(2016/C 463/10)
(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2016 r.)
W opinii analizie poddano pojęcie technologii i ekosystemów, mających na celu wzmocnienie pozycji osób fizycznych, aby miały one możliwość sprawowania kontroli nad udostępnianiem swoich danych osobowych ("systemy zarządzania danymi osobowymi" lub w skrócie "PIMS").
Nasza wizja zakłada stworzenie nowej rzeczywistości, w której obywatele zarządzają swoją tożsamością w sieci i sprawują nad nią kontrolę. Naszym celem jest przekształcenie obecnego systemu, który w centrum stawia dostawcę, w taki, który koncentruje się na osobie, gdzie obywatele objęci są ochroną przed bezprawnym przetwarzaniem ich danych, a także przed technikami polegającymi na uciążliwym śledzeniu i tworzeniu profili, które mają na celu obchodzenie kluczowych zasad ochrony danych.
Tę nową rzeczywistość będą wspierać nowoczesne ramy prawne UE, jak również możliwości, jakie oferuje dynamiczny system skoordynowanego egzekwowania przez wszystkie odpowiednie organy nadzorcze i regulacyjne.
Przyjęte niedawno ogólne rozporządzenie o ochronie danych wzmacnia i modernizuje ramy regulacyjne, aby zapewnić ich skuteczność w erze dużych zbiorów danych poprzez zwiększenie pewności i zaufania obywateli w środowisku internetowym oraz na jednolitym rynku cyfrowym. Nowe przepisy, w tym dotyczące większej przejrzystości, wzmocnionego prawa dostępu i prawa do przenoszenia danych mogą przyznawać użytkownikom większą kontrolę nad ich danymi, a także mogą przyczynić się do rozwoju bardziej efektywnych rynków danych osobowych, z korzyścią zarówno dla konsumentów, jak i przedsiębiorstw.
Niedawno EIOD wydał opinię w sprawie skutecznego egzekwowania praw podstawowych w dobie dużych zbiorów danych. W opinii podkreśla się obecne warunki rynkowe i praktyki biznesowe, które stoją na przeszkodzie skutecznemu egzekwowaniu praw obywateli do ochrony ich danych osobowych, jak również innych praw podstawowych, a także wzywa się do nadania większego tempa wspólnemu i spójnemu egzekwowaniu praw konkurencji, ochrony konsumentów i ochrony danych. Mamy nadzieję, że to zwiększone egzekwowanie przysłuży się tworzeniu warunków rynkowych, w których mogą rozwijać się usługi sprzyjające ochronie prywatności. Podejście zastosowane w niniejszej opinii ma na celu wzmacnianie praw podstawowych w otaczającym nas świecie cyfrowym przy jednoczesnym kreowaniu nowych możliwości dla przedsiębiorstw w zakresie tworzenia innowacyjnych usług opartych na danych osobowych, których podstawą jest wzajemne zaufanie. Systemy zarządzania danymi osobowymi oferują nie tylko nową strukturę techniczną i organizacyjną zarządzania danymi, lecz także ramy dotyczące zaufania i, w rezultacie, alternatywne modele biznesowe na potrzeby zbierania i przetwarzania danych osobowych w dobie dużych zbiorów danych w sposób bardziej zgodny z europejskim prawem w zakresie ochrony danych.
W niniejszej opinii przedstawimy zwięzłą charakterystykę PIMS, rodzaje problemów, które te systemy mają rozwiązywać, i sposoby ich rozwiązywania. Następnie analizie zostanie poddany sposób, w jaki mogą się one przyczynić do lepszej ochrony danych osobowych, oraz wyzwania, jakim będą musiały sprostać. Ponadto określimy w niej sposoby na wykorzystanie możliwości, jakie te systemy oferują. Aby nowe modele biznesowe w zakresie ochrony danych mogły się rozwijać, konieczne może być wprowadzenie dodatkowych zachęt dla oferujących je dostawców usług. Należy w szczególności zbadać, które inicjatywy w zakresie polityki mogłyby motywować administratorów danych do zaakceptowania tego sposobu dostarczania danych. Ponadto inicjatywa służb publicznych w zakresie akceptacji PIMS jako źródła danych zamiast bezpośredniego gromadzenia danych mogłaby zwiększyć masę krytyczną akceptacji PIMS.
Nowe środowisko PIMS, które ma na celu przywrócenie osobom fizycznym i konsumentom kontroli nad ich danymi osobowymi, zasługuje na uwagę, wsparcie i dalsze badania, aby przyczynić się do wykorzystywania dużych zbiorów danych w sposób zrównoważony i etyczny oraz do skutecznego wdrożenia zasad przyjętego ostatnio ogólnego rozporządzenia o ochronie danych.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2016.463.10 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie systemów zarządzania danymi osobowymi. |
| Data aktu: | 20/10/2016 |
| Data ogłoszenia: | 13/12/2016 |