Decyzja Komisji z dnia 4 sierpnia 2021 r. ustanawiająca grupę ekspertów ds. doradztwa technicznego w zakresie produkcji ekologicznej (EGTOP).

DECYZJA KOMISJI
z dnia 4 sierpnia 2021 r.
ustanawiająca grupę ekspertów ds. doradztwa technicznego w zakresie produkcji ekologicznej (EGTOP)
(2021/C 343/03)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 1  określono cele i zasady mające zastosowanie do produkcji ekologicznej oraz ustanowiono podstawowe wymogi w odniesieniu do produkcji, znakowania i kontroli produktów ekologicznych.

(2) Komisja potrzebuje doradztwa technicznego, aby podejmować decyzje w sprawie dopuszczania produktów, substancji i technik do stosowania w rolnictwie i przetwórstwie ekologicznym zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/848. Komisja potrzebuje również doradztwa technicznego przy rozważaniu rozwoju lub poprawy innych zasad produkcji ekologicznej oraz, bardziej ogólnie, w odniesieniu do wszelkich innych zagadnień technicznych związanych z produkcją ekologiczną. Aby uzyskać takie doradztwo, Komisja musi zwrócić się do specjalistów z organu doradczego posiadających wiedzę fachową.

(3) Konieczne jest zatem ustanowienie grupy ekspertów w dziedzinie produkcji ekologicznej oraz określenie jej zadań i struktury, zgodnie z decyzją Komisji C(2016) 3301 final 2 .

(4) Grupa powinna składać się z naukowców posiadających wiedzę fachową na temat odpowiednich produktów, substancji i technik oraz z ekspertów posiadających kompetencje związane z produkcją ekologiczną, zdolnych do udzielania Komisji niezależnych, wysokiej jakości i przejrzystych porad technicznych.

(5) Decyzją Komisji 2009/427/WE 3  ustanowiono grupę ekspertów do celów rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 4 . Grupa ta wydała opinie na temat niektórych kategorii substancji i produktów stosowanych w produkcji ekologicznej. Decyzje w sprawie udzielenia zezwolenia na te substancje były kilkakrotnie opóźnione ze względu na brak dostępnych ekspertów. Zgodnie z nowymi ramami prawnymi rozporządzenia (UE) 2018/848 konieczne będzie przeprowadzenie oceny większej liczby kategorii substancji, takich jak substancje do czyszczenia i dezynfekcji, oraz specjalistycznych i innowacyjnych technik i metod przetwarzania żywności. W związku z tym liczba opinii, o które wnioskowano, znacznie wzrosła, a liczba dostępnych ekspertów, którzy chcieli uczestniczyć bez wynagrodzenia w pracach grupy ekspertów wspierającej Komisję, zmniejszyła się.

(6) Nowa grupa ekspertów powinna przedstawiać Komisji opinie w sprawie dokumentacji technicznej w odniesieniu do dopuszczania produktów, substancji i technik do stosowania w rolnictwie ekologicznym i przetwórstwie ekologicznym oraz w odniesieniu do innych przepisów dotyczących produkcji ekologicznej i innych kwestii technicznych związanych z produkcją ekologiczną. Opinie te mają zasadnicze znaczenie dla rozwoju oraz monitorowania polityki i prawodawstwa Unii w zakresie produkcji ekologicznej, w szczególności dla przyjmowania przez Komisję aktów wykonawczych, takich jak akty, o których mowa w art. 16 ust. 3, art. 17 ust. 3 i art. 24 ust. 9 rozporządzenia (UE) 2018/848. Bez niezależnego doradztwa ze strony niezależnych ekspertów przedmiotowa polityka Unii nie mogłaby osiągnąć swoich celów. Członkowie tej grupy powinni zatem otrzymywać - oprócz zwrotu kosztów - dodatki specjalne proporcjonalne do powierzonych im zadań i zgodne ze standardami międzynarodowymi.

(7) Art. 6 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 5  przewiduje finansowanie środków związanych z pomocą techniczną i administracyjną.

(8) Należy ustanowić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy.

(9) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 6 .

(10) Należy uchylić decyzję 2009/427/WE,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejszym ustanowiona zostaje grupa ekspertów ds. doradztwa technicznego w zakresie produkcji ekologicznej ("grupa").

Artykuł  2

Zadania

Do zadań grupy będą należeć:

a)
wspieranie Komisji w ocenie kwestii technicznych produkcji ekologicznej, w tym produktów, substancji, metod i technik, które mogą być stosowane w produkcji ekologicznej, z uwzględnieniem celów i zasad określonych w rozporządzeniu (UE) 2018/848 oraz dodatkowych celów polityki w odniesieniu do produkcji ekologicznej;
b)
wspieranie Komisji w ulepszaniu obowiązujących przepisów i opracowywaniu nowych przepisów związanych z rozporządzeniem (UE) 2018/848;
c)
stymulowanie wymiany doświadczeń i dobrych praktyk w dziedzinie zagadnień technicznych związanych z produkcją ekologiczną.
Artykuł  3

Konsultacje

1. 
Komisja może konsultować się z grupą w każdej kwestii związanej z produkcją ekologiczną.
2. 
Przewodniczący grupy może doradzić Komisji, aby ta skonsultowała się z nią w sprawie konkretnych zagadnień.
Artykuł  4

Skład i powoływanie członków

1. 
W skład grupy wchodzi nie więcej niż 13 członków.
2. 
Członkowie są powoływani do działania we własnym imieniu i działają w sposób niezależny, w interesie publicznym.
3. 
Członkowie, którzy utracą zdolność wnoszenia należytego wkładu w prace grupy, którzy - zdaniem Dyrekcji Generalnej ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Komisji Europejskiej ("Dg AGRI") - nie spełniają warunków określonych w art. 339 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej lub którzy złożą rezygnację, nie będą już członkami grupy i mogą zostać zastąpieni na okres pozostający do wygaśnięcia ich kadencji.
Artykuł  5

Proces wyboru członków

1. 
Wybór członków grupy odbywa się w następstwie otwartego zaproszenia do zgłaszania kandydatur publikowanego w Rejestrze grup ekspertów Komisji i podobnych zespołów ("rejestr grup ekspertów"). Zaproszenie do zgłaszania kandydatur może ponadto zostać opublikowane za pośrednictwem innych środków, np. na odpowiednich stronach internetowych. Zaproszenie do zgłaszania kandydatur jasno określa kryteria wyboru członków, w tym wymaganą wiedzę fachową w odniesieniu do wykonywanej pracy. Minimalny termin na zgłaszanie kandydatur wynosi cztery tygodnie.
2. 
Osoby ubiegające się o powołanie na członków grupy muszą ujawnić wszelkie okoliczności, które mogłyby prowadzić do wystąpienia konfliktu interesów. W szczególności Komisja wymaga od tych osób złożenia jako części ich zgłoszenia oświadczenia o braku konfliktu interesów w oparciu o standardowy formularz oświadczenia dla grup ekspertów 7  oraz aktualnego życiorysu (CV). Złożenie należycie wypełnionego formularza deklaracji interesów jest warunkiem koniecznym kwalifikującym do powołania na członka grupy jako osoba występująca we własnym imieniu. Ocenę konfliktu interesów przeprowadza Komisja zgodnie ze stosowanymi przez Komisję przepisami horyzontalnymi dotyczącymi grup ekspertów ("przepisy horyzontalne").
3. 
Członków grupy powołuje dyrektor generalny DG AGRI spośród specjalistów posiadających kompetencje w dziedzinach, o których mowa w art. 2 i art. 3 ust. 1, i którzy odpowiedzieli na zaproszenie do zgłaszania kandydatur.
4. 
Nazwiska pozostałych odpowiednich kandydatów, którzy odpowiedzieli na otwarte zaproszenie do zgłaszania kandydatur i którzy nie zostali powołani na członków grupy, umieszcza się na liście rezerwowej. Komisja zwraca się do kandydatów o zgodę przed umieszczeniem ich nazwisk na liście rezerwowej.
5. 
Członków grupy powołuje się na czteroletnie odnawialne kadencje, przy czym maksymalny okres pełnienia funkcji to trzy kolejne mandaty. Pełnią oni swoje funkcje do końca kadencji lub do czasu ich zastąpienia zgodnie z art. 4 ust. 3.
Artykuł  6

Przewodniczący

DG AGRI wyznacza przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących grupy.

Artykuł  7

Tryb pracy

1. 
Grupa podejmuje działania na wniosek DG AGRI.
2. 
Posiedzenia grupy odbywają się co do zasady w pomieszczeniach Komisji lub zdalnie, jeżeli wymaga tego sytuacja. W porozumieniu z DG AGRI grupa może, zwykłą większością głosów swoich członków, podjąć decyzję o zapisaniu przebiegu poszczególnych posiedzeń, zgodnie z odpowiednimi przepisami o ochronie danych.
3. 
Obsługę sekretariatu zapewnia DG AGRI. Urzędnicy z pozostałych departamentów Komisji zainteresowani określonymi pracami grupy mogą uczestniczyć w posiedzeniach grupy i jej podgrup.
4. 
W porozumieniu z DG AGRI grupa może, zwykłą większością głosów swoich członków, podjąć decyzję o otwarciu obrad dla publiczności.
5. 
Protokół z dyskusji nad każdym punktem porządku obrad oraz opinie przedstawione przez grupę są konstruktywne i wyczerpujące. Protokół jest sporządzany przez sekretariat, pod nadzorem przewodniczącego.
6. 
Co do zasady grupa przyjmuje swoje opinie, zalecenia lub sprawozdania w drodze konsensusu. Jeżeli ma miejsce głosowanie, jego wynik rozstrzygany jest zwykłą większością głosów członków. Członkowie, którzy zagłosowali przeciwko, mają prawo do załączenia do opinii, zaleceń lub sprawozdań dokumentu uzasadniającego ich stanowisko.
Artykuł  8

Podgrupy

1. 
DG AGRI może ustanawiać podgrupy w celu zbadania szczegółowych zagadnień, w oparciu o ustalony przez siebie zakres zadań. Podgrupy działają zgodnie z przepisami horyzontalnymi i składają sprawozdania grupie. Zaraz po wypełnieniu swojego mandatu podgrupy są rozwiązywane.
2. 
DG AGRI wybiera członków podgrup spośród członków grupy lub z listy rezerwowej, o której mowa w art. 5 ust. 4.
Artykuł  9

Zaproszeni eksperci

DG AGRI może zapraszać ekspertów posiadających szczególne kompetencje w dziedzinie uwzględnionej w porządku obrad do wzięcia doraźnego udziału w pracach grupy lub podgrup.

Artykuł  10

Obserwatorzy

1. 
Organizacje mogą otrzymać status obserwatora, zgodnie z przepisami horyzontalnymi, na bezpośrednie zaproszenie.
2. 
Organizacje posiadające status obserwatora wyznaczają swoich przedstawicieli.
3. 
Przewodniczący może zezwolić przedstawicielom obserwatorów na wzięcie udziału w dyskusjach grupy i udostępnienie swojej wiedzy fachowej. Nie mają oni jednak prawa głosu i nie uczestniczą w formułowaniu zaleceń lub porad grupy.
Artykuł  11

Regulamin

Na wniosek DG AGRI i w porozumieniu z nią grupa przyjmuje swój regulamin wewnętrzny zwykłą większością głosów członków na podstawie standardowego regulaminu wewnętrznego grup ekspertów, zgodnie z przepisami horyzontalnymi 8 .

Artykuł  12

Tajemnica służbowa i przetwarzanie informacji niejawnych

Członkowie grupy i ich przedstawiciele oraz zaproszeni eksperci i obserwatorzy podlegają wymogowi zachowania tajemnicy służbowej, który na mocy Traktatów i przepisów wykonawczych do nich dotyczy wszystkich członków instytucji i ich pracowników, a także przepisom Komisji dotyczącym bezpieczeństwa w zakresie ochrony informacji niejawnych UE określonym w decyzjach Komisji (UE, Euratom) 2015/443 9  i 2015/444 10 . W przypadku naruszenia przez nich powyższych obowiązków Komisja może zastosować wszelkie właściwe środki.

Artykuł  13

Przejrzystość

1. 
Grupa i jej podgrupy zostają wpisane do rejestru grup ekspertów Komisji.
2. 
W odniesieniu do składu grupy i jej podgrup w rejestrze grup ekspertów publikowane są następujące dane:
a)
nazwiska osób fizycznych powołanych do działania we własnym imieniu;
b)
nazwiska lub nazwy obserwatorów.
3. 
Wszystkie istotne dokumenty, w tym porządki obrad, protokoły, uwagi i opinie uczestników, udostępnia się w rejestrze grup ekspertów albo za pomocą wskazanego w tym rejestrze łącza do strony internetowej, na której można znaleźć odpowiednie informacje. Dostęp do takiej strony internetowej nie wymaga rejestracji użytkowników ani nie podlega innym ograniczeniom. W szczególności porządek obrad oraz inne istotne dokumenty referencyjne publikuje się w odpowiednim czasie przed posiedzeniem, a protokoły i opinie - terminowo po posiedzeniu. Od zasady publikowania przewiduje się wyjątki tylko w przypadkach, gdy ujawnienie dokumentu naruszyłoby ochronę interesu publicznego lub prywatnego w rozumieniu art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 11 .
Artykuł  14

Koszty posiedzeń

Koszty podróży służbowych i pobytu poniesione przez członków grupy i zaproszonych ekspertów w związku z ich udziałem w posiedzeniach grupy lub podgrup są zwracane przez Komisję zgodnie z przepisami obowiązującymi w Komisji, w granicach dostępnych środków przyznanych w ramach rocznej procedury przydziału zasobów.

Artykuł  15

Dodatki specjalne

Członkowie grupy i zaproszeni eksperci są uprawnieni do specjalnych dodatków za prace przygotowawcze lub udział w pracach grupy oraz powiązanych posiedzeniach, jak określono w załączniku.

Artykuł  16

Uchylenie

Decyzja 2009/427/WE traci moc.

Odesłania do uchylonej decyzji odczytuje się jako odesłania do niniejszej decyzji.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 sierpnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Janusz WOJCIECHOWSKI
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Dodatki specjalne

1)
Członkowie grupy lub podgrupy oraz zaproszeni eksperci są uprawnieni do dodatku specjalnego, który stanowi rekompensatę za udział, osobiście lub na odległość, w posiedzeniach grupy lub podgrupy. Dodatek specjalny wypłacany jest jako dzienny koszt jednostkowy za każdy pełny dzień pracy jak określono w poniższej tabeli. Obliczoną łączną wysokość dodatku zaokrągla się w górę do kwoty odpowiadającej połowie następnego dnia roboczego.
Posiedzenia grupy/posiedzenia podgrupy EUR za cały dzień (1)
Przewodniczący 450
Wiceprzewodniczący/sprawozdawca 450
Członkowie 300
Zaproszony ekspert 300
(1) Jeśli udział w pracach odbywa się wyłącznie rano lub popołudniu, daje on prawo do otrzymania dodatku w wysokości 50 % pełnego dziennego dodatku.
2)
Członkowie grupy lub podgrupy są uprawnieni do dodatku specjalnego za sprawowanie funkcji sprawozdawcy, stanowiącego wynagrodzenie za pracę wykonaną poza posiedzeniem w związku z działaniami takimi jak przygotowanie i sfinalizowanie wkładu w sprawozdanie z posiedzenia grupy lub podgrupy. Ten dodatek specjalny wypłacany jest w kwocie wynoszącej 450 EUR jako dzienny koszt jednostkowy za każdy pełny dzień pracy.
3)
Członkowie grupy oraz eksperci zewnętrzni są uprawnieni do specjalnego dodatku za sprawowanie funkcji sprawozdawcy odpowiedzialnego za dostarczanie sprawozdań naukowych (podsumowań, zapytań i informacji ogólnych) w ramach przygotowań do posiedzeń grupy lub podgrupy lub za napisanie sprawozdania z posiedzeń grupy lub podgrupy po ich zakończeniu.
4)
Przewodniczący jest uprawniony do dodatku specjalnego za nadzór naukowy i organizację pracy grupy poza posiedzeniem grupy.
Zwracając się o wykonanie prac przygotowawczych, polegających w szczególności na napisaniu sprawozdań grupy lub podgrupy bądź opinii, analizy uzasadniającej ocenę skutków lub o sprawowanie nadzoru naukowego, Komisja określa zadania do wykonania i ich harmonogram. Wyliczenie liczby dni roboczych zależy w szczególności od nakładu pracy związanego ze złożonością sprawy i długości okresu niezbędnego do zakończenia zadań z powodu ilości i dostępności danych oraz literatury i informacji naukowych, które mają być zbierane i przetwarzane. Odstępstwa od szacunkowej liczby dni roboczych przedstawionej poniżej są dopuszczalne jedynie w należycie uzasadnionych i wyjątkowych przypadkach:
Szacunkowa liczba dni roboczych Rodzaj zadań do wykonania
1-10 dni Prace przygotowawcze (raporty naukowe, badania, analizy potwierdzające ocenę skutków)
4-6 dni Sprawozdania po posiedzeniu grupy lub podgrupy, opinia EGTOP
10-30 dni Nadzór naukowy i organizacja prac grupy poza posiedzeniami grupy, zwłaszcza w celu doradzania Komisji w sprawie ogólnego planowania naukowego, pozyskiwania ekspertów zewnętrznych, określania zakresu zadań w przypadku sprawozdań naukowych oraz posiedzeń grupy i podgrupy, zapewniania dostępności istniejących danych i badań naukowych, przygotowanie i koordynacja posiedzeń podgrup, utrzymywanie współpracy z innymi organami doradczymi
i zainteresowanymi stronami oraz ze służbami Komisji (zarówno z Dyrekcją Generalną ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich DG MARE i innymi Dyrekcjami Generalnymi oraz Wspólnym Centrum Badawczym)

Ekspertom działającym w charakterze sprawozdawcy przedkładającym raporty naukowe w ramach przygotowania posiedzeń grupy lub podgrupy lub piszącym sprawozdania grupy lub podgrup po posiedzeniach naukowych i przewodniczącemu za nadzór i organizację pracy grupy poza posiedzeniami plenarnymi zostanie wypłacona kwota 450 EUR jako dzienny koszt jednostkowy za każdy pełny dzień pracy.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 (Dz.U. L 150 z 14.6.2018, s. 1).
2 Decyzja Komisji C(2016) 3301 final z dnia 30 maja 2016 r. ustanawiająca przepisy horyzontalne dotyczące tworzenia i funkcjonowania grup ekspertów Komisji.
3 Decyzja Komisji (WE) 2009/427 z dnia 3 czerwca 2009 r. ustanawiająca grupę ekspertów ds. doradztwa technicznego w zakresie produkcji ekologicznej (Dz.U. L 139 z 5.6.2009, s. 29).
4 Rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91 (Dz.U. L 189 z 20.7.2007, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) No 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) No 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
7 Zob. art. 11 przepisów horyzontalnych i ich załącznik 4.
8 Zob. art. 17 przepisów horyzontalnych.
9 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/443 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie bezpieczeństwa w Komisji (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 41).
10 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/444 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych UE (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 53).
11 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43). Wyjątki te przewidziano w celu ochrony bezpieczeństwa publicznego, spraw wojskowych, stosunków międzynarodowych, polityki finansowej, pieniężnej lub gospodarczej, prywatności i integralności osoby fizycznej, interesów handlowych, postępowania sądowego i opinii prawnej, kontroli/dochodzenia/ audytu oraz procesu decyzyjnego instytucji.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024