(Dz.U.UE C z dnia 10 października 2017 r.)
WPROWADZENIE - KONTEKST
Niniejsze zaproszenie do składania wniosków jest ponadto regulowane przez rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , z późniejszymi zmianami (zwane dalej zasadami finansowymi) oraz rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii 4 , z późniejszymi zmianami (zwane dalej przepisami wykonawczymi).
Jest to zaproszenie do składania wniosków w sprawie finansowania działań informacyjnych w rozumieniu art. 45 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, ze środków przydzielonych w budżecie na 2018 r.
Działanie informacyjne składa się z niezależnego i spójnego zestawu wydarzeń informacyjnych, zorganizowanych w ramach oddzielnego budżetu.
CELE, TEMATYKA I ODBIORCY DOCELOWI
Cele
W odniesieniu do ogółu społeczeństwa celem jest podnoszenie świadomości społecznej na temat znaczenia wsparcia UE na rzecz rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w ramach WPR.
W odniesieniu do zainteresowanych stron celem jest współpraca z zainteresowanymi stronami (głównie rolnikami i innymi podmiotami działającymi na obszarach wiejskich) w celu dalszego informowania o WPR ich okręgów, jak i ogółu społeczeństwa.
Temat
Powinien on uwypuklać fakt, że WPR jest polityką na rzecz wszystkich obywateli Unii Europejskiej, wpływa na ich życie na wiele sposobów i buduje zaufanie wśród obywateli Unii, zarówno rolników, jak i osób niebędących rolnikami.
Wnioski powinny odnosić się do wkładu, jaki WPR wnosi na rzecz:
Odbiorca docelowy
W szczególności są to:
ORIENTACYJNY HARMONOGRAM
Etapy | Data i okres | |
a) | Publikacja zaproszenia do składania wniosków | październik 2017 r. |
b) | Ostateczny termin składania wniosków | 5 stycznia 2018 r. |
c) | Okres oceny | luty 2018 r. |
d) | Przekazanie informacji wnioskodawcom | marzec 2018 r. |
e) | Podpisanie umów o udzielenie dotacji | kwiecień 2018 r. |
DOSTĘPNY BUDŻET
Maksymalna kwota dotacji wyniesie 500 000 EUR.
Kwota ta zależy od dostępności środków przewidzianych w projekcie budżetu na 2018 r., po przyjęciu budżetu na 2018 r. przez władzę budżetową, lub przewidzianych w dwunastej części środków tymczasowych.
Komisja zastrzega sobie prawo do udostępnienia tylko części dostępnych środków finansowych.
WYMAGANIA W ZAKRESIE DOPUSZCZALNOŚCI
KRYTERIA KWALIFIKOWALNOŚCI
Kwalifikujący się wnioskodawcy
Podmioty nieposiadające osobowości prawnej na mocy obowiązujących przepisów krajowych mogą być kwalifikującymi się wnioskodawcami, pod warunkiem że ich przedstawiciele mają zdolność do podejmowania w ich imieniu zobowiązań prawnych i zapewniają gwarancję ochrony finansowych interesów Unii równoważną gwarancji, jaką zapewniałyby osoby prawne.
Wraz z formularzem wniosku należy przedłożyć dokumenty potwierdzające.
Osoby fizyczne, jak również podmioty ustanowione wyłącznie w celu realizacji działania informacyjnego w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków nie są kwalifikującymi się wnioskodawcami.
Przykłady kwalifikujących się organizacji:
Podmioty powiązane
Osoby prawne, które mają prawne lub kapitałowe związki z wnioskodawcami, które ani nie są ograniczone do działania informacyjnego, ani nie są ustanowione wyłącznie w celu jego realizacji (np. członkowie sieci, federacje, organizacje związkowe), mogą uczestniczyć w działaniu informacyjnym jako podmioty powiązane oraz mogą deklarować koszty kwalifikowalne zgodnie z pkt 11.1.
Prawne lub kapitałowe związki nie mogą być ani ograniczone do działania informacyjnego, ani ustanowione wyłącznie do celów jego wdrożenia. Oznacza to, że związek taki powinien istnieć niezależnie od przyznania dotacji; powinien on istnieć przed zaproszeniem do składania wniosków i być ważny po zakończeniu działania informacyjnego.
Prawny i kapitałowy związek określający powiązanie obejmuje trzy pojęcia:
Podmioty powiązane z beneficjentem mogą zatem być:
Podmioty publiczne i organy publiczne (podmioty ustanowione jako takie na podstawie prawa krajowego, europejskiego lub międzynarodowego) nie zawsze są uznawane za podmioty powiązane (np. uniwersytety publiczne lub ośrodki badawcze).
Pojęcie powiązania w sferze publicznej obejmuje:
Następujące podmioty nie są podmiotami powiązanymi z beneficjentem:
Jeżeli podmioty powiązane uczestniczą w działaniu informacyjnym, wniosek musi spełniać następujące warunki:
W celu oceny kwalifikowalności wnioskodawców od wnioskodawcy i podmiotów z nim powiązanych wymagane są następujące dokumenty potwierdzające:
Informacja dla brytyjskich wnioskodawców: Należy pamiętać, że kryteria kwalifikowalności muszą być przestrzegane przez cały okres trwania dotacji. Jeżeli Zjednoczone Królestwo wystąpi z UE w okresie obowiązywania dotacji i nie zawrze z UE porozumienia gwarantującego w szczególności, że brytyjscy wnioskodawcy będą się nadal kwalifikować, przestaną oni otrzymywać finansowanie ze środków UE (w miarę możliwości kontynuując udział w projekcie) lub będą zmuszeni zaprzestać udziału w projekcie na podstawie art. II.17 (rozwiązanie umowy następujące z inicjatywy Komisji) umowy o udzielenie dotacji. |
Działania kwalifikowalne w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków i okres realizacji
KRYTERIA WYKLUCZENIA
Wykluczenie
Środki zaradcze
Odrzucenie wniosku złożonego w ramach zaproszenia
Te same kryteria mają zastosowanie do podmiotów powiązanych.
Na wnioskodawców (lub w stosownych przypadkach podmioty powiązane), którzy są winni złożenia fałszywych informacji można nałożyć kary administracyjne i finansowe.
Dokumenty potwierdzające
Zobowiązanie to może zostać spełnione w jeden z następujących sposobów:
KRYTERIA KWALIFIKACJI
Zdolność finansowa
ALBO
ALBO
Jeżeli na podstawie złożonych dokumentów właściwy urzędnik zatwierdzający uzna, że zdolność finansowa wnioskodawcy jest niska, może:
Właściwy urzędnik zatwierdzający odrzuci wniosek jeżeli uzna, że zdolność finansowa jest niewystarczająca.
Zdolność operacyjna
KRYTERIA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
Działania w ramach działania informacyjnego muszą przynieść konkretne wyniki w okresie realizacji działania.
W działaniu informacyjnym należy określić na etapie składania wniosku istotne, spodziewane rezultaty (zob. formularz wniosku nr 3).
Wykaz odpowiednich wskaźników (jakościowych lub ilościowych) służących do mierzenia oczekiwanych wyników/skutków działania informacyjnego musi zostać dołączony do wniosku (zob. formularz wniosku nr 3).
Kwalifikowalne wnioski będą oceniane według następujących kryteriów:
Za jakość wniosku przyznaje się maksymalnie 100 pkt. Wymagany minimalny łączny wynik to 60 pkt, a w odniesieniu do każdego kryterium należy uzyskać co najmniej 50 % pkt.
Jedynie wnioski, które osiągnęły wszystkie progi, mogą być umieszczone na liście rankingowej. Osiągnięcie progu nie oznacza automatycznego współfinansowania.
ZOBOWIĄZANIA PRAWNE
Beneficjent musi jako pierwszy podpisać 2 egzemplarze oryginału umowy i niezwłocznie odesłać je Komisji. Komisja podpisze je w drugiej kolejności.
Proszę zauważyć, że przyznanie dotacji nie daje żadnych praw na lata następne.
PRZEPISY FINANSOWE
Koszty kwalifikowalne
jeśli beneficjent jest w stanie wykazać konieczność rozpoczęcia działania informacyjnego przed podpisaniem umowy, okres kwalifikowalności kosztów może się rozpocząć przed tym podpisaniem. W żadnych okolicznościach okres kwalifikowalności wydatków nie może rozpocząć się przed datą złożenia wniosku o dotację,
Procedura księgowa i procedura audytu wewnętrznego beneficjenta muszą umożliwiać bezpośrednie uzgadnianie kosztów i przychodów wykazywanych w związku z działaniem informacyjnym z odpowiadającymi im zapisami i dokumentami potwierdzającymi.
Te same kryteria mają zastosowanie do kosztów poniesionych przez podmioty powiązane.
Koszty kwalifikowalne mogą być bezpośrednie lub pośrednie.
Kwalifikowalne koszty bezpośrednie
koszty, które - biorąc pod uwagę warunki kwalifikowalności określone powyżej - są identyfikowalne jako konkretne koszty związane bezpośrednio z realizacją działania informacyjnego, a zatem mogą być bezpośrednio w nich zaksięgowane, np.:
Te koszty obejmują faktyczne płace powiększone o składki na ubezpieczenie społeczne i inne koszty ustawowe wchodzące w skład wynagrodzeń. Mogą one także obejmować dodatkowe wynagrodzenie, w tym płatności na podstawie umów uzupełniających, niezależnie od charakteru tych umów, pod warunkiem że jest ono wypłacane w spójny sposób za każdym razem, kiedy wymagane są prace lub wiedza fachowa tego samego rodzaju, niezależnie od źródła wykorzystanych funduszy.
Koszty zatrudnienia osób fizycznych pracujących na podstawie umowy z beneficjentem innej niż umowa o pracę lub które zostały oddelegowane do beneficjenta przez osobę trzecią, mogą być włączone do takich kosztów personelu, o ile spełnione są następujące warunki:
Zalecane metody obliczania kosztów bezpośrednich personelu przedstawiono w dodatku;
Kwalifikowalne koszty pośrednie (ogólne)
Ryczałtowa kwota w wysokości 7 % łącznych bezpośrednich kosztów kwalifikowalnych działania informacyjnego jest kwalifikowalna jako koszty pośrednie, stanowiąc ogólne koszty administracyjne beneficjenta, które można uznać za należne z tytułu działania informacyjnego.
Koszty pośrednie nie mogą zawierać kosztów zapisanych w innej pozycji budżetu.
Zwraca się uwagę wnioskodawców na fakt, że jeśli otrzymują dotację na działalność finansowaną z budżetu UE lub Euratom, nie mogą zadeklarować kosztów pośrednich za okres(-y) objęty(-e) dotacją na działalność, chyba że mogą wykazać, że dotacja na działalność nie pokrywa żadnych kosztów działania informacyjnego;
Aby to wykazać, co do zasady, beneficjent powinien:
Jeżeli dotacja na działalność obejmuje całą zwykłą roczną działalność i budżet beneficjenta, nie jest on uprawniony do otrzymywania żadnych kosztów pośrednich w ramach dotacji na działanie informacyjne.
Niekwalifikujące się koszty
Formy dotacji
Zwrot faktycznie poniesionych kosztów
Stawka ryczałtowa
Warunki zgodności zwyczajowych praktyk księgowania kosztów beneficjenta:
Beneficjent ma obowiązek zagwarantować, że praktyka ewidencji kosztów stosowana do celów zadeklarowania kosztów kwalifikowalnych spełnia następujące warunki:
Zrównoważony budżet
Budżet jest sporządzany w euro.
Wnioskodawcy, których koszty nie będą ponoszone w euro, muszą stosować kurs wymiany publikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub na stronie internetowej Infor-euro dostępnej pod adresem: http://ec.europa.eu/budget/contracts_grants/info_contracts/inforeuro/inforeuro_en.cfm.
Wnioskodawca musi zagwarantować, że środki, które są niezbędne do przeprowadzenia działania informacyjnego, nie pochodzą w całości z dotacji UE.
Współfinansowanie działania informacyjnego może mieć formę:
Całkowite współfinansowanie może również obejmować wkłady niepieniężne od osób trzecich, tj. zasoby niefinansowe udostępniane beneficjentowi nieodpłatnie przez osoby trzecie. Odpowiednie koszty osób trzecich nie są kwalifikowalne w ramach dotacji, np. wolontariat, zapewnienie sali konferencyjnej za darmo itp.
Wartość wkładów niepieniężnych nie może przekraczać:
Wkłady niepieniężne są odrębnie wyszczególniane w preliminarzu budżetowym w celu odzwierciedlenia łącznych środków przeznaczonych na dane działanie informacyjne. Ich koszt jednostkowy szacuje się we wstępnym budżecie i nie podlega on późniejszym zmianom.
Wkłady niepieniężne muszą być zgodne z krajowymi przepisami podatkowymi i przepisami dotyczącymi zabezpieczenia społecznego.
Obliczenie ostatecznej kwoty dotacji
Etap 1 - Zastosowanie stopy zwrotu w odniesieniu do kosztów kwalifikowalnych i dodanie stawki ryczałtowej
Kwotę określoną w etapie 1 uzyskuje się przez zastosowanie stawki zwrotu, określonej w pkt 11.3.1 w odniesieniu do kosztów kwalifikowalnych zatwierdzonych przez Komisję, i stawki ryczałtowej zgodnie z pkt 11.3.2.
Etap 2 - Ograniczenie do maksymalnej kwoty dotacji
Całkowita kwota wypłacona przez Komisję beneficjentowi nie może w żadnym wypadku przekroczyć maksymalnej kwoty dotacji określonej w umowie o udzielenie dotacji. Jeżeli kwota uzyskana w wyniku etapu 1 przewyższa tę maksymalną kwotę, ostateczna kwota dotacji zostaje ograniczona do tej maksymalnej kwoty.
Etap 3 - Zmniejszenie z tytułu zasady braku zysku
"Zysk" oznacza nadwyżkę kwoty otrzymanej po etapie 1 i 2 oraz łącznych przychodów z działania w stosunku do łącznych kosztów kwalifikowalnych działania informacyjnego.
Łączne koszty kwalifikowalne działania informacyjnego to skonsolidowane łączne koszty kwalifikowalne zatwierdzone przez Komisję. Łączne przychody z działania informacyjnego to skonsolidowane łączne przychody, które zostały stwierdzone, uzyskane lub potwierdzone w dniu, w którym beneficjent sporządził wniosek o płatność salda.
Za przychody uznaje się:
Za przychody nie uznaje się:
W przypadku uzyskania zysku zostaje on odliczony proporcjonalnie do ostatecznej stawki zwrotu rzeczywistych kosztów kwalifikowalnych działania informacyjnego zatwierdzonych przez Komisję.
Etap 4 - Zmniejszenie z powodu nieprawidłowej realizacji lub niewywiązania się z innych obowiązków
Komisja może zmniejszyć maksymalną kwotę dotacji, jeżeli działanie informacyjne nie zostało zrealizowane w sposób prawidłowy (tj. jeżeli nie zostało zrealizowane lub zostało zrealizowane w niezadowalający sposób, jedynie częściowo lub z opóźnieniem), lub jeżeli naruszono inny obowiązek wynikający z umowy.
Kwota zmniejszenia będzie proporcjonalna do stopnia, w jakim działanie zostało zrealizowane w nieprawidłowy sposób, lub do wagi naruszenia.
Ustalenia dotyczące sprawozdawczości i płatności
Beneficjenci mogą wnieść o następujące płatności, o ile spełniają warunki określone w umowie o udzielenie dotacji (np. terminy płatności, limity itp.). Do wniosków o płatność należy dołączyć dokumenty przedstawione poniżej, a określone szczegółowo w umowie o dotację:
Wniosek o płatność | Dokumenty towarzyszące |
Jedna płatność okresowa Płatność okresowa nie przekracza 30 % maksymalnej kwoty dotacji. |
a) okresowe sprawozdanie techniczne; b) okresowe sprawozdanie finansowe |
Płatność salda Komisja ustali wysokość tej płatności na podstawie obliczeń ostatecznej kwoty dotacji (zob. pkt 11.5 powyżej) Jeżeli wcześniejsze płatności wyniosą łącznie więcej niż kwota końcowa dotacji, od beneficjenta będzie się wymagać zwrotu kwoty nadpłaconej przez Komisję w drodze nakazu odzyskania środków. |
a) końcowe sprawozdanie techniczne; b) końcowe sprawozdanie finansowe; c) zbiorcze sprawozdanie finansowe złożone z poprzednio przedłożonych sprawozdań finansowych i podające przychody |
Inne warunki finansowe
Na dane działanie informacyjne może zostać przyznana tylko jedna dotacja z budżetu UE.
W żadnych okolicznościach te same koszty nie mogą być dwukrotnie finansowane z budżetu Unii. Aby to zagwarantować, wnioskodawca wskazuje we wniosku o dotację źródła i kwoty finansowania unijnego, które otrzymał lub o które wnioskował na to samo działanie informacyjne lub jego część bądź na jego (wnioskodawcy) funkcjonowanie w tym samym roku budżetowym, a także wszelkie inne finansowanie, które otrzymał lub o które wnioskował na to samo działanie informacyjne.
Nie można przyznać z mocą wsteczną dotacji na działania informacyjne już zakończone.
Dotację można przyznać na działanie informacyjne, którego realizację już rozpoczęto, wyłącznie jeśli wnioskodawca wykaże we wniosku o dotację konieczność rozpoczęcia działania informacyjnego przed podpisaniem umowy o udzielenie dotacji.
W takich przypadkach koszty kwalifikujące się do finansowania nie mogły zostać poniesione przed dniem złożenia wniosku o udzielenie dotacji.
Jeżeli realizacja działania informacyjnego wymaga udzielania zamówień (umów realizacyjnych) beneficjent musi dopilnować, aby zamówienie zostało udzielone oferentowi proponującemu najlepszą relację jakości do ceny lub najniższą cenę (stosownie do przypadku), unikając konfliktu interesów.
W przypadku umów realizacyjnych powyżej 60 000 EUR beneficjent musi postępować zgodnie ze zasadami dodatkowymi określonymi w umowie o udzielenie dotacji załączonej do zaproszenia do składania wniosków.
Od beneficjenta oczekuje się przejrzystego udokumentowania procedury przetargowej oraz zachowania dokumentacji na wypadek audytu.
Podmioty działające jako instytucje zamawiające w rozumieniu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE 12 lub jako podmioty zamawiające w rozumieniu dyrektywy 2014/25/UE 13 muszą postępować zgodnie z obowiązującymi krajowymi przepisami w zakresie zamówień publicznych.
Beneficjenci mogą zlecić podwykonawstwo czynności będących częścią działania informacyjnego. Jeżeli zdecydują się na podwykonawstwo, muszą - oprócz wyżej wspomnianych warunków najlepszej relacji jakości do ceny i braku konfliktu interesów - zapewnić dodatkowo spełnienie następujących warunków:
Wnioski nie mogą przewidywać wsparcia finansowego dla osób trzecich.
PROMOCJA
Ze strony beneficjentów
W tym względzie beneficjenci są zobowiązani do uwypuklenia nazwy i emblematu Komisji Europejskiej we wszystkich swoich publikacjach, plakatach, programach i innych produktach zrealizowanych w ramach współfinansowanego projektu.
W tym celu muszą używać tekstu, emblematu oraz zastrzeżenia prawnego, które są dostępne na stronie internetowej: http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/
Jeżeli wymóg ten nie został w całości spełniony, dotacja beneficjenta może zostać zmniejszona zgodnie z postanowieniami umowy o udzielenie dotacji.
Ze strony Komisji
Komisja będzie publikować następujące informacje:
Na racjonalną i odpowiednio uzasadnioną prośbę beneficjenta odstępuje się od publikacji, jeżeli takie ujawnienie informacji stwarza ryzyko naruszenia określonych w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej praw i wolności osób, które otrzymały wsparcie, lub przynosi szkodę interesom handlowym beneficjentów.
PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH
Dane osobowe mogą być rejestrowane przez Komisję w bazie danych systemu wczesnego wykrywania i wykluczania, jeśli beneficjenta dotyczy jedna z sytuacji wymienionych w art. 106 ust. 1 i art. 107 rozporządzenia finansowego (dodatkowe informacje można znaleźć na stronie dotyczącej oświadczenia o ochronie prywatności:
http://ec.europa.eu/budget/library/explained/management/protecting/privacy_statement_edes_en.pdf).
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKÓW
Nie zezwala się na wprowadzanie zmian we wniosku po upływie terminu składania wniosków. Gdy jednak zachodzi potrzeba wyjaśnienia niektórych aspektów lub korekty błędów pisarskich, Komisja może skontaktować się z wnioskodawcą podczas procedury oceny.
Wnioskodawcy zostaną poinformowani na piśmie o wynikach procesu selekcji.
Składanie wniosków w formie papierowej
Formularze wniosków są dostępne na stronie internetowej: http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/.
Wnioski muszą być złożone na właściwym formularzu, należycie wypełnione i opatrzone datą. Formularze muszą być podpisane przez osobę uprawnioną do podejmowania zobowiązań prawnych w imieniu organizacji wnioskodawcy.
W stosownych przypadkach wszelkie dodatkowe informacje uznane za niezbędne przez wnioskodawcę można załączyć na oddzielnych kartkach.
Wnioski należy przesyłać na następujący adres:
European Commission Unit AGRI. B.1
Call for proposals 2017/C 339/07
To the attention of Head of Unit
L130 4/053
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Osobiste doręczenie/przesyłka ekspresowa na adres:
European Commission
Central Mail Service
Avenue du Bourget, no 1/Bourgetlaan 1
1140 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Wnioski wysłane faksem lub pocztą elektroniczną nie będą brane pod uwagę.
Oprócz dokumentów składanych w formie papierowej, wnioskodawca proszony jest o przedstawienie kopii elektronicznej wniosku i wszystkich załączników do niego na płycie CD-ROM lub kluczu USB w tej samej kopercie co wersja papierowa. Pierwszeństwo ma wersja papierowa. Dopuszczalność wniosków będzie oceniana na podstawie dokumentów przedłożonych w wersji papierowej.
Dane kontaktowe
Kontakt w razie pytań: agri-grants@ec.europa.eu
Termin przesłania pytań upływa z dniem 1 grudnia 2017 r. o godz. 24.00.
Najistotniejsze pytania i odpowiedzi zostaną opublikowane na stronie: http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/
Załączniki
Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
kk/pap 10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
Grażyna J. Leśniak 09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
Grażyna J. Leśniak 06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
Monika Pogroszewska 06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2017.339.7 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Zaproszenie do składania wniosków - Wsparcie działań informacyjnych odnoszących się do wspólnej polityki rolnej (WPR) na 2018 r. |
Data aktu: | 10/10/2017 |
Data ogłoszenia: | 10/10/2017 |