Decyzja Parlamentu Europejskiego w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 19 czerwca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 877/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro (C(2020)04140 - 2020/2695(DEA))
(2021/C 371/23)
(Dz.U.UE C z dnia 15 września 2021 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (C(2020)04140),
- uwzględniając pismo Komisji z dnia 22 czerwca 2020 r., w którym zwraca się ona do Parlamentu o oświadczenie, że nie wyrazi on sprzeciwu wobec tego rozporządzenia delegowanego,
- uwzględniając pismo Komisji Gospodarczej i Monetarnej z dnia 3 lipca 2020 r. skierowane do przewodniczącego Konferencji Przewodniczących Komisji,
- uwzględniając art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 3 oraz art. 14 ust. 5,
- uwzględniając art. 111 ust. 6 Regulaminu,
- uwzględniając zalecenie dotyczące decyzji Komisji Gospodarczej i Monetarnej,
- uwzględniając brak sprzeciwów zgłoszonych w terminie określonym w art. 111 ust. 6 tiret trzecie i czwarte Regulaminu, który upłynął w dniu 9 lipca 2020 r.,
A. mając na uwadze, że na posiedzeniu Eurogrupy w dniu 9 kwietnia 2020 r. ministrowie finansów państw członkowskich strefy euro zaproponowali, by w odpowiedzi na pandemię COVID-19 ustanowić wsparcie z tytułu kryzysu pandemicznego, w formie wspomagającej uwarunkowanej linii kredytowej w ramach Europejskiego Mechanizmu Stabilności;
B. mając na uwadze, że w sprawozdaniu Eurogrupy stwierdzono, że jedynym wymogiem dostępu do wsparcia z tytułu kryzysu pandemicznego będzie to, by państwa członkowskie strefy euro ubiegające się o wsparcie zobowiązały się do wykorzystania tej linii kredytowej na wsparcie wewnętrznego finansowania bezpośrednich i pośrednich kosztów opieki zdrowotnej, leczenia i profilaktyki spowodowanych kryzysem związanym z COVID-19;
C. mając na uwadze, że we wspólnym piśmie z dnia 7 maja 2020 r. wiceprzewodniczący wykonawczy V. Dombrovskis i komisarz P. Gentiloni ogłosili zamiar zmiany rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 877/2013 z dnia 27 czerwca 2013 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro 2 w celu doprecyzowania wymogów w zakresie sprawozdawczości mających zastosowanie do państw członkowskich korzystających z wsparcia z tytułu kryzysu pandemicznego;
D. mając na uwadze, że aktem delegowanym zmienia się wymogi w zakresie sprawozdawczości i doprecyzowuje, że ze względu na bardzo szczególny i ograniczony zakres wsparcia z tytułu kryzysu pandemicznego sprawozdawczość w obecnej sytuacji dotyczy tylko wykorzystania tego wsparcia na pokrycie bezpośrednich i pośrednich kosztów opieki zdrowotnej, leczenia i profilaktyki spowodowanych kryzysem związanym z COVID-19, a w nowym załączniku II zamieszczono odnośny wzór sprawozdawczy;
E. mając na uwadze, że ten akt delegowany powinien wejść w życie jak najszybciej, aby uprościć wymogi w zakresie sprawozdawczości mające zastosowanie do państw członkowskich korzystających z wsparcia z tytułu kryzysu pandemicznego;
1. oświadcza, że nie wyraża sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego;
2. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji Radzie i Komisji.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.371.126 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja Parlamentu Europejskiego w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 19 czerwca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 877/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro (C(2020)04140 - 2020/2695(DEA)). |
| Data aktu: | 19/06/2020 |
| Data ogłoszenia: | 15/09/2021 |