(2015/C 422/01)(Dz.U.UE C z dnia 17 grudnia 2015 r.)
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Informacje, na podstawie których Trybunał sformułował opinie
Wyniki kontroli
Opinie na temat wiarygodności rozliczeń
Opinie na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń.
Objaśnienie uzupełniające dotyczące wkładu UE w koszty projektu ITER
Uwagi niepodważające opinii Trybunału
Zarządzanie budżetem i finansami
Mechanizmy kontroli wewnętrznej
Monitorowanie wyników badań projektów i sprawozdawczość w tym zakresie.
Druga ocena śródokresowa dokonana przez Komisję
Wnioski
Załącznik I - Dochody wspólnych przedsięwzięć (prognozowane dochody budżetowe,
należności ustalone i kwoty otrzymane) i ich plany zatrudnienia
Załącznik II - Uwagi sformułowane przez Trybunał w 2014 r
WPROWADZENIE
INFORMACJE, NA PODSTAWIE KTÓRYCH TRYBUNAŁ SFORMUŁOWAŁ OPINIE
WYNIKI KONTROLI
Opinie na temat wiarygodności rozliczeń
Opinie na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Objaśnienie uzupełniające dotyczące wkładu UE w koszty projektu ITER 10
Uwagi niepodważające opinii Trybunału
Zarządzanie budżetem i finansami
Monitorowanie wyników badań projektów i sprawozdawczość w tym zakresie
Druga ocena śródokresowa dokonana przez Komisję
WNIOSKI
1 Dwa wspólne przedsięwzięcia zostały utworzone w 2014 r.: Wspólne Przedsięwzięcie BBI (Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Bioprzemysłu) i Wspólne Przedsięwzięcie Shift2Rail. Ponieważ w 2014 r. nie uzyskały one niezależności finansowej od Komisji, Trybunał nie skontrolował ich rocznych sprawozdań finansowych.
2 W dniu 27 czerwca 2014 r. wspólne przedsiębiorstwa ARTEMIS i ENIAC połączyły się w celu utworzenia Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL. W związku z połączeniem kontrola przeprowadzona przez Trybunał obejmuje działalność wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS w okresie budżetowym od dnia 1 stycznia do dnia 26 czerwca 2014 r.
3 W dniu 27 czerwca 2014 r. wspólne przedsiębiorstwa ENIAC i ARTEMIS połączyły się w celu utworzenia Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL. W związku z połączeniem kontrola przeprowadzona przez Trybunał obejmuje działalność wspólnego przedsiębiorstwa ENIAC w okresie budżetowym od dnia 1 stycznia do dnia 26 czerwca 2014 r.
4 Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL zastąpiło wspólne przedsiębiorstwa ENIAC i ARTEMIS, których oficjalne zamknięcie nastąpiło 26 czerwca 2014 r. Kontrola przeprowadzona przez Trybunał obejmuje działalność Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL w okresie budżetowym od dnia 27 czerwca do dnia 31 grudnia 2014 r.
5 Wspólne przedsięwzięcia działające według modelu dwustronnego to "Czyste niebo", IMI, FCH i SESAR. Wspólne przedsięwzięcia działające według modelu trójstronnego to ARTEMIS, ENIAC i ECSEL. Członkami Wspólnego Przedsięwzięcia F4E są Euratom reprezentowany przez Komisję Europejską, państwa członkowskie Euratomu oraz inne kraje, które zawarły z Euratomem umowy o współpracy w dziedzinie kontrolowanej syntezy jądrowej i które wyraziły wolę przystąpienia do wspólnego przedsięwzięcia (na dzień 31 grudnia 2014 r.: Szwajcaria).
6 Prognozowane dochody budżetowe odzwierciedlają środki na zobowiązania (ostateczny budżet).
7 ARTEMIS i ENIAC zainicjowały w 2014 r. wspólny plan działania w celu uwzględnienia tej opinii z zastrzeżeniem, obejmujący wizyty w krajowych organach finansujących i badanie ich systemów.
8 Trybunał wydaje opinię z zastrzeżeniem w przypadku gdy kontroler uzyskał wystarczające i odpowiednie dowody kontroli, na podstawie których może stwierdzić, że zniekształcenia lub przypadki uchybień mają istotne znaczenie dla sprawozdania finansowego lub transakcji leżących u jego podstaw, ale nie mają charakteru powszechnego. Trybunał wydaje opinię z zastrzeżeniem również w przypadku, gdy kontroler nie jest w stanie uzyskać wystarczających i odpowiednich dowodów kontroli, na podstawie których mógłby wydać opinię, a możliwe skutki tej niemożności dla sprawozdania finansowego lub transakcji leżących u jego podstaw są istotne, ale nie mają charakteru powszechnego (jak w przypadku opisanym w pkt 14 i 15). Skutki o charakterze powszechnym to takie, które według osądu kontrolera nie ograniczają się tylko do określonych elementów, kont lub pozycji sprawozdania finansowego, albo, jeśli się do nich ograniczają, dotyczą lub mogą dotyczyć znaczącej części sprawozdania finansowego.
9 ECSEL nadal realizuje wspólny plan działania zainicjowany przez ARTEMIS i ENIAC w 2014 r. w celu uwzględnienia opinii z zastrzeżeniem.
10 Objaśnienie uzupełniające wykorzystywane jest do zwrócenia czytelnikom uwagi na kwestię, która nie została w istotny sposób zniekształcona w sprawozdaniu finansowym, ale ma zasadnicze znaczenie dla zrozumienia tego sprawozdania przez odbiorcę.
11 Konkluzje Rady z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie stanu zaawansowania projektu ITER (11902/10).
12 Artykuł 142 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1), artykuł 93 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1271/2013 (Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42) i artykuł 39 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 110/2014 (Dz.U. L 38 z 7.2.2014, s. 2).
13 Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL nie przyjęło jeszcze strategii kontroli ex post własnych projektów.