Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 listopada 2019 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (wniosek złożony przez Belgię - EGF/2019/001 BE/Carrefour) (COM(2019)0442 - C9-0127/2019 - 2019/2114(BUD)).

Uruchomienie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji w następstwie wniosku złożonego przez Belgię - EGF/2019/001 BE/Carrefour

P9_TA(2019)0053

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 listopada 2019 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (wniosek złożony przez Belgię - EGF/2019/001 BE/Carrefour) (COM(2019)0442 - C9-0127/2019 - 2019/2114(BUD))

(2021/C 208/08)

(Dz.U.UE C z dnia 1 czerwca 2021 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2019)0442 - C9-0127/2019),
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1309/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (2014-2020) i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1927/2006 1  (rozporządzenie w sprawie EFG),
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 2 , w szczególności jego art. 12,
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 3  (porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r.), w szczególności jego pkt 13,
uwzględniając procedurę rozmów trójstronnych przewidzianą w pkt 13 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r.,
uwzględniając pismo Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0021/2019),
A.
mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu udzielania dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami istotnych zmian w strukturze światowego handlu lub światowego kryzysu finansowego i gospodarczego oraz z myślą o ułatwieniu im powrotu na rynek pracy; mając na uwadze, że pomoc ta przybiera postać wsparcia finansowego udzielanego pracownikom i przedsiębiorstwom, dla których pracowali;
B.
mając na uwadze, że pomoc finansowa Unii dla zwalnianych pracowników powinna być dynamiczna i powinno się jej udzielać jak najszybciej i jak najefektywniej; mając na uwadze, że w tym przypadku chodzi o szczególnie wrażliwą grupę wiekową, w której ponad 81 % pracowników jest w wieku od 55 do 64 lat;
C.
mając na uwadze, że Belgia złożyła wniosek EGF/2019/001 BE/Carrefour o pomoc finansową z EGF po zwolnieniu 751 pracowników w sektorze działalności gospodarczej określonym według klasyfikacji NACE Rev. 2 jako dział 47 (Handel detaliczny, z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi i motocyklami) w okresie odniesienia od 30 listopada 2018 r. do 30 marca 2019 r.; mając na uwadze, że poza okresem odniesienia zwolniono kolejnych 268 pracowników; mając na uwadze, że według Komisji można wskazać wyraźny związek przyczynowy z wydarzeniem, które zapoczątkowało zwolnienia w okresie odniesienia; mając na uwadze, że w odniesieniu do faktów opisanych we wniosku złożonym przez Belgię nie uruchomiono innych funduszy ani programów;
D.
mając na uwadze, że wniosek jest oparty na kryteriach interwencji przewidzianych w art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG, zgodnie z którym wymagane jest zwolnienie co najmniej 500 pracowników w czteromiesięcznym okresie odniesienia w przedsiębiorstwie działającym w państwie członkowskim, z uwzględnieniem pracowników zwolnionych przez dostawców i producentów na wcześniejszych etapach łańcucha dostaw lub osób samo- zatrudnionych, które zaprzestały prowadzenia działalności;
E.
mając na uwadze, że zgodnie z art. 6 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1309/2013 Belgia zdecydowała się także na świadczenie zindywidualizowanych usług współfinansowanych z EFG na rzecz 330 młodych osób niekształcących się, niepracujących ani nieszkolących się (młodzieży NEET);
1.
zgadza się z Komisją, że warunki wymienione w art. 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że Belgia ma prawo do wkładu finansowego w wysokości 1 632 028 EUR na mocy tego rozporządzenia, co stanowi 60 % łącznych kosztów wynoszących 2 720 047 EUR, na które składają się wydatki na zindywidualizowane usługi w wysokości 2 665 047 EUR oraz wydatki na działania przygotowawcze, działania w zakresie zarządzania, informacji, reklamy, kontroli i sprawozdawczości w wysokości 55 000 EUR;
2.
zauważa, że władze belgijskie złożyły wniosek w dniu 20 czerwca 2019 r. oraz że po przekazaniu przez Belgię dodatkowych informacji Komisja zakończyła ocenę wniosku w dniu 4 października 2019 r. i przekazała ją Parlamentowi tego samego dnia;
3.
zauważa, że Belgia rozpoczęła świadczenie zindywidualizowanych usług na rzecz beneficjentów objętych pomocą w dniu 1 grudnia 2018 r. oraz że okres kwalifikowalności do uzyskania wkładu finansowego z EFG będzie zatem trwał od dnia 1 grudnia 2018 r. do 20 czerwca 2021 r.;
4.
zauważa, że Belgia zaczęła ponosić wydatki administracyjne w celu wdrożenia EFG w dniu 25 stycznia 2018 r. oraz że wydatki na działania przygotowawcze, działania w zakresie zarządzania, informacji, reklamy, kontroli i sprawozdawczości kwalifikują się zatem do przyznania wkładu finansowego z EFG od dnia 25 stycznia 2018 r. do 20 grudnia 2021 r.;
5.
przypomina, że opracowanie skoordynowanego pakietu zindywidualizowanych usług powinno również przewidywać rozwój sytuacji na rynku pracy, ze szczególnym naciskiem na przejście na gospodarkę zasobooszczędną i zrównoważoną;
6.
przypomina, że jest to 14. wniosek Belgii o uruchomienie EFG i że wnioski dotyczyły różnych sektorów: motoryzacyjnego, produkcji metali nieszlachetnych, tekstyliów, maszyn, sprzętu i szkła, a w tym przypadku po raz pierwszy sektora detalicznego; przypomina, że jest to 10. wniosek o objęcie wsparciem z EGF sektora detalicznego;
7.
przyznaje, że handel detaliczny przechodzi poważne zmiany skutkujące zwolnieniami z powodu globalizacji (handel elektroniczny czy zakupy przez internet), a dodatkowy wpływ na handel detaliczny mają zmiany przyzwyczajeń konsumentów i cyfryzacja; podkreśla, że zwolnienia w Carrefour Belgique SA nie dotyczą bezpośrednio przemysłu spożywczego, a przede wszystkim elektronicznego handlu towarami, takimi jak książki i urządzenia elektroniczne; zauważa, że tego rodzaju zwolnienia mogą w przyszłości jeszcze bardziej wzrosnąć ze względu na cyfryzację, co należy rozważyć podczas dyskusji na temat przyszłego EFG w kolejnych wieloletnich ramach finansowych na lata 2021-2027;
8.
uważa, że globalizacja stanowi wyzwanie dla Unii; twierdzi ponadto, że walka z różnymi formami bezrobocia, w tym bezrobociem młodzieży, obejmuje stwarzanie możliwości przekwalifikowania się i podniesienia kwalifikacji w europejskich przedsiębiorstwach; oczekuje, że w trakcie tego procesu przedsiębiorstwo Carrefour Belgique SA zadba o wysoką jakość niezbędnego dialogu społecznego z pracownikami;
9.
zauważa, że wniosek dotyczy łącznie 1 019 pracowników zwolnionych z przedsiębiorstwa Carrefour Belgique SA w całej Belgii; zauważa ponadto, że Belgia spodziewa się, iż środkami zostanie objętych jedynie 400 spośród wszystkich kwalifikujących się beneficjentów ("beneficjentów objętych pomocą"), a mianowicie pracowników zwolnionych w Walonii, ponieważ zwolnienia te mają szczególnie niekorzystny wpływ na zatrudnienie, a tym samym na gospodarkę regionu ze względu na panujący tam niedobór miejsc pracy, stosunkowo wysoką stopę bezrobocia, a w konsekwencji spodziewane trudności związane z ponownym zatrudnieniem zwolnionych pracowników, zwłaszcza osób w wieku powyżej 50 lat; przypomina w związku z tym, że stopa bezrobocia w Walonii wynosząca 8,6 % jest znacznie wyższa niż średnia stopa bezrobocia w Unii (6,9 %) i ponad dwukrotnie przewyższa stopę bezrobocia we Flandrii (3,5 %);
10.
ponadto zauważa, że Belgia proponuje zindywidualizowane usługi współfinansowane z EFG maksymalnie 330 młodym osobom niekształcącym się, niepracującym ani nieszkolącym się (NEET) w wieku poniżej 25 lat w dniu złożenia wniosku, przy czym 240 ze zwolnień miało miejsce w zaliczanych do poziomu NUTS 2 regionach Province Hainaut i Province Liège, w których stopa bezrobocia osób młodych w wieku od 15 do 24 lat wynosiła co najmniej 20 %, na podstawie danych rocznych za 2018 r.;
11.
zauważa, że Belgia planuje pięć rodzajów działań dla zwolnionych pracowników objętych przedmiotowym wnioskiem:
(i)
wsparcie/doradztwo/integracja,
(ii)
szkolenie, przekwalifikowanie i szkolenie zawodowe,
(iii)
wsparcie na rzecz tworzenia przedsiębiorstw,
(iv)
pomoc finansowa na założenie działalności gospodarczej,
(v)
zasiłki; podkreśla, że w tym przypadku znaczenie wsparcia, doradztwa i integracji, a także szkolenia, przekwalifikowania i szkolenia zawodowego potwierdza liczba szacowanych uczestników (730 szacowanych uczestników w ramach pierwszego działania, 460 w ramach drugiego);
12.
podkreśla, że osoby NEET zostaną przeszkolone przede wszystkim w zakresie poszukiwania pracy i ubiegania się o pracę, a także uzyskają dokładniejsze informacje o prawie pracy, prawach socjalnych i wsparciu w procedurach administracyjnych; zaznacza ponadto, że osoby NEET i pracownicy, którzy podejmą co najmniej roczne studia stacjonarne, będą otrzymywać dodatek miesięczny w wysokości 350 EUR;
13.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług opracowany został przez Belgię w porozumieniu z partnerami społecznymi, w szczególności ze związkami zawodowymi, doradcami zawodowymi i pracownikami socjalnymi, w celu ponownego rozważenia różnych rozwiązań dotyczących przesunięć personelu, dostosowanych do potrzeb zwolnionych pracowników;
14.
podkreśla, że władze belgijskie potwierdziły, iż działania kwalifikowalne nie są objęte pomocą z innych funduszy ani instrumentów finansowych Unii;
15.
ponownie podkreśla, że wsparcie z EFG nie może zastępować działań, za podjęcie których - na mocy prawa krajowego lub układów zbiorowych - odpowiedzialne są przedsiębiorstwa, ani środków restrukturyzacji przedsiębiorstw lub sektorów;
16.
zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
17.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
18.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji w następstwie wniosku złożonego przez Belgię - EGF/2019/001 BE/Carrefour

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1309/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (2014-2020) i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1927/2006 4 , w szczególności jego art. 15 ust. 4,

uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 5 , w szczególności jego pkt 13,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)
Celem Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EFG) jest zapewnienie wsparcia zwolnionym pracownikom i osobom, które zaprzestały prowadzenia działalności na własny rachunek w wyniku istotnych zmian w strukturze światowego handlu spowodowanych globalizacją, w wyniku dalszego trwania światowego kryzysu finansowego i gospodarczego lub w wyniku nowego światowego kryzysu finansowego i gospodarczego, oraz w celu udzielenia im pomocy umożliwiającej reintegrację na rynku pracy.
(2)
Środki EFG nie mogą przekroczyć maksymalnej rocznej kwoty 150 mln EUR (w cenach z 2011 r.) zgodnie z art. 12 rozporządzenia Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 6 .
(3)
W dniu 20 czerwca 2019 r. Belgia złożyła wniosek o uruchomienie środków z EFG w związku ze zwolnieniami w przedsiębiorstwie Carrefour Belgique SA. Wniosek został uzupełniony o dodatkowe informacje złożone zgodnie z art. 8 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1309/2013. Wniosek ten spełnia wymogi dotyczące określenia wkładu finansowego z EFG ustanowione w art. 13 rozporządzenia (UE) nr 1309/2013.
(4)
Zgodnie z art. 6 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1309/2013 Belgia zdecydowała się na świadczenie zindywidualizowanych usług współfinansowanych z EFG także na rzecz 330 młodych osób niepracujących, niekształcących się ani nieszkolących się (młodzieży NEET).
(5)
Należy zatem uruchomić środki z EFG, aby zapewnić wkład finansowy w wysokości 1 632 028 EUR w odpowiedzi na wniosek złożony przez Belgię.
(6)
W celu ograniczenia do minimum czasu potrzebnego do uruchomienia EFG niniejszą decyzję należy stosować od dnia jej przyjęcia,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W ramach budżetu ogólnego Unii na rok budżetowy 2019 uruchamia się środki z Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji, aby udostępnić kwotę 1 632 028 EUR w formie środków na zobowiązania i środków na płatności.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Stosuje się ją od dnia [data przyjęcia] r. * .

Sporządzono w

W imieniu Parlamentu Europejskiego

W imieniu Rady

Przewodniczący

Przewodniczący

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 855.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
3 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
4 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 855.
5 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
6 Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884).
* Data do wstawienia przez Parlament przed publikacją w Dz.U.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.208.36

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 listopada 2019 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (wniosek złożony przez Belgię - EGF/2019/001 BE/Carrefour) (COM(2019)0442 - C9-0127/2019 - 2019/2114(BUD)).
Data aktu: 14/11/2019
Data ogłoszenia: 01/06/2021