę tekstową lub jest zawarte w oznakowaniu dotyczącym zrównoważonego charakteru;

Poprawka 30

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 1

Dyrektywa 2005/29/WE

Artykuł 2 - akapit 1 - litera q

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
q) "ogólne twierdzenie dotyczące ekologiczności" oznacza każde wyraźne twierdzenie dotyczące ekologiczności, które nie jest zawarte w oznakowaniu dotyczącym zrównoważonego charakteru, w przypadku gdy specyfikacja twierdzenia nie jest podana w jasny ani widoczny sposób na tym samym nośniku; q) "ogólne twierdzenie dotyczące ekologiczności" oznacza twierdzenie dotyczące ekologiczności, które nie jest zawarte w oznakowaniu dotyczącym zrównoważonego charakteru, w przypadku gdy specyfikacja twierdzenia nie jest podana w jasny ani widoczny sposób na tym samym nośniku;

Poprawka 31

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 1

Dyrektywa 2005/29/WE

Artykuł 2 - akapit 1 - litera s

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
s) "system certyfikacji" oznacza system weryfikacji przez osobę trzecią, który jest otwarty na przejrzystych, sprawiedliwych i niedyskryminujących warunkach dla wszystkich przedsiębiorców chcących spełnić wymogi systemu i zdolnych do ich spełnienia, który to system poświadcza, że produkt spełnia określone wymogi i w odniesieniu do którego monitorowanie zgodności jest obiektywne, oparte na międzynarodowych, unijnych lub krajowych normach i procedurach oraz prowadzone przez stronę niezależną zarówno od właściciela systemu, jak i od przedsiębiorcy; s) "system certyfikacji" oznacza system weryfikacji przez osobę trzecią:
(i) który jest otwarty na publicznie dostępnych, przejrzystych, sprawiedliwych i niedyskryminujących warunkach oraz po rozsądnej cenie dla przedsiębiorców i podmiotów chcących spełnić wymogi systemu i zdolnych do ich spełnienia;
(ii) który poświadcza, że produkt, procedura lub działalność spełniają określone, publicznie dostępne i niezależnie opracowane wymogi;
(iii) który jest monitorowany i certyfikowany w sposób obiektywny, w oparciu o międzynarodowe, unijne lub krajowe normy i procedury, z uwzględnieniem charakteru danych produktów, procesów lub przedsiębiorstw;
(iv) który gwarantuje, że monitorowanie zgodności, o którym mowa w ppkt (iii), prowadzi osoba trzecia, której kompetencje i niezależność, zarówno od właściciela systemu, jak i od przedsiębiorcy, zostały zweryfikowane przez państwa członkowskie; oraz
(v) który przewiduje system składania skarg dostępny dla konsumentów i innych zewnętrznych zainteresowanych stron, koncentrujący się na niezgodnościach i gwarantujący, że w przypadku stwierdzenia niezgodności oznakowanie dotyczące zrównoważonego charakteru zostanie odebrane.

Poprawka 32

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 1

Dyrektywa 2005/29/WE

Artykuł 2 - akapit 1 - litera t

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
t) "narzędzie informacyjne dotyczące zrównoważonego rozwoju" oznacza oprogramowanie, w tym stronę internetową, część strony internetowej lub aplikacji, obsługiwane przez przedsiębiorcę lub w jego imieniu, które dostarcza konsumentom informacji na temat środowiskowych lub społecznych aspektów produktów lub które porównuje produkty pod kątem tych aspektów; t) "narzędzie informacyjne i porównawcze dotyczące zrównoważonego rozwoju" oznacza oprogramowanie, w tym stronę internetową, część strony internetowej lub aplikacji, obsługiwane przez przedsiębiorcę lub w jego imieniu, które dostarcza konsumentom informacji na temat środowiskowych lub społecznych aspektów produktów lub które porównuje produkty pod kątem tych aspektów.

Poprawka 33

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 1

Dyrektywa 2005/29/WE

Artykuł 2 - akapit 1 - litera w

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
w) "aktualizacja oprogramowania" oznacza bezpłatną aktualizację, w tym aktualizację zabezpieczeń, niezbędną do zapewnienia zgodności towarów z elementami cyfrowymi, treściami cyfrowymi i usługami cyfrowymi zgodnie z dyrektywami (UE) 2019/770 i (UE) 2019/771; w) "aktualizacja oprogramowania" oznacza bezpłatną aktualizację zabezpieczeń bądź funkcjonalności lub funkcji, niezbędną do zapewnienia zgodności towarów z elementami cyfrowymi, treściami cyfrowymi i usługami cyfrowymi zgodnie z dyrektywami (UE) 2019/770 i (UE) 2019/771, lub aktualizację, która zwiększa albo ogranicza ich trwałość;

Poprawka 34

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 1

Dyrektywa 2005/29/WE

Artykuł 2 - akapit 1 - litera w a (nowa)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
wa) "aktualizacja zabezpieczeń" oznacza aktualizację systemu
operacyjnego, w tym poprawki zabezpieczeń, jeśli dane urządzenie tego wymaga, przede wszystkim w celu poprawy bezpieczeństwa wyrobu;

Poprawka 35

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 1

Dyrektywa 2005/29/WE

Artykuł 2 - akapit 1 - litera w b (nowa)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
wb) "aktualizacja funkcjonalności" oznacza aktualizację systemu operacyjnego, której głównym celem jest wdrożenie nowych funkcjonalności;

Poprawka 36

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 1

Dyrektywa 2005/29/WE

Artykuł 2 - akapit 1 - litera x

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
x) "materiał zużywalny" oznacza każdy element towaru, który jest regularnie użytkowany i wymaga wymiany, aby towar mógł funkcjonować zgodnie z przeznaczeniem; x) "materiał zużywalny" oznacza każdy element towaru, który jest regularnie użytkowany i wymaga wymiany lub uzupełnienia, aby towar mógł funkcjonować zgodnie z przeznaczeniem;

Poprawka 37

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 1

Dyrektywa 2005/29/WE

Artykuł 2 - akapit 1 - litera y a (nowa)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
ya) "kompensacja emisji" oznacza nabycie jednostek emisji
dwutlenku węgla lub udzielenie wsparcia finansowego na rzecz projektów środowiskowych w celu neutralizacji, redukcji, kompensacji lub włączenia oddziaływania samego nabywcy na środowisko lub oddziaływania jego towarów lub usług na środowisko.

Poprawka 38

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 2 - litera a

Dyrektywa 2005/29/WE

Artykuł 6 - ustęp 1 - litera b

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
"b) główne cechy produktu, takie jak jego dostępność, związane z nim korzyści, ryzyko, wykonanie, skład, skutki środowiskowe lub społeczne, wyposażenie dodatkowe, trwałość, możliwość naprawy, obsługa posprzedażna klienta i rozpatrywanie reklamacji, sposób i data produkcji lub dostarczenia, dostawa, przydatność, zastosowanie, ilość, specyfikacja, pochodzenie geograficzne lub handlowe, spodziewane rezultaty jego zastosowania lub wyniki i istotne cechy testów lub kontroli przeprowadzonych na produkcie."; "b) główne cechy produktu, takie jak jego dostępność, związane z nim korzyści, ryzyko, wykonanie, skład, skutki środowiskowe lub społeczne, wyposażenie dodatkowe, trwałość, możliwość naprawy, możliwość ponownego użycia, zdolności do recyklingu, obsługa posprzedażna klienta i rozpatrywanie reklamacji, sposób i data produkcji lub dostarczenia, dostawa, przydatność, zastosowanie, ilość, specyfikacja, pochodzenie geograficzne lub handlowe, spodziewane rezultaty jego zastosowania lub wyniki i istotne cechy testów lub kontroli przeprowadzonych na produkcie.";

Poprawka 39

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 2 - litera a a (nowa

Dyrektywa 2005/29/WE

Artykuł 6 - ustęp 2 - litera c

Tekst obowiązujący Poprawka
aa) ust. 2 lit. c) otrzymuje brzmienie:
c) każdy rodzaj wprowadzenia towaru na rynek w jednym państwie członkowskim jako identycznego z towarem wprowadzonym na rynki w innych państwach członkowskich, w sytuacji gdy towar ten w sposób istotny różni się składem lub właściwościami, chyba że przemawiają za tym uzasadnione i obiektywne czynniki. "c) każdy rodzaj wprowadzenia na rynek w jednym państwie członkowskim towaru o pozornie identycznym wyglądzie jak inny towar, który jest sprzedawany w innych państwach członkowskich pod tą samą marką, znakiem towarowym lub oznaczeniem, w sytuacji gdy towar ten różni się składem lub właściwościami, w tym w profilu sensorycznym;";

Poprawka 40

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 2 - litera b - wprowadzenie

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
b) w ust. 2 dodaje się lit. d) i e) w brzmieniu: b) w ust. 2 dodaje się lit. d)-ea) w brzmieniu:

Poprawka 41

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 2 - litera b

Dyrektywa 2005/29/WE

Artykuł 6 - ustęp 2 - litera d

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
d) formułowanie twierdzeń dotyczących ekologiczności związanych z przyszłą efektywnością środowiskową bez jasnych, obiektywnych i weryfikowalnych zobowiązań ani celów oraz bez niezależnego systemu monitorowania; d) formułowanie twierdzeń dotyczących ekologiczności związanych z przyszłą efektywnością środowiskową wyłącznie w oparciu o programy kompensacji emisji lub bez jasnych, obiektywnych, wymiernych, opartych na podstawach naukowych i weryfikowalnych zobowiązań, bez szczegółowego i realistycznego planu wdrażania zawierającego odniesienia do zobowiązań budżetowych i technicznych, ani bez osiągalnych celów oraz bez niezależnego systemu monitorowania opartego na odpowiednich danych;

Poprawka 42

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 2 - litera b

Dyrektywa 2005/29/WE

Artykuł 6 - ustęp 2 - litera e a (nowa)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
ea) praktyki, których skutkiem lub prawdopodobnym skut-
kiem jest wypaczenie lub osłabienie autonomii, procesu podejmowania decyzji lub dokonywania wyboru przez
odbiorców usługi za pośrednictwem struktury, sposobu zaprojektowania lub funkcji interfejsu internetowego lub

Poprawka 43

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 2 - akapit 1 - punkt 1 - litera a

Dyrektywa 2011/83/UE

Artykuł 2 - akapit 1 - punkt 3 a

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
a) dodaje się pkt 3a) w brzmieniu:

"3a) »towar wykorzystujący energię« oznacza każdy towar, którego zgodne z przeznaczeniem działanie jest uzależnione od wkładu energii (energia elektryczna, paliwa kopalne i odnawialne źródła energii);";

skreśla się

Poprawka 44

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 2 - akapit 1 - punkt 1 - litera b

Dyrektywa 2011/83/UE

Artykuł 2 - akapit 1 - punkt 14 d

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
14d) "punktowa ocena możliwości naprawy" oznacza punktację 14d) "punktowa ocena możliwości naprawy" oznacza punktację
wyrażającą możliwość dokonania naprawy towaru, na wyrażającą możliwość dokonania naprawy towaru, na
podstawie metody ustanowionej zgodnie z prawem Unii; podstawie zharmonizowanej metody ustanowionej na

Poprawka 45

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 2 - akapit 1 - punkt 2 - litera a

Dyrektywa 2011/83/UE

Artykuł 5 - akapit 1 - litera -a (nowa)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
-a) skreśla się lit. e);

Poprawka 46

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 2 - akapit 1 - punkt 2 - litera a - wprowadzenie

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
a) dodaje się lit. ea)-ed) w brzmieniu: a) dodaje się lit. ea)-ec) w brzmieniu:

Poprawka 47

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 2 - akapit 1 - punkt 2 - litera a

Dyrektywa 2011/83/UE

Artykuł 5 - ustęp 1 - litera e a

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
ea) w odniesieniu do wszystkich towarów, dla których producent je udostępnia - informacje o tym, że towary są objęte handlową gwarancją trwałości, oraz okres obowiązywania tej gwarancji w jednostkach czasu, w przypadku gdy gwarancja ta obejmuje cały towar i ma okres dłuższy niż dwa lata; ea) w odniesieniu do wszystkich towarów - etykieta określona w załączniku Z informująca o okresie obowiązywania ustawowej gwarancji zgodności oraz, w stosownych przypadkach, o jej dobrowolnym przedłużeniu w formie handlowej gwarancji trwałości;

Poprawka 48

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 2 - akapit 1 - punkt 2 - litera a

Dyrektywa 2011/83/UE

Artykuł 5 - ustęp 1 - litera e b

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
eb) w odniesieniu do towarów wykorzystujących energię, dla których producent nie udostępnia informacji, o których mowa w lit. ea) - informacje o tym, że producent nie dostarczył informacji na temat istnienia handlowej gwarancji trwałości na okres dłuższy niż dwa lata. Informacje te są co najmniej tak widoczne jak wszelkie inne informacje o istnieniu i warunkach usług posprzedażnych i gwarancji handlowych zapewnianych zgodnie z lit. e); skreśla się

Poprawka 49

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 2 - akapit 1 - punkt 2 - litera a

Dyrektywa 2011/83/UE

Artykuł 5 - ustęp 1 - litera e c

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
ec) w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi, w przypadku gdy producent udostępnia takie informacje - minimalny okres w jednostkach czasu, w którym producent dostarcza aktualizacje oprogramowania, chyba że umowa przewiduje ciągłe dostarczanie treści cyfrowych lub usługi cyfrowej przez pewien okres. W przypadku gdy informacje o istnieniu handlowej gwarancji trwałości są dostarczane zgodnie z lit. ea), informacje na temat aktualizacji przekazuje się, jeżeli aktualizacje te są dostarczane na okres dłuższy, niż wynosi handlowa gwarancja trwałości; ec) w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi – minimalny okres (w jednostkach czasu, począwszy od daty wprowadzenia do obrotu), przez który producent dostarcza aktualizacje oprogramowania i który obejmuje co najmniej okres przewidziany prawem Unii, przez który takie aktualizacje muszą być dostarczane, i jego dobrowolne przedłużenie, jeżeli producent udostępnia takie informacje;

Poprawka 50

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 2 - akapit 1 - punkt 2 - litera a

Dyrektywa 2011/83/UE

Artykuł 5 - ustęp 1 - litera e d

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
ed) w odniesieniu do treści cyfrowych i usług cyfrowych, w przypadku gdy ich dostawca jest inny niż przedsiębiorca i udostępnia takie informacje - minimalny okres w jednostkach czasu, w którym dostawca dostarcza aktualizacje oprogramowania, chyba że umowa przewiduje ciągłe dostarczanie treści cyfrowych lub usługi cyfrowej przez pewien okres;"; ed) w odniesieniu do treści cyfrowych i usług cyfrowych, jeżeli ich dostawca jest inny niż przedsiębiorca - minimalny okres (w jednostkach czasu, począwszy od daty wprowadzenia do obrotu), przez który dostawca dostarcza aktualizacje oprogramowania, i który obejmuje co najmniej okres, przez który aktualizacje muszą być dostarczane zgodnie z obowiązującym prawem Unii;

Poprawka 51

Wniosek dotyczący dyrektywy Artykuł 2 - akapit 1 - punkt 2 - litera b

Dyrektywa 2011/83/UE

Artykuł 5 - ustęp 1 - litera j

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
j) jeżeli lit. i) nie ma zastosowania - informacje udostępniane przez producenta na temat dostępności części zamiennych, w tym procedury ich zamawiania, oraz na temat dostępności podręcznika użytkownika i naprawy."; j) jeżeli lit. i) nie ma zastosowania - informacje dostarczane przez producenta na temat dostępności i maksymalnej oczekiwanej ceny części zamiennych niezbędnych do naprawy towarów, w tym o minimalnym okresie od daty zakupu towaru, przez który części zamienne i akcesoria będą dostępne, o procedurze ich zamawiania oraz o dostępności podręcznika użytkownika i podręcznika naprawy, a także o dostępności narzędzi do diagnostyki i do naprawy oraz usług naprawczych.";

Poprawka 52

Wniosek dotyczący dyrektywy Artykuł 2 - akapit 1 - punkt 2 - litera a

Dyrektywa 2011/83/UE

Artykuł 5 - ustęp 1 - akapit 1 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Niezależnie od lit. ea), jeżeli przedsiębiorcy oferują produkty w więcej niż jednym państwie członkowskim, mogą zdecydować
się na wskazanie na etykiecie, o której mowa w załączniku Z, minimalnego unijnego okresu dwuletniej gwarancji
zgodności. Korzystający z tej możliwości, przedsiębiorcy do etykiety dołączają oświadczenie, w którym stwierdza się, że "konsument korzysta z minimalnej gwarancji ustawowej wynoszącej dwa lata, chyba że na mocy obowiązującego prawa krajowego przewidziano gwarancję dłuższą niż dwa lata".

Poprawka 53

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 2 - akapit 1 - punkt 2 - litera b a (nowa)

Dyrektywa 2011/83/UE

Artykuł 5 - ustęp 1 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
ba) dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
"1a. Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. XXX w celu zmiany załącznika Z poprzez wprowadzenie, zmianę, dodanie lub usunięcie wszelkich szczegółów dotyczących informacji lub elementów tekstowych określonych w niniejszym artykule.";

Poprawka 54

Wniosek dotyczący dyrektywy rtykuł 2 - akapit 1 - punkt 2 - litera b b (nowa)

Dyrektywa 2011/83/UE

Artykuł 5 - ustęp 1 b (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
bb) dodaje się ust. 1b w brzmieniu:
"1b. Producent udostępnia przedsiębiorcy wszelkie istotne informacje, w tym informacje wymienione w lit. ea), eb), ec), i) i j), aby przedsiębiorca był w stanie wywiązać się ze stosownych obowiązków informacyjnych określonych w ust. 1."

Poprawka 55

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 2 - akapit 1 - punkt 3 - litera -a (nowa)

Dyrektywa 2011/83/UE

Artykuł 6 - ustęp 1 - litera g

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
-a) lit. g) otrzymuje brzmienie:
"g) warunki płatności, dostawy, wykonania, termin, w jakim przedsiębiorca zobowiązuje się do dostarczenia towarów lub świadczenia usług oraz, w stosownym przypadku, istnienie możliwości dostawy o niższych emisjach CO2, oraz - w stosownym przypadku - procedury rozpatrywania reklamacji przez przedsiębiorcę;";

Poprawka 56

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 2 - akapit 1 - punkt 3 - litera -a a (nowa)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
-aa) skreśla się lit. l) i m);

Poprawka 57

Wniosek dotyczący dyrektywy Artykuł 2 - akapit 1 - punkt 3 - litera a

Dyrektywa 2011/83/UE

Artykuł 6 - ustęp 1 - litera m a

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
ma) w odniesieniu do wszystkich rodzajów towarów, dla których producent je udostępnia - informacje o tym, że towary są objęte handlową gwarancją trwałości, oraz okres obowiązywania tej gwarancji w jednostkach czasu, w przypadku gdy gwarancja ta obejmuje cały towar i ma okres dłuższy niż dwa lata; ma) w odniesieniu do wszystkich towarów - etykieta określona w załączniku Z informująca o okresie obowiązywania ustawowej gwarancji zgodności oraz, w stosownych przypadkach, o jej dobrowolnym przedłużeniu w formie handlowej gwarancji trwałości;

Poprawka 58

Wniosek dotyczący dyrektywy Artykuł 2 - akapit 1 - punkt 3 - litera a

Dyrektywa 2011/83/UE

Artykuł 6 - ustęp 1 - litera m b

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
mb) w odniesieniu do towarów wykorzystujących energię, dla których producent nie udostępnia informacji, o których mowa w lit. ma) - informacje o tym, że producent nie dostarczył informacji na temat istnienia handlowej gwarancji trwałości na okres dłuższy niż dwa lata. Informacje te są co najmniej tak widoczne jak wszelkie inne informacje o istnieniu i warunkach usług posprzedażnych i gwarancji handlowych zapewnianych zgodnie z lit. m); skreśla się

Poprawka 59

Wniosek dotyczący dyrektywy Artykuł 2 - akapit 1 - punkt 3 - litera a

Dyrektywa 2011/83/UE

Artykuł 6 - ustęp 1 - litera m c

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
mc) w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi, w przypadku gdy producent udostępnia takie informacje - minimalny okres w jednostkach czasu, w którym producent dostarcza aktualizacje oprogramowania, chyba że umowa przewiduje ciągłe dostarczanie treści cyfrowych lub usługi cyfrowej przez pewien okres. W przypadku gdy informacje o istnieniu handlowej gwarancji trwałości są dostarczane zgodnie z lit. ma), informacje na temat aktualizacji przekazuje się, jeżeli aktualizacje te są dostarczane na okres dłuższy, niż wynosi handlowa gwarancja trwałości; mc) w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi - minimalny okres (w jednostkach czasu, począwszy od daty wprowadzenia do obrotu), przez który producent dostarcza aktualizacje oprogramowania i który obejmuje co najmniej okres przewidziany prawem Unii, przez który takie aktualizacje muszą być dostarczane, i jego dobrowolne przedłużenie, jeżeli producent udostępnia takie informacje;

Poprawka 60

Wniosek dotyczący dyrektywy Artykuł 2 - akapit 1 - punkt 3 - litera a

Dyrektywa 2011/83/UE

Artykuł 6 - ustęp 1 - litera m d

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
md) w odniesieniu do treści cyfrowych i usług cyfrowych, w przypadku gdy ich dostawca jest inny niż przedsiębiorca i udostępnia takie informacje - minimalny okres w jednostkach czasu, w którym dostawca dostarcza aktualizacje oprogramowania, chyba że umowa przewiduje ciągłe dostarczanie treści cyfrowych lub usługi cyfrowej przez pewien okres; md) w odniesieniu do treści cyfrowych i usług cyfrowych, jeżeli ich dostawca jest inny niż przedsiębiorca - minimalny okres (w jednostkach czasu, począwszy od daty wprowadzenia do obrotu), przez który dostawca dostarcza aktualizacje oprogramowania i który obejmuje co najmniej okres, przez który aktualizacje muszą być dostarczane zgodnie z obowiązującym prawem Unii;";

Poprawka 61

Wniosek dotyczący dyrektywy Artykuł 2 - akapit 1 - punkt 3 - litera b

Dyrektywa 2011/83/UE

Artykuł 6 - ustęp 1 - litera v

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
v) jeżeli lit. u) nie ma zastosowania - informacje udostępniane przez producenta na temat dostępności części zamiennych, w tym procedury ich zamawiania, oraz na temat dostępności podręcznika użytkownika i naprawy."; v) jeżeli lit. u) nie ma zastosowania - informacje dostarczane przez producenta na temat dostępności i maksymalnej spodziewanej ceny części zamiennych niezbędnych do naprawy towaru, w tym o minimalnym okresie, począwszy od daty zakupu towaru, przez który części zamienne i akcesoria będą dostępne, o procedurze ich zamawiania oraz o dostępności podręcznika użytkownika i podręcznika naprawy, a także o dostępności narzędzi do diagnostyki i do naprawy oraz usług diagnostycznych i naprawczych.";

Poprawka 62

Wniosek dotyczący dyrektywy Artykuł 2 - akapit 1 - punkt 3 - litera b

Dyrektywa 2011/83/UE

Artykuł 6 - ustęp 1 - litera v a (nowa)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
va) adres dostępnych centrów naprawczych, do których
konsumenci mają zwracać towary w celu ich naprawy.

Poprawka 63

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 2 - akapit 1 - punkt 3 - litera b b (nowa)

Dyrektywa 2011/83/UE

Artykuł 6 - ustęp 1 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
bb) dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
"1a. Producent udostępnia przedsiębiorcy wszelkie istotne informacje, w tym informacje wymienione w ust. 1 lit. ea), eb), ec), i) i j), aby przedsiębiorca był w stanie wywiązać się ze stosownych obowiązków informacyjnych określonych w ust. 1.";

Poprawka 64

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 3 - akapit 1

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Do dnia [pięć lat od daty przyjęcia] Komisja przedkłada Do dnia [pięć lat od daty przyjęcia] Komisja przedkłada
Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie ze stoso- Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie ze stoso-
wania niniejszej dyrektywy. wania niniejszej dyrektywy i osiągniętych postępów.

Poprawka 65

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 3 - akapit 1 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Sprawozdanie to ma zawierać ocenę, czy dyrektywa przyczyniła się do lepszej ochrony konsumentów przed nieuczciwymi praktykami handlowymi i wprowadzającą w błąd reklamą produktów reklamowanych jako zrównoważone, a także podsumowanie pozytywnych i negatywnych skutków dla przedsiębiorstw, w szczególności dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Poprawka 66

Wniosek dotyczący dyrektywy

Załącznik Z

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Załącznik Z
Treść i format etykiety
1. Etykieta ma następujący format:
XX rok/lata/lat + YY rok/lata/lat
2. Litery XX zastępuje się liczbą odpowiadającą okresowi obowiązywania ustawowej gwarancji zgodności. Litery YY zastępuje się liczbą odpowiadającą dobrowolnemu przedłużeniu ustawowej gwarancji zgodności w formie równoważnej handlowej gwarancji trwałości.
3. Etykietę umieszcza się w widocznym miejscu i w taki sposób, by była wyraźnie czytelna dla konsumenta.

Poprawka 67

Wniosek dotyczący dyrektywy

Załącznik I - akapit 1 - punkt 2 - wprowadzenie

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
2) dodaje się pkt 4a i 4b w brzmieniu: 2) dodaje się pkt 4a-4bb w brzmieniu:

Poprawka 68

Wniosek dotyczący dyrektywy

Załącznik I - akapit 1 - punkt 2

Dyrektywa 2005/29/WE

Załącznik I - punkt 4a

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
4a. Formułowanie ogólnego twierdzenia dotyczącego ekolo- 4a. Formułowanie ogólnego twierdzenia dotyczącego ekolo-
giczności, dla którego przedsiębiorca nie jest w stanie giczności, jeżeli przedsiębiorca nie dostarcza odpowiadają-
wykazać uznanej wysokiej efektywności środowiskowej cego temu twierdzeniu dowodu na uznaną wysoką
istotnej dla tego twierdzenia. efektywność środowiskową.

Poprawka 69

Wniosek dotyczący dyrektywy

Załącznik I - akapit 1 - punkt 2

Dyrektywa 2005/29/WE

Załącznik I - punkt 4b

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
4b. Formułowanie twierdzeń dotyczących ekologiczności w odniesieniu do całego produktu, jeżeli w rzeczywistości dotyczą one tylko określonego aspektu produktu.; 4b. Formułowanie twierdzeń dotyczących ekologiczności w odniesieniu do całego produktu lub ogółu działalności przedsiębiorcy, jeżeli w rzeczywistości dotyczą one tylko określonego aspektu produktu lub działalności przedsiębiorcy.

Poprawka 70

Wniosek dotyczący dyrektywy

Załącznik I - akapit 1 - punkt 2

Dyrektywa 2005/29/WE

Załącznik I - punkt 4b a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
4ba. Twierdzenie w oparciu o kompensację emisji, że dany
produkt ma neutralny, mniejszy, skompensowany lub pozytywny wpływ na środowisko w zakresie emisji gazów cieplarnianych.

Poprawka 71

Wniosek dotyczący dyrektywy

Załącznik I - akapit 1 - punkt 2

Dyrektywa 2005/29/WE

Załącznik I - punkt 4b b (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
4bb. Formułowanie twierdzeń dotyczących ekologiczności,
których nie można uzasadnić zgodnie z wymogami
prawnymi.

Poprawka 72

Wniosek dotyczący dyrektywy

Załącznik I - akapit 1 - punkt 2 a (nowy)

Dyrektywa 2005/29/WE

Załącznik I - punkt 7 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
2a) dodaje się pkt 7a w brzmieniu:
"7a. (i) Większe eksponowanie niektórych wariantów, gdy odbiorca usługi online jest proszony o podjęcie decyzji.
(ii) Czynienie procedury rezygnacji z usługi znacznie bardziej kłopotliwą niż zdecydowanie się na usługę.";

Poprawka 73

Wniosek dotyczący dyrektywy

Załącznik I - akapit 1 - punkt 3 a (nowy

Dyrektywa 2005/29/WE

Załącznik I - punkt 13 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
3a) dodaje się pkt 13a w brzmieniu:
"13a. Wprowadzanie do obrotu towaru jako identycznego lub pozornie identycznego z innym towarem wprowadzonym do obrotu w co najmniej jednym państwie członkowskim, gdy towary te różnią się składem lub właściwościami, co nie jest wyraźnie wskazane na opakowaniu w taki sposób, by było widoczne dla konsumenta.";

Poprawka 74

Wniosek dotyczący dyrektywy

Załącznik I - akapit 1 - punkt 4 - wprowadzenie

Dyrektywa 2005/29/WE

Załącznik I - punkt 4

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
4) dodaje się pkt 23d-23i w brzmieniu: 4) dodaje się pkt 23d-23ib w brzmieniu:

Poprawka 75

Wniosek dotyczący dyrektywy

Załącznik I - akapit 1 - punkt 4

Dyrektywa 2005/29/WE

Załącznik I - punkt 23d a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
23da. Nieinformowanie konsumenta w jasny i zrozumiały
sposób, że aktualizacja funkcjonalności nie jest konieczna, by produkt był nadal zgodny z wymogami.

Poprawka 76

Wniosek dotyczący dyrektywy

Załącznik I - akapit 1 - punkt 4

Dyrektywa 2005/29/WE

Załącznik I - punkt 23e

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
23e. Nieinformowanie konsumenta o istnieniu cechy towaru wprowadzonej w celu ograniczenia jego trwałości. 23e. Wprowadzanie cechy ograniczającej trwałość towaru.

Poprawka 77

Wniosek dotyczący dyrektywy

Załącznik I - akapit 1 - punkt 4

Dyrektywa 2005/29/WE

Załącznik I - punkt 23e a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
23ea. Wprowadzanie do obrotu towaru bez wyeliminowania - w rozsądnym terminie od czasu, gdy zostanie stwierdzony - problemu konstrukcyjnego prowadzącego do przedwczesnej awarii tego towaru.

Poprawka 78

Wniosek dotyczący dyrektywy

Załącznik I - akapit 1 - punkt 4

Dyrektywa 2005/29/WE

Załącznik I - punkt 23g

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
23g. Przedstawianie towarów jako umożliwiających naprawę, w sytuacji gdy tak nie jest, lub nieinformowanie konsumenta, że towary nie pozwalają na naprawę zgodnie z wymogami prawnymi. 23g. Wprowadzanie do obrotu towaru, który nie nadaje się do naprawy według wymogów prawnych, lub nieinformowanie konsumenta, że towar nie nadaje się do naprawy.

Poprawka 79

Wniosek dotyczący dyrektywy

Załącznik I - akapit 1 - punkt 4

Dyrektywa 2005/29/WE

Załącznik I - punkt 23g a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
23ga. Nieinformowanie konsumenta o niedostępności części
zamiennych i o innych ograniczeniach dotyczących
naprawy.

Poprawka 80

Wniosek dotyczący dyrektywy

Załącznik I - akapit 1 - punkt 4

Dyrektywa 2005/29/WE

Załącznik I - punkt 23g b (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
23gb. Nieinformowanie konsumenta, że przedsiębiorca odmówi naprawy produktu, który był uprzednio naprawiany przez niezależnego naprawcę, nieprofesjonalnego na- prawcę lub przez użytkownika.

Poprawka 81

Wniosek dotyczący dyrektywy

Załącznik I - akapit 1 - punkt 4

Dyrektywa 2005/29/WE

Załącznik I - punkt 23h

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
23h. Nakłanianie konsumenta do zastąpienia materiałów 23h. Wprowadzanie do obrotu towaru, który wymaga zastą-
zużywalnych towaru wcześniej, niż byłoby to konieczne pienia materiałów zużywalnych wcześniej, niż byłoby to
z przyczyn technicznych. konieczne ze względów technicznych.

Poprawka 82

Wniosek dotyczący dyrektywy

Załącznik I - akapit 1 - punkt 4

Dyrektywa 2005/29/WE

Załącznik I - punkt 23i

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
23i. Pomijanie informacji, że towar jest zaprojektowany tak, aby ograniczyć jego funkcjonalność w przypadku korzystania z materiałów zużywalnych, części zamiennych lub wyposażenia dodatkowego, które nie są dostarczane przez pierwotnego producenta.. 23i. Wprowadzanie do obrotu produktu, który jest zaprojektowany tak, aby ograniczyć jego funkcjonalność w przypadku korzystania z materiałów zużywalnych, części zamiennych lub wyposażenia dodatkowego, które nie są dostarczane przez pierwotnego producenta.

Poprawka 83

Wniosek dotyczący dyrektywy

Załącznik I - akapit 1 - punkt 4

Dyrektywa 2005/29/WE

Załącznik I - punkt 23i a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
23ia. Ten sam producent lub przedsiębiorca oferujący ten sam produkt na niekorzystnych warunkach lub z krótszym okresem gwarancji handlowej w co najmniej jednym państwie członkowskim, co stawia konsumentów w niekorzystnej sytuacji.

Poprawka 84

Wniosek dotyczący dyrektywy

Załącznik I - akapit 1 - punkt 4

Dyrektywa 2005/29/WE

Załącznik I - punkt 23i b (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
23ib. Wprowadzanie do obrotu towaru, który nie spełnia
wymogów zawartych w unijnych przepisach dotyczących
produktów.
1 Sprawa została odesłana do komisji właściwej w celu przeprowadzenia negocjacji międzyinstytucjonalnych na podstawie art. 59 ust. 4 akapit czwarty Regulaminu (A9-0099/2023).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.1087

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 11 maja 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywy 2005/29/WE i 2011/83/UE w odniesieniu do wzmocnienia pozycji konsumentów w procesie transformacji ekologicznej poprzez lepsze informowanie i lepszą ochronę przed nieuczciwymi praktykami (COM(2022)0143 - C9-0128/2022 - 2022/0092(COD))
Data aktu: 11/05/2023
Data ogłoszenia: 15/12/2023