Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 32/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie usprawnienia środków na rzecz poczynienia postępów w realizacji transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 32/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie usprawnienia środków na rzecz poczynienia postępów w realizacji transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T)
(2021/C 273/02)

I.
WPROWADZENIE
1.
17 maja 2018 r. Komisja przedstawiła Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wyżej wymieniony wniosek jako część trzeciego pakietu "Europa w ruchu", którego założeniem jest uczynienie europejskiej mobilności bezpieczniejszą i bardziej ekologiczną, wydajną i dostępną. Wniosek ma uprościć przepisy o wydawaniu pozwoleń, tak by ułatwić zakończenie budowy transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).
2.
W Parlamencie Europejskim na komisję prowadzącą przedmiotowe dossier została wyznaczona Komisja Transportu i Turystyki (TRAN), a na sprawozdawcę - Dominique Riquet (ALDE, FR). 13 lutego 2019 r. Parlament głosował nad sprawozdaniem i przyjął stanowisko w pierwszym czytaniu 1 .
3.
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny przyjął opinię 17 października 2018 r. 2 .
4.
Komitet Regionów przyjął opinię 7 lutego 2019 r. 3 .
5.
W Radzie, po prowadzonych od czerwca 2018 r. do listopada 2019 r. dyskusjach na forum Grupy Roboczej ds. Transportu - kwestie intermodalności i sieci intermodalne, na posiedzeniu Rady 2 grudnia 2019 r. wypracowano podejście ogólne w sprawie wniosku.
6.
Następnie w dniach 3 lutego, 18 maja i 8 czerwca 2020 r. odbyły się trzy nieformalne rundy rozmów trójstronnych, w wyniku których osiągnięto ogólne wstępne porozumienie między Radą a Parlamentem Europejskim zgodne z mandatem odnowionym przez Coreper 3 czerwca 2020 r. 17 czerwca 2020 r. Komitet Stałych Przedstawicieli potwierdził ostateczny tekst kompromisowy uzgodniony podczas rozmów trójstronnych w dniu 8 czerwca 2020 r.
7.
14 lipca 2020 r. Komisja Transportu i Turystyki (TRAN) w Parlamencie Europejskim głosowała za przyjęciem tego samego wstępnego tekstu kompromisowego. Następnie 16 lipca 2020 r. przewodnicząca komisji TRAN wystosowała pismo do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli, w którym stwierdziła, że jeżeli Rada przyjmie swoje stanowisko w pierwszym czytaniu zgodnie z ustalonym ogólnym wstępnym porozumieniem, zaleci ona, by Parlament Europejski na posiedzeniu plenarnym zatwierdził stanowisko Rady bez zmian - z zastrzeżeniem weryfikacji prawnojęzykowej - w drugim czytaniu.
II.
CEL
8.
Dyrektywa ma przede wszystkim uprościć przepisy o wydawaniu pozwoleń, tak by ułatwić zakończenie budowy transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Jego celem jest również zwiększenie przejrzystości procesów, których muszą przestrzegać promotorzy projektów, w szczególności w kwestii wydawania pozwoleń, zamówień publicznych i innych procedur.
III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU

Kontekst proceduralny

9.
Opierając się na wniosku Komisji, Parlament i Rada prowadziły negocjacje w celu osiągnięcia wczesnego porozumienia w drugim czytaniu na podstawie stanowiska Rady w pierwszym czytaniu. Tekst projektu stanowiska Rady w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty między dwoma współprawodawcami.
Streszczenie najważniejszych zagadnień
10.
Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu zawiera następujące kluczowe elementy, co do których osiągnięto porozumienie między współprawodawcami:
11.
Charakter prawny wniosku: współprawodawcy uzgodnili zmianę charakteru prawnego wniosku z rozporządzenia na dyrektywę. Zmiana ta umożliwia państwom członkowskim większą elastyczność w przeprowadzaniu procedur wydawania pozwoleń, a także umożliwia im korzystanie z ich procedur już obowiązujących w tym zakresie.
12.
Zakres stosowania: stanowisko Rady w pierwszym czytaniu przewiduje, że wykaz projektów, obejmujący wykaz połączeń transgranicznych i brakujących połączeń i identyczny z wykazem w części III sekcja 1 załącznika do rozporządzenia w sprawie instrumentu "Łącząc Europę", zostanie włączony do załącznika do dyrektywy w celu zapewnienia jasności i pewności prawa. Ponadto zakres stosowania obejmie również inne projekty w korytarzach sieci bazowej, których całkowity koszt przekracza 300 mln EUR.
13.
Wyznaczony organ: stanowisko Rady w pierwszym czytaniu określa rolę i zakres odpowiedzialności wyznaczonego organu, który będzie głównym punktem kontaktowym do celów informacyjnych dla promotora projektu, a także na żądanie zapewni wytyczne co do przedkładania wszelkich stosownych dokumentów i informacji. Przepis ten ustanawia również ramy czasowe wyznaczenia tego organu, które ustala się na 24 miesiące po wejściu dyrektywy w życie. Zmiany zawarte w tym artykule mają na celu zagwarantowanie państwom członkowskim wystarczającego poziomu elastyczności we wdrażaniu tego przepisu.
14.
Czas trwania procedury wydawania pozwoleń: współprawodawcy uzgodnili, że ogólny termin procedury wydawania pozwoleń zostanie ustalony na cztery lata. Ponadto w należycie uzasadnionych przypadkach termin ten można dwukrotnie przedłużyć. Zmiany wprowadzone w stanowisku Rady mają na celu zapewnienie wystarczającego marginesu elastyczności w odniesieniu do ram czasowych zakończenia procedury wydawania pozwoleń, w szczególności ze względu na złożoność i różnorodność projektów transportowych wchodzących w zakres stosowania dyrektywy.
15.
Organizacja procedury wydawania pozwoleń: w stanowisku Rady w pierwszym czytaniu poszczególne etapy procedury wydawania pozwoleń zostały połączone, co spowodowało znaczne uproszczenie. Jednocześnie przepis ten umożliwia państwom członkowskim określenie w okresie czterech lat różnych kroków zgodnie z ich prawem krajowym.
16.
Transpozycja: w wyniku zmiany formy prawnej wniosku współprawodawcy uzgodnili termin transpozycji na 24 miesiące po wejściu dyrektywy w życie.
IV.
WNIOSKI
17.
Stanowisko Rady podkreśla główny cel wniosku Komisji i w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty podczas nieformalnych negocjacji między Radą a Parlamentem Europejskim przy wsparciu Komisji.
18.
W związku z tym Rada uważa, że jej stanowisko w pierwszym czytaniu stanowi wyważoną reprezentację wyników negocjacji i że dyrektywa po jej przyjęciu będzie stanowić ważny wkład w uproszczenie przepisów o wydawaniu pozwoleń, co ułatwi zakończenie budowy transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).
1 Dz.U. C 449 z 23.12.2020, s. 576.
2 Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 269.
3 Dz.U. C 168 z 16.5.2019, s. 91.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.273.14

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 32/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie usprawnienia środków na rzecz poczynienia postępów w realizacji transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).
Data aktu: 08/07/2021
Data ogłoszenia: 08/07/2021