Zmiana decyzji EUNB potwierdzającej brak różnicy co do jakości między niezamówionymi ocenami kredytowymi dokonywanymi przez określone ECAI a ocenami kredytowymi dokonywanymi przez nie na zlecenie.

DECYZJA EUROPEJSKIEGO URZĘDU NADZORU BANKOWEGO EBA DC 397
z dnia 25 czerwca 2021 r.
zmieniająca decyzję EBA DC 151 potwierdzającą brak różnicy co do jakości między niezamówionymi ocenami kredytowymi dokonywanymi przez określone ECAI a ocenami kredytowymi dokonywanymi przez nie na zlecenie
(2021/C 293/03)

RADA ORGANÓW NADZORU,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE 1 ,

uwzględniając art. 138 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 138 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 dopuszcza się korzystanie z niezamówionych ocen kredytowych zewnętrznej instytucji oceny wiarygodności kredytowej ("ECAI") w celu określenia wag ryzyka, które należy przypisać aktywom i pozycjom pozabilansowym w celu obliczenia wymogów w zakresie funduszy własnych, pod warunkiem potwierdzenia przez EUNB, że niezamówione oceny kredytowe tej ECAI nie różnią się co do jakości od ocen kredytowych dokonywanych przez tę samą ECAI na zlecenie. Zgodnie z tym samym artykułem EUNB jest zobowiązany do odmowy wydania lub do odwołania takiego potwierdzenia, w szczególności w przypadku, gdy dana ECAI wykorzystała niezamówioną ocenę kredytową do wywarcia na ocenianym podmiocie presji po to, by podmiot ten złożył zlecenie na dokonanie oceny kredytowej lub wykonanie innych usług. Na tej podstawie w dniu 22 lipca 2016 r. opublikowano decyzję EBA DC 151 potwierdzającą brak różnicy co do jakości między niezamó- wionymi ocenami kredytowymi dokonywanymi przez określone ECAI a ocenami kredytowymi dokonywanymi przez nie na zlecenie 3 . Ponadto decyzja EBA DC 151 została zmieniona w celu odzwierciedlenia oceny, o której mowa w art. 138 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, również w odniesieniu do zarejestrowanych lub certyfikowanych ECAI oraz ECAI rozpoczynających oferowanie niezamówionych ocen kredytowych po opublikowaniu decyzji EBA DC 151; oraz w celu usunięcia odniesień do organu, który przestał kwalifikować się jako ECAI od momentu wydania decyzji EBA DC 151. W związku z tym w dniu 28 lipca 2017 r. opublikowano decyzję EBA DC 195 zmieniającą decyzję EUNB potwierdzającą brak różnicy między niezamówionymi ocenami kredytowymi dokonywanymi przez określone ECAI a ocenami kredytowymi dokonywanymi przez nie na zlecenie 4 .

(2) Od czasu opublikowania decyzji EBA DC 195 zarejestrowano nowe ECAI, wobec których niezbędne jest również dokonywanie oceny, o której mowa w art. 138 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Ponadto od czasu publikacji decyzji EBA DC 195, wycofano rejestrację agencji ratingowej trzech ECAI, które w związku z tym nie odpowiadają już definicji ECAI, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 98 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. W związku z powyższymi zmianami konieczne jest dokonanie oceny, o której mowa w art. 138 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, również w odniesieniu do nowo zarejestrowanych ECAI oraz usunięcie odniesień do organów, które przestały kwalifikować się jako ECAI od momentu wydania decyzji EBA DC 195.

(3) Właściwe ECAI poinformowano o zamiarze przyjęcia przez EUNB niniejszej decyzji, miały one również możliwość przedstawienia swoich stanowisk w tej sprawie.

(4) Decyzję EBA DC 151 należy odpowiednio zmienić,

POSTANOWIŁA, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Załącznik do decyzji EBA DC 151 zastępuje się tekstem zamieszczonym w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Paryżu dnia 25 czerwca 2021 r.
W imieniu Rady
Organów Nadzoru
José Manuel CAMPA
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Zewnętrzne instytucje oceny wiarygodności kredytowej (ECAI), których niezamówione oceny kredytowe zostały potwierdzone przez EUNB jako nieróżniące się co do jakości od ocen kredytowych dokonywanych przez takie ECAI na zlecenie dla celów art. 138 rozporządzenia (UE) nr 575/2013

ARC Ratings S.A.
Axesor Risk Management S.L.
Banque de France
BCRA - Credit Rating Agency AD
Capital Intelligence Ratings Ltd
Cerved Rating Agency S.p.A.
Creditreform Rating AG
CRIF Ratings S.r.l.
DBRS Rating GmbH
Egan-Jones Ratings Co.
EuroRating Sp. z o.o.
Fitch Ratings Ireland Limited
GBB-Rating Gesellschaft fuer Bonitaets-beurteilung GmbH
HR Ratings de México, S.A. de C.V.
ICAP S.A.
INBONIS S.A.
Japan Credit Rating Agency Ltd
Kroll Bond Rating Agency Europe Limited
modeFinance S.r.l.
Moody's Investors Service
QIVALIO SAS (wcześniej Spread Research)
Rating-Agentur Expert RA GmbH
Scope Ratings GmbH
Scope Hamburg GmbH
S&P Global Ratings Europe Limited
1 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościo- wych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).
3 Dz.U. C 266 z 22.7.2016, s. 4.
4 Dz.U. C 244 z 28.7.2017, s. 3.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.293.3

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Zmiana decyzji EUNB potwierdzającej brak różnicy co do jakości między niezamówionymi ocenami kredytowymi dokonywanymi przez określone ECAI a ocenami kredytowymi dokonywanymi przez nie na zlecenie.
Data aktu: 25/06/2021
Data ogłoszenia: 23/07/2021
Data wejścia w życie: 12/08/2021