Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 listopada 2013 r. w sprawie lokalizacji siedzib instytucji Unii Europejskiej (2012/2308(INI)).

Lokalizacja siedzib instytucji Unii Europejskiej

P7_TA(2013)0498

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 listopada 2013 r. w sprawie lokalizacji siedzib instytucji Unii Europejskiej (2012/2308(INI))

(2016/C 436/01)

(Dz.U.UE C z dnia 24 listopada 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając art. 232 i 341 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),
-
uwzględniając załączony do Traktatów Protokół 6 w sprawie ustalenia siedzib instytucji i niektórych organów, jednostek organizacyjnych i służb Unii Europejskiej;
-
uwzględniając art. 10, 14 i 18 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE),
-
uwzględniając własne stanowisko przedstawione w tej sprawie, w szczególności zalecenie z dnia 21 czerwca 1958 r. 1 , rezolucję z dnia 7 lipca 1981 r. w sprawie siedzib instytucji WE, w szczególności Parlamentu Europejskiego 2 , zalecenia dla konferencji międzyrządowej z dnia 13 kwietnia 2000 r. 3  oraz następujące powiązane rezolucje: rezolucja z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie inwestowania w przyszłość - nowe wieloletnie ramy finansowe (WRF) na rzecz Europy konkurencyjnej, zrównoważonej i sprzyjającej integracji społecznej 4 ; rezolucja z dnia 10 maja 2012 r. w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010, sekcja 1 - Parlament Europejski 5 ; rezolucja z dnia 16 lutego 2012 r. w sprawie wytycznych dotyczących procedury budżetowej 2013, sekcja 1 - Parlament Europejski, sekcja 2 - Rada, sekcja 4 - Trybunał Sprawiedliwości, sekcja 5 - Trybunał Obrachunkowy, sekcja 6 - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny, sekcja 7 - Komitet Regionów, sekcja 8 - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich, sekcja 9 - Europejski Inspektor Ochrony Danych, sekcja 10 - Europejska Służba Działań Zewnętrznych 6 ; rezolucja z dnia 29 marca 2012 r. w sprawie preliminarza dochodów i wydatków Parlamentu Europejskiego na rok budżetowy 2013 7  oraz rezolucja z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie upoważnienia do rozmów trójstronnych dotyczących projektu budżetu na rok 2013 8 ,
-
uwzględniając pytania pisemne E-000181-2007, E-006174-2009, E-006258-2009, E-002934-2012, E-002935-2012, E-004134-2012 oraz E-004135-2012 skierowane do Komisji i Rady,
-
uwzględniając sprawozdania sekretarza generalnego z września 2002 r. i sierpnia 2013 r. na temat kosztów utrzymywania trzech siedzib Parlamentu,
-
uwzględniając sprawozdanie wspólnej grupy roboczej Prezydium i Komisji Budżetowej w sprawie budżetu Parlamentu na rok 2012,
-
uwzględniając swoje sprawozdania z działalności za lata 1993-1999, 1999-2004, 2004-2009 i 2009-2011,
-
uwzględniając orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), a w szczególności sprawy C-230/ 81 9 , C-345/95 10  i połączone sprawy C-237/11 oraz C-238/11 11 ,
-
uwzględniając petycję 630/2006 przedstawioną w ramach kampanii na rzecz ustanowienia jednej siedziby, którą poparło ponad milion obywateli UE,
-
uwzględniając głosowanie przeprowadzone w dniu 23 października 2012 r., w którym większość (78 %) posłów wezwała państwa członkowskie do ponownego rozważenia ich stanowisk w sprawie oficjalnej siedziby Parlamentu w Strasburgu,
-
uwzględniając art. 5 ust. 3, art. 29, art. 41, art. 48, art. 74a, art. 201 oraz 22 ust. 4 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Konstytucyjnych oraz opinie Komisji Budżetowej i Komisji Petycji (A7-0350/2013),
A.
mając na uwadze, że art. 341 TFUE stanowi, iż siedziby instytucji Unii określa wspólne porozumienie rządów państw członkowskich;
B.
mając na uwadze, że państwa członkowskie dokonały tego w protokole nr 6 załączonym do Traktatów, określając Brukselę jako miejsce, w którym swoją siedzibę mają Komisja, Rada (przy czym posiedzenia kwietniowe, czerwcowe i październikowe odbywają się w Luksemburgu), Komitet Ekonomiczno-Społeczny i Komitet Regionów, oraz ustanawiając siedzibę Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunału Obrachunkowego i Europejskiego Banku Inwestycyjnego w Luksemburgu, siedzibę Europejskiego Banku Centralnego we Frankfurcie, a siedzibę Europejskiego Urzędu Policji w Hadze;
C.
mając na uwadze, że decyzja państw członkowskich w sprawie siedzib została podjęta w szerszym kontekście, w świetle historycznego rozwoju Unii Europejskiej i jej instytucji, a także rozważania na temat rozproszenia geograficznego;
D.
mając na uwadze, że Parlament odgrywa szczególną i wyjątkową rolę jako jedyna instytucja bezpośrednio wybierana przez europejskich obywateli i bezpośrednio przed nimi odpowiedzialna, a także dlatego, że rola Parlamentu zmieniła się w największej mierze w porównaniu z pozostałymi instytucjami UE, dlatego też niniejsze sprawozdanie dotyczy przede wszystkim siedziby i systemu funkcjonowania Parlamentu;
E.
mając na uwadze, że dołączony do Traktów protokół 6 stanowi, iż Parlament Europejski ma siedzibę w Strasburgu, gdzie odbywa się 12 posiedzeń plenarnych, w tym posiedzenie budżetowe, dodatkowe posiedzenia plenarne odbywają się w Brukseli, komisje Parlamentu Europejskiego obradują w Brukseli, natomiast Sekretariat Generalny Parlamentu Europejskiego i jego służby pozostają w Luksemburgu;
F.
mając na uwadze, że art. 10 i 14 TUE stanowią, iż UE jest demokracją przedstawicielską, w której Parlament bezpośrednio reprezentuje obywateli europejskich na poziomie UE i jest współprawodawcą na równi z Radą;
G.
mając na uwadze, że w myśl art. 232 TFUE Parlament uchwala swój regulamin wewnętrzny, w którym może określić czas trwania sesji plenarnych, zgodnie z traktatami i orzecznictwem TSUE;
H.
mając na uwadze, że TSUE orzekł, iż lokalizacja siedziby nie może utrudniać prawidłowego funkcjonowania Parlamentu; mając na uwadze, iż wskazał on także niekorzyści i koszty płynące z faktu posiadania wielu miejsc pracy oraz stwierdził, że zmiana siedziby lub miejsc pracy wymaga zmiany Traktatu, a w konsekwencji zgody państw członkowskich;
I.
mając na uwadze, że Parlament przeszedł całkowitą transformację: z organu doradczego, w którym zasiadało 78 oddelegowanych członków, dzielących - z przyczyn praktycznych - lokale ze Zgromadzeniem Parlamentarnym Rady Europy w Strasburgu, przeistoczył się w Parlament w pełnym tego słowa znaczeniu, w którym obecnie zasiada 766 posłów wybieranych w wyborach bezpośrednich i który na równi z Radą pełni rolę współprawodawcy;
J.
mając na uwadze, że zwiększenie kompetencji ustawodawczych przejawia się we wzroście liczby spraw regulowanych w procedurze współdecyzji (obecnie zwykłej procedurze ustawodawczej) z 165 w latach 1993-1999 do 454 w okresie 2004-2009, przy czym liczba ta wzrosła jeszcze w obecnej kadencji;
K.
mając na uwadze, że zmianę roli Parlamentu obrazuje także wzrost o 150 % liczby posiedzeń międzyinstytucjonalnych - z 16 000 do szacowanych 40 000 - w latach 2009-2013, jak również prowadzone stale z Komisją, Radą i poszczególnymi państwami członkowskimi negocjacje i rozmowy trójstronne, które stanowią obecnie część procesu ustawodawczego i które doprowadziły do nagłego wzrostu porozumień przyjmowanych w pierwszym czytaniu: z 28 % w latach 1999-2004 do 72 % w okresie 2004-2009;
L.
mając na uwadze, że struktura kalendarza Parlamentu (ustalona podczas szczytu w Edynburgu w 1992 r.) poprzedza wszystkie zmiany jego roli wynikającej z przyjęcia traktatów z Maastricht, Amsterdamu, Nicei i Lizbony;
M.
mając na uwadze, że prace Rady i Rady Europejskiej są już skoncentrowane w Brukseli, gdzie obecnie wyłącznie odbywają się posiedzenia Rady Europejskiej, uprzednio organizowane zawsze w kraju sprawującym rotacyjną prezydencję;
N.
mając na uwadze, że odległość geograficzna pomiędzy oficjalnymi siedzibami współprawodawców wynosi 435 km, co izoluje Parlament nie tylko od Rady i Komisji, ale także od innych partnerów, takich jak organizacje pozarządowe, organizacje społeczeństwa obywatelskiego, przedstawicielstwa państw członkowskich, a także od jednej z największych międzynarodowych społeczności dziennikarskich na świecie;
O.
mając na uwadze, że zgodnie z szacunkami dodatkowe roczne koszty wynikające z geograficznego rozproszenia Parlamentu wynoszą od 156 do 204 mln EUR 12 , co stanowi w przybliżeniu 10 % rocznego budżetu tej instytucji, i mając na uwadze znaczne oddziaływanie na środowisko, w związku z tym, że emisje CO2 związane z przemieszczaniem się między trzema miejscami pracy są szacowane na 11 000 13  do 19 000 tysięcy ton 14 ;
P.
mając na uwadze, że obecny system funkcjonowania Parlamentu obciąża dodatkowymi kosztami i koniecznością odbywania dodatkowych podróży służbowych pozostałe instytucje Unii Europejskiej, a zwłaszcza Komisję i Radę, przedstawicielstwa państw członkowskich UE, dziennikarzy i przedstawicieli organizacji społeczeństwa obywatelskiego;
Q.
mając na uwadze, że 78 % wszystkich podróży służbowych pracowników statutowych Parlamentu (średnio 3 172 co miesiąc) wynika bezpośrednio z rozproszenia geograficznego; mając na uwadze, że budynki Parlamentu w Strasburgu są obecnie wykorzystywane przez zaledwie 42 dni w roku (pozostając niewykorzystane przez 89 % czasu), jednak przez cały rok należy zapewnić ogrzewanie, obecność personelu i prace konserwacyjne;
R.
mając na uwadze, że w wydatkach ponoszonych w wyniku rozproszenia geograficznego Parlamentu można dokonać znacznych oszczędności, co ma istotne znaczenie, zwłaszcza w obecnej sytuacji gospodarczej;
S.
mając na uwadze, że Parlament, począwszy od sugestii poczynionej w 1958 r., by posiadać siedzibę w bliskości Rady i Komisji, za pośrednictwem licznych sprawozdań, deklaracji i oświadczeń wielokrotnie wyrażał swoją wolę znalezienia bardziej praktycznego i skuteczniejszego systemu funkcjonowania;
T.
mając na uwadze, że obywatele UE - w tym ponad milion obywateli, którzy poparli petycję w sprawie ustanowienia jednej siedziby - wielokrotnie wyrażali niezadowolenie z obecnie obowiązujących ustaleń;
U.
mając na uwadze, że regulacje dotyczące samoorganizacji Parlamentu stanowią jedne z najważniejszych zagadnień parlamentaryzmu;
V.
mając na uwadze, że oprócz spraw poruszonych w tym sprawozdaniu, nie znaleziono dotychczas przekonujących rozwiązań innych istotnych kwestii mających bezpośredni związek z pozycją Parlamentu Europejskiego oraz jego funkcją w strukturach Unii Europejskiej; mając na uwadze, że te nierozwiązane kwestie wchodzą w zakres prawa wyborczego, przepisów dotyczących strefy podlegającej zakazowi organizowania manifestacji, kwestii związanych z immunitetem oraz ze statutem posła; mając na uwadze, że rozwiązań tych kwestii należy poszukiwać za pośrednictwem prawa Parlamentu do stanowienia o własnej organizacji w ramach ogólnych uprawnień decyzyjnych lub przynajmniej w ramach zwykłej procedury ustawodawczej opartej na współdecyzji;
1.
uważa, że Parlamentowi Europejskiemu, jako jedynemu organowi bezpośrednio reprezentującemu europejskich obywateli, należy nadać prerogatywę w zakresie określenia własnego systemu funkcjonowania, w tym prawo do podejmowania decyzji o tym, gdzie i kiedy organizuje swoje posiedzenia;
2.
podziela zdanie, że Parlament Europejski byłby bardziej wydajny, oszczędny i przyjazny środowisku, gdyby posiadał siedzibę w jednym miejscu; zauważa, że nieustanna comiesięczna migracja między Brukselą a Strasburgiem spotyka się z negatywnym przyjęciem większości obywateli UE i uzyskała symboliczny wymiar, co szkodzi reputacji Unii Europejskiej, szczególnie w czasach poważnych i dotkliwych cięć wydatków w państwach członkowskich spowodowanych kryzysem finansowym;
3.
uważa za całkowicie zasadne rozpoczęcie debaty w sprawie prawa Parlamentu do określenia swoich własnych zasad funkcjonowania, w tym prawa do decydowania o miejscu zwoływania posiedzeń;
4.
zobowiązuje się zatem do wszczęcia zwykłej procedury zmiany Traktatu zgodnie z art. 48 TUE, aby zaproponować zmiany do art. 341 TFUE i do protokołu 6 niezbędne do umożliwienia Parlamentowi podjęcia decyzji dotyczącej lokalizacji siedziby oraz swojej wewnętrznej organizacji;
5.
postanawia nie przedstawiać żadnych zaleceń dotyczących siedzib innych instytucji UE;
6.
podkreśla, że należy rozważyć finansowe i ekonomiczne skutki zmiany siedziby lub miejsca pracy Parlamentu oraz zaproponować odpowiednie rozwiązanie kompromisowe, zapewniające dalsze użytkowanie istniejących budynków Parlamentu;
7.
stwierdza, że wszelkie dalsze decyzje Parlamentu dotyczące jego systemu funkcjonowania muszą przewidywać odpowiedni czas na debatę i refleksję, a także uporządkowaną reorganizację;
8.
zwraca się do Trybunału Obrachunkowego lub podobnego niezależnego organu o przedstawienie analizy potencjalnych oszczędności w budżecie UE wynikających z ustanowienia jedynej siedziby Parlamentu; zwraca się o to, by w analizie uwzględniono aspekty budżetowe i koszty dodatkowe, np. oszczędności poczynione na skutek skrócenia czasu pracy i poprawy wydajności;
9.
wzywa Prezydium, by zleciło Eurobarometrowi lub podobnej instytucji zajmującej się przeprowadzaniem badań opinii publicznej przeprowadzenie do dnia 1 stycznia 2014 r. badań dotyczących opinii obywateli UE na temat perspektywy utrzymania trzech siedzib Parlamentu, ze szczególnym uwzględnieniem kosztów finansowych, środowiskowych oraz kosztów związanych z efektywnością takiego rozwiązania;
10.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, Radzie Europejskiej, a także szefom państw i rządów oraz parlamentom państw członkowskich.
1 Dz.U. 9 z 26.7.1958, s. 210 i 234.
2 Dz.U.C 234 z 14.9.1981, s. 22.
3 Dz.U.C 40 z 7.2.2001, s. 409.
4 Dz.U.C 380 E z 11.12.2012, s. 89.
5 Dz.U.L 286 z 17.10.2012, s. 3.
6 Dz.U.C 249 E z 30.8.2013, s. 18.
7 Dz.U.C 257 E z 6.9.2013, s. 104.
8 Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0289.
9 Sprawa C-230/81, Wielkie Księstwo Luksemburga przeciwko Parlamentowi.
10 Sprawa C-345/95, Republika Francuska przeciwko Parlamentowi.
11 Sprawy C-237/11 i C-238/11, Republika Francuska przeciwko Parlamentowi.
12 Sprawozdanie sekretarza generalnego Parlamentu Europejskiego za rok 2002 zawiera ostatni dostępny wyczerpujący szacunek kosztów. Kwota w wysokości 169-204 mln EUR potwierdzona w sprawozdaniu wspólnej grupy roboczej Prezydium i Komisji Budżetowej za rok 2012, jest obliczona przy założeniu, że szacowana kwota 148 mln EUR zostanie uzupełniona kwotą 28,3 mln EUR stanowiącą koszty amortyzacji rocznej budynków w Strasburgu, która musi zostać uwzględniona od chwili nabycia tych budynków. Zgodnie z odpowiedzią, jaką przedstawił sekretarz generalny dnia 30 sierpnia 2013 r. w związku z postulatami zawartymi w ust. 10 rezolucji Parlamentu z dnia 6 lutego 2013 r. w sprawie wytycznych dotyczących procedury budżetowej na rok 2014, dodatkowe koszty związane z siedzibą w Strasburgu są szacowane na 103 mln EUR, co po uzupełnieniu tej sumy kosztami amortyzacji i niewykorzystanych pomieszczeń, oszacowanymi w sprawozdaniu wspólnej grupy roboczej z 2012 r., łącznie daje kwotę 156 mln EUR.
13 "Trzy miejsca pracy Parlamentu Europejskiego - finansowe, środowiskowe i regionalne skutki geograficznego rozproszenia PE" - nota z dnia 30 sierpnia 2013 r. przygotowana przez sekretarza generalnego Parlamentu Europejskiego w odpowiedzi na postulaty zawarte w ust. 10 rezolucji Parlamentu z dnia 6 lutego 2013 r. w sprawie wytycznych dotyczących procedury budżetowej na rok 2014.
14 "European Parliament two-seat operation: Environmental costs, transport & energy", sprawozdanie przygotowane przez Eco-Logica Ltd. na zlecenie grupy Verts/ALE, listopad 2007.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024