a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 1 określono cele i zasady mające zastosowanie do produkcji ekologicznej oraz ustanowiono podstawowe wymogi w odniesieniu do produkcji, znakowania i kontroli produktów ekologicznych.
(2) Komisja potrzebuje doradztwa technicznego, aby podejmować decyzje w sprawie dopuszczania produktów, substancji i technik do stosowania w rolnictwie i przetwórstwie ekologicznym zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/848. Komisja potrzebuje również doradztwa technicznego przy rozważaniu rozwoju lub poprawy innych zasad produkcji ekologicznej oraz, bardziej ogólnie, w odniesieniu do wszelkich innych zagadnień technicznych związanych z produkcją ekologiczną. Aby uzyskać takie doradztwo, Komisja musi zwrócić się do specjalistów z organu doradczego posiadających wiedzę fachową.
(3) Konieczne jest zatem ustanowienie grupy ekspertów w dziedzinie produkcji ekologicznej oraz określenie jej zadań i struktury, zgodnie z decyzją Komisji C(2016) 3301 final 2 .
(4) Grupa powinna składać się z naukowców posiadających wiedzę fachową na temat odpowiednich produktów, substancji i technik oraz z ekspertów posiadających kompetencje związane z produkcją ekologiczną, zdolnych do udzielania Komisji niezależnych, wysokiej jakości i przejrzystych porad technicznych.
(5) Decyzją Komisji 2009/427/WE 3 ustanowiono grupę ekspertów do celów rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 4 . Grupa ta wydała opinie na temat niektórych kategorii substancji i produktów stosowanych w produkcji ekologicznej. Decyzje w sprawie udzielenia zezwolenia na te substancje były kilkakrotnie opóźnione ze względu na brak dostępnych ekspertów. Zgodnie z nowymi ramami prawnymi rozporządzenia (UE) 2018/848 konieczne będzie przeprowadzenie oceny większej liczby kategorii substancji, takich jak substancje do czyszczenia i dezynfekcji, oraz specjalistycznych i innowacyjnych technik i metod przetwarzania żywności. W związku z tym liczba opinii, o które wnioskowano, znacznie wzrosła, a liczba dostępnych ekspertów, którzy chcieli uczestniczyć bez wynagrodzenia w pracach grupy ekspertów wspierającej Komisję, zmniejszyła się.
(6) Nowa grupa ekspertów powinna przedstawiać Komisji opinie w sprawie dokumentacji technicznej w odniesieniu do dopuszczania produktów, substancji i technik do stosowania w rolnictwie ekologicznym i przetwórstwie ekologicznym oraz w odniesieniu do innych przepisów dotyczących produkcji ekologicznej i innych kwestii technicznych związanych z produkcją ekologiczną. Opinie te mają zasadnicze znaczenie dla rozwoju oraz monitorowania polityki i prawodawstwa Unii w zakresie produkcji ekologicznej, w szczególności dla przyjmowania przez Komisję aktów wykonawczych, takich jak akty, o których mowa w art. 16 ust. 3, art. 17 ust. 3 i art. 24 ust. 9 rozporządzenia (UE) 2018/848. Bez niezależnego doradztwa ze strony niezależnych ekspertów przedmiotowa polityka Unii nie mogłaby osiągnąć swoich celów. Członkowie tej grupy powinni zatem otrzymywać - oprócz zwrotu kosztów - dodatki specjalne proporcjonalne do powierzonych im zadań i zgodne ze standardami międzynarodowymi.
(7) Art. 6 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 5 przewiduje finansowanie środków związanych z pomocą techniczną i administracyjną.
(8) Należy ustanowić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy.
(9) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 6 .
(10) Należy uchylić decyzję 2009/427/WE,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 (Dz.U. L 150 z 14.6.2018, s. 1).
2 Decyzja Komisji C(2016) 3301 final z dnia 30 maja 2016 r. ustanawiająca przepisy horyzontalne dotyczące tworzenia i funkcjonowania grup ekspertów Komisji.
3 Decyzja Komisji (WE) 2009/427 z dnia 3 czerwca 2009 r. ustanawiająca grupę ekspertów ds. doradztwa technicznego w zakresie produkcji ekologicznej (Dz.U. L 139 z 5.6.2009, s. 29).
4 Rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91 (Dz.U. L 189 z 20.7.2007, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) No 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) No 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
7 Zob. art. 11 przepisów horyzontalnych i ich załącznik 4.
8 Zob. art. 17 przepisów horyzontalnych.
9 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/443 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie bezpieczeństwa w Komisji (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 41).
10 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/444 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych UE (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 53).
11 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43). Wyjątki te przewidziano w celu ochrony bezpieczeństwa publicznego, spraw wojskowych, stosunków międzynarodowych, polityki finansowej, pieniężnej lub gospodarczej, prywatności i integralności osoby fizycznej, interesów handlowych, postępowania sądowego i opinii prawnej, kontroli/dochodzenia/ audytu oraz procesu decyzyjnego instytucji.