[Odesłanie prejudycjalne - Transport kolejowy - Dyrektywa 2012/34/UE - Artykuły 32 i 56 - Pobieranie opłat za infrastrukturę kolejową - Niezależność zarządcy infrastruktury - Funkcje organu regulacyjnego - Pojęcie "optymalnej konkurencyjności segmentów rynku kolejowego" - Wyłączne prawo do segmentu kolejowego - Podmiot świadczący usługi publiczne]Język postępowania: łotewski
(2021/C 471/07)
(Dz.U.UE C z dnia 22 listopada 2021 r.)
Sąd odsyłający
Administrativa rajona tiesa
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: AS "LatRailNet", "Latvijas dzelzcelš" VAS
Strona pozwana: Valsts dzelzcela administracija
Sentencja
1) Artykuł 56 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego należy interpretować w ten sposób, że przyznaje on organowi regulacyjnemu uprawnienie do przyjęcia z własnej inicjatywy decyzji zobowiązującej przedsiębiorstwo wykonujące podstawowe funkcje zarządcy infrastruktury kolejowej, o których mowa w art. 7 ust. 1 tej dyrektywy, do wprowadzenia pewnych zmian do systemu pobierania opłat za infrastrukturę, chociaż system ten nie implikuje dyskryminacji wnioskodawców.
2) Artykuł 56 dyrektywy 2012/34 należy interpretować w ten sposób, iż warunki, jakie należy wprowadzić do systemu pobierania opłat, które organ regulacyjny ma prawo narzucić przedsiębiorstwu wykonującemu podstawowe funkcje zarządcy infrastruktury kolejowej, muszą być uzasadnione naruszeniem dyrektywy 2012/34 i ograniczać się do zaradzenia sytuacjom niezgodności z dyrektywą i nie mogą obejmować ocen celowości dokonywanych przez ten organ, naruszających zakres swobody tego zarządcy.
3) Artykuł 32 ust. 1 dyrektywy 2012/34 należy interpretować w ten sposób, że ma on zastosowanie - również co się tyczy kryterium optymalnejkonkurencyjności segmentów rynku kolejowego - w odniesieniu do segmentów rynku kolejowego wolnych od konkurencji, w szczególności gdy są one obsługiwane przez podmiot świadczący usługi publiczne, któremu na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych przyznano wyłączne prawo w rozumieniu art. 2 lit. f) rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70.