Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 31 stycznia 2019 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.8677 - Siemens/Alstom.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 31 stycznia 2019 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.8677 - Siemens/Alstom

(2019/C 300/05)

Koncentracja

(Dz.U.UE C z dnia 5 września 2019 r.)

1.
Komitet Doradczy (14 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw 1 .
2.
Komitet Doradczy (14 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Definicja rynku

3.
Komitet Doradczy (14 państw członkowskich) zgadza się z następującymi definicjami właściwych rynków produktowych, przedstawionymi przez Komisję:
a)
tabor dużych prędkości (w tym tabor bardzo dużych prędkości) lub tabor bardzo dużych prędkości oddzielnie;
b)
projekty dotyczące istniejących urządzeń pokładowych;
c)
projekty dotyczące urządzeń pokładowych w ETCS;
d)
samodzielne projekty dotyczące urządzeń torowych w systemach ETCS i ATP (tzw. overlay);
e)
projekty dotyczące zmiany sygnalizacji torowej w systemach ETCS i ATP (połączenie projektów dotyczących urządzeń torowych i urządzeń zależnościowych w systemach ETCS i ATP);
f)
samodzielne projekty dotyczące urządzeń zależnościowych; oraz
g)
urządzenia zależnościowe.
4.
Komitet Doradczy (14 państw członkowskich) zgadza się z Komisją co do następujących definicji właściwych rynków geograficznych:
a)
rynek taboru dużych i bardzo dużych prędkości obejmujący EOG lub cały świat (z wyjątkiem Chin, Południowej Korei i Japonii);
b)
rynek krajowy projektów dotyczących istniejących urządzeń pokładowych;
c)
rynek projektów dotyczących urządzeń pokładowych w ETCS obejmujący cały EOG;
d)
rynek samodzielnych projektów dotyczących instalacji urządzeń torowych w systemach ETCS i ATP obejmujący cały EOG;
e)
rynek projektów dotyczących zmiany sygnalizacji torowej w systemach ETCS i ATP obejmujący cały EOG;
f)
rynek krajowy samodzielnych projektów dotyczących urządzeń zależnościowych; oraz
g)
rynek krajowy urządzeń zależnościowych.

Ocena wpływu na konkurencję

5.
Komitet Doradczy (14 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja wywołałaby nieskoordynowane skutki horyzontalne, które w istotny sposób utrudniłyby efektywną konkurencję na rynkach:
a)
taboru dużych (w tym bardzo dużych) prędkości lub taboru bardzo dużych prędkości w EOG lub na całym świecie (z wyjątkiem Chin, Korei Południowej i Japonii);
b)
projektów dotyczących urządzeń pokładowych w ETCS w EOG;
c)
samodzielnych projektów dotyczących instalacji urządzeń torowych w systemach ETCS i ATP w EOG;
d)
projektów dotyczących zmiany sygnalizacji torowej w systemach ETCS i ATP w EOG;
e)
projektów dotyczących istniejących urządzeń pokładowych w Belgii;
f)
samodzielnych projektów dotyczących urządzeń zależnościowych w Belgii, Chorwacji, Grecji, Hiszpanii, Portugalii, Rumunii, na Węgrzech i w Zjednoczonym Królestwie;
g)
urządzeń zależnościowych w Zjednoczonym Królestwie.
6.
Komitet Doradczy ds. Koncentracji (14 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja wywołałaby skutki niehoryzontalne, które w istotny sposób utrudniłyby efektywną konkurencję na rynkach samodzielnych projektów dotyczących urządzeń zależnościowych w Zjednoczonym Królestwie.

Środek zaradczy

7.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zobowiązania zaproponowane przez strony w dniu 25 stycznia 2019 r. ("zobowiązania") nie rozwiązują problemów w zakresie konkurencji stwierdzonych przez Komisję na rynkach:
a)
taboru dużych (w tym bardzo dużych) prędkości lub taboru bardzo dużych prędkości w EOG lub na całym świecie (z wyjątkiem Chin, Korei Południowej i Japonii); 13 państw członkowskich się zgadza, a jedno państwo członkowskie wstrzymuje się od głosu;
b)
projektów dotyczących urządzeń pokładowych w ETCS w EOG; 14 państw członkowskich się zgadza;
c)
samodzielnych projektów dotyczących instalacji urządzeń torowych w systemach ETCS i ATP w EOG; 14 państw członkowskich się zgadza;
d)
projektów dotyczących zmiany sygnalizacji torowej w systemach ETCS i ATP w EOG; 14 państw członkowskich się zgadza;
e)
projektów dotyczących istniejących urządzeń pokładowych w Belgii; 14 państw członkowskich się zgadza;
f)
samodzielnych projektów dotyczących urządzeń zależnościowych w Belgii, Chorwacji, Grecji, Hiszpanii, Portugalii, Rumunii, na Węgrzech i w Zjednoczonym Królestwie; 14 państw członkowskich się zgadza;
g)
urządzeń zależnościowych w Zjednoczonym Królestwie; 14 państw członkowskich się zgadza.
8.
Komitet Doradczy ds. Koncentracji (13 państw członkowskich) zgadza się z wnioskiem Komisji, że zgłoszona transakcja, z zastrzeżeniem zobowiązań, w znaczący sposób zakłóciłaby efektywną konkurencję na rynku wewnętrznym lub na znacznej jego części. Jedno państwo członkowskie wstrzymuje się od głosu.
9.
Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszoną transakcję należy zatem uznać za niezgodną z rynkiem wewnętrznym zgodnie z art. 2 ust. 3 i art. 8 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw i art. 57 Porozumienia EOG. Jedno państwo członkowskie wstrzymuje się od głosu.
1 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1 ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.300.10

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 31 stycznia 2019 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.8677 - Siemens/Alstom.
Data aktu: 05/09/2019
Data ogłoszenia: 05/09/2019