Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 lutego 2020 r. w sprawie priorytetów UE na 64. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet (2019/2967(RSP)).

Priorytety UE na 64. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet

P9_TA(2020)0039

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 lutego 2020 r. w sprawie priorytetów UE na 64. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet (2019/2967(RSP))

(2021/C 294/09)

(Dz.U.UE C z dnia 23 lipca 2021 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając 64. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet oraz jej priorytetowy temat dotyczący przeglądu i oceny wdrażania deklaracji pekińskiej i pekińskiej platformy działania,

- uwzględniając IV Światową Konferencję w sprawie Kobiet, która odbyła się w Pekinie we wrześniu 1995 r., deklarację i platformę działania na rzecz podniesienia statusu kobiet przyjęte w Pekinie, a także późniejsze dokumenty końcowe z sesji specjalnych ONZ "Pekin + 5", "Pekin + 10", "Pekin + 15" i "Pekin + 20" poświęconych dalszym działaniom i inicjatywom mającym na celu wdrożenie deklaracji pekińskiej i pekińskiej platformy działania, przyjęte odpowiednio 9 czerwca 2000 r., 11 marca 2005 r., 2 marca 2010 r. i 9 marca 2015 r.,

- uwzględniając Konwencję ONZ z 1979 r. w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet,

- uwzględniając Agendę na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 przyjętą we wrześniu 2015 r. i jej cele zrównoważonego rozwoju, w szczególności trzeci i piąty cel zrównoważonego rozwoju,

- uwzględniając porozumienie paryskie z 12 grudnia 2015 r.,

- uwzględniając opublikowane w 2019 r. sprawozdanie Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (EIGE) zatytułowane "Pekin + 25 - 5. przegląd realizacji pekińskiej platformy działania przez państwa członkowskie UE",

- uwzględniając rezolucję ECE/AC.28/2019/3 Europejskiej Komisji Gospodarczej (regionalne posiedzenie przeglądowe Pekin + 25),

- uwzględniając unijny plan działania w sprawie równości płci na lata 2016-2020 (GAP II), przyjęty przez Radę Unii Europejskiej 26 października 2015 r., oraz roczne sprawozdanie z jego realizacji za rok 2018 opublikowane 11 września 2019 r. przez Komisję Europejską i Wysoką Przedstawiciel,

- uwzględniając inicjatywę UE i ONZ o nazwie "Spotlight", mającą na celu eliminację wszelkich form przemocy wobec kobiet i dziewcząt,

- uwzględniając konkluzje Rady z 10 grudnia 2018 r. pt. "Kobiety, pokój i bezpieczeństwo",

- uwzględniając konkluzje Rady z 9-10 grudnia 2019 r. pt. "Gospodarki w UE uwzględniające równość płci: dalsze działania",

- uwzględniając konkluzje prezydencji z 6 grudnia 2018 r. pt. "Równouprawnienie płci, młodzież i cyfryzacja",

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 13 marca 2018 r. w sprawie równouprawnienia płci w umowach handlowych zawieranych przez UE 1 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 3 października 2017 r. w sprawie wzmocnienia pozycji gospodarczej kobiet w sektorach prywatnym i publicznym w UE 2 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 15 stycznia 2019 r. w sprawie równouprawnienia płci w kontekście polityki podatkowej w UE 3 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 28 listopada 2019 r. w sprawie przystąpienia UE do konwencji stambulskiej i innych środków przeciwdziałania przemocy ze względu na płeć 4 ,

- uwzględniając art. 157 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając pytanie do Rady w sprawie priorytetów UE na 64. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet (0-000006/2020 - B9-0005/2020),

- uwzględniając art. 136 ust. 5 i art. 132 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że równość między mężczyznami i kobietami stanowi jedną z podstawowych zasad UE, uznaną w traktacie o Unii Europejskiej oraz w Karcie prawa podstawowych, i że uwzględnianie aspektu płci jest zatem ważnym narzędziem włączania tej zasady do wszystkich strategii politycznych, środków i działań UE, w tym do jej wymiaru zewnętrznego;

B. mając na uwadze, że prawa kobiet i równouprawnienie płci to nie tylko podstawowe prawa człowieka, których kobiety i mężczyźni powinni w równym stopniu bronić, ale także warunki wstępne dalszego rozwoju społecznego i gospodarczego oraz ograniczenia ubóstwa, a ponadto niezbędny fundament dla pokojowego, zamożnego i zrównoważonego świata;

C. mając na uwadze, że chociaż pekińska platforma działania została ustanowiona 25 lat temu, wiele z wyzwań zidentyfikowanych w 1995 r. jest nadal aktualnych (takich jak m.in. różnice w wynagrodzeniach i emeryturach kobiet i mężczyzn, niska stopa zatrudnienia wśród kobiet, niedostateczna reprezentacja w procesie decyzyjnym, nierówny podział nieodpłatnej pracy oraz przemoc na tle płciowym); mając na uwadze, że 64. sesja Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet będzie poświęcona analizie i ocenie wdrażania deklaracji pekińskiej i pekińskiej platformy działania, wynikom 23. sesji nadzwyczajnej Zgromadzenia Ogólnego ONZ oraz całkowitej realizacji Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030;

D. mając na uwadze, że piąty cel zrównoważonego rozwoju zakłada osiągnięcie równości płci i wzmocnienie pozycji wszystkich kobiet i dziewcząt na świecie; mając na uwadze, że piąty cel zrównoważonego rozwoju jest celem autonomicznym, co oznacza, że należy włączyć go do całej Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 w celu realizacji wszystkich celów zrównoważonego rozwoju; mając na uwadze, że wzmocnienie pozycji kobiet oznacza umożliwienie im zdobycia niezbędnych narzędzi zapewniających im niezależność ekonomiczną, równą reprezentację w społeczeństwie, odgrywanie takiej samej roli we wszystkich dziedzinach życia, a także uzyskanie większych wpływów w życiu publicznym oraz kontroli nad wszystkimi decyzjami mającymi wpływ na ich życie;

E. mając na uwadze, że "koalicje działań" to globalne, innowacyjne i wielostronne partnerstwa, które zmobilizują rządy, społeczeństwo obywatelskie, organizacje międzynarodowe i sektor prywatny; mając na uwadze, że tematami koalicji działań na rzecz równości pokoleń są przemoc ze względu na płeć, sprawiedliwość i prawa gospodarcze, autonomia cielesna oraz zdrowie i prawa seksualne i reprodukcyjne, działania feministyczne na rzecz sprawiedliwości klimatycznej, technologia i innowacje na rzecz równouprawnienia płci, ruchy i przywództwo feministyczne, które wybierane są w oparciu o zasady praw człowieka, a także poprzez oparty na danych proces konsultacji z międzynarodowymi grupami feministycznymi, organizacjami działaczy ruchów oddolnych, rządami i innymi partnerami; mając na uwadze, że koalicje działań odzwierciedlają jeden z celów Forum ds. Równości Pokoleń, którym jest osiągnięcie wymiernych rezultatów w zakresie równouprawnienia płci podczas Dekady Działań ONZ (2020-2030) w celu realizacji celów zrównoważonego rozwoju; mając na uwadze, że każda koalicja działań zapoczątkuje ukierunkowany zestaw konkretnych, ambitnych i natychmiastowych działań w latach 2020 2025 w celu osiągnięcia konkretnego wpływu na równouprawnienie płci oraz prawa dziewcząt i kobiet w kontekście praw człowieka;

F. mając na uwadze, że UE jest światowym liderem, ponieważ jest największym na świecie darczyńcą pomocy na rzecz rozwoju i wraz ze swoimi państwami członkowskimi dostarcza ponad połowę oficjalnej pomocy rozwojowej na świecie, a także jest jednym z głównych orędowników Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 i jest zaangażowana w jej realizację; mając na uwadze, że Europejski konsensus w sprawie rozwoju obejmuje równouprawnienie płci oraz prawa człowieka w odniesieniu do kobiet i dziewcząt, a także wzmocnienie ich pozycji i ich ochronę jako podstawową zasadę i priorytet we wszystkich obszarach działań zewnętrznych UE;

G. mając na uwadze, że na całym świecie obserwuje się zorganizowany, niepokojący ostry sprzeciw wobec praw kobiet i osób LGBTIQ+; mając na uwadze, że sprzeciw ten jest również widoczny w państwach członkowskich, w których ruchy antygenderowe próbują ograniczać zdrowie oraz prawa seksualne i reprodukcyjne, zakazują edukacji seksualnej i badań dotyczących problematyki płci oraz wspierają oszczercze kampanie przeciwko konwencji stambulskiej; mając na uwadze, że ten regres w zakresie praw kobiet i równouprawnienia płci należy utożsamiać z atakami na samą demokrację;

H. mając na uwadze, że od 2013 r. zmniejsza się w UE zróżnicowanie wynagrodzenia i emerytur ze względu na płeć, ale nadal pozostaje ono wysokie (odpowiednio około 16 % i 37 %); mając na uwadze, że różnica wskaźnika zatrudnienia kobiet i mężczyzn utrzymuje się na stałym poziomie 11,5 punktu procentowego; mając na uwadze, że kobiety nadal są prawie czterokrotnie częściej zatrudniane są w niepełnym wymiarze godzin niż mężczyźni, a liczba ta praktycznie nie uległa zmianie od 2013 r.;

I. mając na uwadze, że kobiety w Europie i na całym świecie nadal częściej niż mężczyźni biorą na siebie odpowiedzialność za opiekę nad dziećmi i starszymi krewnymi; mając na uwadze, że np. szacuje się, iż kobiety w UE pracują nieodpłatnie średnio o 13 godzin tygodniowo więcej niż mężczyźni; mając na uwadze, że pomimo pewnych postępów cele barcelońskie dotyczące zapewnienia formalnej opieki nad dziećmi nie zostały jeszcze w pełni zrealizowane w niektórych państwach członkowskich, a prawie jednej trzeciej gospodarstw domowych w UE nadal trudno jest pozwolić sobie na płatną opiekę nad dziećmi; mając na uwadze, że istnieją znaczne luki w dostępności formalnych usług długoterminowej opieki dla osób starszych i niepełnosprawnych, a także znaczne różnice w wydatkach państw członkowskich na te usługi;

J. mając na uwadze, że chociaż odsetek kobiet na stanowiskach decyzyjnych znacznie wzrósł od 2013 r., postępy są powolne i niespójne; mając na uwadze, że zakres niedostatecznej reprezentacji kobiet jest zróżnicowany w poszczególnych sektorach i państwach członkowskich oraz pomiędzy nimi; mając na uwadze, że szczególnie niski poziom reprezentacji kobiet (około 20 % lub mniej) jest widoczny na wielu stanowiskach decyzyjnych w gospodarce i biznesie, w sporcie, dyplomacji oraz w Trybunale Sprawiedliwości Unii Europejskiej;

K. mając na uwadze, że prawie co trzecia samotna kobieta i mężczyzna zagrożeni są ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, a kobiety stanowią zdecydowaną większość (87 %) samotnych rodziców; mając na uwadze, że prawie co druga osoba pochodząca ze środowisk migracyjnych spoza UE oraz prawie jedna trzecia niepełnosprawnych kobiet jest zagrożona ubóstwem i wykluczeniem społecznym; mając na uwadze, że czterech na pięciu członków społeczności romskiej ma dochody poniżej progu ubóstwa w kraju zamieszkania, a mniej niż co piąta romska kobieta (od 16 roku życia) jest zatrudniona;

L. mając na uwadze, że zgodnie z konwencją stambulską przemoc wobec kobiet jest rozumiana jako naruszenie praw człowieka i forma dyskryminacji kobiet; mając na uwadze, że przemoc ze względu na płeć nadal stanowi codzienną rzeczywistość milionów kobiet i dziewcząt; mając na uwadze, że aż co druga kobieta w UE doświadczyła molestowania seksualnego, a co trzecia doświadczyła przemocy fizycznej i/lub seksualnej; mając na uwadze, że ponad dwie trzecie ofiar handlu ludźmi to kobiety i dziewczęta; mając na uwadze, że narażenie niektórych grup kobiet na przekrojowe i wielorakie formy dyskryminacji jeszcze bardziej zwiększa ich narażenie na różne formy przemocy ze względu na płeć; mając na uwadze, że zwalczanie dyskryminacji w prawie i praktyce oraz przeciwdziałanie dyskryminującym postawom i normom w takich dziedzinach, jak małżeństwa dzieci i inne zwyczajowe praktyki, wzmacnia prawa i pozycję kobiet; mając na uwadze, że odmowa świadczenia usług w zakresie zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego oraz związanych z tym praw stanowi formę przemocy wobec kobiet;

M. mając na uwadze, że pojawienie się cyberprzemocy (w tym nawoływanie do nienawiści w internecie, cyberstalking, zastraszanie lub nękanie oraz dokonywane bez obopólnej zgody udostępnianie zdjęć o charakterze seksualnym) jest coraz bardziej niepokojące, ponieważ taki rodzaj przemocy może uciszyć kobiety i zniechęcić je do odgrywania ważnej roli w życiu publicznym; mając na uwadze, że kobiety pełniące funkcje publiczne, takie jak polityczki, dziennikarki i aktywistki walczące o prawa kobiet i mniejszości, coraz częściej stają się ofiarami seksistowskiego cybernękania; mając na uwadze, że kobiety są również molestowane i zastraszane w miejscu pracy ze względu na płeć, co zostało wyraźnie wykazane i uznane przez niedawny światowy ruch #MeToo;

N. mając na uwadze, że dostęp do zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego oraz praw z tym związanych jest bardzo zróżnicowany na całym świecie, również w obrębie państw członkowskich i pomiędzy nimi; mając na uwadze, że odmowa dostępu lub ograniczony dostęp jest szczególnie szkodliwy dla osób znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji; mając na uwadze, że każdy kraj przeanalizowany w Atlasie Antykoncepcji 2019 musi zrobić więcej, aby poprawić dostęp do informacji i środków antykoncepcyjnych, tak aby ludzie mieli wybór co do swojego życia reprodukcyjnego;

O. mając na uwadze, że kobiety są inicjatorkami pozytywnych zmian i przyczyniają się do zapobiegania konfliktom i ich rozwiązywania, budowania pokoju, negocjacji pokojowych i odbudowy po zakończeniu konfliktu;

P. mając na uwadze, że równouprawnienie płci jest warunkiem wstępnym zrównoważonego rozwoju i skutecznego zarządzania wyzwaniami klimatycznymi w celu osiągnięcia sprawiedliwej i uczciwej transformacji, która nikogo nie zostawia w tyle; mając na uwadze, że wszystkie działania na rzecz klimatu muszą obejmować perspektywę płci i perspektywę przekrojową; mając na uwadze, że kobiety muszą odgrywać większą rolę w sferze zmian klimatycznych jako liderki, specjalistki i techniczne inicjatorki zmian;

Q. mając na uwadze, że upodmiotowienie ekonomiczne kobiet ma zasadnicze znaczenie dla zrównoważonego rozwoju i wzrostu gospodarczego; podkreśla znaczenie wspierania przedsiębiorczości kobiet, ich roli w polityce handlowej i umowach handlowych oraz włączenia kobiet w powstające dziedziny gospodarki, takie jak ICT, nauki przyrodnicze, technologia, inżynieria i matematyka (STEM), sektor cyfrowy, sztuczna inteligencja i gospodarka ekologiczna, jako czynników sprzyjających zrównoważonemu wzrostowi i niezależności finansowej kobiet;

1. kieruje do Rady następujące zalecenia:

Uwagi ogólne

a. ponownie potwierdzić swoje niezachwiane zaangażowanie w związku z pekińską platformą działania i późniejszymi konferencjami przeglądowymi oraz określonymi w niej działaniami na rzecz równouprawnienia płci; przypomnieć, że działania na rzecz urzeczywistnienia praw kobiet i równouprawnienia płci wymagają podejścia skoordynowanego i wielosektorowego, obejmującego wszystkie zainteresowane strony oraz podejmującego kwestię utrzymujących się wielorakich form dyskryminacji, przeważających stereotypów związanych z płcią oraz braku równouprawnienia płci;

b. podkreślić znaczenie pozytywnych wyników 64. sesji Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet, która odbędzie się 9-20 marca 2020 r., w tym poprzez przyjęcie zestawu ambitnych, perspektywicznych zobowiązań określonych w deklaracji politycznej;

c. zapewnić jednolite stanowisko UE i podjąć zdecydowane działania w celu jednoznacznego potępienia ostrego sprzeciwu wobec równouprawnienia płci i środków podważających prawa kobiet, autonomię i emancypację w każdej dziedzinie; uznać, że istotnym sposobem walki z tym ostrym sprzeciwem jest aktywne promowanie równouprawnienia płci w oparciu o prawa oraz uwzględnianie aspektu płci we wszystkich dziedzinach;

d. zobowiązać się do zdecydowanego wspierania prac Jednostki Narodów Zjednoczonych ds. Równości Płci i Uwłasnowolnienia Kobiet (UN Women), która jest głównym podmiotem w systemie ONZ działającym na rzecz wspierania praw kobiet i łączenia wszystkich odpowiednich zainteresowanych stron w celu doprowadzenia do zmiany polityki i koordynacji działań; wezwać wszystkie państwa członkowskie ONZ, jak również UE, do zapewnienia odpowiedniego finansowania UN Women;

e. zaangażować się zdecydowanie w koalicje działań wraz z Komisją oraz podkreślić znaczenie Pekinu+25 i Forum ds. Równości Pokoleń; potwierdzić swoje zaangażowanie we wspieranie corocznego monitorowania i sprawozdawczości w ramach sprawozdania z postępów prac koalicji działań;

f. zagwarantować pełne zaangażowanie Parlamentu i jego Komisji Praw Kobiet i Równouprawnienia w proces decyzyjny dotyczący stanowiska UE na 64. sesji Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet;

UE jako podmiot na scenie światowej

g. zapewnić spójność i komplementarność wszystkich istniejących zewnętrznych instrumentów i strategii politycznych UE, jeśli chodzi o uwzględnianie aspektu płci, w tym polityki handlowej UE, nowego konsensusu w sprawie rozwoju, unijnego pakietu środków w związku z uwzględnianiem aspektu płci we współpracy na rzecz rozwoju oraz planu działania UE dotyczącego praw człowieka i demokracji;

h. prowadzić politykę handlową opartą na wartościach, co obejmuje zapewnienie wysokiego poziomu ochrony praw pracowniczych i środowiskowych, a także poszanowanie podstawowych wolności i praw człowieka, w tym równouprawnienia płci; przypomnieć, że wszystkie umowy handlowe i inwestycyjne UE muszą uwzględniać aspekt płci i zawierać ambitny i możliwy do wyegzekwowania rozdział dotyczący handlu i zrównoważonego rozwoju; przyjąć z zadowoleniem zobowiązanie Komisji do zagwarantowania - po raz pierwszy w przypadku UE - że do zmodernizowanego układu o stowarzyszeniu między Chile a UE zostanie włączony konkretny rozdział dotyczący płci, oraz do promowania i wspierania włączania takich rozdziałów do wszystkich kolejnych umów handlowych i inwestycyjnych UE, w oparciu o istniejące przykłady międzynarodowe; uznać, że zobowiązania handlowe ujęte w umowach zawieranych przez UE nigdy nie powinny powodować uszczerbku dla praw człowieka, praw kobiet czy ochrony środowiska i powinny uwzględniać środowisko lokalne, społeczne i ekonomiczne;

i. przyjąć silną rolę przywódczą w osiąganiu praw dziewcząt i kobiet oraz równouprawnieniu płci w swoich działaniach zewnętrznych, zwłaszcza w polityce bezpieczeństwa, zagranicznej, rozwoju i współpracy, a także odnowić plan działania w sprawie równości płci w stosunkach zewnętrznych po 2020 roku i uczynić go jeszcze bardziej ambitnym; uwzględnić wezwanie Parlamentu do dalszego wspierania przez UE inicjatywy "Spotlight" - partnerstwa między UE a ONZ w celu wyeliminowania wszelkich form przemocy wobec kobiet i dziewcząt do 2030 r.;

j. podwoić wysiłki na rzecz realizacji Agendy 2030 oraz wszystkich celów zrównoważonego rozwoju, w szczególności trzeciego i piątego celu, w celu zadbania o to, by żadna kobieta ani dziewczyna nie była dyskryminowana, narażona na przemoc lub wykluczenie oraz by każda z nich miała dostęp do opieki zdrowotnej, żywności, edukacji i możliwości zatrudnienia;

k. uczynić wszystko, co możliwe, by wykorzenić traktowanie gwałtu jako narzędzia wojny i ucisku, a także wywierać presję - zarówno na szczeblu UE, jak i jej państw członkowskich - na rządy państw trzecich i wszystkie podmioty ponoszące odpowiedzialność w regionach, gdzie ma miejsce taka przemoc uwarunkowana płcią, aby ukróciły tę praktykę, postawiły sprawców przed sądem i wspierały ofiary, poszkodowane kobiety i społeczności, pomagając im w ten sposób wyzdrowieć i otrząsnąć się z traumy;

l. wspierać większy udział kobiet w procesach utrzymywania i budowania pokoju oraz mediacji, a także w wojskowych i cywilnych misjach zarządzania kryzysowego UE, zgodnie z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 1325 w sprawie kobiet, pokoju i bezpieczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem przemocy seksualnej będącej pokłosiem konfliktów; przypominać, że analiza konfliktów z uwzględnieniem aspektu płci, w ramach konsultacji z podmiotami ze społeczności lokalnych i organizacjami na rzecz kobiet, może ułatwić zrozumienie roli kobiet w konfliktach;

m. włączyć do działań humanitarnych prowadzonych przez UE i państwa członkowskie perspektywę równości płci, a także perspektywę zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego oraz praw z tym związanych, ponieważ dostęp do opieki zdrowotnej w zakresie zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego jest podstawową potrzebą ludzi w środowisku humanitarnym;

n. z całą mocą potępić zasadę tzw. "globalnego knebla", która zakazuje otrzymywania przez organizacje międzynarodowe od rządu amerykańskiego środków finansowych na rzecz planowania rodziny, jeżeli świadczą one usługi aborcyjne, usługi doradztwa w zakresie aborcji, prowadzą konsultacje w zakresie usług aborcyjnych lub lobbing w dziedzinie prawa kobiet do aborcji; uznać tę zasadę za bezpośredni atak na prawa kobiet i dziewcząt oraz ograniczanie tych praw; zaapelować - w trybie pilnym - do UE i jej państw członkowskich o przeciwdziałanie skutkom stosowania zasady knebla poprzez znaczne wsparcie finansowania zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego oraz praw w tym zakresie, a także o wypełnienie luki w tym finansowaniu;

o. uwzględnić fakt, że w krajach rozwijających się kobiety i dziewczęta są nieproporcjonalnie dotknięte negatywnymi skutkami zmiany klimatu, które zwiększają istniejące nierówności i zagrażają zdrowiu, bezpieczeństwu i dobrobytowi ekonomicznemu kobiet i dziewcząt; przypomnieć, że działania na rzecz klimatu są najskuteczniejsze, gdy kobiety i dziewczęta odgrywają w nich aktywną rolę, ponieważ są one silnymi inicjatorkami zmian;

Wzmocnienie ekonomicznej i politycznej sytuacji kobiet

p. zintensyfikować wysiłki na rzecz lepszego włączenia kobiet w rynek pracy i poprawić wsparcie dla przedsiębiorczości kobiet, zważywszy na fakt, że są to kluczowe czynniki umożliwiające osiągnięcie długoterminowego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu, zwalczanie nierówności i zachęcanie kobiet do niezależności finansowej; podjąć środki mające na celu rozwiązanie problemu bezrobocia kobiet, w szczególności długoterminowego;

q. wzmocnić zarówno ustawodawcze, jak i nieustawodawcze wysiłki na rzecz ostatecznego zlikwidowania zróżnicowania wynagrodzenia i emerytur ze względu na płeć, a także zdecydowanie egzekwować zasadę równości wynagrodzeń poprzez zadbanie o to, by wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze godzin były zgodne z ekwiwalentem pełnego czasu pracy, a dodatkowo - poprzez przyjęcie przepisów mających na celu zwiększenie przejrzystości wynagrodzeń i poprawę jasności prawa - wykrywać uprzedzenia związane z płcią i dyskryminację w strukturach płac, zwalczać pionową i poziomą segregację zawodową oraz uprzedzenia pracodawców przy zatrudnianiu i podejmowaniu decyzji o awansie; wspierać nowe inwestycje w infrastrukturę opieki, edukację i opiekę zdrowotną oraz w publiczne świadczenie dostępnych, przystępnych cenowo i wysokiej jakości usług opieki przez cały cykl życia, w tym opieki nad dziećmi, osobami zależnymi i starszymi, a także zapewnić silną ochronę i prawa pracownicze kobietom w ciąży - w trakcie oraz po zakończeniu ciąży;

r. wspierać strategie sprzyjające równemu podziałowi obowiązków domowych i opiekuńczych między kobietami i mężczyznami oraz zwalczać normy dotyczące płci i nierówne oczekiwania związane z opieką poprzez wdrażanie odpowiedniej polityki, która angażuje mężczyzn w niezbędne zmiany;

s. uznać zróżnicowany wpływ opodatkowania na kobiety i różne rodzaje gospodarstw domowych (gospodarstwa domowe dwuosobowe z dwoma dochodami, jednoosobowe gospodarstwa domowe kobiet lub mężczyzn z jednym dochodem itp.) oraz zadbać o to, by systemy podatkowe promowały i chroniły równość płci oraz sprawiedliwość podatkową dla kobiet poprzez eliminację podatkowych uprzedzeń związanych z płcią oraz zachęt, które utrwalają nierówne role płci;

t. zintensyfikować działania mające na celu zwalczanie poziomej i pionowej segmentacji rynku pracy oraz feminizacji pracy o niepewnym charakterze, a także zapewnić odpowiednie świadczenia dla kobiet doświadczających wielu form dyskryminacji; zadbać o to, by kobiety w podeszłym wieku otrzymywały odpowiednie świadczenia, w tym kredyty na czas sprawowania opieki, adekwatne emerytury minimalne, świadczenia rodzinne i rodzinne urlopy dla mężczyzn, które pozwalają zapobiegać feminizacji ubóstwa;

u. podkreślać prawa kobiet pracujących w gospodarstwie domowym, w tym migrantek i uchodźczyń, do godnych warunków pracy i jednakowej ochrony socjalnej; zapewnić ratyfikację i wdrożenie Konwencji MOP nr 189 dotyczącej godnej pracy dla osób pracujących w gospodarstwie domowym;

v. uznać znaczenie wzmocnienia strategii politycznych i środków dotyczących promowania edukacji dziewcząt, a także jej konsekwencje w kontekście wzmocnienia ich pozycji ekonomicznej; przypomnieć, że należy zwrócić szczególną uwagę na zapewnienie dostępu dziewcząt i kobiet do wszystkich poziomów edukacji na całym świecie; wspierać w tym zakresie doradztwo zawodowe uwzględniające problematykę płci oraz inicjatywy uświadamiające w celu promowania większego udziału kobiet w zawodach związanych ze STEM (nauki przyrodnicze, technologia, inżynieria i matematyka) oraz mężczyzn w sektorach zdrowia, opieki społecznej i edukacji; podkreślać potrzebę włączenia kobiet do rozwijających się sektorów gospodarki, które są ważne dla zrównoważonego rozwoju, w tym do sektora ICT oraz cyfrowej i sztucznej inteligencji;

w. zapewnić pełną integrację kobiet na równych prawach z mężczyznami na wszystkich szczeblach i we wszystkich dziedzinach oraz aktywnie promować zrównoważoną pod względem płci reprezentację i równą reprezentację wszystkich problemów i interesów kobiet na wszystkich szczeblach decyzyjnych; dawać przykład i odblokować w Radzie Europejskiej dyrektywę w sprawie kobiet w zarządach oraz zalecić wprowadzenie do ordynacji wyborczych wymogów zrównoważonych pod względem płci;

Eliminacja przemocy uwarunkowanej płcią i zapewnienie podstawowych praw kobiet

x. potępić wszelkie formy przemocy ze względu na płeć oraz fakt, że kobiety i dziewczęta są nadal narażone na przemoc psychiczną, fizyczną, seksualną i ekonomiczną, w tym przemoc domową, molestowanie seksualne, cyberprzemoc, uporczywe nękanie, gwałt, wczesne i przymusowe zamążpójście, okaleczanie żeńskich narządów płciowych, przestępstwa popełniane w imię tzw. "honoru", przymusową aborcję, przymusową sterylizację, wykorzystywanie seksualne, handel ludźmi i inne formy przemocy, które stanowią poważne naruszenie ich praw człowieka i godności; przyjąć do wiadomości poważne zaniepokojenie Parlamentu zjawiskiem kobietobójstwa, które jest najbardziej skrajną formą przemocy wobec kobiet;

y. zakończyć w trybie pilnym proces ratyfikacji konwencji stambulskiej przez UE, na podstawie akcesji w szerokim zakresie bez jakichkolwiek ograniczeń, oraz opowiedzieć się za ratyfikacją konwencji przez wszystkie państwa członkowskie; zapewnić właściwe wdrażanie i egzekwowanie konwencji oraz przeznaczyć odpowiednie zasoby finansowe i kadrowe na zapobieganie i przeciwdziałanie przemocy wobec kobiet i przemocy ze względu na płeć, jak i na ochronę ofiar; uwzględnić zalecenia Grupy Ekspertów Rady Europy do spraw Przeciwdziałania Przemocy wobec Kobiet i Przemocy Domowej (GREVIO) oraz poprawić ustawodawstwo w celu dostosowania go w większym stopniu do postanowień konwencji stambulskiej; domagać się od Komisji przedstawienia aktu prawnego dotyczącego zapobiegania wszelkim formom przemocy wobec kobiet i dziewcząt oraz przemocy ze względu na płeć oraz ich zwalczania;

z. ratyfikować konwencję MOP nr 190 dotyczącą eliminacji przemocy i molestowania w świecie pracy oraz podjąć akcję afirmatywną w celu wdrożenia pierwszego w historii zalecenia Rady Europy w sprawie zapobiegania seksizmowi i jego zwalczania, w którym zaproponowano konkretne sposoby identyfikacji i rozwiązania tego problemu przez różne podmioty;

aa. zapewnić skuteczną transpozycję i wdrożenie przez wszystkie państwa członkowskie dyrektywy 2011/36/UE z dnia 5 kwietnia 2011 r. w sprawie zapobiegania handlowi ludźmi i zwalczania tego procederu oraz ochrony ofiar 5 ;

ab. zagwarantować powszechne poszanowanie i dostęp do zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego oraz praw z nim związanych, zgodnie z ustaleniami programu działania z Międzynarodowej konferencji na temat ludności i rozwoju, pekińskiej platformy działania oraz dokumentów końcowych z odnośnych konferencji przeglądowych, w których uznano, że przyczyniają się one do osiągnięcia wszystkich związanych ze zdrowiem celów zrównoważonego rozwoju, takich jak opieka prenatalna i środki mające na celu unikanie porodów wysokiego ryzyka oraz zmniejszenie śmiertelności niemowląt i dzieci; uznać, że dostęp do usług planowania rodziny i opieki zdrowotnej nad matkami, a także bezpiecznych i legalnych usług aborcyjnych to ważne elementy ratujące życie kobiet;

ac. zapewnić dziewczętom i chłopcom w środowisku szkolnym opartą na dowodach naukowych, dostosowaną do wieku i kompleksową edukację seksualną oraz edukację o relacjach międzyludzkich, aby umożliwić dzieciom i młodzieży zdobycie dokładnej wiedzy, postaw i umiejętności potrzebnych do tworzenia bezpiecznych, zdrowych i pełnych szacunku relacji; przypomnieć, że taka edukacja powinna opierać się na poszanowaniu praw człowieka oraz równości płci i różnorodności; uznać, że tego typu edukacja powinna obejmować takie tematy jak orientacja seksualna i tożsamość płciowa, wyrażanie płci, normy płciowe, związki i wyrażanie zgody, zapobieganie przemocy na tle seksualnym i płciowym oraz szkodliwym praktykom takim jak uwodzenie dzieci i okaleczanie żeńskich narządów płciowych, zapobieganie zakażeniom przenoszonym drogą płciową, HIV i nieplanowanej ciąży, a także zapewniać informacje o dostępie do opieki zdrowotnej w zakresie zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego, w tym planowania rodziny, metod antykoncepcyjnych oraz bezpiecznej i legalnej aborcji;

Polityki i instytucje uwzględniające problematykę płci i sprzyjające włączeniu społecznemu

ad. zapewnić realizację systematycznego uwzględniania aspektu płci jako kluczowej strategii wspierania realizacji równości płci w praktyce; uznać, że uwzględnianie aspektu płci musi być podejmowane we wszystkich obszarach polityki oraz przyznać szczególne znaczenie przeprowadzaniu oceny wpływu w aspekcie płci;

ae. poprawić monitorowanie i gromadzenie porównywalnych, anonimowych danych z podziałem na wiek i płeć w celu poprawy jakościowej analizy sytuacji kobiet i przyjęcia w jej następstwie lepiej przemyślanej polityki dotyczącej płci; zaapelować do UE i państw członkowskich o większe inwestycje w gromadzenie zdezagregowanych danych oraz pomóc wzmocnić krajowe zdolności i mechanizmy statystyczne w krajach partnerskich;

af. wprowadzić uwzględnianie aspektu płci w polityce UE w zakresie środowiska i zmiany klimatu oraz zagwarantować wsparcie finansowe i instytucjonalne, wiedzę fachową w zakresie problematyki płci i zdecydowane środki polityczne, a także ustanowić punkty kontaktowe ds. płci i zmiany klimatu we wszystkich instytucjach rządowych; przyjąć do wiadomości, że konstruktywny i równy udział kobiet w organach decyzyjnych oraz w polityce i działaniach w dziedzinie klimatu na szczeblu krajowym i lokalnym ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia długoterminowych celów klimatycznych oraz uznania i wspierania roli kobiet i dziewcząt jako czynników zmian;

ag. przyjąć i wdrożyć takie metody sporządzania budżetu oraz praktyki i plany działania, które uwzględniają aspekty płci, w celu zapewnienia odpowiedniego finansowania przeznaczonego na promowanie równości płci; ustanowić wiarygodne, systematyczne i odpowiednie finansowanie z budżetów krajowych w celu realizacji międzynarodowych i krajowych zobowiązań w zakresie równości płci i wzmacniania pozycji kobiet;

ah. wdrożyć perspektywę płci w ramach polityki migracyjnej UE, która zagwarantuje prawa kobiet i dziewcząt uchodźców, niezwłocznie wprowadzić procedury azylowe i migracyjne uwzględniające problematykę płci oraz zintensyfikować prace w celu zapewnienia właściwej identyfikacji i ochrony potencjalnych ofiar handlu ludźmi w ośrodkach recepcyjnych w całej UE;

ai. podkreślić potrzebę ochrony i promowania praw grup doświadczających wielorakich i krzyżujących się form dyskryminacji, w tym kobiet niepełnosprawnych, kobiet czarnych i o innym niż biały kolorze skóry, migrantek i mniejszości etnicznych, starszych kobiet, kobiet z obszarów wiejskich i wyludnionych, samotnych matek i osób LGBTIQ+ oraz pracować na rzecz promowania idei zwalczania wielorakiej dyskryminacji i zinstytucjonalizowania analizy międzysektorowej we wszystkich organach ONZ, UE i w odpowiednich państwach członkowskich;

aj. zapewnić wsparcie oddolnym organizacjom działającym na rzecz praw kobiet oraz obrońcom praw kobiet i osób LGBTIQ+ poprzez zapewnienie odpowiednich środków finansowych i usunięcie ograniczeń, które utrudniają im działania i pociąganie decydentów do odpowiedzialności; promować szeroki i znaczący udziału społeczeństwa obywatelskiego, organizacji kobiecych i grup marginalizowanych w procesie decyzyjnym i politycznym na wszystkich szczeblach; zachęcać do uczestnictwa w szczególności młode kobiety i młodzież;

ak. przyjąć wniosek dotyczący dyrektywy antydyskryminacyjnej mającej na celu wprowadzenie w życie - z uwzględnieniem aspektu płci - zasady równego traktowania osób bez względu na religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną;

2. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie oraz, tytułem informacji, Komisji.

1 Dz.U. C 162 z 10.5.2019, s. 9.
2 Dz.U. C 346 z 27.9.2018, s. 6.
3 Teksty przyjęte, P8_TA(2019)0014.
4 Teksty przyjęte, P9_TA(2019)0080.
5 Dz.U. L 101 z 15.4.2011, s. 1.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024