[Odesłanie prejudycjalne - Ubezpieczenie bezpośrednie inne niż ubezpieczenie na życie - Druga dyrektywa 88/357/EWG - Artykuł 2 lit. d) tiret drugie - Dyrektywa 92/49/EWG - Artykuł 46 ust. 2 akapit pierwszy - Podatek od składek ubezpieczeniowych - Pojęcie "państwa członkowskiego umiejscowienia ryzyka" - Pojazdy wszelkiego rodzaju - Pojęcie "państwa członkowskiego zarejestrowania" - Ubezpieczenie statków morskich - Statek wpisany do rejestru statków państwa członkowskiego, ale podnoszący banderę innego państwa członkowskiego lub państwa trzeciego na podstawie tymczasowego zezwolenia na opuszczenie bandery]Język postępowania: niemiecki
(2021/C 217/14)
(Dz.U.UE C z dnia 7 czerwca 2021 r.)
Sąd odsyłający
Finanzgericht Köln
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: The North of England P & I Association Ltd., następca prawny Marine Shipping Mutual Insurance Company
Strona przeciwna: Bundeszentralamt für Steuern
Sentencja
Artykuł 46 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy Rady 92/49/EWG z dnia 18 czerwca 1992 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do ubezpieczeń bezpośrednich innych niż ubezpieczenia na życie oraz zmieniającej dyrektywy 73/239/EWG i 88/357/EWG (trzeciej dyrektywy w sprawie ubezpieczeń innych niż ubezpieczenia na życie) w związku z art. 2 lit. d) tiret drugie drugiej dyrektywy Rady 88/357/EWG z dnia 22 czerwca 1988 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do ubezpieczeń bezpośrednich innych niż ubezpieczenia na życie i ustanowienia przepisów ułatwiających skuteczne korzystanie ze swobody świadczenia usług oraz zmieniającej dyrektywę 73/239/EWG, należy interpretować w ten sposób, że jeżeli umowy ubezpieczenia dotyczą pokrycia różnych rodzajów ryzyka związanych z eksploatacją statków morskich wpisanych do rejestru statków prowadzonego przez państwo członkowskie, lecz podnoszących banderę innego państwa członkowskiego lub państwa trzeciego na podstawie tymczasowego zezwolenia na opuszczenie bandery, to za "państwo członkowskie zarejestrowania" danego statku, a tym samym za "państwo członkowskie umiejscowienia ryzyka" w rozumieniu tych przepisów, które to państwo ma wyłączną kompetencję do opodatkowania składek ubezpieczeniowych zapłaconych na podstawie wspomnianych umów ubezpieczenia, należy uznać państwo członkowskie, które prowadzi rejestr statków, do którego ów statek został wpisany, zasadniczo w celu wykazania jego własności.