Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania kandydowaniem na przewodniczącego panelu ekspertów, o którym mowa w art. 108 ozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012, i na jego zastępcę - Stopień AD 16 - Specjalny doradca, zgodnie z art. 5 warunków zatrudnienia innych pracowników.

ZAPROSZENIE DO WYRAŻENIA ZAINTERESOWANIA KANDYDOWANIEM NA PRZEWODNICZĄCEGO PANELU EKSPERTÓW, O KTÓRYM MOWA W ART. 108 OZPORZĄDZENIA (UE, EURATOM) NR 966/2012, I NA JEGO ZASTĘPCĘ
Stopień AD 16 - Specjalny doradca, zgodnie z art. 5 warunków zatrudnienia innych pracowników

(2016/C 019 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 20 stycznia 2016 r.)

I.
Panel ekspertów

Począwszy od 01/01/2016 system nakładania sankcji administracyjnych (wykluczenie z udzielania funduszy unijnych lub nakładanie kar finansowych) na nierzetelnych wykonawców będzie można znacznie poprawić poprzez utworzenie nowego panelu ekspertów ("panel").

Panel zostaje wprowadzony w ramach przeglądu rozporządzenia nr 966/2012 (zwanego dalej "rozporządzeniem finansowym" 1 ) w celu dostosowania do nowych dyrektyw w sprawie zamówień publicznych i koncesji, aby zapewnić lepszą ochronę interesów finansowych Unii.

Kluczowe kompetencje panelu są następujące:

-
uprawnienia do centralnej oceny wszystkich wniosków o sankcje administracyjne składanych przez urzędników zatwierdzających Komisji oraz innych instytucji i organów Unii;
-
uprawnienia do przyjmowania zaleceń w sprawie tych sankcji administracyjnych i publikowania ostatecznej decyzji, która ma być podjęta przez odpowiedniego urzędnika zatwierdzającego.

W skład panelu wchodzą:

-
stały, niezależny przewodniczący wysokiego szczebla ("przewodniczący"),
-
dwóch przedstawicieli Komisji (dwóch stałych członków wyznaczonych przez Komisję),
-
jeden przedstawiciel wnioskującego urzędnika zatwierdzającego.

Panel wspomagany będzie przez stały sekretariat prowadzony przez Komisję, który zapewni zaplecze administracyjne panelu.

Dyskusje i pisemne procedury przed panelem prowadzone będą w języku angielskim, francuskim lub niemieckim.

II.
Przewodniczący panelu

Przewodniczący będzie przewodniczył podczas wszystkich sesji panelu, które mogą mieć formę procedury pisemnej. W szczególności będzie on z pomocą stałego sekretariatu:

-
przygotowywał pracę panelu, zwoływał jego posiedzenia i im przewodniczył oraz pełnił funkcję szefa panelu,
-
przygotowywał pracę panelu, zwoływał jego posiedzenia i im przewodniczył, tak aby panel mógł ustanowić wstępną kwalifikację prawną (art. 108 ust. 8 lit. b) rozporządzenia finansowego) i wydać swoje zalecenie (art. 108 ust. 9 rozporządzenia finansowego),
-
zwracał się do wszelkich innych zainteresowanych urzędników zatwierdzających o wzięcie udziału w posiedzeniach panelu w roli obserwatorów,
-
zapewniał ścisłą współpracę z OLAF-em, jeżeli wniosek urzędnika zatwierdzającego będzie opierał się, między innymi, na informacjach przekazanych przez OLAF,
-
ułatwiał proces decyzyjny i konsensus między członkami panelu w celu ustalenia wstępnej klasyfikacji prawnej i wydania zalecenia.

Nie przewiduje się, by przewodniczący pracował w pełnym wymiarze czasu pracy. Orientacyjna liczba dni roboczych potrzebnych do wypełniania opisanych powyżej zadań jest następująca:

-
dziesięć (10) posiedzeń rocznie, z którymi wiążą się z oddzielne podróże do Brukseli i
-
dziesięć (10) dni roboczych rocznie na prace przygotowawcze bez potrzeby podróżowania.

Kadencja wynosi pięć lat i nie jest odnawialna.

Przewodniczący mianowany jest jako specjalny doradca w rozumieniu art. 5 Warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej.

III.
Zastępca przewodniczącego

Zastępca przewodniczącego będzie wykonywał zadania przewodniczącego panelu podczas jego nieobecności lub w przypadkach, gdy ten z uzasadnionych względów nie będzie ich mógł wykonywać. Nie oczekuje się, że zastępca przewodniczącego będzie pracował w pełnym wymiarze czasu pracy.

Zastępca przewodniczącego mianowany jest jako specjalny doradca w rozumieniu art. 5 Warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej.

IV.
Kryteria kwalifikowalności (wspólne dla przewodniczącego i jego zastępcy)

Przewodniczący i zastępca wybierani są spośród byłych członków Trybunału Obrachunkowego, Trybunału Sprawiedliwości lub byłych urzędników, którzy mieli co najmniej rangę dyrektora generalnego w jednej z innych niż Komisja instytucji unijnych.

Ponadto kandydaci zostają zakwalifikowani do etapu wyboru na podstawie następujących kryteriów formalnych, których spełnienie musi nastąpić przed upływem terminu składania zgłoszeń:

-
Obywatelstwo: kandydat musi być obywatelem jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej;
-
Dyplom lub stopień uniwersytecki: kandydat musi posiadać
-
poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie cztery lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów; lub
-
poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz przynajmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej trzy lata (roczne doświadczenie zawodowe nie może wchodzić w zakres doświadczenia zawodowego liczonego od momentu ukończenia studiów wyższych, o którym mowa poniżej).
-
Doświadczenie zawodowe: kandydat musi posiadać przynajmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe, nabyte po uzyskaniu wyżej wymienionych kwalifikacji, z czego co najmniej pięć lat w dziedzinach związanych z prawem, ekonomią lub finansami,
-
Znajomość języków: kandydat musi biegle władać jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej oraz znać na odpowiednim poziomie przynajmniej jeden inny język urzędowy w Unii.
-
Niezależność i konflikt interesów: kandydat musi być niezależny przy wykonywaniu swoich obowiązków, kandydat nie może znajdować się w sytuacji konfliktu interesów między swoimi obowiązkami jako przewodniczący/zastępca przewodniczącego panelu i jakimikolwiek innymi czynnościami urzędowymi.
V.
Kryteria wyboru (wspólne dla przewodniczącego i jego zastępcy) Przewodniczącego panelu i jego zastępcę wybiera się na podstawie:
-
ich cech osobistych i kwalifikacji zawodowych oraz
-
ich bogatego doświadczenia w sprawach prawnych i finansowych oraz udokumentowanych kompetencji.

Podstawowe kryteria:

-
dogłębna znajomość sektorów prawnego i finansowego,
-
duże zdolności koncepcyjne i analityczne,
-
znakomite umiejętności w zakresie komunikacji ustnej i pisemnej,
-
potwierdzone umiejętności w zakresie komunikowania się, które pozwolą mu skutecznie i efektywnie porozumiewać się z zainteresowanymi podmiotami wewnętrznymi i zewnętrznymi i bronić stanowiska panelu na forach europejskich i międzynarodowych.

Pożądane kryteria:

-
wiedza dotycząca strategii Komisji Europejskiej w zakresie zwalczania nadużyć finansowych,
-
doświadczenie w postępowaniu z przypadkami nadużyć finansowych i nieprawidłowości na szczeblu unijnym lub krajowym,
-
doświadczenie zawodowe w zakresie prezentacji wyników analizy w czasie konferencji, seminariów i warsztatów.
VI.
Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów (wspólne dla przewodniczącego i jego zastępcy)

Przewodniczący i jego zastępca muszą działać niezależnie i nie wolno im otrzymywać instrukcji ani zwracać się o nie do instytucji lub organów Unii Europejskiej ani do innego organu publicznego lub prywatnego.

Przewodniczący panelu będzie musiał złożyć następujące dokumenty:

-
oświadczenie, w którym zobowiąże się do działania w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym,
-
oświadczenie zawierające wykaz wszystkich innych wykonywanych czynności oraz
-
oświadczenie o wszelkich interesach, które można by uznać za mające niekorzystny wpływ na jego niezależność.

W swoim zgłoszeniu kandydat musi potwierdzić gotowość do złożenia takich oświadczeń.

VII.
Zasady regulujące mianowanie (wspólne dla przewodniczącego i jego zastępcy)

Komisja Europejska powołuje przewodniczącego panelu i jego zastępcę na podstawie wyboru.

Kandydaci o najlepszych kwalifikacjach, którzy w najwyższym stopniu spełniają wymagania, mogą zostać zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną.

Komisja wyznaczy listę rankingową dwóch kandydatów o najlepszych kwalifikacjach w następującym porządku:

-
pierwsza osoba na liście rankingowej zostanie mianowana na przewodniczącego panelu,
-
druga osoba na liście rankingowej zostanie mianowana na zastępcę przewodniczącego panelu.
VIII.
Polityka równych szans

Instytucje Unii Europejskiej stosują politykę równych szans i przyjmują zgłoszenia kandydatów niezależnie od płci, rasy, koloru skóry, pochodzenia etnicznego lub społecznego, cech genetycznych, języka, religii czy wyznania, przekonań politycznych lub wszelkich innych opinii, przynależności do mniejszości narodowej, majątku, urodzenia, niepełnosprawności, wieku lub orientacji seksualnej.

IX.
Warunki zatrudnienia (wspólne dla przewodniczącego i jego zastępcy)

Przewodniczący panelu i jego zastępca zostaną mianowani na pięcioletnią kadencję, która nie jest odnawialna.

Przewodniczący panelu i jego zastępca będą otrzymywali wynagrodzenie za każdy dzień pracy. Wynagrodzenie to będzie obliczane na podstawie wynagrodzenia podstawowego urzędnika Unii Europejskiej w grupie zaszeregowania AD 16, stopień 1. Będzie ono podlegać opodatkowaniu na rzecz Unii Europejskiej.

Siedziba panelu będzie mieścić się w Brukseli (Belgia). Przewodniczący panelu i jego zastępca będą mieli prawo do zwrotu kosztów podróży służbowych zgodnie z zasadami ustanowionymi w regulaminie pracowniczym urzędników Unii Europejskiej oraz w przepisach wykonawczych przyjętych przez Komisję.

X.
Jak zgłosić swoją kandydaturę

Uwaga:

Kandydaturę można zgłaszać na oba stanowiska (przewodniczącego i jego zastępcy) lub na jedno z nich. Należy to wyraźnie określić w zgłoszeniu.

Zgłoszenia należy składać w formie elektronicznej na następujący adres: BUDG-AVIS-DE-VACANCES@ec.europa.eu.

Gdyby potrzebowali Państwo więcej informacji, prosimy o wysłanie emaila na adres: BUDG-MAILBOX-D01@ec.europa.eu.

Aby zgłoszenie było ważne, należy dołączyć do niego życiorys w formacie WORD lub PDF oraz list motywacyjny w języku angielskim, francuskim lub niemieckim (maks. 8 000 znaków).

Kandydaci muszą również posiadać ważny adres poczty elektronicznej. Będzie on służył do potwierdzenia utworzenia konta oraz do powiadomienia o wyniku procedury wyboru. Należy informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej.

W celu uproszczenia procedury wszelkie informacje dla kandydatów dotyczące niniejszej procedury naboru będą przekazywane wyłącznie w języku angielskim.

XI.
Termin:

Termin zgłaszania kandydatur: 10 dni roboczych od daty publikacji zaproszenia do wyrażenia zainteresowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Komisja zastrzega sobie prawo do przedłużenia terminu rejestracji kandydatów na wymienione stanowisko wyłącznie poprzez odpowiednie ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

XII.
Ochrona danych osobowych

Komisja zapewni przetwarzanie danych osobowych kandydatów zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2015/1929 z dnia 28 października 2015 r. zmieniające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, Dz. U. L 286 z 30.10.2015, s. 1-29.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.19A.1

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania kandydowaniem na przewodniczącego panelu ekspertów, o którym mowa w art. 108 ozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012, i na jego zastępcę - Stopień AD 16 - Specjalny doradca, zgodnie z art. 5 warunków zatrudnienia innych pracowników.
Data aktu: 20/01/2016
Data ogłoszenia: 20/01/2016