Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 lutego 2021 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Álvara Amara (2019/2150(IMM))

Wniosek o uchylenie immunitetu Alvara Amara

P9_TA(2021)0030

Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 lutego 2021 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Alvara Amara (2019/2150(IMM))

(2021/C 465/18)

(Dz.U.UE C z dnia 17 listopada 2021 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wniosek o uchylenie immunitetu Alvara Amara złożony przez Tribunal Judicial da Comarca da Guarda, Juizo Local Criminal da Guarda - Juiz 2 (miejscowy wydział karny sądu rejonowego w Guardzie, drugi sędzia) 17 października 2019 r. i ogłoszony na posiedzeniu plenarnym 13 listopada 2019 r.,

- po wysłuchaniu wyjaśnień Alvara Amara, zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu,

- uwzględniając art. 8 i 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 Aktu dotyczącego wyborów przedstawicieli do Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r.,

- uwzględniając wyroki wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dniach 21 października 2008 r., 19 marca 2010 r., 6 września 2011 r., 17 stycznia 2013 r. i 19 grudnia 2019 r. 1 ,

- uwzględniając art. 157 ust. 2 i 3 konstytucji Republiki Portugalskiej oraz art. 11 ustawy nr 7/93 z dnia 1 marca 1993 r. regulującej statut członków portugalskiego Zgromadzenia Republiki,

- uwzględniając art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 oraz art. 9 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A9-0009/2021),

A. mając na uwadze, że sędzia Tribunal Judicial da Comarca da Guarda orzekający co do istoty sprawy przedłożył wniosek o uchylenie immunitetu parlamentarnego Alvara Amara w związku z zarzutami dotyczącymi przestępstwa malwersacji ściganego z art. 11 ustawy nr 34/87 z dnia 16 lipca 1987 r., w brzmieniu zmienionym ustawą nr 41/2010 z 3 września 2010 r. (czyn objęty zasadą jedności czynu wraz z nadużyciem stanowiska w celu uzyskania korzyści majątkowej ściganym z art. 23 ust. 1 oraz z przestępstwem sprzeniewierzenia środków finansowych, ściganym z art. 20 ust. 1 tej samej ustawy), pozostającego w realnym zbiegu z przestępstwem nadużycia finansowego związanego z uzyskaniem subsydium lub subwencji, ściganym z art. 36 ust. 1 lit. a) i c), art. 36 ust. 2, art. 36 ust. 5 lit. a) i b), art. 36 ust. 8 lit. b) dekretu z mocą ustawy nr 28/84 z 20 stycznia 1984 r.;

B. mając na uwadze, że Alvaro Amaro pełnił funkcję burmistrza gminy Guarda od 2013 r., a w 2017 r. został wybrany na drugą kadencję, którą sprawował do 11 kwietnia 2019 r.; mając na uwadze, że pełniąc tę funkcję, był on odpowiedzialny za zarządzanie polityczne i administracyjne gminą Guarda; mając na uwadze, że przedmiotem dochodzenia jest uprzywilejowane traktowanie w ramach procedury przetargowej, w wyniku której na początku 2014 r., w ramach corocznej organizacji uroczystości karnawałowych przewidzianych na ten rok, gmina Guarda udzieliła zamówienia pewnej spółdzielni i grupie teatralnej;

C. mając na uwadze, że Alvaro Amaro został wybrany do Parlamentu Europejskiego w maju 2019 r.;

D. mając na uwadze, że zarzucane czyny nie dotyczą opinii lub stanowiska zajętego przez Alvara Amara w głosowaniu w czasie wykonywania przez niego obowiązków posła, zgodnie z art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej;

E. mając na uwadze, że zgodnie z art. 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej posłowie do Parlamentu Europejskiego korzystają na terytorium swoich państw z immunitetów przyznawanych członkom parlamentu ich państwa;

F. mając na uwadze, że decyzja o uchyleniu immunitetu w danej sprawie należy wyłącznie do Parlamentu; mając również na uwadze, że Parlament może w sposób rozsądny uwzględnić stanowisko posła przy podejmowaniu decyzji o uchyleniu jego immunitetu 2 ; mając na uwadze, że podczas wysłuchania Alvaro Amaro opowiedział się za uchyleniem swojego immunitetu parlamentarnego;

G. mając na uwadze, że immunitet parlamentarny ma na celu ochronę Parlamentu i jego członków przed postępowaniami sądowymi w związku z działaniami podejmowanymi w ramach wykonywania obowiązków parlamentarnych, których nie można oddzielić od tych obowiązków;

H. mając na uwadze, że czyny niedozwolone, których popełnienie zarzuca się Alvarowi Amarowi, miały miejsce przed jego wyborem do Parlamentu Europejskiego;

I. mając na uwadze, że w niniejszej sprawie Parlament nie był w stanie wykazać istnienia fumus persecutionis, to znaczy okoliczności wskazujących, że przedmiotowe postępowanie sądowe zostało wszczęte z zamiarem zaszkodzenia działalności politycznej posła, a tym samym Parlamentu Europejskiego;

J. mając na uwadze, że, z jednej strony, Parlamentu nie można uznawać za sąd, a z drugiej - że posła nie można uznawać za "oskarżonego" w kontekście procedury uchylenia immunitetu 3 ;

1. podejmuje decyzję o uchyleniu immunitetu Alvara Amara;

2. zobowiązuje swojego przewodniczącego do natychmiastowego przekazania niniejszej decyzji i sprawozdania właściwej komisji władzom Republiki Portugalskiej i Alvarowi Amarowi.

1 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 21 października 2008 r., Marra/De Gregorio i Clemente, C-200/07 i C-201/07, ECLI:EU:C:2008:579; wyrok Sądu z dnia 19 marca 2010 r., Gollnisch/Parlament, T-42/06, ECLI:EU:T:2010:102; wyrok Sądu z dnia 6 września 2011 r., Patriciello, C-163/10, ECLI: EU:C:2011:543; wyrok Sądu z dnia 17 stycznia 2013 r., Gollnisch/Parlament, T-346/11 i T-347/11, ECLI:EU:T:2013:23; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 19 grudnia 2019 r., Junqueras Vies, C-502/19, ECLI:EU:C:2019:1115.
2 Wyrok Sądu z dnia 15 października 2008 r., Mote/Parlament, T-345/05, ECLI:EU:T:2008:440, pkt 28.
3 Wyrok Sądu z dnia 30 kwietnia 2019 r., Briois/Parlament, T-214/18, ECLI:EU:T:2019:266.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024