Opinia Komitetu Doradczego ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydana na posiedzeniu w dniu 6 lipca 2018 r.dotycząca projektu decyzji w sprawie AT.40099 - Google Android Sprawozdawca: Czechy.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydana na posiedzeniu w dniu 6 lipca 2018 r.dotycząca projektu decyzji w sprawie AT.40099 - Google Android

Sprawozdawca: Czechy

(2019/C 402/05)

(Dz.U.UE C z dnia 28 listopada 2019 r.)

1.
Komitet Doradczy zgadza się z opinią Komisji, że:
a)
pierwszym właściwym rynkiem produktowym jest rynek światowy (z wyłączeniem Chin) objętych licencją mobilnych systemów operacyjnych zgodnie z definicją zawartą w projekcie decyzji;
b)
drugim właściwym rynkiem produktowym jest rynek światowy (z wyłączeniem Chin) sklepów z aplikacjami dla systemu Android zgodnie z definicją zawartą w projekcie decyzji;
c)
trzecim właściwym rynkiem produktowym (lub grupą rynków) są krajowe rynki ogólnych wyszukiwarek internetowych zgodnie z definicją zawartą w projekcie decyzji;
d)
czwartym właściwym rynkiem produktowym jest rynek światowy mobilnych przeglądarek internetowych niespecyficznych dla danego systemu operacyjnego zgodnie z definicją zawartą w projekcie decyzji.
2.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że firma Google zajmowała pozycję dominującą na:
a)
rynku światowym (z wyłączeniem Chin) objętych licencją mobilnych systemów operacyjnych od dnia 1 stycznia 2011 r.;
b)
rynku światowym (z wyłączeniem Chin) sklepów z aplikacjami dla systemu Android od dnia 1 stycznia 2011 r.;
c)
poszczególnych krajowych rynkach ogólnych usług wyszukiwania w EOG od dnia 1 stycznia 2011 r.
3.
Komitet Doradczy zgadza się z przeprowadzoną przez Komisję analizą, według której powiązanie przez firmę Google z jej własnymi zamkniętymi aplikacjami mobilnymi (tj. powiązanie aplikacji wyszukiwarki Google z aplikacją Play Store oraz powiązanie przeglądarki Google Chrome z aplikacją Play Store i aplikacją wyszukiwarki Google) może mieć skutki antykonkurencyjne, a także z wnioskiem Komisji, że przedmiotowe powiązanie przez firmę Google z jej własnymi zamkniętymi aplikacjami mobilnymi stanowi nadużycie pozycji dominującej.
4.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że firma Google nie wykazała, że powiązanie z jej własnymi zamkniętymi aplikacjami mobilnymi zostało zrównoważone lub przeważone przez korzyści pod względem efektywności, z których ma pożytek również konsument.
5.
Komitet Doradczy zgadza się z przeprowadzoną przez Komisję analizą, według której uzależnianie przez firmę Google udzielania licencji na aplikację Play Store i aplikację wyszukiwarki Google od zgody producentów sprzętu na wywiązanie się z zobowiązań określonych w tzw. umowach o przeciwdziałaniu fragmentacji systemu może mieć skutki antykonkurencyjne, a także z wnioskiem Komisji, że takie postępowanie stanowi nadużycie pozycji dominującej.
6.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że firma Google nie wykazała, że uzależnianie udzielania licencji na aplikację Play Store i aplikację wyszukiwarki Google od zgody producentów sprzętu na wywiązanie się z zobowiązań określonych w tzw. umowach o przeciwdziałaniu fragmentacji systemu zostało zrównoważone lub przeważone przez korzyści pod względem efektywności, z których ma pożytek również konsument.
7.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że płatności z tytułu podziału dochodów w ramach danego portfolio przyznawane przez firmę Google producentom urządzeń i operatorom sieci telefonii komórkowej, jak opisano w projekcie decyzji, stanowiły wypłaty w zamian za wyłączność.
8.
Komitet Doradczy zgadza się z analizą Komisji, według której przyznawanie przez firmę Google płatności z tytułu podziału dochodów w ramach danego portfolio producentom urządzeń i operatorom sieci telefonii komórkowej w zamian za to, że nie preinstalowali oni konkurencyjnych wyszukiwarek internetowych na żadnym urządzeniu w ramach uzgodnionego portfolio, może mieć skutki antykonkurencyjne, a także z wnioskiem Komisji, że takie postępowanie stanowi nadużycie pozycji dominującej.
9.
Komitet Doradczy zgadza się z analizą Komisji, że firma Google nie wykazała, że przyznawanie płatności z tytułu podziału dochodów w ramach danego portfolio producentom urządzeń i operatorom sieci telefonii komórkowej w zamian za to, że nie preinstalowali oni konkurencyjnych wyszukiwarek internetowych na żadnym urządzeniu w ramach uzgodnionego portfolio, zostało zrównoważone lub przeważone przez korzyści pod względem efektywności, z których ma pożytek również konsument.
10.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że wszystkie wyżej wymienione działania stanowią jednolite i ciągłe naruszenie opisane w projekcie decyzji.
11.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji dotyczącą czasu trwania naruszenia opisanego w projekcie decyzji.
12.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że Komisja ma kompetencję do stosowania art. 102 TFUE i art. 54 Porozumienia EOG w niniejszej sprawie.
13.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że poszczególne rodzaje postępowania objęte projektem decyzji mają indywidualny i zbiorowy wpływ na wymianę handlową między państwami członkowskimi oraz między umawiającymi się stronami w rozumieniu art. 102 TFUE i art. 54 Porozumienia EOG.
14.
Komitet Doradczy zaleca publikację swojej opinii w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.402.9

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydana na posiedzeniu w dniu 6 lipca 2018 r.dotycząca projektu decyzji w sprawie AT.40099 - Google Android Sprawozdawca: Czechy.
Data aktu: 28/11/2019
Data ogłoszenia: 28/11/2019