Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 lutego 2021 r. w sprawie raportu rocznego Europejskiego Banku Centralnego za rok 2020 (2020/2123(INI))

Europejski Bank Centralny - raport roczny za rok 2020

P9_TA(2021)0039

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 lutego 2021 r. w sprawie raportu rocznego Europejskiego Banku Centralnego za rok 2020 (2020/2123(INI))

(2021/C 465/02)

(Dz.U.UE C z dnia 17 listopada 2021 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając raport roczny Europejskiego Banku Centralnego (EBC) za rok 2019,

- uwzględniając informacje przekazane przez EBC w odpowiedzi na uwagi Parlamentu Europejskiego zawarte w rezolucji w sprawie raportu rocznego Europejskiego Banku Centralnego za rok 2018,

- uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 15 i 21,

- uwzględniając art. 123, art. 127 ust. 1, 2 i 5, art. 130, art. 132 i art. 284 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),

- uwzględniając art. 3 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE),

- uwzględniając projekcje makroekonomiczne ekspertów Eurosystemu dla strefy euro oraz środki przyjęte przez Radę Prezesów EBC w dniu 4 czerwca 2020 r.,

- uwzględniając opublikowane 8 maja 2020 r. badanie EBC dotyczące dostępu przedsiębiorstw w strefie euro do finansowania w okresie od października 2019 r. do marca 2020 r.,

- uwzględniając projekcje makroekonomiczne ekspertów EBC dla strefy euro opublikowane w dniu 10 września 2020 r.,

- uwzględniając dialog monetarny z prezes Europejskiego Banku Centralnego Christine Lagarde z 6 lutego, 8 czerwca i 28 września 2020 r.,

- uwzględniając swoje stanowisko z dnia 28 marca 2019 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje 1 ,

- uwzględniając dokument okolicznościowy grupy zadaniowej EBC ds. kryptoaktywów nr 247 z września 2020 r. zatytułowany "Stablecoins: Implications for monetary policy, financial stability, market infrastructure and payments, and banking supervision in the euro area" [Stabilne kryptowaluty: implikacje dla polityki pieniężnej, stabilności finansowej, infrastruktury rynkowej i płatności oraz nadzoru bankowego w strefie euro],

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 14 marca 2019 r. w sprawie równowagi płci przy obsadzaniu stanowisk w obszarze polityki gospodarczej i monetarnej UE 2 ,

- uwzględniając raport EBC z października 2020 r. na temat cyfrowego euro,

- uwzględniając dokument okolicznościowy EBC nr 201 z listopada 2017 r. zatytułowany "The use of cash by households in the euro area" [Korzystanie z gotówki przez gospodarstwa domowe w strefie euro],

- uwzględniając aktualizację deklaracji środowiskowej EBC z 2020 r.,

- uwzględniając art. 142 ust. 1 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A9-0002/2021),

A. mając na uwadze, że Komisja w prognozie gospodarczej z lata 2020 r., uwzględniającej wstrząsy gospodarcze spowodowane pandemią COVID-19, przewiduje, że gospodarka strefy euro skurczy się o 8,7 % w 2020 r., a w 2021 r. wzrośnie o 6,1 %, natomiast gospodarka UE-27 skurczy się w 2020 r. o 8,3 %, a w 2021 r. wzrośnie o 5,8 %;

B. mając na uwadze, że zgodnie z makroekonomicznymi projekcjami ekspertów EBC z września 2020 r. roczna inflacja w strefie euro mierzona zharmonizowanym indeksem cen konsumpcyjnych (HICP) wyniesie średnio 0,3 % w 2020 r., 1,0 % w 2021 r. i 1,3 % w 2022 r., a prognozy dotyczące inflacji w poszczególnych państwach strefy euro są bardzo zróżnicowane;

C. mając na uwadze, że według Eurostatu stopa bezrobocia w sierpniu 2020 r. wyniosła 7,4 % w UE i 8,1 % w strefie euro; mając na uwadze, że przewiduje się, iż stopa bezrobocia będzie rosła; mając na uwadze, że stopa bezrobocia w całej Unii nie jest jednolita; mając na uwadze, że zarówno w obrębie państw członkowskich, jak i między nimi utrzymują się niesłychane nierówności na szczeblu regionalnym; mając na uwadze, że poważnym problemem do rozwiązania w UE wciąż pozostaje wysoka stopa bezrobocia młodzieży;

D. mając na uwadze, że dane EBC o HICP za 2020 rok wskazują na deflacyjne skutki kryzysu związanego z COVID-19 w kilku państwach członkowskich;

E. mając na uwadze, że wrześniowe projekcje EBC dotyczące globalnego realnego PKB (z wyłączeniem strefy euro) zapowiadają spadek do - 3,7 % w 2020 r., odbicie się do poziomu 6,2 % w 2021 r. i poziom 3,8 % w 2022 r.;

F. mając na uwadze, że pomimo wielokrotnych wezwań ze strony Parlamentu Europejskiego, by przedstawiać mu zrównoważoną pod względem płci listę co najmniej dwojga kandydatów na stanowiska w Zarządzie EBC, na liście kandydatów na nowego członka zarządu, który miał zastąpić Yves'a Merscha, znajdowali się wyłącznie mężczyźni; mając na uwadze, że kobiety nadal są zdecydowanie niedostatecznie reprezentowane w Radzie Prezesów EBC;

G. mając na uwadze, że w 2019 r. zysk netto EBC wyniósł 2 366 mld EUR w porównaniu z 1 575 mld EUR w 2018 r.; mając na uwadze, że wzrost ten można głównie przypisać wzrostowi wyniku odsetkowego netto w portfelu denominowanym w dolarach amerykańskich oraz w portfelu programu zakupu aktywów (APP);

H. mając na uwadze, że pod koniec 2019 r. bilans Eurosystemu osiągnął poziom 4 671 425 mln EUR - drugi z kolei wśród najwyższych poziomów wszech czasów po rekordowo wysokim poziomie z 2018 r.;

I. mając na uwadze, że MŚP, które są wciąż filarem gospodarki i społeczeństw UE oraz zwiększają spójność gospodarczą i społeczną, potrzebują dalszego wsparcia;

J. mając na uwadze, że kryzys związany z COVID-19 boleśnie doświadczył MŚP; mając na uwadze, że zmiana ogólnych perspektyw gospodarczych negatywnie wpłynęła na ich dostęp do finansowania;

K. mając na uwadze, że TFUE stanowi, iż EBC w ramach swojego mandatu utrzymuje stabilność cen i wspiera ogólne polityki gospodarcze w Unii, mając na względzie przyczynianie się do osiągnięcia celów Unii;

L. mając na uwadze, że UE zobowiązała się do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r., a zadaniem EBC jest pomoc w realizacji tego celu; mając na uwadze, że zadania EBC nie ograniczają się do stabilności cen, ale obejmują również bezpieczeństwo i dobrą kondycję systemu bankowego oraz stabilność systemu finansowego;

M. mając na uwadze, że zgodnie z badaniem Eurobarometr z listopada 2019 r. poparcie społeczne dla europejskiej unii gospodarczej i walutowej z jedną walutą euro wyniosło w 2019 r. 62 %;

N. mając na uwadze, że w dniu 18 marca 2020 r. EBC ogłosił nadzwyczajny program zakupów w czasie pandemii (PEPP) jako nowy, tymczasowy program zakupu aktywów publicznych i prywatnych o puli 750 mld EUR mający na celu przeciwdziałanie zagrożeniom dla transmisji polityki pieniężnej w strefie euro spowodowanym pandemią COVID-19;

O. mając na uwadze, że w dniu 4 czerwca 2020 r. Rada Prezesów EBC postanowiła zwiększyć pulę PEPP do 1,35 bln EUR, rozszerzyć horyzont zakupów netto w ramach PEPP co najmniej do końca czerwca 2021 r. oraz reinwestować zapadające płatności kwoty głównej w ramach PEPP co najmniej do końca 2022 r.; odnotowuje ponadto, że zakupy netto w ramach programu zakupu aktywów będą kontynuowane do końca 2020 r. na kwotę 20 mld EUR miesięcznie wraz z zakupami w ramach dodatkowej tymczasowej puli wynoszącej 120 mld EUR;

P. mając na uwadze, że w celu zapewnienia płynności zostały podjęte także inne środki z zakresu polityki, takie jak warunkowe długoterminowe operacje refinansujące (TLTRO Iii) i PELTRO - specjalny instrument wsparcia płynności na czas pandemii;

Q. mając na uwadze, że europejski system gwarantowania depozytów został znacznie opóźniony pomimo wniosków Komisji i EBC dotyczących pilnej potrzeby ochrony depozytów na szczeblu UE;

Uwagi ogólne

1. pozytywnie odbiera rolę, jaką EBC odgrywa w utrzymaniu stabilności euro; podkreśla, że podstawowym warunkiem wywiązywania się przez EBC ze swoich zadań oraz zachowania przezeń demokratycznej legitymacji jest ustawowa niezależność EBC ustanowiona w traktatach; zauważa, że niezależność wymaga, by EBC nie zwracał się o instrukcje do instytucji lub organów unijnych, rządów państw członkowskich ani do żadnego innego podmiotu, ani też nie przyjmował od nich takich instrukcji; podkreśla, że nie wolno naruszać tej niezależności, oraz zaznacza, że niezależności banku centralnego powinna zawsze towarzyszyć odpowiednia rozliczalność; podkreśla, że TFUE stanowi, iż EBC, oprócz utrzymywania stabilności cen będącego jego głównym zadaniem, musi również wspierać ogólne polityki gospodarcze Unii z zamiarem przyczynienia się do osiągnięcia celów Unii, pod warunkiem że nie stoją one w sprzeczności z jego głównym zadaniem; podkreśla, że zrównoważony rozwój, konwergencja, pełne zatrudnienie i postęp społeczny stanowią ogólne cele Unii określone w art. 3 TFUE;

2. z zadowoleniem przyjmuje utworzenie nowego działu w EBC - centrum ds. zmiany klimatu;

3. podkreśla, że wspólna waluta ma charakter nieodwracalny; podkreśla, że euro jest projektem nie tylko walutowym, lecz także politycznym;

4. jest zaniepokojony bezprecedensowym kryzysem zdrowotnym, gospodarczym i społecznym spowodowanym pandemią COVID-19, charakteryzującym się gwałtownym kurczeniem się gospodarki strefy euro i szybko pogarszającymi się warunkami na rynku pracy, w tym wzrostem bezrobocia; zauważa, że spodziewane jest ożywienie działalności w strefie euro, chociaż tempo i skala tego ożywienia pozostają wysoce niepewne i nierównomierne w poszczególnych państwach członkowskich;

5. ponadto obawia się, że perspektywy wzrostu wciąż pozostają obarczone istotnym ryzykiem w tej wyjątkowo niepewnej sytuacji, w której skala kurczenia się i odbudowa gospodarki będą zależały od czasu trwania i skuteczności środków powstrzymujących rozprzestrzenianie się COVID-19, od powodzenia polityki fiskalnej i pieniężnej mających na celu złagodzenie niekorzystnego wpływu na dochody i zatrudnienie oraz od tego, na ile to będzie stale wpływać na zdolność podaży, popyt wewnętrzny i międzynarodowe łańcuchy dostaw;

6. wzywa do pilnego przeprowadzenia ponownej oceny ryzyka systemowego w sektorze finansowym w następstwie pandemii; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje powołanie rady roboczej ds. pandemii w ramach Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego; radzi, by przyszłe testy warunków skrajnych obejmowały jakościową ocenę ryzyka niesystematycznego;

7. z zadowoleniem przyjmuje wysiłki EBC na rzecz utrzymania stabilności cen; zwraca uwagę, że nie zawsze udawało się osiągnąć cel dotyczący inflacji i że trzeba dalej trzymać rękę na pulsie; zaznacza, że w strefie euro odnotowano w ostatnich miesiącach deflację; podkreśla, że deflacja stanowi poważne zagrożenie dla gospodarek należących do strefy euro, co może wymagać stanowczej interwencji EBC;

8. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że EBC rozważa dostosowanie swoich pomiarów inflacji; odnotowuje, że HICP stanowi bardzo wąską koncepcję pomiaru inflacji, która szacuje inflację w strefie euro na zbyt niskim poziomie ze względu na nieadekwatny udział wydatków mieszkaniowych w koszyku HICP 3 ; wzywa do skorygowania koszyka, aby odzwierciedlić fakt, że europejskie gospodarstwa domowe przeznaczają 24 % swoich dochodów na wydatki związane z mieszkaniem; zachęca EBC, by wziął także pod uwagę inflację cen aktywów spowodowaną między innymi niskimi stopami procentowymi; dostrzega wyzwania dotyczące transmisji polityki pieniężnej;

9. docenia stanowczy apel prezes Lagarde o "pełne zbliżenie polityki fiskalnej i pieniężnej" oraz jej zobowiązanie do "wykorzystania wszystkich narzędzi, które doprowadzą do najskuteczniejszych, najwydajniejszych i najbardziej współmiernych wyników" w celu wsparcia odbudowy gospodarczej strefy euro; podkreśla, że polityka fiskalna i pieniężna w znacznym stopniu się uzupełniają; z zadowoleniem przyjmuje realizowany przez EBC nadzwyczajny program zakupów w czasie pandemii służący wsparciu odbudowy gospodarczej strefy euro;

Polityka pieniężna

10. z zadowoleniem przyjmuje szybką i zdecydowaną reakcję EBC środkami polityki pieniężnej na kryzys związany z COVID-19 w obliczu tej wyjątkowej sytuacji; uznaje pozytywny wpływ tej reakcji na sytuację gospodarczą w strefie euro; oczekuje, że EBC utrzyma swoje wsparcie, dopóki będzie ono potrzebne; przyjmuje do wiadomości oświadczenie członka Rady ds. Nadzoru EBC Yves'a Merscha, że taka elastyczność nie obejmie innych operacji;

11. podkreśla, że sama polityka pieniężna nie wystarczy do osiągnięcia trwałej odbudowy gospodarczej; podkreśla, że do przywrócenia i zwiększenia wzrostu gospodarczego w całej Unii niezbędne są reformy wzmacniające konkurencyjność i spójność społeczną; uważa, że sama polityka pieniężna ma ograniczony potencjał jako czynnik ułatwiający odbudowę gospodarki oraz, w pełni respektując niezależność EBC, apeluje do EBC, by zbadał możliwość zastosowania w ramach swojego mandatu innych środków z zakresu polityki, które mogłyby pobudzić gospodarkę; podkreśla skutki uboczne ultraakomodacyjnej polityki pieniężnej, takie jak negatywne konsekwencje dla oszczędzających lub ryzyko inflacji cen aktywów; ostrzega państwa członkowskie przed traktowaniem niskich stóp procentowych jako dane raz na zawsze, ponieważ wzrost stóp procentowych mógłby mieć niekorzystny wpływ na obsługę długu publicznego;

12. ostrzega jednak przed ryzykiem zbyt wysokich wycen na rynkach obligacji, co może być trudne do opanowania, jeżeli stopy procentowe zaczną ponownie rosnąć, zwłaszcza w przypadku krajów objętych procedurą nadmiernego deficytu lub z wysokim poziomem zadłużenia;

13. dostrzega znaczenie aktywnej polityki pieniężnej w zmniejszaniu presji wynikającej z ograniczeń finansowych, której podlegają małe i średnie przedsiębiorstwa; przyznaje, że odsetek MŚP zmagających się z ograniczeniami finansowymi zmniejszył się z 18 % w latach 2009-2012 do 8 % w latach 2016-2019; podkreśla, że kryzys związany z COVID-19 ma znaczący wpływ na MŚP; uznaje znaczenie mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw w UE; w związku z tym zwraca uwagę na potrzebę zachęcania do inwestycji publicznych i prywatnych oraz do reform, a także wzywa do dalszych wysiłków, by zapewnić finansowania gospodarki realnej;

14. wzywa EBC do monitorowania proporcjonalności luzowania ilościowego do ryzyka w jego bilansach, inflacji cen aktywów i potencjalnej niewłaściwej alokacji zasobów;

15. dostrzega skutki niskich długoterminowych stóp procentowych; z jednej strony podkreśla, że niskie stopy procentowe stwarzają możliwości konsumentom, przedsiębiorstwom, w tym MŚP, pracownikom i kredytobiorcom, którzy mogą czerpać korzyści z większego tempa rozwoju gospodarki, niższego bezrobocia i niższych kosztów pożyczek; uznaje różnorodne efekty dystrybucyjnych polityk EBC; wzywa EBC do zbadania wpływu swojej polityki na nierówności majątkowe; z drugiej strony ubolewa nad wzrostem liczby nierentownych i wysoce zadłużonych przedsiębiorstw, słabszą zachętą dla rządów, by dążyć do reform sprzyjających wzrostowi i stabilności, oraz nad szkodliwymi skutkami niskich stóp procentowych dla ubezpieczycieli i funduszy emerytalnych, a także podkreśla ciężar finansowy, jakim obarcza to wielu obywateli w całej Unii;

16. zauważa związek między polityką pieniężną a wzrostem cen nieruchomości mieszkalnych w strefie euro; podkreśla, że utrzymujący się wysoki wskaźnik przeciążenia wydatkami mieszkaniowymi wynoszący 9,6 % w 2018 r. przypuszczalnie jeszcze wzrośnie w związku z pandemią, i zwraca się do EBC o ocenę regionalnego i sektorowego wpływu programu luzowania ilościowego na koszty utrzymania w całej Unii oraz na sprawiedliwość międzypokoleniową;

17. rozumie, że dotkliwość kryzysu zmusiła EBC do rezygnacji z przeglądu ramowej strategii polityki pieniężnej; przyjmuje w związku z tym do wiadomości podjęte w ramach dialogu monetarnego z dnia 28 września 2020 r. zobowiązanie prezes Lagarde do częstych kontaktów z Parlamentem i do regularnego dialogu;

18. podkreśla, że przy każdym przeglądzie ramowej strategii polityki pieniężnej należy dokładnie rozważać charakter gospodarki europejskiej, która coraz bardziej opiera się na usługach i ma charakter coraz bardziej cyfrowy, oraz należy oceniać, w jakim stopniu zakłóca to transmisję impulsów polityki pieniężnej do sfery realnej;

Przeciwdziałanie zmianie klimatu

19. zauważa, respektując niezależność EBC, wpływ zmiany klimatu na dynamikę inflacji i ryzyko transmisji w ramach polityki pieniężnej; przypomina o roli EBC w utrzymaniu stabilności cen; przypomina, że EBC jako instytucja europejska jest związany porozumieniem paryskim;

20. przyjmuje do wiadomości zobowiązanie prezes Lagarde do rozważenia przyjaznych dla klimatu zmian w operacjach EBC i "do zbadania wszelkich dostępnych możliwości, by przeciwdziałać zmianie klimatu"; wzywa EBC do dostosowania swojego systemu zabezpieczeń do ryzyka związanego ze zmianą klimatu oraz do ujawnienia poziomu dostosowania do porozumienia paryskiego, a także do przeanalizowania takiego dostosowania w sektorze bankowym;

21. apeluje o proaktywne i jakościowe podejście do zarządzania ryzykiem, uwzględniające ryzyko systemowe związane ze zmianą klimatu;

22. przyjmuje z zadowoleniem fakt, że zakup obligacji ekologicznych i ich udział w portfelu EBC stale rosną;

23. zachęca do wysiłków na rzecz zwiększenia zdolności badawczych w kwestii wpływu zmiany klimatu na stabilność finansową i strefę euro;

Inne aspekty

24. zwraca się do EBC o kontynuowanie działań na rzecz stabilności rynków finansowych w obliczu wszelkich nieprzewidzianych wydarzeń związanych z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z UE;

25. wyraża zaniepokojenie stale rosnącą rozbieżnością sald w systemie TARGET2 w ramach ESBC; zauważa, że interpretację tych rozbieżności podaje się w wątpliwość;

26. odnotowuje wyniki analizy grupy zadaniowej EBC ds. kryptoaktywów; wzywa EBC do stawienia czoła zagrożeniom, jakimi są pranie pieniędzy, finansowanie terroryzmu i inna działalność przestępcza związana z anonimowością zapewnianą przez kryptoaktywa; wzywa EBC, by baczniej monitorował rozwój kryptoaktywów, w tym stabilnych kryptowalut, oraz wzrastające zagrożenia dla cyberbezpieczeństwa;

27. przyjmuje z zadowoleniem analizę i prace przygotowawcze EBC dotyczące wprowadzenia cyfrowego euro; zauważa, że cyfrowe euro nie jest kryptowalutą; podkreśla, że cyfrowe euro musiałoby spełnić szereg minimalnych wymogów, w tym dotyczących odporności, bezpieczeństwa, wydajności i ochrony prywatności; podkreśla, że cyfrowe euro nie może zagrozić gotówce jako środkowi płatniczemu; popiera zalecenie EBC, zgodnie z którym emisja cyfrowego euro powinna być dostępna poza strefą euro w sposób zgodny z celami Eurosystemu, aby stymulować popyt na euro wśród zagranicznych inwestorów, a tym samym promować silniejszą rolę euro w kontekście międzynarodowym; apeluje do EBC o zapewnienie właściwej równowagi między dopuszczaniem finansowych innowacji regulacyjnych w ramach FinTech a dbałością o stabilność finansową;

28. podziela obawy EBC co do intensywnego rozwoju pozabankowego sektora finansowego, znanego też jako działalność parabankowa; podkreśla potrzebę odpowiednich regulacji w tej dziedzinie; podkreśla, że EBC powinien łagodzić rodzące się ryzyko systemowe związane z rosnącą liczbą regulowanych instytucji niebędących bankami skupionych wokół banków, by mieć dostęp do ich systemu płatności;

29. z zadowoleniem przyjmuje bieżące wysiłki EBC na rzecz dalszego wzmocnienia jego zdolności w zakresie reagowania i przywracania gotowości do pracy w razie cyberataku na tę instytucję; z zaniepokojeniem odnotowuje niedawne usterki techniczne systemu rozrachunku TARGET2 z października i listopada 2020 r.; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że EBC zbadał te usterki, i zwraca się o ujawnienie wyników tego badania Parlamentowi;

30. dostrzega sukces EBC w walce z fałszowaniem pieniędzy, o czym świadczy stale niski udział sfałszowanych banknotów w całkowitym obiegu; z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie w 2019 r. unowocześnionych banknotów o nominale 100 EUR i 200 EUR ze wzmocnionymi zabezpieczeniami; wskazuje na znaczenie gotówki jako środka płatniczego dla obywateli UE; wzywa EBC, by nie kontynuował redukowania liczby różnych banknotów w obiegu;

31. wzywa EBC do zbadania sposobów wzmocnienia międzynarodowej pozycji euro, gdyż zwiększyłoby to zdolność UE do obierania kursu polityki niezależnie od innych światowych mocarstw i jest niezwykle istotne dla zachowania europejskiej suwerenności gospodarczej; odnotowuje, że uczynienie z euro atrakcyjniejszej waluty rezerwowej zwiększy jego międzynarodowe wykorzystanie; podkreśla, że wzmocnienie roli euro wymaga pogłębienia europejskiej unii walutowej; z zadowoleniem przyjmuje wielokrotne apele EBC, by dokończyć budowę unii bankowej; podkreśla, że stworzenie dobrze zaprojektowanego europejskiego bezpiecznego składnika aktywów mogłoby ułatwić integrację finansową i złagodzić negatywny wpływ więzi państwa z krajowym sektorem bankowym;

32. z zadowoleniem przyjmuje przystąpienie do ERM II w lipcu 2020 r. Bułgarii i Chorwacji; popiera szybki termin przyjęcia euro w obu krajach; z zadowoleniem przyjmuje wszechstronną ocenę chorwackich i bułgarskich banków przeprowadzoną przez EBC w lipcu i sierpniu 2019 r.; przypomina o obowiązku ustanowionym w traktatach, który dotyczy przyjęcia wspólnej waluty przez wszystkie państwa członkowskie poza Danią, pod warunkiem spełnienia kryteriów konwergencji z Maastricht;

33. wzywa EBC do kontynuowania owocnej współpracy również z państwami członkowskimi spoza strefy euro;

Rozliczalność

34. odnotowuje otwartość prezes Lagarde na pogłębiony dialog i podkreśla potrzebę dalszego wzmocnienia mechanizmów rozliczalności i przejrzystości EBC; podkreśla potrzebę zastanowienia się nad tym, jak można by wzmocnić kontrolę EBC przez Parlament Europejski oraz poprzez dialog z parlamentami narodowymi; wzywa do wynegocjowania formalnego porozumienia międzyinstytucjonalnego, aby sformalizować i pójść dalej niż istniejące praktyki w zakresie rozliczalności w odniesieniu do zadań polityki pieniężnej;

35. wyraża poważne zaniepokojenie faktem, że tylko 2 z 25 członków Rady Prezesów EBC to kobiety, pomimo wielokrotnych wezwań ze strony Parlamentu i wysokiej rangi urzędników EBC, w tym jego prezes Christine Lagarde, by poprawić równowagę płci przy obsadzaniu stanowisk w obszarze polityki gospodarczej i monetarnej UE; podkreśla, że mianowanie członków Zarządu powinno być przygotowywane starannie, z zachowaniem pełnej przejrzystości oraz wspólnie z Parlamentem, jak przewidują traktaty; apeluje do Rady o przygotowywanie listy kandydatów na przyszłe wakujące stanowiska oraz o przekazywanie jej Parlamentowi, co pozwoli mu odgrywać istotniejszą rolę doradczą w procesie mianowania; ubolewa, że dotychczas nie poczyniono w tej kwestii zadowalających postępów; ubolewa, że dotychczas nie poczyniono w tej kwestii zadowalających postępów; przypomina, że równe traktowanie mężczyzn i kobiet jest zasadą konstytucyjną, której należy ściśle przestrzegać;

36. zwraca uwagę, że Zarząd EBC liczy sześciu członków, w tym tylko dwie kobiety; zauważa, że pomimo licznych postulatów wystosowanych przez Parlament do Rady w celu rozwiązania problemu braku równowagi płci w Zarządzie EBC Rada nie potraktowała ich poważnie; przypomina o zobowiązaniu Parlamentu, by nie uwzględniać list kandydatów, w przypadku których nie przestrzegano zasady równowagi płci; wzywa rządy państw członkowskich, Radę Europejską, Radę, Eurogrupę oraz Komisję do aktywnych działań na rzecz zapewnienia równowagi płci w przyszłych wnioskach dotyczących list kandydatów i nominacji;

37. z zadowoleniem przyjmuje szczegółowe, merytoryczne informacje odnoszące się do poszczególnych części, przekazane przez EBC w odpowiedzi na rezolucję Parlamentu w sprawie raportu rocznego EBC za rok 2018; wzywa EBC, by kontynuował wypełnianie zobowiązania do rozliczalności i co roku publikował pisemne informacje przekazywane w odpowiedzi na rezolucje Parlamentu w sprawie raportu rocznego EBC;

38. odnotowuje decyzję niemieckiego Federalnego Trybunału Konstytucyjnego z dnia 5 maja 2020 r. w sprawie EBC, a także oświadczenie Rady Prezesów EBC z tego samego dnia; uznaje ciągłą ocenę proporcjonalności wszystkich programów ze strony EBC; odnotowuje późniejszą decyzję EBC o ujawnieniu Parlamentowi Europejskiemu, niemieckiemu rządowi federalnemu, Bundestagowi i Bundesbankowi niepublicznych dokumentów związanych z programem skupu aktywów sektora publicznego (PSPP);

39. docenia czynione obecnie wysiłki na rzecz poprawy komunikacji z Parlamentem i przejrzystości wobec niego oraz gratuluje tych wysiłków EBC i prezes Lagarde; zgadza się ponadto z prezes Lagarde, że EBC musi usprawnić metody informowania obywateli o wpływie swojej polityki; proponuje, z drugiej strony, prowadzenie regularnego dialogu przy drzwiach zamkniętych między członkami Komisji Gospodarczej i Monetarnej Parlamentu a odpowiednimi przedstawicielami EBC po publikacji ostatniego dostępnego sprawozdania z obrad Rady Prezesów, umożliwiającej ocenę decyzji EBC przed turami dialogu monetarnego i równolegle z nimi;

40. przyjmuje z zadowoleniem publikację opinii Komitetu ds. Etyki EBC na temat przypadków konfliktu interesów oraz pracy zarobkowej członków Zarządu, Rady Prezesów i Rady ds. Nadzoru EBC po upływie kadencji; apeluje do EBC, by zapewnił niezależność członków Komitetu ds. Audytu Wewnętrznego, zadbał o to, by przewodniczącymi Komitetu ds. Etyki nie zostawali byli prezesi EBC, byli członkowie Rady Prezesów EBC bądź inne osoby narażone na konflikt interesów oraz by wykazał się taką samą przejrzystością w odniesieniu do potencjalnych konfliktów interesów oraz pracy zarobkowej po upływie kadencji;

41. zauważa, że EBC "ponownie analizuje" swoją politykę zezwalania głównemu ekonomiście na prywatne rozmowy telefoniczne z dużymi inwestorami po spotkaniach, na których podejmowane są decyzje polityczne, ale jest zdania, że ta nieprzejrzysta praktyka wymaga natychmiastowego ukrócenia;

42. ponawia swoje wezwanie do przyjęcia wzmocnionej polityki informowania o nieprawidłowościach oraz do przeglądu regulaminu pracowniczego EBC, tak by był zgodny co najmniej z normami i celami określonymi w dyrektywie (UE) 2019/1937 w sprawie ochrony sygnalistów 4 , by zarówno chronić sygnalistów, jak i umożliwić im ostrzeganie poprzez pomoc w poufnym zgłaszaniu problemów bez lęku przed działaniami odwetowymi, w tym, w razie potrzeby, poprzez zapewnienie anonimowości;

43. apeluje o bardziej szczegółowe ujawnianie informacji dotyczących kwestii socjalnych i pracowniczych oraz kwestii ładu korporacyjnego w duchu dyrektywy 2014/95/UE w sprawie ujawniania informacji niefinansowych 5 ;

o

o o

44. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz Europejskiemu Bankowi Centralnemu.

1 Teksty przyjęte, P8_TA(2019)0325.
2 Dz.U. C 23 z 21.1.2021, s. 105.
3 Por. "Persistent low inflation in the euro area: Mismeasurement rather than a cause for concern?" [Trwały niski poziom inflacji w strefie euro: nieprawidłowa ocena czy powód do obaw?] (https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/IDAN/2018/614214/IPOL_IDA(2018)614214_EN.pdf).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii. Dz.U. L 305 z 26.11.2019, s. 17.
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/95/UE z dnia 22 października 2014 r. zmieniająca dyrektywę 2013/34/UE w odniesieniu do ujawniania informacji niefinansowych i informacji dotyczących różnorodności przez niektóre duże jednostki oraz grupy. Dz.U. L 330 z 15.11.2014, s. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024