Preliminarz wpływów i wydatków Parlamentu Europejskiego w roku budżetowym 2014 (2013/2018(BUD)).

Preliminarz wpływów i wydatków w roku budżetowym 2014: Sekcja 1 - Parlament

P7_TA(2013)0173

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie preliminarza wpływów i wydatków Parlamentu Europejskiego w roku budżetowym 2014 (2013/2018(BUD))

(2016/C 045/33)

(Dz.U.UE C z dnia 5 lutego 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 z 25 października 2012 r. w sprawie przepisów finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii i uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 1 , w szczególności jego art. 36,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami 2 ,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 6 lutego 2013 r. w sprawie wytycznych dotyczących procedury budżetowej 2014 - sekcje 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9 i 10 3 ,
-
uwzględniając sprawozdanie przedłożone Prezydium przez sekretarza generalnego i dotyczące sporządzenia wstępnego projektu preliminarza Parlamentu na rok budżetowy 2014,
-
uwzględniając wstępny projekt preliminarza budżetowego sporządzony przez Prezydium w dniu 11 marca 2013 r. zgodnie z art. 23 ust. 7 oraz art. 79 ust. 1 Regulaminu Parlamentu,
-
uwzględniając projekt preliminarza budżetowego sporządzony przez Komisję Budżetową zgodnie z art. 79 ust. 2 Regulaminu Parlamentu,
-
uwzględniając art. 79 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A7-0112/2013),
A.
mając na uwadze, że w przypadku nieosiągnięcia porozumienia w sprawie rozporządzenia ustanawiającego wieloletnie ramy finansowe do końca bieżącego roku art. 312 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej przewiduje zastosowanie pułapów z ubiegłego roku w ramach obowiązujących obecnie wieloletnich ram finansowych, natomiast art. 30 obowiązującego porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami przewiduje przedłużenie okresu obowiązywania pułapów z 2013 r. przy uwzględnieniu stałego deflatora w wysokości 2 % rocznie do czasu przyjęcia nowych wieloletnich ram finansowych;
B.
mając na uwadze, że budżet Parlamentu Europejskiego nie obejmuje jedynie wydatków administracyjnych, lecz również środki na świadczenia emerytalne;
C.
mając na uwadze, że w sytuacji utrzymujących się trudności gospodarczych i finansowych, których odzwierciedleniem są środki oszczędnościowe podejmowane przez wiele państw członkowskich w reakcji na kryzys zadłużenia, Parlament w dalszym ciągu powinien wykazywać się wysokim stopniem odpowiedzialności budżetowej, kontroli i samoograniczenia; mając na uwadze, że Parlament musi jednocześnie znaleźć złoty środek między dyscypliną budżetową i oszczędnościami strukturalnymi a zdecydowanymi działaniami na rzecz wydajności;
D.
mając na uwadze, że niektóre inwestycje wzmacniają rolę Parlamentu i mają korzystny wpływ na zrównoważony charakter budżetu w perspektywie długoterminowej, wobec czego należy je wziąć pod uwagę mimo niewielkiego pola manewru;
E.
mając na uwadze, że szczególnie ważne jest to, by Komisja Budżetowa i Prezydium kontynuowały wzmocnioną współpracę w ramach rocznej procedury budżetowej na podstawie art. 23 i 79 Regulaminu Parlamentu Europejskiego;
F.
mając na uwadze, że zgodnie z traktatem i Regulaminem PE uprawnienia zgromadzenia plenarnego w zakresie przyjmowania preliminarza i budżetu w jego ostatecznym kształcie zostaną w pełni utrzymane;
G.
mając na uwadze, że w dniach 5 i 13 marca 2013 r. odbyło się wstępne i właściwe posiedzenie pojednawcze z udziałem delegacji Prezydium i Komisji Budżetowej;

Ogólne ramy i całkowity budżet

1.
wyraża zadowolenie z dobrej współpracy między Prezydium a Komisją Budżetową podczas bieżącej procedury budżetowej oraz z porozumienia osiągniętego na posiedzeniu pojednawczym w dniu 13 marca 2013 r.;
2.
odnotowuje, że kwota przewidziana we wstępnym projekcie preliminarza budżetu na rok 2014, zgodnie z sugestią sekretarza generalnego przedstawioną w jego sprawozdaniu dla Prezydium, wynosi 1 813 144 206 EUR; uwzględnia stopę wzrostu, która wynosi 3,58 % w stosunku do budżetu na 2013 r.; przyznaje, że proponowany wzrost jest spowodowany zobowiązaniami prawnymi, a mianowicie wzrostem o 2,20 % wynikającym z jednorazowych kosztów wyboru nowego Parlamentu i przekształceniem się w prawdziwie niezależną demokratyczną instytucję stosującą własny statut posła i ich asystentów, jak i wzrostem o 1,30 % wynikającym z innych zobowiązań prawnych; z zadowoleniem przyjmuje plany wspólnej grupy roboczej Prezydium i Komisji Budżetowej, aby zbadać możliwość przeprowadzenia reform strukturalnych w budżecie Parlamentu i oczekuje, że dzięki tym pracom możliwe będzie przedstawienie ewentualnych oszczędności w budżecie na 2014 r. do września 2013 r., bez uszczerbku dla jakości ustawodawstwa lub warunków pracy;
3.
podkreśla, że skutki finansowe wyborów europejskich oraz zmiana posłów i ich asystentów w związku z nową kadencją Parlamentu mają charakter wyjątkowy i docenia poczynione już wysiłki mające na celu uwzględnienie tych jednorazowych kosztów w budżecie; ubolewa, że te dodatkowe koszty kumulują się w jednym roku budżetowym i zwraca się do sekretarza generalnego o znalezienie sposobu rozłożenia ich w przyszłości na całą kadencję parlamentarną; uważa jednak, że należy podjąć dodatkowe wysiłki na rzecz wprowadzenia dalszych zmian, oszczędności i reform strukturalnych, w tym również przy wykorzystaniu możliwości, jakie daje rozporządzenie finansowe, aby wzrost środków w budżecie był bliższy stopie inflacji;
4.
zwraca uwagę, że w roku 2014 wszystkie koszty związane z przystąpieniem Chorwacji będą musiały zostać pokryte w ciągu pełnego roku budżetowego; zauważa, że szacunkowe koszty bezpośrednie mogą wynieść 13,6 mln EUR, co obejmuje wsparcie na rzecz integracji Chorwacji z Unią;
5.
docenia fakt, że zgodnie ze wstępnym projektem preliminarza wszystkie pozostałe wydatki ograniczono w sumie o 0,15 % w porównaniu z budżetem na rok 2013; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że obniżki były możliwe dzięki oszczędnościom strukturalnym wprowadzonym w przeszłości, odmiennemu charakterowi działalności Parlamentu w roku wyborczym oraz zamrożeniu wydatków w miarę istniejących możliwości;
6.
z zadowoleniem przyjmuje wysiłki podejmowane przez Prezydium w celu przedstawienia realistycznego wstępnego projektu preliminarza; zdaje sobie sprawę, że stopa wzrostu w budżecie na rok 2014, zgodnie z propozycją zawartą we wstępnym projekcie preliminarza, jest szczególnie niska w porównaniu z odpowiednim okresem w ramach poprzednich wieloletnich ram finansowych na lata 2007-2013, kiedy to stopa ta była niższa jedynie w roku budżetowym 2012 i 2013; zwraca uwagę, że w roku 2014 stopa ta byłaby najniższa (różnica wyniosłaby 1,38 punktu procentowego), gdyby nie brać pod uwagę dodatkowych wydatków zwi1zanych z wyborem nowego Parlamentu;
7.
podkreśla, że zgodnie z porozumieniem między Prezydium a Komisją Budżetową, osiągniętym podczas posiedzenia pojednawczego w dniu 13 marca 2013 r., ogólny poziom środków w projekcie preliminarza na rok 2014 wynosi 1 808 144 206 EUR, co odpowiada stopie wzrostu netto o 3,29 % ponad budżet na rok 2013 i z czego ok. 2,20 % przypada na obowiązkowe wydatki związane z wyborem nowego Parlamentu, 1,30 % na inne zobowiązania prawne, 0,78 % na przystąpienie Chorwacji, natomiast sama inflacja jest przyczyną wzrostu o ok. 1,9 % 4 , co daje rzeczywistą redukcję budżetu Parlamentu o 2,89 % w porównaniu z poziomem w 2013 r.; niemniej jednak apeluje o dalsze oszczędności i przegrupowania środków w drodze reform strukturalnych podczas czytania w Parlamencie jesienią 2013 r. podczas procedury budżetowej na rok 2014 oraz w kolejnych latach; w związku z tym przypomina, że działania określone przez wspólną grupę roboczą Prezydium i Komisji Budżetowej należy poddać dalszej analizie, aby wypracować znaczne oszczędności organizacyjne, takie jak zakres ustaleń dotyczących współpracy międzyinstytucjonalnej między Parlamentem, Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym oraz Komitetem Regionów;
8.
z zadowoleniem przyjmuje dwuetapową wiosennojesienną procedurę uchwalania budżetu Parlamentu na 2014 r., zgodnie z porozumieniem osiągniętym przez Prezydium i Komisję Budżetową podczas posiedzenia pojednawczego w dniu 13 marca 2013 r.; wyraża poparcie dla pierwszego etapu, który dotyczy redukcji i oszczędności we wstępnym projekcie preliminarza na rok budżetowy 2014 w następujących obszarach i z uwzględnieniem następujących kwot: zużycie energii (-0,5 mln EUR, pozycja 2024), Dziennik Urzędowy (- 1 mln EUR, pozycja 3240), pomoc parlamentarna (-1 mln EUR, art. 422), program kompensacji emisji CO2 generowanych przez Parlament Europejski (-0,25 mln EUR, art. 239), zagospodarowanie pomieszczeń służbowych (-1,25 mln EUR, pozycja 2007) oraz rezerwa na nieprzewidziane wydatki (- 1 mln EUR, rozdział 101);
9.
proponuje analizę możliwości usunięcia artykułu "Świadczenia emerytalne i rentowe" (artykuł 103) oraz odpraw przejściowych dla posłów z pułapu pośredniego wydatków administracyjnych podczas rocznej procedury budżetowej w 2014 r.;
10.
w oparciu o wstępne wnioski wspólnej grupy roboczej Prezydium i Komisji Budżetowej ds. budżetu Parlamentu bierze pod uwagę kontynuowanie reform strukturalnych i organizacyjnych z myślą o poprawie wydajności bez zagrażania jakości procesu legislacyjnego i warunkom pracy; w związku z tym zauważa, że należy usprawnić usługi w zakresie udzielania niezależnych porad naukowych oraz poprawić zdolność przeprowadzania kontroli, aby wzmocnić Parlament jako instytucję posiadającą uprawnienia legislacyjne i prerogatywy w zakresie demokratycznej kontroli; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wspólna grupa robocza szuka dalszych potencjalnych oszczędności i metod poprawy wydajności oraz oczekuje, że wspólna grupa robocza przedstawi swoje pierwsze wnioski odpowiednio wcześnie, aby przygotować czytanie budżetu Parlamentu na 2014 r. zgodnie z dwuetapową procedurą uzgodnioną na posiedzeniu pojednawczym;
11.
wskazuje na znaczące oszczędności, które można byłoby osiągnąć, gdyby Parlament miał jedną siedzibę; przypomina swoją rezolucję z 23 października 2012 r. w celu pozytywnego zakończenia procedury zatwierdzania wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 5 , w której Parlament wezwał władzę budżetową do podniesienia tej kwestii w negocjacjach kolejnych WRF na lata 2014-2020;

Zagadnienia szczegółowe

12.
przypomina, że reformy strukturalne, z których część wprowadzono w 2011 r., takie jak reforma polityki w zakresie wyjazdów służbowych i zarządzania nimi, doprowadziły do ograniczenia długości i liczby podróży służbowych, większej częstotliwości korzystania z wideokonferencji oraz reorganizacji służb tłumaczeniowych (tłumaczenia pisemne i ustne), a wynikające z nich szacunkowe oszczędności w skali roku to ok. 29 mln EUR;
13.
z zadowoleniem przyjmuje proponowane w porównaniu z budżetem na rok 2013 obniżki w zakresie kosztów tłumaczeń pisemnych (-56 %) i ustnych (-23 %), opłat leasingowych (-60 %), telewizji internetowej (-38 %) i wyposażenia budynków (-31 %) oraz domaga się szczegółowych informacji o wykonalności proponowanych obniżek; ponownie podkreśla, że oszczędności zaproponowane w obszarze usług tłumaczeń pisemnych i ustnych nie mogą zagrażać zasadzie wielojęzyczności i kładzie nacisk na fakt, że posłom należy zagwarantować równy dostęp do usług językowych i że muszą zostać utrzymane odpowiednie warunki pracy odnośnych służb;
14.
zwraca uwagę, że przewidziano już znaczną obniżkę wydatków związanych z telewizją parlamentarną (Europarl TV); domaga się przeprowadzenia szczegółowego badania odbiorców, aby zweryfikować rzeczywiste korzyści płynące z tej usługi; zachęca Parlament do nawiązania partnerskich stosunków z krajowymi sieciami nadawców w celu podziału kosztów;
15.
z zadowoleniem przyjmuje plany przeprowadzenia kampanii informacyjnej podkreślającej główne dziedziny działalności Parlamentu podczas bież1cej kadencji w kontekście wyborów europejskich w ramach ogólnego budżetu w zakresie kwestii informacyjnych i komunikacyjnych; zwraca się o dodatkowe szczegóły dotycz1ce wydatków planowanych w związku z wyborami;
16.
zwraca uwagę, że proces internalizacji służb ochrony w ramach nowej ogólnej koncepcji bezpieczeństwa będzie kontynuowany; wyraża zadowolenie z faktu, że rekrutacja dodatkowych pracowników kontraktowych będzie neutralna z punktu widzenia budżetu, gdyż przeciwwagą dla niej będzie ograniczenie środków na outsourcing usług w zakresie ochrony;
17.
uważa, że dzięki pracom rozpoczętym w 2012 r. wspólna grupa robocza Prezydium i Komisji Budżetowej ds. budżetu Parlamentu mogłaby w dalszym ciągu odgrywać ważną rolę we wskazywaniu ewentualnych sposobów dokonania oszczędności strukturalnych oraz w rozważeniu i przedstawieniu Komisji Budżetowej pomysłów dotyczących dalszych oszczędności oraz poprawy skuteczności i wydajności; zachęca do kontynuowania pracy poprzez staranną analizę wydajności, synergii i ewentualnych oszczędności, co mogłoby umożliwić inwestycje w rozwój instytucjonalny w roku 2014 i w kolejnych latach;
18.
zwraca się o sporządzenie sprawozdania w sprawie oszczędności osiągniętych podczas wykonywania budżetu na rok 2013, zgodnie z apelem o poszukiwanie oszczędności, wyrażonym w stanowisku Parlamentu z dnia 23 października 2012 r. w sprawie projektu budżetu ogólnego na rok 2013 (wszystkie sekcje) 6 ; oczekuje, że sprawozdanie to zostanie przekazane Komisji Budżetowej na tyle wcześnie, że możliwe będzie uwzględnienie go w ramach procedury budżetowej 2014;
19.
podkreśla, że z uwagi na poziom odpowiednich stóp inflacji samoograniczenie instytucji doprowadziło do obniżenia wysokości budżetu PE w liczbach rzeczywistych; przypomina, że widoczne oznaki samoograniczenia to fakt, że diety z tytułu wyjazdów służbowych dla personelu nie były rewaloryzowane od 2007 r. i zamrożenie wszystkich świadczeń dla posłów na poziomie z 2011 r. do końca bieżącej kadencji parlamentarnej; ponadto z zadowoleniem przyjmuje plan zamrożenia wszystkich świadczeń dla posłów do końca 2014 r.; po przyjęciu zmienionego regulaminu pracowniczego zwraca się o przedstawienie Komisji Budżetowej planu jego wdrożenia;
20.
przypomina o oszczędnościach strukturalnych, jakich w 2013 r. dokonano we wszystkich liniach budżetowych dotyczących podróży; podkreśla, że w kwestii ustaleń dotyczących podróży posłowie nie mogą być dyskryminowani ze względu na kraj pochodzenia;
21.
uważa, że w obecnej atmosferze skupiania się na oszczędnościach należy podchodzić z rozwagą i przejrzystością do długoterminowych inwestycji, takich jak projekty budowlane Parlamentu; domaga się sprawnego zarządzania kosztami, dokładnego planowania projektów i ścisłego nadzoru; ponawia swój apel o przejrzysty proces podejmowania decyzji w odniesieniu do polityki w zakresie budynków, opierający się na wczesnym informowaniu; przypomina o wniosku Parlamentu, zawartym w rezolucji z dnia 16 lutego 2012 r. w sprawie wytycznych dotyczących procedury budżetowej na rok 2013 7 , o przedstawianie co sześć miesięcy dokładnych informacji o postępach projektów budowlanych i ich skutkach finansowych, jak również przypomina o oświadczeniu Parlamentu, że żadne nowe nieplanowane projekty budowlane nie powinny być inicjowane do końca bieżącej kadencji;
22.
zdaje sobie sprawę, że projekt KAD to dla Parlamentu duże przedsięwzięcie, którego celem jest racjonalizacja administracji Parlamentu w Luksemburgu w celu osiągnięcia efektu synergii; docenia wysiłki podejmowane w celu informowania Komisji Budżetowej o aktualnej sytuacji budynku KAD oraz zwraca się o utrzymanie takiego stanu rzeczy w trakcie całego okresu realizacji projektu; odnotowuje, że dokonano zmian i redukcji na skutek wniosków Komisji Budżetowej i wobec tego z zadowoleniem przyjmuje fakt, że po drugim wezwaniu do składania ofert przetargowych projekt KAD najprawdopodobniej będzie tańszy, a w każdym razie nie przekroczy ustalonych uprzednio ram finansowych; zwraca uwagę, że z uwagi na budowę budynku KAD całkowite roczne płatności byłyby w przyszłości niższe niż koszty czynszu za wynajęcie porównywalnej nieruchomości;
23.
przyjmuje do wiadomości, że otwarcie Domu Historii Europejskiej przewidziano na rok 2015; docenia uaktualnione informacje na temat zaawansowania projektu, przekazane przez sekretarza generalnego i Prezydium; potwierdza swoje przekonanie, że ostateczne koszty nie mogą przekroczyć kwot przewidzianych w planie operacyjnym; oczekuje najnowszych informacji na temat ewentualnego porozumienia z Komisją w sprawie współfinansowania;

o

o o

24.
przyjmuje preliminarz na rok budżetowy 2014;
25.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji i preliminarza budżetowego Radzie i Komisji.
1 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
2 Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s.1.
3 Teksty przyjęte tego dnia, P7_TA(2013)0048.
4 Według Eurostatu prognozowana stopa inflacji w Unii w 2013 r. wyniesie 1,9 %.
5 Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0360.
6 Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0359.
7 Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0050.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.45.169/2

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Preliminarz wpływów i wydatków Parlamentu Europejskiego w roku budżetowym 2014 (2013/2018(BUD)).
Data aktu: 17/04/2013
Data ogłoszenia: 05/02/2016