Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 21 listopada 2013 r. w sprawie europejskiej bazy technologiczno-przemysłowej sektora obronnego (2013/2125(INI)).

Europejska baza technologicznoprzemysłowa sektora obronnego

P7_TA(2013)0514

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 21 listopada 2013 r. w sprawie europejskiej bazy technologicznoprzemysłowej sektora obronnego (2013/2125(INI))

(2016/C 436/05)

(Dz.U.UE C z dnia 24 listopada 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając tytuł V Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), w szczególności jego art. 21, 42, 45 i 46, a także art. 173, 179-190 i 352 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) i załączony do niego protokół nr 10,
-
uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z dnia 13-14 grudnia 2012 r. oraz proces przygotowania posiedzenia Rady Europejskiej w sprawie obrony, które odbędzie się w dniach 19-20 grudnia 2013 r.,
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 24 lipca 2013 r. zatytułowany "W kierunku bardziej konkurencyjnego i wydajnego sektora obronności i bezpieczeństwa" (COM(2013)0542),
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 5 grudnia 2007 r. zatytułowany "Strategia na rzecz silniejszego i bardziej konkurencyjnego europejskiego przemysłu obronnego" (COM(2007)0764),
-
uwzględniając europejską strategię bezpieczeństwa przyjętą przez Radę Europejską w dniu 12 grudnia 2003 r. oraz sprawozdanie w sprawie jej wdrożenia zatwierdzone przez Radę Europejską w dniach 11-12 grudnia 2008 r.,
-
uwzględniając oświadczenie w sprawie wzmocnienia europejskiej polityki bezpieczeństwa i obrony, przyjęte przez Radę Europejską w dniu 12 grudnia 2008 r., oraz oświadczenie w sprawie zwiększenia potencjału, przyjęte przez Radę w dniu 11 grudnia 2008 r.,
-
uwzględniając strategię na rzecz europejskiej bazy technologicznoprzemysłowej sektora obronnego przyjętą przez Radę Sterującą Europejskiej Agencji Obrony (EAO) w dniu 14 maja 2007 r.,
-
uwzględniając decyzję Rady 2011/411/WPZiB z dnia 12 lipca 2011 r. określającą statut, siedzibę i zasady operacyjne Europejskiej Agencji Obrony oraz uchylającą wspólne działanie 2004/551/WPZiB 1 ,
-
uwzględniając dyrektywę 2009/81/WE w sprawie koordynacji procedur udzielania niektórych zamówień na roboty budowlane, dostawy i usługi przez instytucje lub podmioty zamawiające w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa 2 ,
-
uwzględniając rezolucje z 22 listopada 2012 r. w sprawie wdrażania wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony 3  oraz z 14 grudnia 2011 r. w sprawie wpływu kryzysu gospodarczego na sektor obrony w państwach członkowskich UE 4 ,
-
uwzględniając art.48 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych oraz opinie Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii, jak również Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (A7-0358/2013),

Sprawne funkcjonowanie wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony wymaga silnej europejskiej bazy technologicznoprzemysłowej sektora obronnego

1.
przypomina, że sprawne funkcjonowanie wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony wymaga silnej europejskiej bazy technologicznoprzemysłowej sektora obronnego (EDTIB), a jednocześnie stanowi kluczowy element potencjału Europy do zapewnienia bezpieczeństwa swoim obywatelom oraz ochrony swoich wartości i promowania własnych interesów; zaznacza, że europejska branża obronna jest dużym źródłem wzrostu i innowacji, co ma podstawowe znaczenie dla stabilności i bezpieczeństwa; uważa, że jednym ze strategicznych priorytetów UE powinno być stworzenie i rozwijanie konkurencyjnej europejskiej bazy przemysłu obronnego;
2.
przypomina o poziomie ambicji operacyjnych przedstawionych skrótowo w oświadczeniu Rady w sprawie wzmocnienia zdolności z dnia 11 grudnia 2008 r. oraz zadań cywilnych i wojskowych przewidzianych w art. 43 ust. 1 TUE; przypomina, że państwa członkowskie zobowiązały się do usprawnienia swoich zdolności bojowych; wzywa Radę Europejską, aby zaczęła w tym celu opracowywać europejską politykę w zakresie zdolności i uzbrojenia, zgodnie z postanowieniami art. 42 ust. 3 TUE;
3.
podkreśla, że podczas gdy niektóre kraje trzecie, takie jak Chiny, Indie, Brazylia czy Rosja zwiększają wydatki na obronę, budżet UE w tej dziedzinie jest okrawany; zwraca uwagę na zmiany w sytuacji strategicznej na świecie, zmniejszenie budżetu przeznaczonego na obronę, spowodowane zwłaszcza kryzysem gospodarczym i finansowym, przyspieszenie rozwoju technologii oraz na fakt, że europejskie przedsiębiorstwa związane z obronnością dostosowują się do tej sytuacji, kładąc nacisk na eksport do państw trzecich kosztem transferu szczególnie chronionych rozwiązań technologicznych i praw własności intelektualnej oraz przenoszenia produkcji poza UE;
4.
wyraża zaniepokojenie z powodu ograniczenia inwestycji przeznaczonych na obronność oraz wzywa państwa członkowskie, EAO i Komisję do przyjęcia środków mających przeciwdziałać coraz większemu zagrożeniu przejęcia kontroli i wykorzystania EDTIB przez mocarstwa trzecie o odmiennych interesach strategicznych; wzywa państwa członkowskie, by przede wszystkim wzmocniły europejską współpracę w zakresie przemysłu, aby zapewnić - w jak najszerszym stopniu - strategiczną autonomię poprzez rozwijanie i tworzenie wydajnego potencjału militarnego i potencjału bezpieczeństwa przy wykorzystaniu najbardziej zaawansowanych technologii;
5.
podkreśla, że wejście w życie Traktatu z Lizbony powoduje rozszerzenie zakresu unijnej polityki przemysłowej, kosmicznej i w dziedzinie badań naukowych i objęcie nim obronności; zwraca uwagę, że programy unijne w innych dziedzinach, takich jak bezpieczeństwo wewnętrzne i ochrona granic, zarządzanie klęskami żywiołowymi i rozwój zapewniają znaczące perspektywy wspólnego rozwijania zdolności istotnych z punktu widzenia tych strategii i misji WPBiO;
6.
przypomina o konieczności osiągania postępów w konsolidacji EDTIB i zauważa, że w obliczu coraz bardziej zaawansowanych i kosztownych technologii, nasilającej się międzynarodowej konkurencji, a także cięć budżetowych i zmniejszenia produkcji w dziedzinie obronności wciąż możliwa jest realizacja wielonarodowych projektów z zakresu obronności oraz że żadne państwo członkowskie UE nie jest w stanie podtrzymywać działalności przemysłu obronnego wyłącznie na szczeblu krajowym; ubolewa nad faktem, że choć w europejskim przemyśle lotniczym osiągnięto pewien poziom koncentracji, to jednak sektory sprzętu lądowego i wodnego są nadal niezwykle rozdrobnione na poszczególne kraje;
7.
podkreśla, że budowanie europejskiego przemysłu obronnego powinno odbywać się w sposób zrównoważony, we wszystkich krajach członkowskich, w oparciu o istniejące bazy przemysłowe oraz ustanowione zasady europejskiej polityki przemysłowej, o której mowa w art. 173 TFUE, a nie tylko w oparciu o zasady wolnej konkurencji;
8.
przypomina państwom członkowskim UE, wysokiej przedstawiciel/wiceprzewodniczącej, Komisji i Europejskiej Agencji Obrony, że ponad dwadzieścia lat po zakończeniu zimnej wojny, mając w tym czasie możliwość wykorzystania stosunkowo wysokich krajowych budżetów obrony, państwa członkowskie nie były w stanie osiągnąć wojskowego celu podstawowego i innych celów rozwoju wspólnych zdolności wojskowych;
9.
przypomina, że jeżeli Europa chce utrzymać solidny przemysł w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony, państwa członkowskie muszą skoordynować swoje budżety na obronę, tak by uniknąć powielania się i wzmocnić wspólne programy badań;
10.
zauważa, że mimo kryzysu i cięć budżetowych obywatele Europy nadal domagają się współpracy i kooperacji w zakresie europejskiej obrony i przemysłu, postrzeganej jako czynnik promujący bezpieczeństwo, wydajność oraz oszczędności;
11.
odnotowuje komunikat Komisji z 24 lipca 2013 r. oraz sprawozdanie wysokiej przedstawiciel/wiceprzewodniczącej Komisji z 15 października 2013 r. w sprawie wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony; uważa za godne ubolewania, że Komisja i ESDZ nie wydały wspólnej unijnej deklaracji w ramach przygotowań do dotyczącego obronności szczytu Rady Europejskiej, który odbędzie się w grudniu bieżącego roku; oczekuje od Komisji konkretnych propozycji legislacyjnych co do tego, jak korzystać z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych, europejskiej sieci przedsiębiorstw (EEN), Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji, by z zapewnić równomierny rozwój przemysłu obronnego we wszystkich częściach Unii Europejskiej;
12.
przypomina, że Komisja i ministrowie obrony UE podkreślili już potrzebę podjęcia pilnych działań w tej dziedzinie w 2007 r. w specjalnym komunikacie Komisji oraz w strategii EAO dotyczącej EDTIB; wyraża ubolewanie z powodu niewykorzystanych szans na regularne przedkładanie sprawozdań z wykonania i aktualizację strategii po wejściu w życie Traktatu z Lizbony; uważa za pożałowania godny fakt, że w nowym komunikacie nie ma mowy o wcześniejszych strategiach; wzywa Komisję i EAO do opracowania w przyszłości wspólnej strategii EDTIB opartej na dotychczasowych doświadczeniach;
13.
uważa, na podstawie własnej ogólnej oceny, że obie strategie nie zostały wystarczająco wdrożone z uwagi na brak wspólnego zrozumienia EDTIB wynikający z różnych interesów krajowych i przemysłowych i z utrzymywania się utrwalonych krajowych zwyczajów w sektorach uzbrojenia; zauważa, że są państwa członkowskie niemające własnego krajowego przemysłu obronnego ani sektorów niszowych starających się uzyskać na szczeblu światowym najlepszą wartość w stosunku do zainwestowanych pieniędzy, państwa z mniej konkurencyjnymi sektorami przemysłu obronnego sprzyjającymi krajowym łańcuchom dostaw, jak również państwa z silnym przemysłem obronnym akceptującym silną konkurencję światową;
14.
z zadowoleniem przyjmuje decyzję Rady Europejskiej dotyczącą uwzględnienia w porządku obrad grudniowego szczytu kwestii wzmocnienia obronności Europy; wzywa Radę Europejską do udzielenia koniecznego wsparcia z nową siłą i ambicją oraz do ustanowienia wytycznych, ogólnych priorytetów politycznych i harmonogramów dla prawdziwej europejskiej bazy technologicznoprzemysłowej wzmocnionej odpowiednimi środkami na rzecz integralności i budowania zaufania i opartej na zdolnościach oraz zintegrowanej i konkurencyjnej na rynku światowym, w ramach której będzie się promować synergie, umożliwiać efektywne wykorzystanie ograniczonych zasobów oraz unikać powielania;

Harmonizacja wymogów i konsolidacja popytu

15.
uznaje za godne ubolewania, że podejmowane w przeszłości wysiłki na rzecz skonsolidowania popytu nie zlikwidowały fragmentacji popytu w UE, gdzie jest 28 klientów w zakresie obronności krajowej i jeszcze więcej klientów na produkty do użytku cywilnego i wojskowego; wyraża ubolewanie, że plan rozwoju zdolności EAO przyniósł ograniczone rezultaty; wzywa zatem Radę Europejską do rozpoczęcia procesu przeglądu obronności europejskiej oraz do urealnienia koordynacji procesów krajowego planowania obronności na poziomie UE; wzywa wiceprzewodniczącą Komisji/wysoką przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa do podjęcia szeroko zakrojonego procesu opracowania białej księgi w sprawie bezpieczeństwa i obrony europejskiej w celu jednoznacznego określenia ambicji strategicznych UE oraz usprawnienia procesów rozwijania zdolności;
16.
wzywa państwa członkowskie do dalszego badania możliwości synchronizacji i wspólnego zaplanowania zarządzania cyklem życia swoich zdolności obronnych we współpracy z EAO; uważa, że wyższy poziom synergii prowadzący do wspólnej europejskiej polityki w zakresie zdolności i uzbrojenia, o której mowa w art. 42 TUE, stanowiłyby warunek wstępny przemiany harmonizacji wymogów militarnych w zharmonizowane nabywanie sprzętu przez państwa członkowskie, stwarzając w ten sposób warunki napędzanej przez popyt, ponadnarodowej restrukturyzacji przemysłu obronnego w UE;
17.
odnotowuje prace w ramach procesu planowania obrony NATO, podczas których członkowie sojuszu, w tym 26 sojuszników europejskich, koordynują w razie potrzeby działania, aby zapewnić rozwijanie i utrzymywanie właściwych zdolności obronnych z myślą o stawianiu czoła przyszłym wyzwaniom; odnotowuje, że NATO od dawna uznaje konieczność ścisłej współpracy z przemysłem, zwłaszcza aby spełniać wymogi w zakresie rozwoju zdolności wojskowych, głównie w odniesieniu do normalizacji i interoperacyjności, wspierając jednocześnie transatlantycką współpracę technologiczną i przemysłową w dziedzinie obrony;

Polityka przemysłowa

18.
uważa, że europejska polityka przemysłowa w dziedzinie obronności powinna mieć na celu: optymalizację potencjału państw członkowskich poprzez koordynację rozwoju, rozmieszczenia i utrzymania wachlarza zdolności, obiektów, sprzętu i usług, aby móc podejmować wszelkiego rodzaju misje, w tym te najbardziej wymagające, dzięki wzmocnieniu europejskiego przemysłu obronnego, wsparciu badań naukowych, współpracy technologicznej i rozwojowi programów współpracy w dziedzinie sprzętu;
19.
uznaje znaczenie europejskiego przemysłu obronnego dla innowacji i wzrostu, ponieważ przemysł ten w sposób bezpośredni i pośredni zapewnia w Unii ok. 400 000 miejsc pracy; podkreśla, że mimo iż europejska gospodarka obronna boryka się z szeregiem trudności, istnieje potrzeba opracowania nowego podejścia, które nie doprowadzi do powielania, natomiast przyniesie wiele korzyści skali oraz wzrost konkurencji w przemyśle;
20.
uważa, że nadszedł czas, aby wesprzeć dobrowolne podejście do działania w kwestii fragmentacji europejskiego rynku przemysłu obronnego, pogłębiając jego konsolidację (i rozpoczynając harmonizację) pod względem popytu, podaży, regulacji i norm, oraz aby inwestować w zintegrowaną, zrównoważoną politykę przemysłową opartą na badaniach, innowacyjności, bardziej wydajnym wykorzystaniu zasobów, strategii w zakresie surowców, wzmocnieniu MŚP oraz rozwoju sieci regionalnych; w pełni popiera wysiłki Komisji na rzecz wzmocnienia wewnętrznego rynku obrony i bezpieczeństwa poprzez odpowiednie wsparcie dla małych i średnich przedsiębiorstw, które odgrywają kluczową rolę w rozwoju innowacyjności, wyspecjalizowanych zdolności i najnowocześniejszych technologii oraz tworzeniu miejsc pracy w ramach strategii "Europa 2020";
21.
uważa za istotne, aby państwa członkowskie wzmocniły współpracę w celu sprostania wyzwaniom przemysłowym, i zauważa, że ograniczenia budżetowe oraz rosnąca konkurencja światowa oznaczają, iż UE potrzebuje wewnętrznego partnerstwa, łączenia się w grupy oraz podziału obowiązków; wspiera EAO w jej pracy zachęcającej do tworzenia ugrupowań regionalnych;
22.
uważa, że należy uwzględnić niezwykle specyficzny charakter rynków obrony ze względu na kontrolę wywozu i walkę z rozprzestrzenianiem broni masowego rażenia, obowiązujące wymogi zachowania ścisłej poufności oraz fakt, iż liczba przedsiębiorstw zaopatrujących rynek jest ograniczona, a popyt jest prawie wyłącznie państwowy;
23.
uważa, że przemysł obronny ma szczególny charakter, biorąc pod uwagę dłuższe terminy rozwijania produktów, potrzebę utrzymania operacyjności systemów przez kilkadziesiąt lat, znaczny i rosnący koszt programów oraz fakt, iż komercjalizacja produktu w dużej mierze zależy od rządów państw członkowskich;
24.
popiera potencjał przemysłowy i zachęca do podwójnego wykorzystania produktów w sektorze bezpieczeństwa i obronności, a zwłaszcza w obszarze przestrzeni kosmicznej, marynarki, lotnictwa i łączności; podkreśla, że przemysł obronny jest ważną siłą napędową w dziedzinie zaawansowanych technologii, które na późniejszym etapie mają być wykorzystywane do celów handlowych;
25.
wzywa Radę Europejską do wspierania EDTIB wszystkimi środkami, a przede wszystkim, by w tym celu dokonała ona bardziej jasnego określenia zakresu EDTIB, zwłaszcza poprzez przyznanie zainteresowanym stronom specjalnego statusu podmiotów gospodarczych działających w dziedzinie obronności w Europie;
26.
domaga się, by podmioty gospodarcze działające w dziedzinie obronności w Europie otrzymały ten status na podstawie rzeczywistej wartości dodanej, zarówno technologicznej, jak i społeczno-gospodarczej, którą podmioty te wnoszą do Europy; w związku z tym uważa, że tylko te podmioty gospodarcze działające na rzecz obronności w Europie powinny korzystać z programów europejskich;
27.
uważa, że koncepcja podmiotów gospodarczych prowadzących działalność w dziedzinie obronności w Europie powinna zostać uznana oraz że spełnione powinny zostać rozsądne kryteria związane z zatrudnieniem, kontrolą naukową i technologiczną, procesem podejmowania decyzji oraz produkcją na obszarze europejskim, umożliwiając w ten sposób ich ochronę;
28.
wzywa państwa członkowskie do rozwijania baz przemysłowo-technologicznych sektora obronnego oraz centrów doskonałości skupionych wokół kluczowych technologii wraz z towarzyszącymi im skutecznymi mechanizmami zarządzania przedsiębiorstwami na terytorium Unii Europejskiej, budując w ten sposób między nimi większą wzajemną współzależność;
29.
wzywa państwa członkowskie do zachęcania do współpracy najważniejszych przedsiębiorstw z sektora obronności z uniwersytetami; podkreśla, że dzięki tej współpracy baza wiedzy uniwersytetów może stać się bogatsza;
30.
wzywa państwa członkowskie i Komisję Europejską do usunięcia zbędnych przeszkód regulacyjnych, poprawy jakości dialogu pomiędzy przedsiębiorstwami sektora obronności oraz sprzyjania ich udoskonaleniu technicznemu z myślą o umożliwieniu im nabywania sprzętu najlepiej dostosowanego do ich wymogów w zakresie wydajności i kosztów; wzywa do pilnej restrukturyzacji przedsiębiorstw europejskich, dzięki pokonaniu barier krajowych i przyjęciu wizji globalnej;
31.
uważa małe i średnie przedsiębiorstwa, które opracowują i produkują wiele innowacyjnych produktów, za podstawowy element utrzymania i umacniania EDTIB; odnotowuje, że rozdrobnienie europejskiego rynku obrony stanowi przeszkodę dla MŚP na drodze do wprowadzania na rynek ich produktów; wzywa państwa członkowskie, EAO i Komisję do współpracy w poszukiwaniu metod i sposobów trwałego umacniania małych i średnich przedsiębiorstw oraz ułatwiania im dostępu do rynku w sektorze obronności; podkreśla, że dzięki wspólnemu systemowi normalizacji i certyfikacji przedsiębiorstwa europejskie, w tym MŚP, odniosą korzyści, gdyż poprawi to ich dostęp do rynków europejskich i światowych, stworzy miejsca pracy i zwiększy dostęp do finansowania z UE;

Konieczność wspólnego podejścia do normalizacji i certyfikacji

32.
ponownie podkreśla fundamentalne znaczenie normalizacji sprzętu obronnego dla tworzenia konkurencyjnego jednolitego europejskiego rynku obrony, jak również dla zapewnienia interoperacyjności i ułatwienia współpracy w zakresie programów zbrojeniowych dla łącznej i wspólnej realizacji projektów oraz dla trwałej interoperacyjności sił zbrojnych państw członkowskich, co zmniejszy poziomy kosztów utrzymania i funkcjonowania oraz zapewni optymalne wykorzystanie zdolności obronnych państw członkowskich we wspólnych operacjach;
33.
przypomina o rozpowszechnieniu konkurencyjnych norm przemysłowych w branży produktów cywilnych i wojskowych; ubolewa nad ograniczonym sukcesem wdrażania porozumień i zaleceń standaryzacyjnych (STANAG i STANREC) NATO; wzywa Komisję i EAO do promowania spójnego zestawu wspólnych norm w zakresie obrony oraz do opracowania "norm mieszanych" dla obszarów podwójnego zastosowania; wzywa państwa członkowskie do dopilnowania, aby kroki, które podejmą one w przyszłości celem określenia norm w zakresie obrony, były oparte na zaleceniach cywilnych Komisji i europejskich organizacji normalizacyjnych;
34.
zwraca się do państw członkowskich o zbadanie możliwości oferowanych przez Europejską Agencję Obrony (EAO) w celu opracowania europejskich norm dla produktów i zastosowań wojskowych, np. dla budowy statków szpitalnych czy w dziedzinie zdalnie sterowanych systemów powietrznych;
35.
z zadowoleniem przyjmuje wnioski Komisji Europejskiej w zakresie normalizacji, i wzywa Radę Europejską do wzięcia ich pod uwagę i przedstawienia konkretnych propozycji w tym obszarze;
36.
wzywa państwa członkowskie do usprawnienia europejskich procedur certyfikacji wraz z wzajemnym uznawaniem certyfikatów i opracowaniem wspólnych europejskich cywilnych i wojskowych procedur certyfikacji;

Zapewnienie gwarancji podaży

37.
podkreśla w kontekście restrukturyzacji przemysłu znaczenie dopilnowania, aby gwarancja podaży nie została zagrożona; wzywa państwa członkowskie, EAO i Komisję do szybkiego opracowania kompleksowego i ambitnego, ogólnounijnego reżimu gwarancji podaży, w szczególności w odniesieniu do materiałów strategicznych i krytycznych technologii, opartego na systemie wzajemnych gwarancji i analizie ryzyka i potrzeb, w miarę możliwości z wykorzystaniem podstawy prawnej w formie stałej współpracy strukturalnej;
38.
ponagla państwa członkowskie, aby pierwszy krok w kierunku realizacji tego celu stanowiło całkowite wykorzystanie potencjału generalnych i globalnych licencji przewidzianych w dyrektywie 2009/43/WE w sprawie uproszczenia warunków transferów produktów związanych z obronnością we Wspólnocie oraz aby państwa członkowskie przyspieszyły prace nad wprowadzeniem w życie porozumienia ramowego w sprawie gwarancji podaży w okolicznościach nagłych potrzeb operacyjnych z 2006 r.;
39.
wzywa EAO i Komisję do przedłożenia wspólnej strategii dotyczącej niezależności w zakresie krytycznych technologii, w szczególności jeśli chodzi o osiągalność i nieograniczony dostęp do nowych i kluczowych wspomagających technologii cywilnych i wojskowych (podwójnego zastosowania), takich jak najnowsza mikro- i nanoelektronika, sztuczna inteligencja oraz fotonika, które należy uznać za technologie o krytycznym znaczeniu dla misji WPBiO; wzywa państwa członkowskie do wykorzystania europejskiej bazy przemysłowo-technologicznej sektora obronnego w celu wzmocnienia samowystarczalności Unii Europejskiej w tych kluczowych obszarach;

Nadanie nowego impetu współpracy w dziedzinie zbrojeń

40.
zachęca państwa członkowskie do zajęcia się kwestią niewykorzystanego potencjału przemysłowego wynikającego ze spadku popytu poprzez tworzenie nowych projektów, w oparciu o niedostatecznie wykorzystywaną i niedofinansowaną EAO oraz aby wyciągnęły wnioski z ostatnich wspólnych operacji, które ukazały atuty, lecz także odsłoniły braki, np. w dziedzinie lotniczego transportu strategiczno-taktycznego lub obserwacji przestrzeni powietrznej i kosmicznej; zaleca w szczególności opracowanie głównych rozwiązań o zastosowaniach cywilnowojskowych, których zdecydowanie brakuje w większości państw członkowskich UE, takich jak systemy zdalnie sterowanych statków powietrznych (RPAS), w ten sposób sprzyjając rozwojowi zaawansowanych technologii i pomagając w zatrzymaniu kompetencji o kluczowym znaczeniu w Europie; zachęca UE do udziału we wspólnych projektach dzięki leasingowi lub nabyciu zdolności podwójnego zastosowania i potencjalnemu zakupowi prototypów;
41.
uważa, w świetle zdobytych doświadczeń, że podział działań w zakresie opracowywania i produkcji w ramach wspólnych programów zbrojeniowych powinien być zorganizowany z poszanowaniem ścisłej zasady efektywności przemysłowej i wydajności gospodarczej, aby uniknąć powielania i wzrostu kosztów;
42.
apeluje do państw członkowskich, aby przy rozważaniu zakupu wielkoskalowych rozwiązań technologicznych w zakresie obrony priorytetowo traktowały wewnątrzunijne projekty lub wspólne programy czy nowe technologie europejskie, co może sprzyjać handlowi europejskiemu i zacieśnionej współpracy, a jednocześnie konkurencji w zakresie jakości i cen na światowym rynku obrony;
43.
ponagla Radę Europejską, aby w kontekście obecnych rozwiązań administracyjnych między EAO a Organizacją do spraw Współpracy w Zakresie Uzbrojenia (OCCAR) zapewniła pomyślność wdrażania wspólnych projektów oraz przewidziała zacieśnienie powiązań między obydwoma organizacjami;
44.
wzywa Radę Europejską, aby umożliwiła EAO pełne przejęcie swojej roli instytucjonalnej określonej w art. 42 ust. 3 i art. 45 TUE, dając jej niezbędne zasoby; ponownie podkreśla pilną potrzebę zapewnienia przez państwa członkowskie należytego finansowania pełnego zakresu zadań i misji EAO; jest zdania, że najlepiej można to osiągnąć dzięki sfinansowaniu personelu agencji i kosztów bieżących z budżetu unijnego, począwszy od najbliższych wieloletnich ram finansowych;

Wspieranie misji WPBiO poprzez europejskie badania i rozwój

45.
stwierdza, że kryzys gospodarczo-finansowy oraz cięcia środków przeznaczanych na obronę w większości państw członkowskich niosą ze sobą ryzyko znacznych ograniczeń, komplikacji lub opóźnień w ramach programów w zakresie badań i innowacji technologicznych w prawie wszystkich państwach członkowskich, co prawdopodobnie w dalszym ciągu będzie negatywnie wpływać na europejski przemysł obronny i postępy naukowe Unii w tej dziedzinie; podkreśla, że sytuacja ta może spowodować w perspektywie średnio- i długoterminowej likwidację miejsc pracy oraz utratę potencjału przemysłowego i fachowej wiedzy;
46.
podkreśla znaczenie badań i innowacji w sektorze obronności i bezpieczeństwa oraz programu badawczego "Horyzont 2020", a zwłaszcza siódmego wyzwania społecznego poświęconego zagadnieniu: "Bezpieczne społeczeństwa: ochrona wolności i bezpieczeństwa Europy i jej obywateli"; podkreśla znaczenie wspierania wielonarodowej współpracy między państwami członkowskimi i ich odnośnymi agencjami prowadzącymi działalność w tej dziedzinie; uważa, że ze względu na wysoki stopień poufności innowacyjnych badań dla przemysłu obronnego niezbędne jest finansowanie tych badań w sposób adekwatny do potrzeb; uważa w związku z tym, że należy rozważyć możliwość powołania w ramach JRC Instytutu Obronności i Bezpieczeństwa Europejskiego;
47.
z zadowoleniem przyjmuje planowane przez Komisję podjęcie działań przygotowawczych w zakresie finansowanych przez UE badań jako wsparcia dla misji WPBiO, oraz zachęca Komisję do przedstawienia szczegółowej propozycji stanowiącej prototyp takich programów na początkowym etapie najbliższych wieloletnich ram finansowych;
48.
uważa, że badania i innowacje prowadzone w związku z EDTIB wciąż opierają się na ważnych podstawach etycznych; odnotowuje, że cały rozdział Traktatu z Lizbony jest poświęcony wspólnej polityce bezpieczeństwa i obrony, obejmującej badania naukowe w dziedzinie technologii obronnych oraz koncepcję wspólnej obrony Unii; wzywa państwa członkowskie i EAO do znacznego zwiększenia liczby i jakości wspólnych projektów w zakresie badań i rozwoju;
49.
przypomina, że zgodnie z art. 179 TFUE Unia ma obowiązek wspierać wszystkie badania uznane za niezbędne na podstawie traktatów;
50.
przypomina, że europejscy ministrowie obrony uzgodnili w listopadzie 2007 r. wspólne poziomy odniesienia w celu podwyższenia wydatków na badania naukowe i rozwój w dziedzinie obronności do 2 % ogółu wydatków na obronność, a także osiągnięcia poziomu wspólnego finansowania europejskich badań naukowych i rozwoju w dziedzinie obronności wynoszącego 20 %;
51.
wspiera grupę zadaniową ds. obrony, która obejmuje Komisję Europejską, Europejską Służbę Działań Zewnętrznych (ESDZ) oraz Europejską Agencję Obrony (EAO), w jej wysiłkach mających na celu zagwarantowanie, że wyniki badań prowadzonych w ramach programu "Horyzont 2020" będą mogły zostać wykorzystane do badań związanych z innowacją w dziedzinie obronności, a także zmierzających ku optymalizacji synergii zastosowań cywilnowojskowych; wzywa również do zapoznania się ze sposobami wykorzystania finansowania publiczno-prywatnego poprzez tworzenie wspólnych przedsiębiorstw zgodnie z art. 187 TFUE;
52.
zachęca EAO do korzystania z jej udokumentowanych, opartych na współpracy i zakończonych sukcesem programów inwestycyjnych oraz do współdziałania z Komisją w celu uruchomienia programów badawczych i rozwojowych na podstawie art. 185 TFUE;
53.
podkreśla znaczenie synergii między badaniami cywilnymi i badaniami wojskowymi w dziedzinach charakteryzujących się wysoką wartością dodaną; podkreśla, że mając na uwadze, iż niektóre projekty mają głównie cywilne przeznaczenie, a niektóre dotyczą suwerenności, można by zbadać możliwość skuteczniejszego wykorzystania ich podwójnego zastosowania w celu podziału kosztów, ponieważ sektory te są siłami napędowymi wzrostu i zatrudnienia; podkreśla ponadto, że takie synergie mogłyby również urzeczywistnić się poprzez konsolidację europejskiej podaży sektora prywatnego w ramach handlu detalicznego;
54.
wzywa państwa członkowskie do stworzenia odpowiedniej platformy w celu prowadzenia badań nad obronnością w sferze cywilnej, z naciskiem na nowatorskie zastosowania technologiczne; wzywa państwa członkowskie, aby badania w zakresie technologii obronnych ukierunkowały także na likwidację skutków klęsk żywiołowych (w ciągu ostatnich 40 lat liczba klęsk żywiołowych wzrosła w Europie czterokrotnie);
55.
stoi na stanowisku, że przemysł obronny w UE powinien utrzymać wysoki poziom innowacyjności zarówno pod względem wojskowym, jak i cywilnym, aby odpowiedzieć na wszystkie zagrożenia i wyzwania, którym państwa członkowskie i UE będą musiały stawić czoła w najbliższych latach, wykorzystując w tym celu najbardziej obiecujące zdobycze technologii opracowane czy to specjalnie dla potrzeb obronności, czy też do zastosowań cywilnych;
56.
podkreśla potrzebę zapewnienia, by wyniki badań należycie zabezpieczano we wspólnej polityce w zakresie własności intelektualnej, oraz uważa, że należy dodatkowo wzmacniać rolę EAO w tej dziedzinie, tak by na wczesnym etapie ułatwić przyszłą współpracę technologiczną i przemysłową między partnerami z UE;

Przestrzeń kosmiczna

57.
jest przekonany, że branża działająca na rzecz przestrzeni kosmicznej przyczynia się do strategicznej autonomii UE, natomiast niezależny dostęp państw członkowskich odgrywa kluczową rolę w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa; podkreśla znaczenie utrzymania najwyższej jakości tego innowacyjnego pod względem technologicznym i wydajnego przemysłu, aby zapewnić niezależność technologiczną Unii Europejskiej;
58.
z zadowoleniem przyjmuje utworzenie i rozwój europejskiego systemu nawigacji satelitarnej (Galileo, Copernicus i EGNOS); podkreśla, że opracowanie takich systemów będzie stanowić silny bodziec nie tylko dla przemysłu kosmicznego, ale także dla autonomii Europy i zapewni szansę na rozwój kluczowego elementu europejskiej bazy przemysłowo-technologicznej w dziedzinie obronności;
59.
podkreśla konieczność ochrony europejskiej infrastruktury kosmicznej poprzez ustanowienie procedur obserwacji i śledzenia obiektów kosmicznych (SST) na poziomie europejskim;

Technologie informacyjno-komunikacyjne i bezpieczeństwo danych

60.
zaznacza, że era cyfrowa niesie ze sobą coraz większe wyzwania w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony infrastruktury i technologii, w związku z czym podkreśla potrzebę ściślejszej współpracy i wymiany wiedzy eksperckiej między państwami członkowskimi z jednej strony, a także między Unią Europejską i jej kluczowymi partnerami z drugiej strony;
61.
zwraca uwagę na znaczenie rozwoju europejskich norm w zakresie ICT i bezpieczeństwa cybernetycznego oraz ich integracji z normami międzynarodowymi;
62.
wzywa Komisję i państwa członkowskie do wzajemnej współpracy w celu zagwarantowania bezpieczeństwa cybernetycznego jako kluczowego elementu, który w związku z tym należy szczególnie wspierać poprzez badania i innowacje w sektorze bezpieczeństwa i obronności i który powinien być częścią krótko-, średnio- i długoterminowej strategii;
63.
wzywa Komisję i państwa członkowskie do systematycznego uwzględniania zagadnień dotyczących bezpieczeństwa cybernetycznego w istniejących i przyszłych europejskich programach cywilnych lub wojskowych (Galileo, Copernicus, jednolita przestrzeń powietrzna/SESAR itp.);

Umocnienie wewnętrznego rynku sprzętu wojskowego

64.
przypomina, że państwa członkowskie muszą pilnie zwiększyć przejrzystość i stopień otwarcia rynków obrony, a jednocześnie wskazuje na specyfikę zamówień w dziedzinie obronności, których z uwagi na to, że dotyczą najżywotniejszych interesów bezpieczeństwa państw, nie można traktować tak samo jak zamówień w innych sektorach; wzywa państwa członkowskie i Komisję do upewnienia się, że dyrektywy z 2009 r. w sprawie zamówień publicznych i transferów w dziedzinie obronności są właściwie i konsekwentnie stosowane, w szczególności w odniesieniu do wszelkich odstępstw od stosowania przepisów na mocy art. 346 TFUE, w celu wzmocnienia jednolitego rynku poprzez zmniejszanie w stosownych przypadkach złożoności zasad udzielania zamówień w sektorze obronnym;
65.
ponagla Komisję do podjęcia wzmożonych wysiłków na rzecz tworzenia równych szans na rynku obrony poprzez ograniczenie stosowania praktyk powodujących zaburzenia na rynku do niezbędnego minimum należycie uzasadnionych wyłączeń; zauważa w szczególności potrzebę wzmocnienia kontroli pomocy państwa oraz wzywa państwa członkowskie do zwiększenia przejrzystości w zakresie pomocy państwa i praktyk w dziedzinie udzielania zamówień w sektorze obronnym, zarówno w odniesieniu do władz i agencji europejskich, jak i ogółu społeczeństwa;
66.
wyraża zaniepokojenie faktem, że kilka państw członkowskich przymierza się do zakupu używanych samolotów bojowych F-16 bez zapewnienia europejskim przedsiębiorstwom możliwości przedstawienia konkurencyjnej oferty; uważa, że taka praktyka stoi w sprzeczności z celem Rady Europejskiej dotyczącym umacniania bazy przemysłowej europejskiego sektora obronnego; przypomina tym państwom członkowskim o potrzebie wdrażania zasad niedyskryminacji i przejrzystości, które zostały ustanowione w traktacie z Lizbony, również w odniesieniu do międzyrządowych operacji handlowych;
67.
wzywa państwa członkowskie, EAO i Komisję do współdziałania na rzecz stopniowego wyeliminowania wymogu stosowania offsetu, przy jednoczesnym sprzyjaniu integracji przemysłu mniejszych państw członkowskich z europejską bazą technologicznoprzemysłową sektora obronnego za pomocą środków innych niż offset; zachęca zwłaszcza państwa członkowskie do pełnego wykorzystania postanowień dyrektyw dotyczących podwykonawstwa i generalnych zezwoleń do osiągnięcia tego celu;
68.
podkreśla, że w zamówieniach w dziedzinie obronności powinno się promować zwiększone wykorzystywanie innowacyjnych technik udzielania zamówień, a zwłaszcza e-zamówień oraz zamówień przedkomercyjnych, i podejmowanie inicjatyw na rzecz badań i rozwoju, ponieważ mogą się one okazać wyjątkowo przydatne we wspomnianej dziedzinie i odgrywać główną rolę w zmniejszaniu obciążeń administracyjnych i kosztów związanych z procedurami udzielenia zamówienia; uważa, że należy jednocześnie zapewnić ochronę praw własności intelektualnej i wiedzy fachowej; wzywa państwa członkowskie, by w sposób strategiczny wykorzystały zamówienia w dziedzinie obronności oraz wdrożyły innowacyjne zasady udzielania zamówień oparte na koncepcji oferty najkorzystniejszej ekonomicznie;
69.
jest zdania, że instytucje oraz podmioty zamawiające w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa powinny mieć dostęp do specjalnej procedury udzielania zamówień wiążących się z wymogiem opracowania produktu lub usługi o charakterze innowacyjnym lub przeprowadzenia innowacyjnych robót, a następnie zakupu takich dostaw, usług lub robót, jeśli spełnienie tego wymogu przy zastosowaniu rozwiązań już dostępnych na rynku jest niemożliwe;
70.
ponadto uważa, że taka procedura przyniosłaby poprawę funkcjonowania rynku wewnętrznego i rozwój europejskiego rynku wyposażenia obronnego, europejskiej bazy technologicznoprzemysłowej sektora obronnego, a także stanowiłaby impuls do rozwoju innowacyjnych MŚP; podkreśla, że taką procedurę uzgodniono już w zmienionej dyrektywie klasycznej oraz w zmienionej dyrektywie sektorowej, umożliwiając instytucjom zamawiającym ustanawianie partnerstwa innowacyjnego w perspektywie długofalowej, w celu opracowania, a następnie zakupu nowych, innowacyjnych produktów, usług lub robót, wywołując niezbędny popyt rynkowy i motywując do opracowywania innowacyjnych rozwiązań bez zamykania dostępu do rynku;
71.
dlatego wzywa Komisję do uwzględnienia tych okoliczności w sprawozdaniu dotyczącym wdrożenia, które do dnia 21 sierpnia 2016 r. ma ona przedłożyć Parlamentowi Europejskiemu i Radzie na temat dyrektywy 2009/81/WE w sprawie udzielania zamówień w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa, a także by do sprawozdania dołączyła wniosek legislacyjny zmieniający dyrektywę 2009/81/WE i wprowadzający procedurę partnerstwa innowacyjnego w odniesieniu do danych zamówień;
72.
wzywa państwa członkowskie, by podjęły również kroki w celu zniesienia powielania i nadwyżek w sektorze przez zwiększenie współpracy na rynku wewnętrznym; zwraca uwagę na potencjalne korzyści płynące ze wspólnego udzielania zamówień, takie jak korzyści skali i interoperacyjność; wskazuje, że wspólne projekty będą skutkować obniżeniem kosztów i umożliwią inwestycje długoterminowe;
73.
przypomina, że zamówienia udzielane w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa są często złożone pod względem technicznym; podkreśla, że w celu ułatwienia przetargów transgranicznych konieczne jest dokonanie przeglądu - w stosownych przypadkach - niepotrzebnych, niezgodnych lub nieproporcjonalnych wymogów technicznych, by zminimalizować oraz - tam, gdzie to będzie możliwe - wyeliminować bariery dla rynku wewnętrznego;

EDTIB w kontekście globalnym

74.
zauważa, że rozwijanie wykonalnego EDTIB postrzegać można jedynie w kategoriach elementu rynku globalnego, oraz zachęca Komisję i Radę Europejską, aby potraktowały tę kwestię w perspektywie globalnej; uważa, że podjęcie środków protekcjonistycznych byłoby sprzeczne z celem polegającym na wzmocnieniu konkurencyjności europejskiego przemysłu obronnego;
75.
wyraża ubolewanie z powodu obecnej nierówności pod względem wzajemnej dostępności rynku amerykańskiego i europejskiego oraz wynikającego stąd zaburzenia równowagi wymiany handlowej w przemyśle obronnym; wzywa do podjęcia wysiłków na rzecz uzyskania prawdziwej wzajemności w dostępie do zamówień publicznych w zakresie obronności po obydwu stronach Atlantyku;
76.
domaga się, by państwa członkowskie skrupulatnie przestrzegały zobowiązań określonych we wspólnym stanowisku Rady nr 2008/944/WPZiB definiującym wspólne zasady kontroli eksportu technologii i sprzętu wojskowego, a także aby zapewniły dokonywanie surowych ocen wszystkich wniosków o zezwolenia w oparciu o wszystkie osiem wymaganych kryteriów; wzywa państwa członkowskie, aby aktywnie udzielały się na forach międzynarodowych na rzecz większej przejrzystości na międzynarodowych rynkach zamówień w dziedzinie obronności w celu zwiększenia możliwości kontroli obrotów handlowych w zakresie uzbrojenia, w szczególności wspierając traktat o handlu bronią; wzywa państwa członkowskie do szybkiej ratyfikacji traktatu, aby mógł on wejść w życie po tym, jak Parlament wyrazi na to zgodę;

o

o o

77.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji przewodniczącemu Rady Europejskiej, wiceprzewodniczącej Komisji/wysokiej przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, Radzie, Komisji, parlamentom państw członkowskich, Zgromadzeniu Parlamentarnemu NATO oraz Sekretarzowi Generalnemu NATO.
1 Dz.U. L 183 z 13.7.2011, s. 16.
2 Dz.U. L 216 z 20.8.2009, s. 76.
3 Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0455.
4 Dz.U. C 168 E z 14.6.2013, s. 9.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024