Konkluzje Rady w sprawie rozwoju szkół oraz doskonałego poziomu nauczania.

Konkluzje Rady w sprawie rozwoju szkół oraz doskonałego poziomu nauczania

(2017/C 421/03)

(Dz.U.UE C z dnia 8 grudnia 2017 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PRZYPOMINAJĄC o politycznym tle przedmiotowego zagadnienia, przedstawionym w załączniku do niniejszych konkluzji,

UZNAJĄC, ŻE:

1.
Urzeczywistnianie ogólnodostępnej, włączającej i sprawiedliwej edukacji szkolnej charakteryzującej się wysoką jakością jest jednym z najważniejszych priorytetów wpływających na przyszły postęp społeczny i zrównoważony wzrost gospodarczy Unii Europejskiej. Edukacja ma decydujące znaczenie dla perspektyw i szans życiowych młodych ludzi oraz daje uczącym się podstawę do samospełnienia w życiu obywatelskim i społecznym, na rynku pracy i w wymiarze prywatnym.
2.
Ważne jest, by uczenie się kontynuowane było przez całe życie, dzięki czemu uczący się będą umieli sprostać wyzwaniom w szybko zmieniającym się świecie. Szkoły, wspierane przez szerszą społeczność, mogą odegrać istotną rolę, jeśli chodzi o pomaganie osobom indywidualnym w rozwijaniu szerokiego zakresu kompetencji kluczowych 1 , przyjmowaniu odpowiedzialności za uczenie się przez całe życie i karierę zawodową oraz stawaniu się aktywnymi i odpowiedzialnymi obywatelami.

ŚWIADOMA:

3.
Zapotrzebowania na nowoczesne podejścia do nauczania, uczenia się i zarządzania systemami edukacji szkolnej, które to podejścia są oparte na postępach w naukach o uczeniu się i pomagają szkołom reagować na zmieniające się potrzeby edukacyjne osób uczących się, społeczeństwa i rynku pracy, a także są oparte na postępach wynikających z przemian cyfrowych i technologicznych;
4.
Wyzwań związanych z dążeniem do osiągnięcia wyznaczonego na 2020 poziomu odniesienia w zakresie zmniejszania odsetka osób osiągających słabe wyniki w czytaniu ze zrozumieniem, matematyce i naukach przyrodniczych 2 , z którymi to wyzwaniami wiąże się konieczność podjęcia poważnych wysiłków politycznych służących poprawie zdolności szkół do wspierania wszystkich uczących się, w tym osób uczących się, które mają specjalne potrzeby edukacyjne, i osób uczących się, które pochodzą ze środowisk defaworyzowanych;
5.
Faktu, że pomimo znacznych postępów poczynionych w ostatnim dziesięcioleciu potrzebne są dalsze starania w celu osiągnięcia zasadniczego celu strategii "Europa 2020" polegającego na zmniejszeniu odsetka osób wcześnie kończących naukę 3 ;
6.
Potrzeby promowania sprawiedliwości, równości i włączenia społecznego w edukacji szkolnej i w trakcie jej trwania ze względu na to, że status społecznoekonomiczny wciąż jest jednym z czynników, które w znacznym stopniu wpływają na osiągnięcia szkolne uczniów;
7.
Potrzeby inwestowania w nauczycieli i liderów edukacyjnych jako osoby mające silny wpływ na osiągnięcia uczniów oraz potrzeby wspierania ich w przyjmowaniu odpowiedzialności i w osiąganiu większej równowagi między niezależnością zawodową a odpowiedzialnością;
8.
Znaczenia dobrego zarządzania systemami edukacji szkolnej oraz równowagi między autonomią szkół a ich odpowiedzialnością jako jednego z kluczowych czynników poprawy jakości, sprawiedliwości i wydajności w dziedzinie edukacji;
9.
Znaczenia, jakie ma wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem, która stwarza podstawy osiągania w przyszłości lepszych wyników na każdym poziomie edukacji i podstawy uczestnictwa w uczeniu się przez całe życie, jak również znaczenia promowania uczenia się wszystkich dzieci, ich dobrostanu i rozwoju.

PODKREŚLA, ŻE:

10.
Różnorodność jest jedną z charakterystycznych cech edukacji szkolnej w Europie, gdzie państwa członkowskie są w pełni odpowiedzialne za organizowanie i rozwijanie własnych systemów edukacji, co oznacza, że sposoby stawiania czoła wspólnym wyzwaniom i realizacji ukierunkowanych reform mogą być różne w zależności od kontekstu krajowego, regionalnego i lokalnego.
11.
Europejska współpraca w dziedzinie edukacji szkolnej, zwłaszcza prowadzona za pośrednictwem programu Erasmus+, ma znaczną europejską wartość dodaną i ważną rolę do odegrania w zapewnianiu wysokiej jakości edukacji, budowaniu bliższych kontaktów między młodymi Europejczykami, sprzyjaniu wspólnej tożsamości europejskiej i wspieraniu reform politycznych w dziedzinie edukacji.

Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE komunikat Komisji pt. "Rozwój szkół i doskonały poziom nauczania warunkiem dobrego startu życiowego" 4  określający trzy obszary, w których konieczne jest podjęcie działań i pomocne może być wsparcie na szczeblu europejskim.

W związku z powyższym ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, by - z należytym poszanowaniem zasady pomocniczości i zgodnie z uwarunkowaniami krajowymi - skoncentrowały się na następujących priorytetowych obszarach działania:

12.
Zapewnienie edukacji włączającej wysokiej jakości 5 , a także przyczynianie się do rozwijania talentów i potencjału wszystkich osób uczących się przez:
a)
wspieranie szkół w stosowaniu podejścia typu "szkoła jako całość" w rozwijaniu nauczania i uczenia się w celu promowania bardziej włączającej, angażującej i wspierającej kultury szkolnej, z naciskiem na dobrostan całej społeczności szkolnej i zerową tolerancję dla nękania, przemocy i dyskryminacji z jakiegokolwiek powodu;
b)
podejmowanie kroków służących zapewnieniu nabywania solidnej wiedzy przedmiotowej wraz z rozwijaniem pełnego zakresu kompetencji kluczowych, zwłaszcza kompetencji społecznych i obywatelskich, a także promowanie wspólnych wartości 6 ;
c)
wspieranie motywacji osób uczących się, ich umiejętności uczenia się oraz współodpowiedzialności za proces uczenia się, a także promowanie głosu osób uczących się, dialogu demokratycznego i udziału w życiu szkolnym;
d)
wzbogacanie doświadczeń edukacyjnych poprzez wspieranie skutecznego wykorzystania technologii cyfrowych i zachęcanie do działań łączących uczenie się z rzeczywistymi doświadczeniami życiowymi, takich jak uczenie się oparte na projektach i uczenie się oparte na rozwiązywaniu problemów, doświadczenia w miejscu pracy lub uczestnictwo w działaniach społeczności lokalnej;
e)
inwestowanie w szybkie i ukierunkowane wsparcie dla osób uczących się, które mają specjalne potrzeby edukacyjne, i osób uczących się, które pochodzą ze środowisk defaworyzowanych i są narażone na szczególne ryzyko, z wykorzystaniem szerokiego wachlarza środków, w tym poprzez zapewnienie lepszego dostępu do rozwiązań sprzyjających włączeniu społecznemu oraz skupienie się na przemieszczaniu się w ramach systemu edukacji i przechodzeniu z etapu edukacji do etapu zatrudnienia;
f)
inwestowanie w wysokiej jakości wczesną edukację i opiekę nad dzieckiem 7 , dostępną i osiągalną dla wszystkich dzieci.
13.
Wzmocnienie pozycji nauczycieli i liderów edukacyjnych poprzez:
a)
przestawienie się na kompleksową politykę dotyczącą zawodu nauczyciela, która obejmie wszystkie etapy kariery zawodowej nauczycieli i wykorzysta zalety cyfryzacji w edukacji;
b)
uatrakcyjnienie kariery nauczyciela przez oferowanie wysokiej jakości warunków pracy i zwiększenie wsparcia, informacji zwrotnych i poradnictwa, zwłaszcza względem początkujących nauczycieli i liderów edukacyjnych;
c)
oferowanie wysokiej jakości kształcenia nauczycieli, w którym szczególny nacisk należy położyć na dobrze przygotowane praktyki w szkole, obejmujące cały okres studiów i w stosownych przypadkach prowadzone pod kierunkiem wyszkolonych mentorów;
d)
inwestowanie w ich stały rozwój i postęp zawodowy na wszystkich etapach kariery oraz wzmocnienie przywództwa edukacyjnego;
e)
wspieranie przygotowania i rozwoju zawodowego edukatorów nauczycieli i mentorów nauczycieli oraz włączanie szerszego zakresu doświadczeń do kształcenia i szkolenia nauczycieli;
f)
wzmocnienie ukierunkowanej współpracy, sieci zdobywania wiedzy, społeczności internetowych i innowacyjnych praktyk pedagogicznych wśród nauczycieli i liderów edukacyjnych oraz angażowanie innych właściwych interesariuszy.
14.
Przechodzenie na bardziej skuteczne, sprawiedliwe i efektywne zarządzanie poprzez:
a)
znalezienie właściwej równowagi między autonomią a odpowiedzialnością, aby wspierać ciągłe doskonalenie i innowacje na szczeblu szkolnym i systemowym;
b)
dalsze rozwijanie systemów zapewniania jakości - w tym samooceny, oceny ilościowej i jakościowej, zgodnie z krajowymi uwarunkowaniami i politykami - które opierają się na wspólnym rozumieniu rozwoju szkół wypracowanym wraz z interesariuszami i przez nich podzielanym;
c)
wspieranie polityk opartych na naukowo sprawdzonych informacjach oraz wykorzystywanie danych w zrównoważony i właściwy sposób, w tym danych pochodzących z międzynarodowych badań porównawczych i z Monitora Kształcenia i Szkolenia;
d)
dążenie do zapewnienia wystarczających i efektywnych wydatków na edukację szkolną i optymalnego wykorzystania zasobów na wszystkich poziomach oraz w stosownych przypadkach inicjowanie strukturalnych reform edukacji szkolnej.

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI o uzupełnianie działań podejmowanych przez państwa członkowskie oraz wspieranie ich współpracy, tak by:

15.
poszerzyć współpracę między szkołami poprzez zwiększenie - za pośrednictwem programu Erasmus+ - dostępności partnerstw między szkołami, eTwinningu oraz mobilności uczniów, kadry i edukatorów nauczycieli, w tym zagranicznych praktyk dla początkujących i przyszłych nauczycieli oraz liderów edukacyjnych;
16.
sprzyjać poprzez wymianę najlepszych praktyk i wzajemne uczenie się opracowaniu szerokiego zestawu kluczowych kompetencji dla wszystkich młodych ludzi, w tym umiejętności podstawowych, kompetencji cyfrowych, a także kompetencji pomocnych w rozwoju osobistym i społecznym oraz aktywności obywatelskiej;
17.
zwiększyć przygotowanie szkół do prowadzenia uczenia się w erze cyfrowej, na przykład poprzez wspieranie samodzielnej oceny własnych umiejętności cyfrowych przez nauczycieli i rozwoju tych umiejętności w oparciu o ramy kompetencji cyfrowych, badanie potencjału dobrowolnego narzędzia samooceny w zakresie zdolności cyfrowych przeznaczonego dla szkół oraz dalsze rozwijanie unijnych społeczności i zasobów internetowych;
18.
wspierać edukację w zakresie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii, (sztuki) i matematyki (STE(A)M) poprzez promowanie najlepszych praktyk, wzmocnienie współpracy szkół z sektorami szkolnictwa wyższego, badań i biznesu na szczeblu UE oraz skuteczne zajęcie się problemem zróżnicowania sytuacji kobiet i mężczyzn i stereotypami związanymi z płcią;
19.
wzmocnić wzajemne uczenie się i wzajemne doradztwo oraz wymianę doświadczeń i najlepszych praktyk, w szczególności w zakresie wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem, zapewniania jakości, kariery i rozwoju zawodowego nauczycieli i liderów edukacyjnych oraz w zakresie edukacji włączającej;
20.
promować i wspierać włączenie w edukacji, w tym poprzez eksperymenty w obszarze polityki edukacyjnej dotyczące nauczania osób uczących się z różnych środowisk językowych i kulturowych, a także wzmocnić współpracę państw członkowskich z Europejską Agencją ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej, a także z innymi właściwymi agencjami oraz organizacjami międzynarodowymi;
21.
promować i wspierać badania naukowe dotyczące edukacji oraz rozpowszechniać ich wyniki, a także nadal rozwijać synergie z OECD we współpracy z państwami członkowskimi w celu pozyskiwania porównywalnych danych i tworzenia wspólnych opracowań dotyczących edukacji szkolnej, włączając w to usprawnienie wspólnego zbierania danych przez Eurydice i OECD;
22.
pomagać państwom członkowskim, które same zwrócą się o pomoc, w opracowaniu i wdrożeniu ważnych reform edukacji szkolnej poprzez utworzenie rozwiązania w zakresie wsparcia technicznego ukierunkowanego na potrzeby, z należytym poszanowaniem zasady pomocniczości. W tym względzie pomocne mogłyby być służby Komisji, w tym Służba ds. Wspierania Reform Strukturalnych, oraz unijne instrumenty finansowe (takie jak europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne oraz program Erasmus+).

PONADTO PODKREŚLA, ŻE WAŻNE JEST, BY:

23.
Komisja w pełni uwzględniła niniejsze konkluzje podczas przygotowywania wniosków w sprawie przyszłych strategicznych ram współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia oraz unijnego programu w dziedzinie kształcenia i szkolenia po roku 2020.

ZAŁĄCZNIK

Tło polityczne

1.
Konkluzje Rady w sprawie przygotowania młodzieży na wyzwania XXI wieku: program europejskiej współpracy w dziedzinie szkolnictwa (21 listopada 2008 r.)
2.
Komunikat Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego pt. "Rozwijanie kompetencji na miarę XXI wieku: plan europejskiej współpracy w zakresie szkół" (3 lipca 2008 r.)
3.
Konkluzje Rady w sprawie strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia ("ET 2020") (12 maja 2009 r.)
4.
Konkluzje Rady w sprawie wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem: zagwarantujmy wszystkim dzieciom w UE dobry start w przyszłość (19 i 20 maja 2011 r.)
5.
Konkluzje Rady w sprawie skutecznego kształcenia nauczycieli (20 maja 2014 r.)
6.
Konkluzje Rady w sprawie skutecznego przywództwa w edukacji (25 i 26 listopada 2013 r.)
7.
Deklaracja w sprawie promowania - poprzez edukację - postaw obywatelskich oraz wspólnych wartości, którymi są wolność, tolerancja i niedyskryminacja (Paryż, 17 marca 2015 r.)
8.
Konkluzje Rady w sprawie roli wczesnej edukacji i kształcenia podstawowego w stymulowaniu kreatywności, innowacyjności i kompetencji cyfrowych (18 i 19 maja 2015 r.)
9.
Wspólne sprawozdanie Rady i Komisji z 2015 r. z wdrażania strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia ("ET 2020") - Nowe priorytety współpracy europejskiej w dziedzinie kształcenia i szkolenia (23 i 24 listopada 2015 r.)
10.
Konkluzje Rady w sprawie ograniczania zjawiska wczesnego kończenia nauki i sprzyjania sukcesom szkolnym (23 i 24 listopada 2015 r.).
11.
Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie promowania w UE rozwoju społeczno-gospodarczego i włączenia poprzez edukację: wkład kształcenia i szkolenia w europejski semestr 2016 (24 lutego 2016 r.)
12.
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. "Nowy europejski program na rzecz umiejętności. Wspólne działania na rzecz wzmocnienia kapitału ludzkiego, zwiększania szans na zatrudnienie i konkurencyjności" (10 czerwca 2016 r.)
13.
Monitor Kształcenia i Szkolenia 2016 (7 listopada 2016 r.)
14.
Komunikat Komisji dla Parlamentu Europejskiego, Rady, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. "Poprawa i modernizacja edukacji" (7 grudnia 2016 r.)
15.
Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie włączenia w kontekście różnorodności z myślą o osiągnięciu ogólnodostępnej edukacji wysokiej jakości (17 lutego 2017 r.)
16.
Komunikat Komisji dla Parlamentu Europejskiego, Rady, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. "Rozwój szkół i doskonały poziom nauczania warunkiem dobrego startu życiowego" (30 maja 2017 r.).
1 W zaleceniu z 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie kompetencje kluczowe zdefiniowano jako połączenie wiedzy, umiejętności i postaw.
2 Do roku 2020 odsetek 15-latków osiągających słabe wyniki w czytaniu ze zrozumieniem, matematyce i naukach przyrodniczych powinien wynosić poniżej 15 %.
3 Do roku 2020 odsetek osób wcześnie kończących kształcenie i szkolenie powinien wynosić poniżej 10 %.
4 9842/17.
5 Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie włączenia w kontekście różnorodności z myślą o osiągnięciu ogólnodostępnej edukacji wysokiej jakości (luty 2017 r.).
6 Jak określono w deklaracji w sprawie promowania - poprzez edukację - postaw obywatelskich oraz wspólnych wartości, którymi są wolność, tolerancja i niedyskryminacja.
7 Jak określono w konkluzjach Rady w sprawie wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem: zagwarantujmy wszystkim dzieciom w UE dobry start w przyszłość (19 i 20 maja 2011 r.).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024