Wspólne Przedsięwzięcie Podzespoły i układy elektroniczne w służbie wiodącej pozycji Europy (Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL) Ogłoszenie o naborze na stanowisko dyrektora wykonawczego (zatrudnienie na czas określony - grupa zaszeregowania AD 14) - COM/2021/20067.

Wspólne Przedsięwzięcie "Podzespoły i układy elektroniczne w służbie wiodącej pozycji Europy" (Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL)
Ogłoszenie o naborze na stanowisko dyrektora wykonawczego

(zatrudnienie na czas określony - grupa zaszeregowania AD 14)

COM/2021/20067

(2021/C 365 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 10 września 2021 r.)

Kim jesteśmy?

Wspólne Przedsięwzięcie "Podzespoły i układy elektroniczne w służbie wiodącej pozycji Europy" (Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL) to partnerstwo publiczno-prywatne, którego celem jest przyciągnięcie inwestycji do sektora elektroniki w Europie. Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL wspiera współpracę w zakresie badań naukowych i innowacji między wszystkimi zainteresowanymi stronami, takimi jak przedstawiciele przemysłu, władze publiczne, ośrodki naukowe i organizacje badawczo-technologiczne, łącząc i konsolidując ich wysiłki. Strategia Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL dostosowana jest do programu ramowego "Horyzont 2020" oraz do programów państw uczestniczących, co zapobiega zbędnemu powielaniu i rozdrabnianiu działań. Dzięki temu Wspólne Przedsięwzięcie przyciągać będzie inwestycje sektora prywatnego i przyczyni się do zwiększenia skuteczności wsparcia publicznego, wspierając w ten sposób rozwój silnej i konkurencyjnej w skali światowej branży podzespołów i układów elektronicznych w Unii Europejskiej. Siedziba Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL mieści się w Brukseli (Belgia).

Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL utworzono rozporządzeniem Rady (UE) nr 561/2014 1  na okres do dnia 31 grudnia 2024 r. Łączne koszty działań Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL w zakresie badań naukowych i innowacji sięgają 5 mld EUR.

Zespół Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL liczy obecnie 30 pracowników.

Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej: http://www.ecsel.eu/.

W wieloletnich ramach finansowych (WRF) na lata 2021-2027 przewidziano, że Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL zostanie zastąpione Wspólnym Przedsięwzięciem na rzecz Kluczowych Technologii Cyfrowych. Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Kluczowych Technologii Cyfrowych ma być jednym z dziewięciu wspólnych przedsięwzięć ustanowionych na mocy proponowanego rozporządzenia Rady ustanawiającego wspólne przedsięwzięcia w ramach programu "Horyzont Europa" ("jednolity akt podstawowy") 2 . Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Kluczowych Technologii Cyfrowych ma być następcą prawnym Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL pod tytułem ogólnym w odniesieniu do wszystkich umów, w tym umów o pracę i umów o udzielenie dotacji, zobowiązań i nabytej własności. Zastąpienie Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL Wspólnym Przedsięwzięciem na rzecz Kluczowych Technologii Cyfrowych ma nastąpić w drugiej połowie 2021 r.

Proponowane Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Kluczowych Technologii Cyfrowych opiera się na doświadczeniach zdobytych w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL. Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Kluczowych Technologii Cyfrowych zajmować się będzie precyzyjnie zdefiniowanymi zagadnieniami, które wzmocnią autonomię technologiczną Unii w zakresie podzespołów i układów elektronicznych, ustanowią doskonałość naukową i przywództwo innowacyjne Unii w zakresie nowych technologii podzespołów i układów oraz zagwarantują, aby podzespoły i układy pozwalały sprostać wyzwaniom społecznym i środowiskowym w Europie.

Przez cały okres istnienia Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Kluczowych Technologii Cyfrowych, przewidzianego na lata 2021-2031, maksymalny wkład finansowy Unii Europejskiej ma wynieść około 1,8 mld EUR. Jednocześnie przewiduje się, że państwa uczestniczące wniosą wkład w wysokości co najmniej równej kwocie wkładu Unii. Członkowie prywatni Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Kluczowych Technologii Cyfrowych - którzy mają być tacy sami jak członkowie Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL (stowarzyszenia przemysłowe AENEAS, ARTEMISIA i EPoSS e.V. oraz podmioty wchodzące w ich skład lub podmioty stowarzyszone) - mają wnieść wkład w wysokości co najmniej 2,5 mld EUR. Koszty administracyjne biura Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Kluczowych Technologii Cyfrowych w okresie jego istnienia będą sięgać 50 mln EUR. Koszty te są dzielone równo między Unię a członków prywatnych.

Co oferujemy?

Dyrektor wykonawczy jest prawnym przedstawicielem Wspólnego Przedsięwzięcia. Reprezentuje je przed tworzącą Wspólne Przedsięwzięcie społecznością. Dyrektor wykonawczy wykonuje swoje obowiązki niezależnie i jest odpowiedzialny przed Radą Zarządzającą.

Dyrektor wykonawczy będzie kierował i zarządzał Wspólnym Przedsięwzięciem, a także ponosił ogólną odpowiedzialność za prowadzone działania, w tym za wykonanie budżetu, i dbał o osiągnięcie wyznaczonych celów. W związku z tym będzie on odgrywał ważną rolę w realizacji Wspólnego Przedsięwzięcia.

Na podstawie art. 9 Statutu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL, stanowiącego załącznik do ustanawiającego je rozporządzenia Rady, obowiązki i zadania dyrektora wykonawczego są następujące:

- Dyrektor wykonawczy pełni obowiązki dyrektora generalnego odpowiedzialnego za bieżące zarządzanie Wspólnym Przedsięwzięciem ECSEL zgodnie z decyzjami Rady Zarządzającej.

- Dyrektor wykonawczy jest przedstawicielem prawnym Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL. Odpowiada on za swoje działania przed Radą Zarządzającą.

- Dyrektor wykonawczy wykonuje budżet Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL.

- Dyrektor wykonawczy, działając w sposób niezależny, realizuje w szczególności następujące zadania:

- konsoliduje i przedkłada Radzie Zarządzającej do przyjęcia projekt wieloletniego planu strategicznego składającego się z wieloletniego strategicznego programu badań naukowych i innowacji zaproponowanego przez Radę Członków Prywatnych oraz z wieloletnich prognoz finansowych przedstawionych przez władze publiczne,

- przygotowuje i przedkłada Radzie Zarządzającej do przyjęcia projekt rocznego budżetu, obejmujący związany z nim plan zatrudnienia, określający liczbę stanowisk czasowych w każdej grupie zaszeregowania i grupie funkcyjnej oraz liczbę personelu kontraktowego i oddelegowanych ekspertów krajowych wyrażoną w ekwiwalentach pełnego czasu pracy,

- przygotowuje i przedkłada Radzie Zarządzającej do przyjęcia projekt planu prac, wraz z zakresem zaproszeń do składania wniosków niezbędnych do realizacji planu działalności w zakresie badań naukowych i innowacji zaproponowanego przez Radę Członków Prywatnych, oraz związanych z nim prognoz wydatków zaproponowanych przez władze publiczne,

- przedkłada Radzie Zarządzającej do zaopiniowania roczne sprawozdanie rachunkowe;

- przygotowuje i przedkłada Radzie Zarządzającej do zatwierdzenia roczne sprawozdanie z działalności, w tym informacje na temat odnośnych wydatków,

- podpisuje poszczególne umowy o udzielenie dotacji i decyzje o udzieleniu dotacji,

- podpisuje umowy w sprawie zamówień publicznych,

- wdraża politykę komunikacyjną Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL,

- organizuje i nadzoruje działania i personel Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL oraz kieruje tymi działaniami i personelem w ramach ograniczeń w delegowaniu uprawnień przekazanych mu przez Radę Zarządzającą przewidzianych w art. 6 ust. 2 rozporządzenia Rady w sprawie ECSEL,

- ustanawia skuteczny i wydajny system kontroli wewnętrznej i zapewnia jego funkcjonowanie oraz zgłasza Radzie Zarządzającej wszelkie istotne zmiany,

- zapewnia prowadzenie oceny ryzyka i zarządzanie ryzykiem,

- podejmuje inne środki niezbędne do oceny postępów w realizacji celów Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL określonych w art. 2 rozporządzenia Rady w sprawie ECSEL,

- wykonuje wszelkie inne zadania powierzone lub przekazane dyrektorowi wykonawczemu przez Radę Zarządzającą.

- Dyrektor wykonawczy ustanawia Biuro Programowe realizujące, w ramach jego zakresu obowiązków, wszelkie zadania pomocnicze wynikające z rozporządzenia Rady w sprawie ECSEL. Biuro Programowe składa się z członków personelu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL i realizuje w szczególności następujące zadania:

- zapewnia wsparcie w zakresie ustanawiania odpowiedniego systemu księgowego i zarządzania nim zgodnie z przepisami finansowymi Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL,

- zarządza zaproszeniami do składania wniosków przewidzianymi w planie prac, a także umowami o udzielenie dotacji i decyzjami o udzieleniu dotacji,

- udziela członkom i pozostałym organom Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL wszelkich odpowiednich informacji i wsparcia, które są im niezbędne do wykonywania obowiązków, oraz odpowiada na ich wnioski w kwestiach szczegółowych,

- pełni funkcję sekretariatu organów Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL i udziela wsparcia grupom doradczym utworzonym przez Radę Zarządzającą.

W momencie wejścia w życie proponowanego jednolitego aktu podstawowego (obejmującego Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Kluczowych Technologii Cyfrowych) zadania dyrektora wykonawczego będą zgodne z tym, co określono w tym rozporządzeniu Rady, w szczególności w jego art. 18.

Na podstawie art. 18 proponowanego jednolitego aktu podstawowego obowiązki i zadania dyrektora wykonawczego są następujące:

- Dyrektor wykonawczy pełni obowiązki dyrektora generalnego odpowiedzialnego za bieżące zarządzanie Wspólnym Przedsięwzięciem zgodnie z decyzjami Rady Zarządzającej. Dyrektor wykonawczy przekazuje Radzie Zarządzającej wszelkie informacje niezbędne do sprawowania jej funkcji. Bez uszczerbku dla odpowiednich uprawnień instytucji Unii i Rady Zarządzającej dyrektor wykonawczy nie zwraca się o instrukcje ani ich nie przyjmuje od żadnego rządu ani organu.

- Dyrektor wykonawczy jest przedstawicielem prawnym Wspólnego Przedsięwzięcia. dyrektor wykonawczy jest odpowiedzialny przed Radą Zarządzającą Wspólnego Przedsięwzięcia.

- Dyrektor wykonawczy wykonuje budżet Wspólnego Przedsięwzięcia.

- Dyrektor wykonawczy wykonuje następujące zadania na rzecz Wspólnego Przedsięwzięcia:

- zapewnia zrównoważone i efektywne zarządzanie Wspólnym Przedsięwzięciem,

- przygotowuje i przedkłada Radzie Zarządzającej projekt rocznego budżetu oraz plan zatrudnienia,

- przygotowuje i przedkłada Radzie Zarządzającej program prac Wspólnego Przedsięwzięcia oraz związane z nim preliminarze wydatków, które należy ponieść, aby wdrożyć Strategiczny program badań i innowacji,

- przedkłada Radzie Zarządzającej do zaopiniowania roczne sprawozdania finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia,

- opracowuje i przedkłada Radzie Zarządzającej do oceny i zatwierdzenia skonsolidowane roczne sprawozdanie z działalności,

- monitoruje wkłady, o których mowa w art. 11 ust. 1 lit. a) proponowanego jednolitego aktu podstawowego, regularnie przedkłada Radzie Zarządzającej sprawozdania z postępów w realizacji celów oraz - w stosownych przypadkach - proponuje podjęcie określonych działań naprawczych,

- nawiązuje formalną i regularną współpracę z partnerstwami europejskimi wskazanymi w Strategicznym programie badań i innowacji i prowadzi tę współpracę zgodnie z kierunkami strategicznymi wyznaczonymi przez Radę Zarządzającą,

- reprezentuje Wspólne Przedsięwzięcie na posiedzeniach wchodzących w zakres działań związanych z zarządzaniem programem "Horyzont Europa",

- przekazuje Radzie Władz Publicznych do zatwierdzenia wykaz działań, które mogą potencjalnie zostać wybrane do objęcia finansowaniem przez Wspólne Przedsięwzięcie,

- ocenia wnioski o przyjęcie członków stowarzyszonych Wspólnego Przedsięwzięcia przedłożone po przeprowadzeniu otwartego zaproszenia do wyrażenia zainteresowania i przedkłada Radzie Zarządzającej propozycje przyjęcia członków stowarzyszonych,

- regularnie informuje pozostałe organy Wspólnego Przedsięwzięcia o wszystkich kwestiach istotnych z punktu widzenia pełnionej przez nich funkcji,

- podpisuje w imieniu Wspólnego Przedsięwzięcia indywidualne umowy o udzielenie dotacji i decyzje wchodzące w zakres jego kompetencji,

- podpisuje umowy w sprawie zamówień publicznych w imieniu Wspólnego Przedsięwzięcia,

- realizuje politykę komunikacyjną Wspólnego Przedsięwzięcia,

- organizuje i nadzoruje działania i personel Wspólnego Przedsięwzięcia oraz kieruje tymi działaniami i personelem w ramach uprawnień przekazanych mu przez Radę Zarządzającą,

- ustanawia skuteczny i wydajny system kontroli wewnętrznej i zapewnia jego funkcjonowanie oraz zgłasza Radzie Zarządzającej wszelkie istotne zmiany w tym systemie,

- chroni interesy finansowe Unii poprzez stosowanie środków zapobiegawczych przeciwko nadużyciom finansowym, korupcji i innym nielegalnym działaniom poprzez skuteczną kontrolę oraz - w razie wykrycia nieprawidłowości - odzyskiwanie kwot nienależnie wypłaconych, a także, w stosownych przypadkach, poprzez nakładanie skutecznych, proporcjonalnych i odstraszających sankcji administracyjnych i finansowych,

- zapewnia przeprowadzanie ocen ryzyka i podejmowanie działań w zakresie zarządzania ryzykiem w odniesieniu do Wspólnego Przedsięwzięcia,

- podejmuje wszelkie inne środki niezbędne do oceny postępów w realizacji celów Wspólnego Przedsięwzięcia,

- przygotowuje i przedkłada Radzie Zarządzającej do przyjęcia plan stopniowego wycofywania Wspólnego Przedsięwzięcia z finansowania w ramach programu "Horyzont Europa",

- wykonuje wszelkie inne zadania powierzone lub przekazane mu przez Radę Zarządzającą lub wymagane zgodnie z proponowanym jednolitym aktem podstawowym,

- jest uprawniony do przekazania swoich uprawnień innym członkom personelu zgodnie z przepisami, które mają zostać przyjęte na podstawie art. 16 ust. 4 ostatni akapit proponowanego jednolitego aktu podstawowego.

- Dyrektor wykonawczy ustanawia Biuro Programowe realizujące, w ramach zakresu jego obowiązków, wszelkie zadania pomocnicze Wspólnego Przedsięwzięcia wynikające z proponowanego jednolitego aktu podstawowego. Biuro programowe składa się z członków personelu Wspólnego Przedsięwzięcia i realizuje w szczególności następujące zadania:

- zapewnia wsparcie w zakresie ustanawiania odpowiedniego systemu księgowego i zarządzania nim zgodnie z przepisami finansowymi Wspólnego Przedsięwzięcia,

- zarządza wdrażaniem programu prac Wspólnego Przedsięwzięcia przez cały cykl jego wdrażania,

- przekazuje członkom i organom w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia wszystkie istotne informacje i zapewnia im wsparcie niezbędne do wykonywania powierzonych im obowiązków,

- pełni funkcję sekretariatu dla organów Wspólnego Przedsięwzięcia i zapewnia wsparcie grupom doradczym ustanowionym przez Radę Zarządzającą.

Dyrektor wykonawczy może również podlegać wszelkim przepisom szczegółowym dotyczącym Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Kluczowych Technologii Cyfrowych ustanowionym w odrębnej części proponowanego jednolitego aktu podstawowego (art. 124-141).

Kogo poszukujemy? (kryteria naboru)

Idealny kandydat musi być wybitnym i dynamicznym specjalistą spełniającym następujące kryteria:

Umiejętności zarządzania

- Umiejętność kierowania zespołem i motywowania pracowników, w tym personelu administracyjnego, finansowego i technicznego, w wielokulturowym i wielojęzycznym środowisku europejskim.

- Solidne doświadczenie w zarządzaniu znacznymi zasobami finansowymi, obejmującymi środki publiczne, w środowisku krajowym, europejskim lub międzynarodowym.

- Solidne doświadczenie we wdrażaniu procedur kontroli i zapewniania jakości oraz metodologii zarządzania ryzykiem, a także w zarządzaniu nimi.

- Udokumentowana umiejętność zarządzania projektami w zakresie badań i rozwoju technologicznego oraz innowacjami w środowisku europejskim lub międzynarodowym.

Specjalistyczne umiejętności i doświadczenie

- Bardzo dobra znajomość priorytetów politycznych i polityk Unii Europejskiej.

- Bardzo dobra znajomość krajowych, międzyrządowych i europejskich programów badawczych i rozwojowych.

- Dobre zrozumienie zmieniającej się sytuacji w przemyśle oraz istotnych trendów i wyzwań technologicznych z dziedziny podzespołów i układów elektronicznych.

- Rozległa wiedza na temat instytucji UE, ich funkcjonowania i wzajemnych powiązań, jak również na temat międzynarodowej działalności w dziedzinach związanych z działalnością Wspólnego Przedsięwzięcia.

Cechy osobiste

- Doskonałe umiejętności komunikacyjne pozwalające nawiązywać kontakty i współpracę z wewnętrznymi i zewnętrznymi zainteresowanymi stronami międzynarodowymi i w sposób efektywny i płynny komunikować się z nimi na piśmie i ustnie, a także reprezentować Wspólne Przedsięwzięcie na forach zewnętrznych.

- Zdolność do budowania skutecznych stosunków roboczych ze wszystkimi odpowiednimi zainteresowanymi stronami w celu zapewnienia, by działania Wspólnego Przedsięwzięcia stanowiły spójną część strategii przemysłowej dotyczącej podzespołów i układów elektronicznych.

- Umiejętność pracy w zespole.

Wymagania wobec kandydatów (kryteria kwalifikacyjne)

Kandydaci zostaną zakwalifikowani do etapu naboru wyłącznie pod warunkiem spełnienia następujących kryteriów formalnych, które musi nastąpić przed upływem terminu składania zgłoszeń:

- Obywatelstwo: kandydat musi posiadać obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej.

- Dyplom ukończenia studiów wyższych: kandydat musi posiadać:

- poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie 4 lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów,

- lub poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz przynajmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej 3 lata (to roczne doświadczenie nie może wchodzić w zakres doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych, o którym mowa poniżej).

- Doświadczenie zawodowe 3 : kandydat musi posiadać przynajmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe, liczone od chwili ukończenia studiów wyższych, na poziomie, na którym wymagane są wyżej wymienione kwalifikacje. Przynajmniej 5 lat tego doświadczenia zawodowego powinno być zdobyte w obszarze działalności Wspólnego Przedsięwzięcia.

- Doświadczenie w zarządzaniu: przynajmniej pięć lat doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych powinno być zdobyte na wyższym stanowisku kierowniczym 4  w dziedzinie związanej z ogłaszanym stanowiskiem.

- Znajomość języków: kandydat musi biegle władać jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej 5  oraz znać na zadowalającym poziomie inny język urzędowy. Komisje selekcyjne będą sprawdzać podczas rozmowy kwalifikacyjnej, czy kandydaci spełniają wymóg zadowalającej znajomości innego języka urzędowego UE. Oznacza to, że rozmowa lub jej część może zostać prowadzona w tym języku.

- Limit wieku: kandydat musi być w stanie wypełnić (w terminie składania zgłoszeń) powierzoną funkcję przez całą trzyletnią kadencję przed osiągnięciem wieku emerytalnego. Dla pracownika Unii Europejskiej zatrudnionego na czas określony wiek emerytalny rozpoczyna się wraz z końcem miesiąca, w którym pracownik ten osiąga wiek 66 lat (zob. art. 47 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej 6 ).

Procedura naboru i powołanie

Procedura naboru rozpoczyna się na podstawie warunków rekrutacji i zatrudnienia określonych w rozporządzeniu Rady w sprawie ECSEL, w szczególności w art. 8 statutu stanowiącego część tego rozporządzenia. Jeżeli proponowany jednolity akt podstawowy (obejmujący Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Kluczowych Technologii Cyfrowych) wejdzie w życie i po tym, jak wejdzie on w życie, nabór i powołanie odbywać się będą zgodnie z warunkami określonymi w tym rozporządzeniu, w szczególności warunkami określonymi w art. 17 ("Mianowanie, zwolnienie i przedłużenie kadencji dyrektora wykonawczego").

Dyrektor wykonawczy zostanie powołany przez Radę Zarządzającą Wspólnego Przedsięwzięcia z listy kandydatów przygotowanej przez Komisję Europejską. W proponowanym jednolitym akcie podstawowym podkreślono, że procedura naboru na to stanowisko musi być zgodna z zasadą równowagi płci.

W celu utworzenia takiej listy Komisja Europejska przeprowadza nabór zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami naboru i rekrutacji (zob. Document on Senior Officials Policy, dokument w jęz. angielskim dotyczący polityki względem urzędników wyższego szczebla 7 ).

W ramach procedury naboru Komisja Europejska powołuje komisję preselekcyjną. Komisja ta analizuje wszystkie zgłoszenia, przeprowadza wstępną weryfikację kwalifikacji oraz wskazuje kandydatów o najlepszym profilu pod kątem wspomnianych wyżej kryteriów naboru, którzy mogą zostać zaproszeni na rozmowę z komisją preselekcyjną. Zgodnie zarówno z rozporządzeniem Rady w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL, jak i z proponowanym jednolitym aktem podstawowym, w skład tej komisji preselekcyjnej wchodzi przedstawiciel i obserwator wyznaczony przez Radę Zarządzającą.

Po tych rozmowach komisja preselekcyjna wyciąga wnioski i proponuje listę kandydatów, którzy zostaną zaproszeni na dalsze rozmowy przeprowadzane przez działający w Komisji Europejskiej Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania. Uwzględniając wnioski komisji preselekcyjnej, Komitet ten zdecyduje, którzy kandydaci zostaną zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną.

Kandydaci zaproszeni na rozmowę z Komitetem Konsultacyjnym ds. Powoływania wezmą udział w całodziennych testach w zakresie zarządzania przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne. Biorąc pod uwagę wyniki rozmowy kwalifikacyjnej i testów przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej, Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania sporządzi listę kandydatów, którzy jego zdaniem są odpowiedni do pełnienia funkcji dyrektora wykonawczego Wspólnego Przedsięwzięcia.

Kandydaci, którzy znajdą się na tej liście, zostaną zaproszeni na rozmowę z członkami Komisji odpowiedzialnymi za dyrekcję generalną, w której gestii leżą stosunki ze Wspólnym Przedsięwzięciem 8 .

Po tych rozmowach Komisja Europejska sporządza listę kandydatów najlepiej spełniających wymagania, która zostanie przekazana Radzie Zarządzającej Wspólnego Przedsięwzięcia. Rada Zarządzająca może zdecydować, że przeprowadzi rozmowy z kandydatami, zanim powoła dyrektora wykonawczego z listy kandydatów figurujących na liście Komisji. Umieszczenie kandydata na wspomnianej liście nie gwarantuje zatrudnienia.

Kandydaci mogą zostać zaproszeni na dodatkowe rozmowy lub testy poza wymienionymi powyżej. Kandydatów można również wezwać do złożenia oświadczenia przed właściwą komisją lub komisjami Parlamentu Europejskiego.

Wybrany kandydat powinien posiadać ważne poświadczenie bezpieczeństwa osobowego, wydane przez krajowy organ bezpieczeństwa, lub być uprawniony do uzyskania takiego poświadczenia. Poświadczenie bezpieczeństwa osobowego oznacza decyzję administracyjną wydawaną w postępowaniu sprawdzającym prowadzonym przez właściwy dla danej osoby krajowy organ bezpieczeństwa zgodnie z obowiązującymi krajowymi przepisami ustawowymi i wykonawczymi dotyczącymi bezpieczeństwa; decyzja ta zaświadcza o możliwości dopuszczenia danej osoby do określonych kategorii informacji niejawnych. (Należy zauważyć, że procedura prowadząca do uzyskania poświadczenia bezpieczeństwa osobowego może być wszczęta wyłącznie na wniosek pracodawcy, a nie przez poszczególnych kandydatów).

Dopóki dane państwo członkowskie nie wyda poświadczenia bezpieczeństwa osobowego, a procedura sprawdzająca w zakresie poświadczenia bezpieczeństwa nie zakończy się wymaganym przepisami briefingiem ze strony Dyrekcji ds. Bezpieczeństwa Komisji Europejskiej, kandydat nie będzie mógł uzyskać dostępu do informacji niejawnych UE (EUCI) na poziomie CONFIDENTIEL UE/EU CONFIDENTIAL ani wyższym, ani też uczestniczyć w posiedzeniach, na których omawiane są takie informacje.

Polityka równych szans

Komisja Europejska oraz Wspólne Przedsięwzięcie stosują politykę równych szans i niedyskryminacji zgodnie z art. 1d regulaminu pracowniczego 9 .

Warunki zatrudnienia

Wynagrodzenie i warunki zatrudnienia określono w warunkach zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej.

Wybrany kandydat zostanie zatrudniony przez Wspólne Przedsięwzięcie w charakterze pracownika na czas określony w grupie zaszeregowania AD 14. W zależności od długości posiadanego doświadczenia wybrany kandydat zostanie zaklasyfikowany do stopnia 1 lub 2 w tej grupie zaszeregowania.

Wybrany kandydat zostanie mianowany na początkowy okres wynoszący maksymalnie trzy lata, który to okres może zostać przedłużony o nie więcej niż cztery lata, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL mającym zastosowanie w momencie powołania.

Jeżeli jednak Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Kluczowych Technologii Cyfrowych zostanie utworzone przed podpisaniem umowy, wybrany kandydat zostanie powołany zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu je ustanawiającym. W szczególności proponowany jednolity akt podstawowy (obejmujący Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Kluczowych Technologii Cyfrowych) stanowi, że kadencja dyrektora wykonawczego trwa cztery lata, z możliwością jednokrotnego przedłużenia na okres nie dłuższy niż trzy lata.

Informujemy kandydatów, że warunki zatrudnienia innych pracowników nakładają na wszystkich nowych pracowników wymóg pomyślnego ukończenia dziewięciomiesięcznego okresu próbnego.

Miejscem zatrudnienia jest Bruksela, Belgia, gdzie mieści się siedziba Wspólnego Przedsięwzięcia.

Stanowisko jest dostępne od dnia 1 stycznia 2022 r.

Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów

Przed objęciem funkcji dyrektor wykonawczy ma obowiązek złożyć oświadczenie, w którym zobowiąże się do działania w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym, oraz oświadczenie o braku konfliktu interesów, który mógłby zaważyć na jego niezależności.

Procedura zgłaszania kandydatur

Przed dokonaniem zgłoszenia kandydaci powinni dokładnie sprawdzić, czy spełniają wszystkie kryteria kwalifikacyjne (określone w części "Wymagania wobec kandydatów"), w szczególności kryteria dotyczące wymaganego rodzaju dyplomu i doświadczenia zawodowego oraz znajomości języków. Niespełnienie któregokolwiek z kryteriów kwalifikacyjnych oznacza automatycznie wykluczenie z procedury naboru.

Zgłoszenie kandydatury następuje przez rejestrację w internecie na poniższej stronie internetowej oraz zastosowanie się do instrukcji dotyczących poszczególnych etapów procedury: https://ec.europa.eu/dgs/human-resources/seniormanagement-vacancies/.

Kandydaci muszą posiadać ważny adres poczty elektronicznej. Służy on do potwierdzenia ich zgłoszenia oraz do kontaktowania się z kandydatami na poszczególnych etapach trwania procedury naboru. Prosimy w związku z tym informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej.

W celu dokonania zgłoszenia należy załadować życiorys w formacie PDF, najlepiej w formacie Europass CV 10 , oraz wypełnić list motywacyjny w trybie online (maks. 8 000 znaków). Życiorys i list motywacyjny można złożyć w dowolnym języku urzędowym Unii Europejskiej.

Po zakończeniu rejestracji kandydaci otrzymają wiadomość elektroniczną potwierdzającą, że ich zgłoszenie zostało zarejestrowane. Nieotrzymanie wiadomości potwierdzającej oznacza, że zgłoszenie nie zostało zarejestrowane!

Należy zwrócić uwagę, że nie ma możliwości śledzenia w internecie przebiegu procesu naboru. Informacje o wynikach procedury kandydaci otrzymają bezpośrednio od Komisji Europejskiej.

Prośby o dodatkowe informacje lub zgłoszenia ewentualnych problemów technicznych należy kierować na adres: HR-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu.

Termin rejestracji kandydatów

Termin rejestracji kandydatów upływa w dniu 7 października 2021 r., o godz. 12.00 w południe czasu obowiązującego w Brukseli. Po tym terminie rejestracja nie będzie już możliwa.

Za dokonanie rejestracji w internecie we wskazanym terminie odpowiadają sami kandydaci. Zaleca się, by kandydaci nie zwlekali z dokonywaniem zgłoszeń do ostatnich dni, ponieważ duże obciążenie łączy lub błąd połączenia internetowego może doprowadzić do przerwania rejestracji w internecie przed jej zakończeniem, co może wiązać się z koniecznością powtórzenia całego procesu. Możliwość rejestracji zostanie zablokowana po upływie terminu zgłoszeń. Zgłoszenia nadsyłane po upływie terminu nie będą przyjmowane.

Ważne informacje dla kandydatów

Pragniemy przypomnieć, że prace poszczególnych komisji selekcyjnych są tajne. Kandydatom nie wolno nawiązywać bezpośredniego ani pośredniego kontaktu z członkami komisji, ani też prosić o nawiązanie takiego kontaktu w ich imieniu. Wszystkie pytania należy kierować do sekretariatu odpowiedniej komisji.

Ochrona danych osobowych

Komisja zapewni przetwarzanie danych osobowych kandydatów w sposób zgodny z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 11 . Dotyczy to w szczególności poufności i bezpieczeństwa tych danych.

1 Rozporządzenie Rady (UE) nr 561/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL (Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 152) (rozporządzenie Rady w sprawie ECSEL), https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2014/561/oj.
3 Doświadczenie zawodowe jest uwzględniane wyłącznie wtedy, gdy stanowi faktyczny stosunek pracy zdefiniowany jako rzeczywista, prawdziwa praca za wynagrodzeniem i w charakterze pracownika (każdy rodzaj umowy) lub usługodawcy. Działalność zawodowa wykonywana w niepełnym wymiarze będzie uwzględniana proporcjonalnie do poświadczonej liczby godzin przepracowanych w pełnym wymiarze. Urlop macierzyński, rodzicielski lub adopcyjny jest uwzględniany, jeżeli został udzielony w ramach umowy o pracę. Studia doktoranckie, nawet bez wynagrodzenia, zalicza się do okresu doświadczenia zawodowego w maksymalnym wymiarze trzech lat, o ile zakończyły się uzyskaniem stopnia doktora. Dany okres może być policzony tylko raz.
4 Kandydat powinien w swoim życiorysie wyszczególnić w odniesieniu do wszystkich lat, podczas których zdobył doświadczenie w zakresie zarządzania: 1) nazwy zajmowanych stanowisk kierowniczych i pełnione funkcje; 2) liczbę pracowników nadzorowanych na tych stanowiskach; 3) wielkość budżetów, którymi zarządzał; 4) liczbę szczebli organizacyjnych w hierarchii powyżej i poniżej ich stanowiska; oraz 5) liczbę osób na równorzędnych stanowiskach.
8 Chyba że dany członek Komisji delegował do tego zadania inną osobę, zgodnie z decyzjami Komisji z dnia 5 grudnia 2007 (PV(2007) 1811) i z dnia 30 września 2020 r. (PV(2020) 2351).
10 Instrukcje tworzenia życiorysu w formacie Europass CV są dostępne pod adresem: https://europa.eu/europass/en/create-europass-cv.
11 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.365A.1

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Wspólne Przedsięwzięcie Podzespoły i układy elektroniczne w służbie wiodącej pozycji Europy (Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL) Ogłoszenie o naborze na stanowisko dyrektora wykonawczego (zatrudnienie na czas określony - grupa zaszeregowania AD 14) - COM/2021/20067.
Data aktu: 10/09/2021
Data ogłoszenia: 10/09/2021