Język postępowania: angielski(2021/C 289/66)
(Dz.U.UE C z dnia 19 lipca 2021 r.)
Strony
Strona skarżąca: SAS Cargo Group A/S (Kastrup, Dania), Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden (Sztokholm, Szwecja), SAS AB (Sztokholm) (przedstawiciele: adwokaci B. Creve, M. Kofmann, J. Killick i G. Forwood)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- zasądzenie od Unii Europejskiej reprezentowanej przez Komisję Europejską zapłaty:
a) odszkodowania na rzecz strony skarżącej w wysokości 14 438 793,21 EUR z tytułu szkody spowodowanej brakiem zapłaty przez Komisję prawidłowej kwoty odsetek od zwróconej grzywny za okres od dnia 15 lutego 2011 r. do dnia 8 marca 2016 r., na podstawie art. 266 akapit pierwszy TFUE, zgodnie z wyrokiem z dnia 16 grudnia 2015 r., SAS Cargo Group A/S i in./Komisja (sprawa T-56/11) lub w przeciwnym razie, kwoty odszkodowania za okres, jaki Sąd uzna za stosowny i według takiej stopy oprocentowania;
b) odsetek - na rzecz strony skarżącej według stopy oprocentowania Europejskiego Banku Centralnego (EBC) dla jego operacji refinansujących, powiększonej o 3,5 punktu procentowego - od odszkodowania, o którym mowa w lit. a), za okres od dnia 8 marca 2016 r. do dnia całkowitej zapłaty, przy czym odsetki te są odsetkami zwykłymi liczonymi do dnia 4 lutego 2021 r. i odsetkami składanymi od dnia 5 lutego 2021 r., lub w przeciwnym razie zasądzenie odsetek od odszkodowania, o którym owa w lit. a) za okres, jaki Sąd uzna za stosowny i według takiej stopy oprocentowania i metody obliczeniowej (odsetki zwykłe lub składane) i stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji na podstawie art. 263 TFUE;
- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Europejskiej z dnia 25 marca 2021 oddalającej wniosek strony skarżącej o naprawienie szkód z tytułu odpowiedzialności pozaumownej.
- obciążenie Komisji Europejskiej całością kosztów niniejszego postępowania poniesionych zarówno przez Komisję jak i stronę skarżącą.
Zarzuty i główne argumenty
W uzasadnieniu skargi o odszkodowanie strona skarżąca podnosi jeden zarzut, w ramach którego twierdzi ona, że Komisja nie wypłaciła stronie skarżącej odsetek w prawidłowej wysokości w następstwie stwierdzenia nieważności decyzji Komisji C (2010) 7694 final z dnia 9 listopada 2010 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 101 TFUE, art. 53 porozumienia EOG i art. 8 porozumienia między Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie transportu lotniczego towarowego (sprawa A.39258 - Lotniczy transport towarowy).
W uzasadnieniu skargi o stwierdzenie nieważności storna skarżąca podnosi dwa zarzuty:
1. Zarzut pierwszy, zgodnie z którym Komisja Europejska naruszyła prawo stwierdzając w zaskarżonej decyzji, że roszczenie strony skarżącej z tytułu odpowiedzialności pozaumownej na podstawie art. 340 TFUE uległo przedawnieniu na podstawie art. 46 statutu.
2. Zarzut drugi, zgodnie z którym Komisja Europejska naruszyła prawo w zaskarżonej decyzji posługując się art. 85a ust. 2 rozporządzenia Komisji nr 2342/2002 jako podstawą prawną oddalenia wniosku strony skarżącej o wypłatę odszkodowanie, w sytuacji gdy (i) rozporządzenie nr 2342/2002 nie obowiązywało w chwili zajścia okoliczności sporu oraz (ii) zgodność z art. 90 rozporządzenia nr 1268/2012 (oraz mutatis mutandis art. 85a ust. 2 rozporządzenia Komisji nr 2342/2002) nie zwalnia Komisji z obowiązku zapłaty odsetek za zwłokę zgodnie z art. 266 akapit pierwszy TFUE.