Projekt rozporządzenia wykonawczego Komisji zmieniającego załączniki II i III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 110/2008 w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych (2013/2524(RPS)).

Definicja, opis, prezentacja, etykietowanie i ochrona oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych

P7_TA(2013)0083

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 marca 2013 r. w sprawie projektu rozporządzenia wykonawczego Komisji zmieniającego załączniki II i III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 110/2008 w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych (2013/2524(RPS))

(2016/C 036/10)

(Dz.U.UE C z dnia 29 stycznia 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 110/2008 z dnia 15 stycznia 2008 r. w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 1576/89 1 , a w szczególności jego art. 26,
-
uwzględniając projekt rozporządzenia Komisji zmieniającego załączniki II i III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 110/2008 w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych (D 024615/02) (projekt rozporządzenia Komisji),
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie środków aromatyzujących i niektórych składników żywności o właściwościach aromatyzujących do użycia w oraz na środkach spożywczych oraz zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 1601/91, rozporządzenia (WE) nr 2232/96 i (WE) nr 110/2008 oraz dyrektywę 2000/13/WE 2 ,
-
uwzględniając wydane przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) kompendium roślin botanicznych zawierających naturalnie występujące substancje mogące stanowić zagrożenie dla zdrowia ludzi w przypadku wykorzystania ich w żywności lub suplementach żywnościowych 3 ,
-
uwzględniając opinię Komitetu Naukowego ds. Żywności Komisji Europejskiej w sprawie tujony z dnia 2 lutego 2002 r. 4 ,
-
uwzględniając art. 5a ust.3 lit. b) decyzji Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającej warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji 5 ,
-
uwzględniając art. 88 ust. 2 i 3 oraz ust. 4 lit c) Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że napoje spirytusowe są sklasyfikowane w kategoriach zgodnie z definicjami ustanowionymi w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 110/2008,
B.
mając na uwadze, że załączniki do rozporządzenia (WE) nr 110/2008 mogą być zmieniane w drodze środków przyjmowanych przez Komisję na mocy procedury regulacyjnej połączonej z kontrolą, zgodnie z art. 26 tego rozporządzenia,
C.
mając na uwadze, że zgodnie z motywem 2 rozporządzenia (WE) nr 110/2008 środki mające zastosowanie do napojów spirytusowych powinny chronić reputację, jaką napoje spirytusowe zyskały w Unii Europejskiej i na rynkach światowych poprzez kontynuowanie uwzględniania tradycyjnych praktyk stosowanych przy produkcji napojów spirytusowych,
D.
mając na uwadze, że chociaż zgodnie z motywem 6 rozporządzenia (WE) nr 110/2008 definicje napojów spirytusowych mogą być uzupełniane lub aktualizowane, między innymi w przypadku gdy poprzednie definicje przedstawiały braki lub były niewystarczające, definicje te powinny nadal respektować tradycyjne praktyki w zakresie jakości,
E.
mając na uwadze, że absynt - napój spirytusowy tradycyjnie produkowany w kilku państwach członkowskich - do tej pory nie został zdefiniowany jako kategoria produktu w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 110/2008,
F.
mając na uwadze, że w art. 1 lit. c) projektu rozporządzenia Komisja proponuje dodanie definicji absyntu do załącznika II rozporządzenia (WE) nr 110/2008, która ustanowiłaby minimalną zawartość anetolu na poziomie 0,5 grama w litrze,
G.
mając na uwadze, że absynt jest powszechnie znany jako napój spirytusowy wytwarzany w drodze aromatyzowania alkoholu etylowego pochodzenia rolniczego lub destylatu pochodzenia rolniczego substancjami aromatycznymi takimi jak piołun (Artemisia absinthium L.), bylica pontyjska (Artemisia pontica L.), anyż (Pimpinella anisum L.), słodka odmiana kopru włoskiego (Foeniculum vulgare Mill.) oraz innymi roślinami zielnymi w zależności od ich dostępności w danym regionie,
H.
mając na uwadze, że w zależności od dostępności w danym regionie niektórych roślin zielnych oraz w zależności od zmiennych preferencji konsumentów tradycyjne praktyki wytwarzania absyntu w szeregu państw członkowskich zaczęły w pewnym stopniu różnić się od siebie w taki sposób, że nie wszystkie tradycyjne receptury przewidują minimalną zawartość anetolu, a zawartość anetolu w wielu produktach obecnie dostępnych na rynku pozostaje poniżej zaproponowanego przez Komisję poziomu 0,5 grama w litrze,
I.
mając na uwadze, że wraz z wejściem w życie projektu rozporządzenia Komisji producenci tych odmian absyntu byliby zobowiązani - w wyniku takiej nowo wprowadzonej definicji absyntu - do zaprzestania stosowania nazwy "absynt" w ramach sprzedaży swojego produktu lub (domination/denomination po ang.) do zmiany swoich długoletnich receptur, wbrew własnym tradycyjnym metodom produkcji,
J.
mając na uwadze, że tego typu zmiana nieodłącznych cech charakterystycznych produktu może zirytować konsumentów i zawieść ich zaufanie,
K.
mając na uwadze, że absynt jako kategorię produktu można by zdefiniować w sposób zapewniający poszanowanie regionalnych odmian, zamiast wymagać od producentów zmiany ich tradycyjnych metod produkcji,
L.
mając na uwadze, że producenci absyntu mogliby być dodatkowo zobowiązani do ujmowania poziomu zawartości anetolu w wykazie składników,
M.
mając też na uwadze, że zgodnie z motywem 2 rozporządzenia (WE) nr 110/2008 środki mające zastosowanie do sektora napojów spirytusowych powinny przyczyniać się do osiągnięcia wysokiego poziomu ochrony konsumentów,
N.
mając dodatkowo na uwadze, że w art. 1 lit. c) projektu rozporządzenia Komisja proponuje ujęcie w definicji absyntu wymogu dotyczącego poziomu zawartości tujonu (alfa i beta) w przedziale między 5 a 35 miligramów w litrze,
O.
mając na uwadze, że kompendium roślin botanicznych zawierających naturalnie występujące substancje mogące stanowić zagrożenie dla zdrowia ludzi w przypadku wykorzystania ich w żywności lub suplementach żywnościowych autorstwa EFSA wymienia tujon wchodzący w skład piołunu (Artemisia absinthium L.),
P.
mając na uwadze, że zgodnie z opinią z dnia 2 lutego 2002 r. Komitet Naukowy ds. Żywności Komisji Europejskiej nie uznał za właściwe stosowania tujonu jako chemicznie zidentyfikowanej substancji aromatyzującej i poparł zastosowanie maksymalnych progów w żywności i napojach, które obowiązywały w momencie przyjmowania wspomnianej opinii i które nadal obowiązują zgodnie z załącznikiem III do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008,
Q.
mając na uwadze, że niektórzy producenci absyntu zaczęli wykorzystywać rośliny piołunu niezawierające tujonu lub zawierające bardzo niskie poziomy tej substancji,
R.
mając na uwadze, że wyznaczenie minimalnego poziomu tujonu w ramach definicji absyntu stoi w związku z tym w sprzeczności z obecnie przyjętym paradygmatem postępowania z tą potencjalnie szkodliwą substancją,
S.
mając na uwadze, że wyznaczenie minimalnego poziomu zawartości tujonu w absyncie nie stanowi w ramach jego definicji nieodłącznej specyfiki tego napoju spirytusowego,
1.
uważa, że projekt rozporządzenia Komisji nie jest zgodny z celem i postanowieniami rozporządzenia (WE) nr 110/ 2008;
2.
sprzeciwia się przyjęciu projektu rozporządzenia Komisji zmieniającego załączniki II i III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 110/2008 w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji, a także rządom i parlamentom państw członkowskich.
1 Dz.U. L 39 z 13.2.2008, s. 16.
2 Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 34.
3 Dziennik EFSA 2012; 10(5): 2663.
4 Komitet Naukowy ds. Żywności Komisji Europejskiej istniał do 2003 r., tj. do oficjalnego powołania do życia EFSA. Dnia 2 grudnia 2002 r. Komitet przyjął opinię w sprawie tujonu, która została opublikowana w dniu 6 lutego 2003 r. pod odsyłaczem SCF/CS/ FLAV/FLAVOUR/23 ADD 2 Final.
5 Dz.U. L 184 z 17.7.1999, s. 23.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.36.59

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Projekt rozporządzenia wykonawczego Komisji zmieniającego załączniki II i III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 110/2008 w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych (2013/2524(RPS)).
Data aktu: 13/03/2013
Data ogłoszenia: 29/01/2016