Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - AT.40178 - Emisja spalin przez samochody

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1  AT.40178 - Emisja spalin przez samochody
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2021/C 458/10)

Projekt decyzji skierowany do przedsiębiorstw DAIMLER 2 , VW 3  i BMW 4  (zwanych łącznie "stronami") dotyczy pojedynczego i ciągłego naruszenia art. 101 ust. 1 lit. b) TFUE i art. 53 ust. 1 lit. b) Porozumienia EOG, obejmującego cały EOG, które miało miejsce w okresie od dnia 25 czerwca 2009 r. do dnia 1 października 2014 r. W projekcie decyzji stwierdzono, że przedsiębiorstwa będące stronami uczestniczyły w tym naruszeniu, które polegało na porozumieniach lub praktykach uzgodnionych w formie kontaktów z konkurentami, poprzez które koordynowały swoje zachowania rynkowe w odniesieniu do systemów selektywnej redukcji katalitycznej ("SCR") stosowanych w samochodach osobowych z silnikiem Diesla sprzedawanych w EOG.

Sprawa wynika z wniosku o zwolnienie z grzywny, po którym inne przedsiębiorstwo złożyło wniosek o złagodzenie kary.

W dniu 18 września 2018 r. Komisja wszczęła przeciwko stronom postępowanie na podstawie art. 2 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 773/2004 5 .

W dniu 5 kwietnia 2019 r. Komisja przyjęła skierowane do stron pisemne zgłoszenie zastrzeżeń ("pierwotne pisemne zgłoszenie zastrzeżeń") i zapewniła im dostęp do akt.

W dniach 18 października i 21 listopada 2019 r. urzędnik przeprowadzający spotkanie wyjaśniające otrzymał od BMW dwa wnioski o udzielenie dostępu do dokumentów na podstawie art. 7 decyzji 2011/695/UE. Oba wnioski zostały odrzucone w całości.

W dniach 12 i 13 grudnia 2019 r., po kilkukrotnym przedłużeniu terminu, Komisja otrzymała pisemne odpowiedzi stron na pierwotne pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, w których strony zwróciły się również o umożliwienie im złożenia ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym 6 .

Strony wskazały następnie, że będą zainteresowane rozmowami ugodowymi. W dniu 2 lutego 2021 r. Komisja formalnie zaproponowała stronom przejście do postępowania ugodowego zgodnie z art. 10a rozporządzenia (WE) nr 773/2004. Po przeprowadzeniu rozmów ugodowych 7  i przedłożeniu propozycji ugodowych 8  zgodnie z art. 10a ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 773/2004, w dniu 21 maja 2021 r. Komisja przyjęła skierowane do stron pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w ramach postępowania ugodowego 9 .

W swoich odpowiedziach na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w ramach postępowania ugodowego strony potwierdziły, zgodnie z art. 10a ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 773/2004, że to pisemne zgłoszenie odzwierciedla treść przedłożonych przez nie propozycji ugodowych i że nadal zobowiązują się do udziału w postępowaniu ugodowym.

Zgodnie z art. 16 decyzji 2011/695/UE zbadałam, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zarzutów, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk. Stwierdzam, że tak istotnie jest.

W związku z powyższym i biorąc pod uwagę fakt, iż strony nie skierowały do mnie żadnych wniosków ani skarg 10 , stwierdzam, że stronom postępowania zapewniono możliwość skutecznego wykonania ich praw procesowych.

Bruksela, dnia 8 lipca 2021 r.
Dorothe DALHEIMER
1 Na podstawie art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29).
2 Daimler AG.
3 Volkswagen AG ("Volkswagen"), Audi AG ("Audi") i Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG ("Porsche") (Volkswagen, Audi i Porsche, łącznie "VW").
4 BMW AG.
5 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 773/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. odnoszące się do prowadzenia przez Komisję postępowań zgodnie z art. 81 i art. 82 Traktatu WE (Dz.U. L 123 z 27.4.2004, s. 18).
6 Zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 773/2004.
7 Rozmowy ugodowe miały miejsce w okresie od dnia 23 lutego do dnia 29 marca 2021 r.
8 Strony złożyły formalne wnioski o zawarcie ugody w dniach 27 i 28 kwietnia 2021 r.
9 Zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 773/2004 strony potwierdziły, że będą wnioskować o umożliwienie im złożenia ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym wyłącznie wtedy, gdy w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń w ramach postępowania ugodowego nie zostanie uwzględniona treść ich propozycji ugodowych.
10 Zgodnie z art. 15 ust. 2 decyzji 2011/695/UE strony postępowań w sprawach kartelowych, które angażują się w rozmowy ugodowe na podstawie art. 10a rozporządzenia (WE) nr 773/2004, mogą na każdym etapie postępowania ugodowego zwrócić się do urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające, aby zapewnić sobie możliwość skutecznego wykonywania praw procesowych. Zob. również pkt 18 obwieszczenia Komisji 2008/C 167/01 w sprawie prowadzenia postępowań ugodowych w związku z przyjęciem decyzji na mocy art. 7 i 23 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawach kartelowych (Dz.U. C 167 z 2.7.2008, s. 1).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024