Stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 6/2013 na rok budżetowy 2013, sekcja 3 - Komisja (14870/2013 - C7-0378/2013 - 2013/2151(BUD)).

Budżet korygujący nr 6/2013

P7_TA(2013)0450

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 24 października 2013 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 6/2013 na rok budżetowy 2013, sekcja 3 - Komisja (14870/ 2013 - C7-0378/2013 - 2013/2151(BUD))

(2016/C 208/28)

(Dz.U.UE C z dnia 10 czerwca 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 1 ("rozporządzenie finansowe"),
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2013 w formie przyjętej ostatecznie w dniu 12 grudnia 2012 r. 2 ,
-
uwzględniając decyzję Rady 2007/436/WE, Euratom z dnia 7 czerwca 2007 r. w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich 3 ,
-
uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 6/2013, przedstawiony przez Komisję w dniu 10 lipca 2013 r. (COM (2013)0518) i zmieniony listem w sprawie poprawek w dniu 18 września 2013 r. (COM(2013)0655),
-
uwzględniając stanowisko w sprawie projektu budżetu korygującego nr 6/2013, przyjęte przez Radę w dniu 21 października 2013 r. i przekazane Parlamentowi tego samego dnia (14870/2013 - C7-0378/2013),
-
uwzględniając art. 75b i 75e Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A7-0347/2013),
A.
mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 6/2013, zmieniony przez Komisję listem w sprawie poprawek w dniu 18 września 2013 r., dotyczy korekty prognoz tradycyjnych zasobów własnych (TOR, tj. ceł i opłat wyrównawczych od cukru), podstaw VAT i DNB, ujęcia w budżecie odpowiednich kwot rabatu brytyjskiego oraz korekty prognoz innych dochodów wynikających z grzywien, a w konsekwencji zmiany w rozłożeniu na poszczególne państwa członkowskie ich składek do budżetu Unii oraz ich wysokości,
B.
mając na uwadze, że PBK nr 6/2013 dotyczy również utworzenia niezbędnych struktur budżetowych w celu sfinansowania utworzenia funduszy powierniczych Unii przewidzianych w art. 187 rozporządzenia finansowego,
C.
mając na uwadze, że stanowisko Rady w sprawie PBK nr 6/2013 nie zmienia wniosku Komisji zmienionego listem w sprawie poprawek,
D.
mając na uwadze, że wspomniany PBK jest kluczowy dla uniknięcia niedoboru środków pieniężnych, który mógłby doprowadzić w 2013 r. do niedostatecznego wdrożenia - na samej tylko podstawie poziomu środków na płatności zatwierdzonych w budżecie na 2013 r., włączając budżety korygujące od nr 1/2013 do 5/2013,
1.
przyjmuje do wiadomości PBK nr 6/2013, przedstawiony przez Komisję w dniu 10 lipca 2013 r. i zmieniony listem w sprawie poprawek z dnia 18 września 2013 r., w którym przewiduje się korektę prognoz tradycyjnych zasobów własnych (TOR, tj. ceł i opłat wyrównawczych od cukru) na podstawie najlepszych oszacowań Komisji i pewnych innych wydarzeń, a także dalszą korektę prognoz innych dochodów, wynikających z szeregu grzywien, które podlegają ściągnięciu i mogą w związku z tym zostać wpisane do budżetu;
2.
zauważa, że spadek prognoz dla TOR (o ok. 3 955 mln EUR) oraz dla zasobów własnych z tytułu VAT (o 384 mln EUR) kompensują wyżej wymienione grzywny na łączną kwotę 1 229 mln EUR;
3.
zauważa, że powoduje to automatycznie wzrost dodatkowych, opartych na DNB wkładów państw członkowskich o kwotę 3 110 mln EUR, tj. wzrost netto składek państw członkowskich (wliczając VAT) o 2 736 mln EUR;
4.
uznając znaczne obciążenie, jakie będzie to stanowić dla budżetów krajowych, podkreśla, że to dostosowanie techniczne po stronie dochodów nie powinno się odbywać kosztem pełnego pokrycia uzasadnionych potrzeb płatniczych, które Komisja już zidentyfikowała w projektach budżetu korygującego nr 8/2013 i 9/2013; przypomina Radzie o jej stanowisku opartym na sztucznym niedofinansowaniu budżetu w poprzednich latach i podkreśla w związku z tym, że akumulacja rocznych budżetów na okres 2007-2013 osiąga poziom o 60 mld EUR niższy od uzgodnionego ogólnego pułapu płatności wieloletnich ram finansowych w okresie 2007-2013, podczas gdy skumulowana nadwyżka w wysokości 12 mld EUR de facto wróciła do państw członkowskich poprzez obniżenie o tę kwotę wkładów opartych na DNB;
5.
domaga się od Komisji, aby dostarczyła Parlamentowi Europejskiemu wszystkie posiadane informacje na temat tego, kiedy i w jaki sposób zwiększone wkłady krajowe zostaną przekazane z budżetów państw członkowskich do budżetu Unii; domaga się od Komisji, aby poinformowała Parlament o ewentualnym wpływie netto tych zwiększonych wkładów opartych na DNB na równowagę budżetową państw członkowskich w 2013 lub 2014 r.;
6.
zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 6/2013;
7.
podkreśla, że przyjęcie projektu budżetu korygującego nr 6/2013 nie rozwiązuje kwestii braku środków na płatności zatwierdzonych w budżecie na 2013 r., które są konieczne do zapłaty zaległych rachunków; ponownie z naciskiem podkreśla konieczność przyjęcia przez Radę -w trybie pilnym - projektu budżetu korygującego nr 8/2013; ponownie stwierdza, że nie wyrazi zgody na rozporządzenie w sprawie WRF na lata 2014-2020, dopóki nie zostanie przyjęty projekt budżetu korygującego nr 8/2013, jak jasno określono w rezolucji Parlamentu z dnia 3 lipca 2013 r.;
8.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 6/2013 został ostatecznie przyjęty, oraz do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
9.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz parlamentom państw członkowskich.
1 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s.1.
2 Dz.U. L 66 z 8.3.2013.
3 Dz.U. L 163 z 23.6.2007, s.17.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.208.694

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 6/2013 na rok budżetowy 2013, sekcja 3 - Komisja (14870/2013 - C7-0378/2013 - 2013/2151(BUD)).
Data aktu: 24/10/2013
Data ogłoszenia: 10/06/2016