Zaproszenie do składania wniosków o przyznanie wkładu (nr IX-2022/01) - WKŁADY NA RZECZ EUROPEJSKICH PARTII POLITYCZNYCH.

Zaproszenie do składania wniosków o przyznanie wkładu (nr IX-2022/01) "WKŁADY NA RZECZ EUROPEJSKICH PARTII POLITYCZNYCH"
(2021/C 247/03)Spis treści

A. Wprowadzenie i ramy prawne

B. Cel zaproszenia do składania wniosków

C. Cel, kategoria i forma finansowania

D. Dostępny budżet

E. Wymogi dotyczące dopuszczalności wniosków o finansowanie

F. Kryteria oceny wniosków o finansowanie

F.1. Kryteria wykluczenia

F.2. Kryteria kwalifikowalności

F.3. Kryteria przyznawania i podział finansowania

G. Wspólna kontrola ze strony parlamentu europejskiego i urzędu

H. Warunki

I. Harmonogram

J. Ujawnianie i przetwarzanie danych osobowych

K. Inne informacje

A. 

WPROWADZENIE I RAMY PRAWNE

1.
Zgodnie z art. 10 ust. 4 Traktatu o Unii Europejskiej partie polityczne na poziomie europejskim przyczyniają się do kształtowania europejskiej świadomości politycznej i wyrażania woli obywateli Unii.
2.
Na podstawie art. 224 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Parlament Europejski i Rada ustanawiają przepisy regulujące partie polityczne na poziomie europejskim, w szczególności zasady dotyczące ich finansowania. Zasady te określono w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1141/2014 z 22 października 2014 r. w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych 1 , z późniejszymi zmianami.
3.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 europejska partia polityczna zarejestrowana zgodnie z warunkami i procedurami przedmiotowego rozporządzenia, reprezentowana w Parlamencie Europejskim przez co najmniej jednego ze swych członków i nieznajdująca się w jednej z sytuacji wykluczenia, o których mowa w art. 136 ust. 1 rozporządzenia finansowego, może ubiegać się o finansowanie z budżetu ogólnego Unii Europejskiej, zgodnie z warunkami określonymi przez urzędnika zatwierdzającego Parlamentu Europejskiego w zaproszeniu do składania wniosków o przyznanie wkładu.
4.
W związku z tym Parlament Europejski ogłasza niniejsze zaproszenie do składania wniosków o przyznanie wkładu w celu przyznania wkładów europejskim partiom politycznym ("zaproszenie").
5.
Podstawowe ramy prawne określono w następujących aktach prawnych:
a)
rozporządzenie (UE, Euratom) nr 1141/2014;
b)
decyzja Prezydium Parlamentu Europejskiego z 1 lipca 2019 r. ustanawiająca zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1141/2014 w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych 2  (zwana poniżej "decyzją Prezydium z 1 lipca 2019 r.");
c)
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 3  ("rozporządzenie finansowe");
d)
rozporządzenie delegowane Komisji (UE, Euratom) 2015/2401 z dnia 2 października 2015 r. w sprawie zawartości i funkcjonowania rejestru europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych 4 ;
e)
rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2246 z dnia 3 grudnia 2015 r. w sprawie szczegółowych przepisów dotyczących systemu nadawania numerów rejestrowych, mającego zastosowanie do rejestru europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych oraz informacji zawartych w standardowych odpisach z rejestru 5 ;
f)
Regulamin Parlamentu Europejskiego 6 .

B. 

CEL ZAPROSZENIA DO SKŁADANIA WNIOSKÓW

6.
Celem niniejszego zaproszenia do składania wniosków jest zaproszenie zarejestrowanych europejskich partii politycznych do składania wniosków o finansowanie z budżetu Unii ("wnioski o finansowanie").

C. 

CEL, KATEGORIA I FORMA FINANSOWANIA

7.
Celem finansowania jest wsparcie statutowej działalności i celów europejskich partii politycznych w roku budżetowym obejmującym okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 r., zgodnie z warunkami określonymi w umowie o przyznanie wkładu, zawieranej między europejską partią polityczną jako beneficjentem a Parlamentem Europejskim.
8.
Kategorią finansowania jest wkład na rzecz europejskich partii politycznych zgodnie z tytułem XI rozporządzenia finansowego ("wkład"). Wkład przybiera formę zwrotu odsetka faktycznie poniesionych wydatków podlegających zwrotowi.
9.
Maksymalna kwota wypłacona beneficjentowi przez Parlament Europejski nie może przekraczać 90 % wydatków podlegających zwrotowi, wyszczególnionych w szacunkowym budżecie, ani 90% faktycznie poniesionych wydatków podlegających zwrotowi.

D. 

DOSTĘPNY BUDŻET

10.
Przewidywane środki finansowe na rok budżetowy 2022, zgodnie z art. 402 budżetu Parlamentu Europejskiego "Finansowanie europejskich partii politycznych", wynoszą 46 000 000 EUR i zostały przyjęte przez Parlament Europejski w projekcie preliminarza budżetowego. Dostępne środki do rozdzielenia zostaną określone przez władzę budżetową w ostatecznym zatwierdzonym budżecie na rok 2022.

E. 

WYMOGI DOTYCZĄCE DOPUSZCZALNOŚCI WNIOSKÓW O FINANSOWANIE

11.
Aby wniosek o finansowanie został dopuszczony, musi on:
a)
zostać złożony w formie pisemnej na formularzu wniosku załączonym do niniejszego zaproszenia i zawierać wszelkie wymagane dokumenty potwierdzające;
b)
zawierać pisemne zobowiązanie (podpisany formularz oświadczenia dołączony do niniejszego zaproszenia), że wnioskodawca zgadza się na warunki, a także kryteria wykluczenia określone w załączniku 1a do decyzji Prezydium z 1 lipca 2019 r.;
c)
zawierać pismo przedstawiciela prawnego, potwierdzające upoważnienie do podejmowania zobowiązań prawnych w imieniu wnioskodawcy;
d)
zostać wysłany do przewodniczącego Parlamentu Europejskiego do 30 września 2021 r., najlepiej w formacie PDF, jako kopia elektroniczna lub oryginał elektroniczny (zawierający kwalifikowany podpis elektroniczny1) na adres skrzynki funkcyjnej: fin.part.fond.pol@europarl.europa.eu.

Dokumenty wniosku muszą być opatrzone podpisem odręcznym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym, przy czym ten ostatni musi być zgodny z rozporządzeniem w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania (eIDAS) 7 .

Jeżeli wnioski składane są elektronicznie, a niektóre dokumenty opatrzone są podpisami odręcznymi, wnioskodawca przechowuje i udostępnia wszelkie oryginały, w całości lub w części, na wniosek służb Parlamentu Europejskiego, przesyłając je na następujący adres:

Przewodniczący Parlamentu Europejskiego na ręce: Didier Kléthi, dyrektor generalny DG ds. Finansów ADENAUER 04T003 L-2929 Luksemburg

LUKSEMBURG

12.
Jeżeli zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji Prezydium z 1 lipca 2019 r. delegowany urzędnik zatwierdzający zwraca się do wnioskodawcy o przedłożenie oryginałów dokumentów potwierdzających lub wyjaśnień w formie papierowej w odniesieniu do wniosku, wnioskodawca przesyła je w tym celu na adres fizyczny wskazany w ust. 11. Akceptowane są również dokumenty elektroniczne podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym i przesyłane na adres funkcyjnej skrzynki pocztowej: fin.part.fond.pol@europarl.europa.eu.

Wszelką inną korespondencję dotyczącą wniosku prowadzi się za pośrednictwem funkcyjnej skrzynki poczty elektronicznej, wskazanej powyżej.

13.
Wnioski uznane za niekompletne mogą zostać odrzucone.

F. 

KRYTERIA OCENY WNIOSKÓW O FINANSOWANIE

F.1. Kryteria wykluczenia
14.
Wnioskodawcy zostaną wykluczeni z procedury finansowania, jeżeli:
a)
znajdują się w jednej z sytuacji wykluczenia, o których mowa w art. 136 ust. 1 i 2 lub art. 141 rozporządzenia finansowego;
b)
podlegają jakimkolwiek karom przewidzianym w art. 27 ust. 1 oraz w art. 27 ust. 2 lit. a) ppkt (v), (vi) i (vii) rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014.

F.2. Kryteria kwalifikowalności

15.
Aby kwalifikować się do finansowania przez Unię, wnioskodawcy muszą spełniać warunki określone w art. 17 i 18 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014, tj. wnioskodawca:
a)
musi być zarejestrowany przez Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych 8  ("Urząd") zgodnie z rozporządzeniem (UE, Euratom) nr 1141/2014;
b)
musi być reprezentowany w Parlamencie Europejskim przez co najmniej jednego posła do Parlamentu Europejskiego;
c)
musi przestrzegać obowiązków wymienionych w art. 23 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014, czyli musi uprzednio przekazać roczne sprawozdania finansowe 9 , sprawozdanie z audytu zewnętrznego oraz wykaz darczyńców i ofiarodawców, jak określono w tym artykule;
d)
musi wypełnić zobowiązania wymienione w art. 18 ust. 2a rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014, czyli musi uprzednio przedstawić dowody na to, że w okresie od 1 października 2020 r. do 30 września 2021 r. jego unijne partie członkowskie zasadniczo publikowały na swoich stronach internetowych, w sposób wyraźnie widoczny i przyjazny dla użytkownika, program polityczny i logo europejskiej partii politycznej.
16.
Ponadto zgodnie z art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 członkostwo posła do Parlamentu Europejskiego w kilku europejskich partiach politycznych będzie skutkować uznaniem danego posła za członka tylko jednej europejskiej partii politycznej, mianowicie tej, która - jeśli ma to zastosowanie - jest partią, z którą jego krajowa lub regionalna partia polityczna jest powiązana w dniu, w którym upływa ostateczny termin składania wniosków o finansowanie.
17.
Partie członkowskie europejskich partii politycznych zachęca się do podawania na swoich stronach internetowych informacji na temat równowagi płci.

F.3. Kryteria przyznawania i podział finansowania

18.
Zgodnie z art. 19 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 odnośne dostępne środki rozdziela się co roku. Środki rozdziela się pomiędzy europejskie partie polityczne, których wnioski o finansowanie zostały zatwierdzone w świetle kryteriów kwalifikowalności i wykluczenia, według następującego klucza:
a)
10% rozdziela się w równych częściach między europejskie partie polityczne będące beneficjentami;
b)
90% rozdziela się między europejskie partie polityczne będące beneficjentami proporcjonalnie do liczby ich członków wybranych do Parlamentu Europejskiego; zgodnie z art. 17 ust. 3 rozporządzenia 1141/2014 posła do Parlamentu Europejskiego uważa się za członka tylko jednej europejskiej partii politycznej, która - jeśli ma to zastosowanie - jest partią, z którą jego krajowa lub regionalna partia polityczna jest powiązana w dniu, w którym upływa ostateczny termin składania wniosków o finansowanie.

G. 

WSPÓLNA KONTROLA ZE STRONY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I URZĘDU

19.
W art. 24 ust. 1 i 2 10  rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 przewiduje się wspólną kontrolę ze strony Parlamentu Europejskiego i Urzędu.
20.
Jeżeli zgodnie z rozporządzeniem (UE, Euratom) nr 1141/2014 do kompetencji Urzędu należy kontrola przestrzegania postanowień przedmiotowego rozporządzenia, Parlament Europejski przekazuje Urzędowi odpowiednie części wniosków o finansowanie.
21.
W trakcie przeprowadzanych następnie kontroli i weryfikacji wnioskodawca przedstawia Urzędowi - na wniosek - dokumentację lub wyjaśnienia w postaci oryginałów lub w formacie elektronicznym, w tym również części pierwotnych wniosków o finansowanie przechowywanych zgodnie z ust. powyżej11.
22.
Urząd poinformuje Parlament Europejski o wynikach kontroli i weryfikacji.

H. 

WARUNKI

23.
Wnioskodawcy są zobowiązani do zgłaszania Parlamentowi Europejskiemu wszelkich zmian odnośnie do przedłożonych dokumentów oraz wszelkich innych informacji zawartych we wniosku w terminie dwóch tygodni od takiej zmiany. W przypadku braku takiego powiadomienia urzędnik zatwierdzający może podjąć decyzję na podstawie dostępnych informacji, niezależnie od wszelkich informacji przedstawionych na późniejszym etapie lub opublikowanych w innych źródłach.
24.
Ciężar dowodu, że wnioskodawca w dalszym ciągu spełnia kryteria finansowania, spoczywa na nim samym.
25.
Warunki dotyczące finansowania unijnego, które ma zostać przyznane w ramach niniejszego zaproszenia, są określone w załączniku 1a do decyzji Prezydium z 1 lipca 2019 r.
26.
Każdy wnioskodawca akceptuje warunki, o których mowa w ust. 23 niniejszego zaproszenia, podpisując formularz oświadczenia dołączonego do niniejszego zaproszenia. Warunki są wiążące dla beneficjenta, któremu przyznano finansowanie, i są określone w umowie o przyznanie wkładu.

I. 

HARMONOGRAM

27.
Termin składania wniosków o finansowanie upływa 30 września 2021 r.

Urzędnik zatwierdzający Parlamentu Europejskiego sprawuje kontrolę nad wypełnianiem przez europejskie partie polityczne i europejskie fundacje polityczne obowiązków związanych z finansowaniem unijnym, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, zgodnie z rozporządzeniem finansowym. Przy sprawowaniu takiej kontroli Parlament Europejski podejmuje niezbędne środki w zakresie zwalczania nadużyć finansowych mających skutki dla interesów finansowych Unii i zapobiegania im".

28.
Urzędnik zatwierdzający Parlamentu Europejskiego podejmuje decyzję w ciągu trzech miesięcy od dnia zamknięcia zaproszenia do składania wniosków o przyznanie wkładu. W następstwie tej decyzji wnioskodawców powiadamia się o indywidualnych decyzjach podpisanych przez przewodniczącego Parlamentu Europejskiego.
29.
Przewiduje się, że w styczniu 2022 r. wnioskodawcy, których wnioski rozpatrzono pozytywnie, otrzymają do podpisu projekt umowy o przyznanie wkładu, a wnioskodawcy, których wnioski odrzucono, zostaną powiadomieni w tym samym czasie. Wypłata zaliczek nastąpi w ciągu 30 dni od dnia podpisania umowy o przyznanie wkładu przez przedstawiciela Parlamentu Europejskiego.

J. 

UJAWNIANIE I PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH

30.
Parlament Europejski i Urząd publikują, w tym również na stronach internetowych, informacje wymagane na mocy art. 32 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014.
31.
Wszelkie dane osobowe zgromadzone w związku z niniejszym zaproszeniem przetwarza się zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE 11  oraz zgodnie z art. 33 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014.
32.
Dane te przetwarza się do celów oceny wniosków o finansowanie oraz ochrony interesów finansowych Unii. Nie wpływa to na ewentualne przekazanie tych danych organom odpowiedzialnym za kontrolę i audyt zgodnie z prawodawstwem Unii, takim jak służby audytu wewnętrznego Parlamentu Europejskiego, Urząd, Prokuratura Europejska, Europejski Trybunał Obrachunkowy lub Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF).
33.
Na pisemny wniosek każda osoba fizyczna powiązana z beneficjentem może uzyskać dostęp do swoich danych osobowych w celu poprawienia wszelkich błędnych lub niekompletnych informacji. Wniosek dotyczący przetwarzania danych osobowych można złożyć w Dyrekcji Generalnej ds. Finansów Parlamentu Europejskiego lub u inspektora ochrony danych Parlamentu Europejskiego. Osoba zainteresowana może w każdej chwili wnieść skargę do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w związku z przetwarzaniem jej danych osobowych.
34.
Dane osobowe mogą być rejestrowane przez Parlament Europejski w bazie danych systemu wczesnego wykrywania i wykluczania, jeśli beneficjent znajduje się w jednej z sytuacji, o których mowa w art. 136 ust. 1 i art. 141 rozporządzenia finansowego.

K. 

INNE INFORMACJE

35.
Wszelkie pytania dotyczące niniejszego zaproszenia należy kierować pocztą elektroniczną, z podaniem numeru referencyjnego zaproszenia, na adres skrzynki funkcyjnej: fin.part.fond.pol@europarl.europa.eu
36.
Podstawowe akty prawne określone w ust. 5 lit. b) niniejszego zaproszenia oraz załączony do tego zaproszenia formularz wniosku o finansowanie są dostępne na stronie internetowej Parlamentu Europejskiego (http://www.europarl. europa.eu/tenders/invitations.htm).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  a

FORMULARZ WNIOSKU O FINANSOWANIE

ZAŁĄCZNIK  b

SZACUNKOWY BUDŻET

Wydatki Dochody
Wydatki podlegające zwrotowi Budżet Faktycznie Budżet Faktycznie
A.1: Koszty zatrudnienia pracowników

1. Wynagrodzenia

2. Składki

3. Szkolenie zawodowe

4. Koszty delegacji

5. Inne koszty zatrudnienia pracowników

D.1-1. Finansowanie Parlamentu Europejskiego przeniesione z roku N-1 nie dotyczy
D.1-2. Finansowanie Parlamentu Europejskiego przyznane na rok N
D.1. Finansowanie Parlamentu Europejskiego wykorzystane na pokrycie 90% wydatków podlegających zwrotowi w roku N
D.2 Wkłady pochodzące od członków
2.1 ze strony partii członkowskich

2.2 ze strony członków indywidualnych

A.2: Koszty infrastruktury i koszty operacyjne

1. Czynsz, media i koszty utrzymania

2. Koszty instalacji, eksploatacji i utrzymania urządzeń

3. Koszty amortyzacji ruchomości i nieruchomości

4. Materiały papiernicze i narzędzia biurowe

5. Opłaty pocztowe i telekomunikacyjne

6. Koszty druku, tłumaczeń, reprodukcji

7. Inne koszty związane z infrastrukturą

D.3 Darowizny
D.4 Inne zasoby własne
(określić jakie)
A.3: Koszty administracyjne

1. Koszty dokumentacji (prasa, agencje prasowe, bazy danych)

2. Koszty analiz i badań

3. Koszty sądowe

4. Koszty księgowe i koszty audytu

5. Inne koszty administracyjne

6. Wsparcie na rzecz podmiotów powiązanych

A.4: Posiedzenia i koszty reprezentacyjne

1. Koszty posiedzeń

2. Uczestnictwo w seminariach i konferencjach

3. Koszty reprezentacyjne

4. Koszty zaproszeń

5. Inne koszty związane z organizacją posiedzeń

A.5: Koszty rozpowszechniania i publikacji

1. Koszty publikacji

2. Tworzenie i użytkowanie stron internetowych

3. Koszty reklamy

4. Drobne materiały promocyjne

5. Seminaria i wystawy

6. Kampanie wyborcze

7. Inne koszty związane z polityką informacyjną

A. KWOTA CAŁKOWITA

WYDATKÓW PODLEGAJĄ

CYCH ZWROTOWI

Wydatki niepodlegające zwrotowi

1. Przydział na inne rezerwy

2. Opłaty finansowe

3. Straty kursowe

4. Wierzytelności wątpliwe na rzecz stron trzecich

5. Inne (określić jakie)

6. Wkłady rzeczowe

B. KWOTA CAŁKOWITA WYDAT

KÓW NIEPODLEGAJĄCYCH

ZWROTOWI

D.5 Wkłady rzeczowe
C. WYDATKI OGÓŁEM D: DOCHODY OGÓŁEM
E. Zyski/straty (D-C)
F. Zasoby własne przeniesione na rachunek rezerwy
G. Zyski/straty związane z kontrolą zgodności z zasadą non profit (E-F)
H. Odsetki z tytułu płatności zaliczkowych
I. Finansowanie z Parlamentu Europejskiego przeniesione na rok N+1
1 Dz.U. L 317 z 4.11.2014, s. 1. Dwie poprawki opublikowano w Dz.U. L 114 I z 4.5.2018 r., s. 1, oraz w Dz.U. L 85 I z 27.3.2019 r., s. 7.
2 Dz.U. C 249 z 25.7.2019, s. 2.
3 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
4 Dz.U. L 333 z 19.12.2015, s. 50.
5 Dz.U. L 318 z 4.12.2015, s. 28.
6 Regulamin Parlamentu Europejskiego, styczeń 2021 r.
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 73).
8 Ustanowiony na podstawie art. 6 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014.
9 Chyba że wnioskodawca nie podlegał kontroli zgodnie z art. 23 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 (np. nowo utworzony podmiot itp.).
10 Art. 24 ust. 1-2 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 - ogólne przepisy dotyczące kontroli: "1. Kontrola nad wypełnianiem przez europejskie partie polityczne i europejskie fundacje polityczne ich obowiązków, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, jest sprawowana we współpracy przez Urząd, urzędnika zatwierdzającego Parlamentu Europejskiego i właściwe państwa członkowskie. 2. Urząd sprawuje kontrolę nad wypełnianiem przez europejskie partie polityczne i europejskie fundacje polityczne ich obowiązków, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, w szczególności w związku z art. 3, art. 4 ust. 1 lit. a), b) i d)-f), art. 5 ust. 1 lit. a)-e) i g), art. 9 ust. 5 i 6 oraz art. 20, 21 i 22.
11 Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024