Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 grudnia 2016 r. w sprawie międzynarodowych porozumień w dziedzinie lotnictwa (2016/2961(RSP)).

Międzynarodowe porozumienia w dziedzinie lotnictwa

P8_TA(2016)0513

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 grudnia 2016 r. w sprawie międzynarodowych porozumień w dziedzinie lotnictwa (2016/2961(RSP))

(2018/C 238/16)

(Dz.U.UE C z dnia 6 lipca 2018 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając decyzje Rady z dnia 8 marca 2016 r. upoważniające Komisję do rozpoczęcia negocjacji umów w sprawie bezpieczeństwa lotniczego z Japonią i Chinami,
-
uwzględniając decyzje Rady z dnia 7 czerwca 2016 r. upoważniające Komisję do rozpoczęcia negocjacji umów o komunikacji lotniczej na szczeblu UE ze Stowarzyszeniem Narodów Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN), Turcją, Katarem i Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi,
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 27 września 2012 r. zatytułowany "Unijna polityka w zakresie zewnętrznych stosunków w dziedzinie lotnictwa - jak sprostać przyszłym wyzwaniom?" (COM(2012)0556),
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 7 grudnia 2015 r. zatytułowany "Europejska strategia w dziedzinie lotnictwa" (COM(2015)0598),
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 11 listopada 2015 r. w sprawie lotnictwa 1 ,
-
uwzględniając porozumienie ramowe w sprawie stosunków między Parlamentem Europejskim i Komisją Europejską 2  ("porozumienie ramowe"), w szczególności jego pkt 23-29 oraz załączniki II i III,
-
uwzględniając orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości, zwłaszcza wyrok z dnia 24 czerwca 2014 r. w sprawie Mauritiusa (C-658/11) i z dnia 14 czerwca 2016 r. w sprawie Tanzanii (C-263/14),
-
uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 12 marca 2014 r. zawarte między Parlamentem Europejskim a Radą w sprawie przekazywania Parlamentowi Europejskiemu i wykorzystywania przez niego posiadanych przez Radę informacji niejawnych dotyczących spraw innych niż z dziedziny wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa 3 ,
-
uwzględniając decyzję Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 15 kwietnia 2013 r. określającą przepisy regulujące postępowanie z informacjami poufnymi w Parlamencie Europejskim,
-
uwzględniając praktyczne ustalenia dotyczące dostarczania informacji o międzynarodowych negocjacjach w sprawie lotnictwa, w tym dostępu do informacji poufnych, uzgodnione między przewodniczącym Komisji Transportu i Turystyki a komisarz ds. transportu w formie wymiany pism w dniach 19 stycznia i 18 marca 2016 r.,
-
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), w szczególności jego art. 218,
-
uwzględniając skierowane do Komisji pytanie w sprawie międzynarodowych porozumień w dziedzinie lotnictwa (O-000128/2016 - B8-1807/2016),
-
uwzględniając art. 128 ust. 5 i art. 123 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że w strategii w dziedzinie lotnictwa Komisja zaproponowała, by rozpocząć negocjacje w sprawie bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym z Japonią i Chinami oraz w sprawie umów o komunikacji lotniczej na szczeblu UE z Chinami, Turcją, Meksykiem, sześcioma państwami członkowskimi Rady Współpracy Państw Zatoki Perskiej, z Armenią oraz ASEAN;
B.
mając na uwadze, że Rada upoważniła Komisję do rozpoczęcia negocjacji umów w sprawie bezpieczeństwa lotniczego z Japonią i Chinami oraz umów o komunikacji lotniczej na szczeblu UE z ASEAN, Turcją, Katarem i Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi;
C.
mając na uwadze, że w odniesieniu do umów obejmujących dziedziny podlegające zwykłej procedurze ustawodawczej wymagana jest zgoda Parlamentu;
D.
mając na uwadze, że podczas negocjacji przez Komisję umów między Unią i państwami trzecimi lub organizacjami międzynarodowymi, Parlament jest "natychmiast i w pełni informowany na wszystkich etapach procedury"(Artykuł 218 ust. 10 TFUE),
E.
mając na uwadze, że porozumienie ramowe powinno zagwarantować jak najskuteczniejsze i najbardziej przejrzyste wykonywanie uprawnień i przywilejów instytucji;
F.
mając na uwadze, że Komisja zobowiązała się w porozumieniu ramowym do przestrzegania zasady równego traktowania Parlamentu i Rady w kwestiach legislacyjnych i budżetowych, szczególnie w odniesieniu do wstępu na posiedzenia i przekazywania dokumentów lub innych informacji;
1.
podkreśla, że aby Parlament był w stanie podjąć decyzję o ewentualnym udzieleniu zgody po zakończeniu negocjacji, musi on śledzić ten proces od samego początku; sądzi, że również w interesie innych instytucji leży, aby zidentyfikować wszelkie kwestie mające wystarczające znaczenie, by podać w wątpliwość gotowość Parlamentu do wydania zgody, i zająć się nimi na wczesnym etapie;
2.
przypomina, że porozumienie ramowe przewiduje w szczególności obowiązek informowania Parlamentu od początku, regularnie i, jeżeli to konieczne, w sposób poufny o wszystkich szczegółach trwającej procedury na wszystkich etapach negocjacji;
3.
oczekuje od Komisji, że udzieli ona właściwej komisji Parlamentu informacji o zamiarze podjęcia negocjacji w celu zawarcia lub zmiany międzynarodowych umów o ruchu lotniczym; oczekuje, że Komisja dojdzie do porozumienia z Radą i partnerami negocjacyjnymi w celu umożliwienia posłom do Parlamentu Europejskiego dostępu do wszelkich istotnych dokumentów, w tym wytycznych negocjacyjnych i tekstów skonsolidowanych, jednocześnie i na równi z Radą;
4.
zwraca uwagę, że zgodnie z art. 24 porozumienia ramowego wymienione wyżej informacje muszą być przekazywane Parlamentowi w taki sposób, aby mógł on w razie konieczności wyrazić swoją opinię; pilnie wzywa Komisję do przedstawienia Parlamentowi sprawozdania na temat tego, jak uwzględniano opinie Parlamentu;
5.
przypomina, że zgodnie z art. 218 ust. 10 TFUE Rada i Komisja są zobowiązane natychmiastowo i w pełni informować Parlament na wszystkich etapach procedury;
6.
przyznaje, że otrzymując poufne informacje o toczących się negocjacjach, Parlament ma obowiązek zapewnić, że ich poufny charakter zostanie w pełni zachowany;
7.
zauważa, że Regulamin Parlamentu zezwala zgromadzeniu plenarnemu "na podstawie sprawozdania właściwej komisji [...] przyjąć zalecenia i zwrócić się o ich uwzględnienie przed zawarciem [rozpatrywanej umowy międzynarodowej]" (art. 108 ust. 4);
8.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.
1 Teksty przyjęte, P8_TA(2015)0394.
2 Dz.U. L 304 z 20.11.2010, s. 47.
3 Dz.U. C 95 z 1.4.2014, s. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024