Finansowanie programu prac na 2014 r. w zakresie narzędzi informatycznych w dziedzinie bezpieczeństwa żywności, zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt oraz zdrowia roślin.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI

z dnia 28 lutego 2014 r.

w sprawie finansowania programu prac na 2014 r. w zakresie narzędzi informatycznych w dziedzinie bezpieczeństwa żywności, zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt oraz zdrowia roślin

(2014/C 72/05)

(Dz.U.UE C z dnia 11 marca 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 1 (zwane dalej "rozporządzeniem finansowym"), w szczególności jego art. 84,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt 2 , w szczególności jego art. 66 ust. 1 lit. c) i art. 66 ust. 2,

uwzględniając decyzję Rady 2009/470/WE z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii 3 , w szczególności jej art. 35 ust. 2 i art. 36 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 84 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012 (rozporządzenia finansowego) i art. 94 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1268/2012 4 (zwanego dalej "zasadami stosowania") zaciąganie zobowiązań na wydatki z budżetu Unii powinno być poprzedzone decyzją w sprawie finansowania określającą najważniejsze elementy działania pociągające za sobą wydatki i przyjętą przez instytucję lub organy, którym instytucja ta przekazała uprawnienia.

(2) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1268/2012 określono stopień szczegółowości uznawany za wystarczający dla opisania ram decyzji finansowej.

(3) W art. 50 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 ustanowiono jako sieć system wczesnego ostrzegania dla powiadamiania o bezpośrednim lub pośrednim niebezpieczeństwie grożącym zdrowiu ludzkiemu, pochodzącym z żywności lub pokarmu, i ustalono, że Komisja jest odpowiedzialna za zarządzanie siecią.

(4) Artykuł 28 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady 6 zobowiązuje Komisję do ustanowienia i prowadzenia publicznie dostępnego rejestru genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy.

(5) Artykuł 20 rozporządzenia (WE) nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 7 zobowiązuje Komisję do utworzenia i prowadzenia rejestru oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności.

(6) Artykuł 25 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 8 zobowiązuje Unię do sporządzenia wykazu substancji aromatycznych.

(7) W art. 8 rozporządzenia (WE) nr 450/2009 9 przewidziano sporządzenie rejestru zawierającego wszystkie materiały przeznaczone do kontaktu z żywnością, dla których złożono ważne wnioski.

(8) Artykuł 31 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/18/WE 10 zobowiązuje Komisję do ustanowienia jednego rejestru lub kilku rejestrów do celów zapisywania informacji dotyczących genetycznych zmian dokonanych w GMO, które można wykorzystywać do wykrycia i identyfikacji poszczególnych produktów zawierających GMO w celu ułatwienia kontroli i inspekcji po wprowadzeniu do obrotu.

(9) W art. 4-8 rozporządzenia (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady 11 wprowadzono wymóg utworzenia i prowadzenia sieci szybkiej wymiany danych obejmującej państwa członkowskie i Komisję i umożliwiającej bezpieczne postępowanie z informacjami poufnymi.

(10) W art. 2 ust. 1 lit. i) oraz art. 21 ust. 6 dyrektywy 2000/29/WE 12 przewidziano utworzenie sieci do celów powiadamiania o pojawieniu się organizmów szkodliwych, wydania zaleceń w celu opracowania wytycznych dla inspektorów krajowych dotyczących wykonywanych przez nich fitosanitarnych inspekcji przywozowych oraz ustanowienia programów mających na celu poprawę wiedzy inspektorów krajowych.

(11) W art. 10 dyrektywy Rady 69/464/EWG 13 , art. 1 lit. a) i art. 2 dyrektywy Rady 93/85/EWG 14 , art. 1 lit. a) i art. 2 dyrektywy Rady 98/57/WE 15 oraz w art. 1, 4 i 8 dyrektywy Rady 2007/33/WE 16 ustanowiono wymogi w zakresie zwalczania odpowiednio raka ziemniaczanego, bakteriozy pierścieniowej ziemniaka, śluzaka ziemniaka oraz mątwików tworzących cysty na ziemniaku, które są bardzo ważnymi chorobami ziemniaka. Przepisy te ustanawiają rygorystyczne wymogi w zakresie przeprowadzania systematycznych badań w celu monitorowania obecności wyżej wspomnianych organizmów szkodliwych, a także obowiązku przekazywania wyników tych badań Komisji.

(12) W art. 76 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 17 zapewniono finansowanie rozwoju bazy danych w celu zbierania i przechowywania wszelkich informacji dotyczących środków ochrony roślin.

(13) Artykuł 5 lit. e) dyrektywy Rady 68/193/EWG 18 stanowi, że Komisja publikuje wspólny wykaz odmian, które wchodzą w zakres tej dyrektywy.

(14) Artykuł 7 ust. 6 dyrektywy Rady 2008/90/WE 19 stanowi, że można podjąć decyzję o utworzeniu i publikowaniu wspólnego wykazu odmian.

(15) W art. 11 ust. 1 dyrektywy Rady 99/105/WE 20 przewidziano, że Komisja może opublikować listę zatytułowaną "Wspólnotowa Lista Zatwierdzonego Materiału Elitarnego dla Produkcji Leśnego Materiału Rozmnożeniowego".

(16) Artykuł 17 akapit pierwszy dyrektywy Rady 2002/53/WE 21 i art. 17 akapit pierwszy dyrektywy Rady 2002/55/WE 22 stanowią, że Komisja publikuje odpowiednio wspólny katalog odmian gatunków roślin rolniczych i wspólny katalog odmian gatunków warzyw.

(17) W art. 36 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady 23 przewidziano ustanowienie skonsolidowanej bazy przepisów Unii w zakresie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów i publicznego udostępniania takich informacji.

(18) W art. 8 dyrektywy 96/23/WE 24 przewidziano bazę danych planów monitorowania.

(19) W art. 6 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 25 przewidziano bazę danych w odniesieniu do nadzoru epidemiologicznego nad gąbczastą encefalopatią bydła.

(20) W art. 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 26 ustanowiono wymóg prowadzenia i utrzymywania baz danych w odniesieniu do jednolitej procedury wydawania zezwoleń na stosowanie dodatków do żywności.

(21) W art. 35 i 36 decyzji 2009/470/WE zezwolono na pomoc finansową Unii przy wprowadzaniu systemów identyfikacji zwierząt i zgłaszania chorób. Należy przyznać unijne wsparcie finansowe na cele zarządzania systemem zgłaszania chorób zwierzęcych i jego ulepszania na podstawie decyzji Komisji 2005/176/WE z dnia 1 marca 2005 r. 27 .

(22) W art. 36 decyzji Rady 2009/470/WE przewiduje się wsparcie finansowe Unii dla niektórych systemów skomputeryzowanych wykorzystywanych w handlu wewnątrzunijnym oraz w przywozie.

(23) Należy nadal zapewniać wkład finansowy z przeznaczeniem na hosting, zarządzanie i utrzymanie zintegrowanego skomputeryzowanego systemu weterynaryjnego TRACES wprowadzonego decyzją Komisji 2003/24/WE 28 .

(24) Zgodnie z art. 27 decyzji Rady 2009/470/WE państwa członkowskie są zobowiązane do składania wniosków dotyczących programów zwalczania lub nadzorowania chorób, sprawozdań i zestawień poniesionych wydatków w odniesieniu do zatwierdzonych programów. Opracowanie internetowego systemu składania wniosków, sprawozdań i zestawień poniesionych wydatków ułatwiłoby przetwarzanie informacji.

(25) Aby zapewnić koordynację działań i sprawną realizację planu Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Konsumentów w zakresie narzędzi informatycznych, należy zatwierdzić niniejszą jedną decyzją program prac na 2014 r. w odniesieniu do tych działań oraz ich niezbędne finansowanie.

(26) Niniejsza decyzja w sprawie finansowania może również obejmować płatność odsetek za zwłokę w płatnościach na podstawie art. 92 rozporządzenia finansowego i art. 111 zasad stosowania.

(27) Do celów stosowania niniejszej decyzji należy zdefiniować termin "istotna zmiana" w rozumieniu art. 94 ust. 4 zasad stosowania.

(28) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Niniejszym przyjmuje się program prac na 2014 r. dotyczący działań związanych z tworzeniem i utrzymywaniem narzędzi informatycznych w dziedzinie bezpieczeństwa żywności, zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt oraz zdrowia roślin ("program prac"), jak określono w załączniku. Jego przyjęcie stanowi decyzję w sprawie finansowania w rozumieniu art. 84 rozporządzenia finansowego.

Artykuł  2

Maksymalny zatwierdzony niniejszą decyzją wkład na realizację programu prac ustala się na poziomie 11.191.000 EUR i zostanie on sfinansowany z pozycji 17.0403 w budżecie ogólnym Unii Europejskiej na 2014 r.

Środki te mogą również obejmować odsetki za zwłokę w płatnościach.

Artykuł  3

Zmian dotyczących środków przydzielonych na konkretne działania w ramach programu prac, które łącznie nie przekraczają 10 % maksymalnego wkładu zatwierdzonego w art. 2 niniejszej decyzji, nie uznaje się za zmiany istotne w rozumieniu art. 94 zasad stosowania, jeżeli nie wywierają one znaczącego wpływu na charakter i cel programu prac.

Urzędnik zatwierdzający może przyjąć takie zmiany zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami i proporcjonalności.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 lutego 2014 r.

W imieniu Komisji

Tonio BORG

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Program prac na 2014 r. dotyczący narzędzi informatycznych w dziedzinie bezpieczeństwa żywności, zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt oraz zdrowia roślin

1. WPROWADZENIE

Niniejszy program prac obejmujqe środki wykonawcze na 2014 r. Poniżej przedstawiono, w oparciu o wyznaczone cele, podział budżetu dla zamówień publicznych przeprowadzanych w formie zarządzania bezpośredniego na łączną kwotę 11.191.000 EUR.

2. ZAMÓWIENIA

2.1. Projekty informatyczne wspierające funkcjonowanie systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach (RASFF), rejestru materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy (GMO), nowej żywności, środków aromatyzujących, enzymów oraz oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych

Działanie, które ma być finansowane w ramach tego budżetu, ma na celu zakończenie realizacji i utrzymanie aplikacji informatycznej GRAS (Generic Rapid Alert System - uniwersalny system wczesnego ostrzegania), którą wprowadzono w 2011 r., oraz ostatniej wersji systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach (zwanego dalej "RASFF"), również uruchomionej w 2011 r. Korzystanie z tej samej platformy informatycznej przez różne systemy wczesnego ostrzegania zarządzane przez Komisję ułatwia wymianę informacji między tymi systemami i poprawia jakość zarządzania z punktu widzenia technologii informatycznej.

RASFF należy rozwijać z dwóch głównych przyczyn: (i) na szczeblu regionalnym w poszczególnych krajach w celu lepszej integracji dużych państw członkowskich lub państw członkowskich opartych na modelach federalnych lub konfederacyjnych oraz (ii) w celu utworzenia zewnętrznych połączeń z innymi systemami informacyjnymi w obszarach takich jak kontrola żywności (np. ze zintegrowanym skomputeryzowanym systemem weterynaryjnym TRACES) i zdrowie publiczne (np. z systemem wczesnego ostrzegania i reagowania).

W celu zapewnienia odpowiednich informacji na temat substancji niedozwolonych oraz wsparcia RASFF należy utrzymywać rejestry obejmujące dopuszczone substancje (materiały przeznaczone do kontaktu z żywnością, nową żywność, genetycznie zmodyfikowaną żywność i pasze, GMO, środki aromatyzujące, enzymy oraz oświadczenia żywieniowe i zdrowotne).

Możliwości określania pochodzenia podejrzanych środków spożywczych w ramach międzynarodowych dochodzeń epidemiologicznych związanych z patogenami przenoszonymi przez żywność należy wesprzeć dodatkowym narzędziem umożliwiającym śledzenie pochodzenia i przeznaczenia żywności.

Planowane działania:

- wkład w prowadzenie i rozwój RASFF: 330.000 EUR,

- rozwój regionalnego poziomu krajowego oraz usprawnienia w RASFF: 415.000 EUR,

- dodatkowe prace rozwojowe w celu ulepszenia funkcjonowania RASFF w poszczególnych sektorach, w tym opracowanie specyfikacji dla zewnętrznych połączeń systemu: 315.000 EUR,

- rejestr dozwolonych materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, nowej żywności, genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy, GMO, środków aromatyzujących i enzymów: 359.000 EUR,

- nowa żywność - rozwój nowej wersji rejestru (na podstawie istniejącego oprogramowania): 362.000 EUR,

- prowadzenie unijnego rejestru oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych: 137.000 EUR,

- narzędzia i aplikacje służące wsparciu śledzenia pochodzenia i przeznaczenia środków spożywczych w ramach dochodzeń epidemiologicznych: 150.000 EUR.

Podstawa prawna

Artykuły 4-8 rozporządzenia (WE) nr 258/97

Artykuły 31 dyrektywy 2001/18/WE

Artykuły 50 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 178/2002

Artykuły 28 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003

Artykuły 20 rozporządzenia (WE) nr 1924/2006

Artykuły 16 rozporządzenia (WE) nr 1332/2008

Artykuły 25 rozporządzenia (WE) nr 1334/2008

Artykuły 8 rozporządzenia (WE) nr 450/2009

Linia budżetowa

17.0403 - kwota: 2.068.000 EUR

Orientacyjna liczba i rodzaj przewidywanych umów

Szczegółowe umowy wewnętrzne z określonym nakładem czasu i środków oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II/III lub SANCO/2010/ A4/001

Orientacyjna liczba umów szczegółowych: piętnaście

Przedmiot przewidywanych umów (jeśli możliwe)

Rozwój i utrzymanie systemów informatycznych, w tym zarządzanie projektem, kontrola jakości, analiza ekonomiczna, programowanie i dokumentacja

Orientacyjny harmonogram zawierania umów

Umowy powinny być podpisane do końca pierwszego półrocza 2014 r.

Realizacja

Zarządzanie bezpośrednie

Umowa szczegółowa

Umowy szczegółowe oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II lub na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

2.2. Projekty informatyczne wspierające wdrażanie środków w zakresie zdrowia roślin, EUROPHYT

EUROPHYT jest aplikacją internetową dla państw członkowskich umożliwiającą zgłaszanie przechwycenia przesyłek, które nie są zgodne z wymogami dotyczącymi zdrowia roślin. Podczas spotkania z przedstawicielami wszystkich państw członkowskich ds. EUROPHYT przyjęto plan odnowienia interfejsu tego programu. System EUROPHYT wykorzystuje zasoby centralne oraz zasoby aplikacji GRAS, które należy udostępniać i utrzymywać. Baza danych dotyczących wymagań przywozowych w zakresie zdrowia roślin jest obecnie tworzona i będzie gotowa przed końcem roku.

W ramach tego budżetu mają zostać sfinansowane następujące działania:

- rozwój i hosting bazy danych dotyczących wymagań przywozowych w zakresie zdrowia roślin: 120.000 EUR,

- rejestracja wniosków dotyczących środków ochrony roślin: 340.000 EUR,

- rozwój rejestracji wszystkich przesyłek roślin: 150.000 EUR,

- gromadzenie danych w celu monitorowania zatwierdzonego materiału kategorii bazowy ze wspólnotowej listy: 70.000 EUR,

- utrzymanie z uwzględnieniem aktualizacji istniejącej aplikacji EUROPHYT: 200.000 EUR,

- rozwój aplikacji EUROPHYT w celu poprawy interfejsu użytkownika: 75.000 EUR,

- rozwój bazy danych dotyczących przypadków wystąpienia organizmów szkodliwych: 150.000 EUR,

- hosting aplikacji EUROPHYT: 70.000 EUR.

Podstawa prawna

Artykuł 2 ust. 1 lit. i) oraz art. 21 ust. 6 dyrektywy 2000/29/WE

Artykuł 10 dyrektywy 69/464/EWG

Artykuł 1 lit. a) i art. 2 dyrektywy 93/85/EWG

Artykuł 1 lit. a) i art. 2 dyrektywy 98/57/WE

Artykuły 1, 4 oraz 8 dyrektywy 2007/33/WE

Artykuł 66 ust. 1 lit. c) i art. 66 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 882/2004

Artykuł 76 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1107/2009

Linia budżetowa

17.0403 - kwota: 1.175.000 EUR

Orientacyjna liczba i rodzaj przewidywanych umów

Szczegółowe umowy wewnętrzne z określonym nakładem czasu i środków oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II

Orientacyjna liczba umów szczegółowych: dziesięć

Przedmiot przewidywanych umów (jeśli możliwe)

Rozwój i utrzymanie systemów informatycznych, w tym zarządzanie projektem, kontrola jakości, analiza ekonomiczna, programowanie i dokumentacja

Orientacyjny harmonogram zawierania umów

Umowy powinny być podpisane do końca pierwszego półrocza 2014 r.

Realizacja

Bezpośrednio przez DG SANCO

Umowa szczegółowa

Umowy szczegółowe oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II/III lub na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

2.3. Projekt informatyczny wspierający funkcjonowanie wspólnych katalogów odmian gatunków roślin rolniczych, warzyw, winorośli i roślin sadowniczych oraz wspólnotowej listy zatwierdzonego materiału elitarnego dla produkcji leśnego materiału rozmnożeniowego

Aplikacja "wspólny katalog" zarządza katalogami odmian gatunków roślin rolniczych (dyrektywa 2002/53/WE) i warzyw (dyrektywa 2002/55/WE), których nasiona nie są przedmiotem żadnych ograniczeń w odniesieniu do ich wprowadzania do obrotu w Unii Europejskiej, jak również w Norwegii, Islandii i Szwajcarii.

Można ponadto ustanowić katalog odmian winorośli (dyrektywa 68/193/EWG) oraz wspólny wykaz odmian roślin sadowniczych (dyrektywa 2008/90/WE) i leśnego materiału rozmnożeniowego (dyrektywa 1999/105/WE).

W ramach bazy danych przewiduje się zarządzanie katalogami przez Komisję, dostęp państw członkowskich oraz elektroniczną wymianę danych pomiędzy państwami członkowskimi, Komisją i Urzędem Publikacji.

W 2014 r. zapewnione będzie utrzymanie systemu, a jego funkcje techniczne zostaną uaktualnione, aby dostosować system do aktualnych rozwiązań w zakresie publikacji elektronicznych: 85.000 EUR.

Trwają prace nad stworzeniem modelu semantycznego dla Wspólnotowej Listy Zatwierdzonego Materiału Elitarnego dla Produkcji Leśnego Materiału Rozmnożeniowego w celu umożliwienia dostępu i wyszukiwania treści listy przy pomocy technologii semantycznej: 275.000 EUR.

Podstawa prawna

Artykuł 5 lit. e) dyrektywy 68/193/EWG

Artykuł 7 ust. 6 dyrektywy 2008/90/WE

Artykuł 11 ust. 1 dyrektywy 1999/105/WE

Artykuł 17 akapit pierwszy dyrektywy 2002/53/WE

Artykuł 17 akapit pierwszy dyrektywy 2002/55/WE

Linia budżetowa

17.0403 - kwota: 360.000 EUR

Orientacyjna liczba i rodzaj przewidywanych umów

Szczegółowe umowy wewnętrzne z określonym nakładem czasu i środków oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II/III lub na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

Orientacyjna liczba umów szczegółowych: trzy

Przedmiot przewidywanych umów (jeśli możliwe)

Rozwój i utrzymanie systemów informatycznych, w tym zarządzanie projektem, kontrola jakości, analiza ekonomiczna, programowanie i dokumentacja

Orientacyjny harmonogram zawierania umów

Umowa powinna być podpisana do końca pierwszego półrocza 2014 r.

Realizacja

Bezpośrednio przez DG SANCO

Umowa szczegółowa

Umowy szczegółowe oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II

2.4. Baza danych pozostałości pestycydów

W rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 przewidziano utworzenie i utrzymywanie skonsolidowanej bazy prawodawstwa wspólnotowego w zakresie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości (NDP) pestycydów. Działanie to ma na celu wprowadzenie w życie powyższych przepisów poprzez utrzymanie i usprawnienie bazy danych, która umożliwi wprowadzanie danych z państw członkowskich oraz ich automatyczną elektroniczną publikację poprzez wprowadzenie formatu eksportu dla Urzędu Publikacji.

Podstawa prawna

Artykuł 36 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 396/2005

Linia budżetowa

17.0403 - kwota: 343.000 EUR

Orientacyjna liczba i rodzaj przewidywanych umów

Szczegółowe umowy wewnętrzne z określonym nakładem czasu i środków oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II lub na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

Orientacyjna liczba umów szczegółowych: trzy

Przedmiot przewidywanych umów (jeśli możliwe)

Rozwój i utrzymanie systemów informatycznych, w tym zarządzanie projektem, kontrola jakości, analiza ekonomiczna, programowanie i dokumentacja

Orientacyjny harmonogram zawierania umów

Umowa powinna być podpisana do końca pierwszego półrocza 2014 r.

Realizacja

Bezpośrednio przez DG SANCO

Umowa szczegółowa

Umowy szczegółowe oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II/III lub na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

2.5. Projekty informatyczne wspierające wykonanie rozporządzenia (WE) nr 882/2004, dyrektywy 96/23/WE, rozporządzenia (WE) nr 999/2001 i rozporządzenia (WE) nr 1333/2008

Działania, które mają zostać sfinansowane w ramach tego budżetu, obejmują utworzenie i utrzymywanie narzędzi i instrumentów informatycznych mających na celu zapewnienie pomyślnego wdrożenia szeregu nowych wymogów mających zastosowanie do wykonywania kontroli urzędowych w zakresie prawa paszowego i żywnościowego przez państwa członkowskie oraz przez Komisję lub spełnienie szczególnych potrzeb lub obowiązków w dziedzinie kontroli żywności i pasz zgodnie z podstawą prawną.

Działania odnoszą się do dalszej poprawy i zwiększenia pojemności bazy danych w zakresie gromadzenia danych odnoszących się do krajowych planów kontroli i wyników kontroli urzędowych, tak aby Komisja mogła sprawdzić ich zgodność i monitorować rozwój sytuacji w czasie, a także do rozwoju internetowych systemów pobierania danych w odniesieniu do krajowych planów kontroli i wyników kontroli urzędowych dostarczonych przez państwa członkowskie lub Komisję.

Działania te są następujące:

- utworzenie, prowadzenie, utrzymywanie i w razie konieczności ciągły rozwój baz danych w odniesieniu do nadzoru epidemiologicznego nad gąbczastą encefalopatią bydła (art. 6 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 999/2001), jednolita procedura wydawania zezwoleń na stosowanie dodatków do żywności (art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1333/2008), plany monitorowania pozostałości (art. 8 dyrektywy 96/23/WE) oraz wyniki ilościowe, tj. sprawozdawczość dotycząca tego monitorowania: 387.000 EUR,

- dalszy rozwój systemu informatycznego oraz utrzymanie i rozwój specjalnej infrastruktury, które umożliwią dzielenie się danymi zebranymi przez Komisję, w tym informacjami zebranymi przez Biuro ds. Żywności i Weterynarii, oraz ich zatwierdzanie i monitorowanie w odniesieniu do egzekwowania prawa paszowego i żywnościowego w państwach członkowskich i państwach trzecich. Narzędzie informatyczne powinno umożliwić utworzenie "profili państw" oraz prowadzenie listy odwiedzonych zakładów, co ułatwiłoby ocenę planów kontroli przedstawionych przez właściwe organy: 550.000 EUR,

- wdrożenie i utrzymanie pełnego i bezpiecznego systemu do celów zarządzania i planowania audytów unijnych zgodnych z rozporządzeniem (WE) nr 882/2004, zarządzania i przechowywania sprawozdań z audytów i dokumentów powiązanych oraz do celów działań następczych podjętych w związku z zaleceniami wynikającymi z audytów, w tym kosztów licencji: 570.000 EUR,

- wkład w poprawę stanu bezpieczeństwa systemów informatycznych, centralnego zespołu pomocy technicznej i centralnych zasobów sprzętu informatycznego niezbędnego do wdrożenia wszystkich systemów związanych z wyżej wymienionymi działaniami: 334.000 EUR,

- analiza i wdrażanie systemu, z którego ma korzystać sieć na rzecz zwalczania fałszowania żywności złożona z Komisji i punktów kontaktowych w państwach członkowskich, umożliwiającego szybką i skuteczną wymianę informacji o potencjalnych przypadkach fałszowania żywności: 504.000 EUR.

Podstawa prawna

Artykuł 8 dyrektywy 96/23/WE

Artykuł 6 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 999/2001

Artykuł 10 rozporządzenia (WE) nr 1333/2008

Artykuły 36, 37, 38, 40, 66 ust. 1 lit. c) oraz art. 66 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 882/2004

Linia budżetowa

17.0403 - kwota: 2.345.000 EUR

Orientacyjna liczba i rodzaj przewidywanych umów

Szczegółowe umowy wewnętrzne z określonym nakładem czasu i środków oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II/II, ITSS II oraz na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

Orientacyjna liczba umów szczegółowych: dziewiętnaście

Przedmiot przewidywanych umów (jeśli możliwe)

Rozwój i utrzymanie systemów informatycznych, w tym zarządzanie projektem, kontrola jakości, analiza ekonomiczna, programowanie i dokumentacja

Orientacyjny harmonogram zawierania umów

Umowy powinny być podpisane do końca pierwszego półrocza 2014 r.

Realizacja

Bezpośrednio przez DG SANCO

Umowa szczegółowa

Umowy szczegółowe oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II/III, ITSS II oraz na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

2.6. System zgłaszania chorób zwierzęcych (ADNS)

Działanie, które ma być finansowane w ramach tego budżetu, ma na celu zakończenie wdrożenia i utrzymanie systemu zgłaszania chorób zwierzęcych.

Planowane działania:

- wkład w rozwój utrzymania systemu ADNS: 110.000 EUR,

- dodatkowe prace rozwojowe w celu poprawy funkcjonowania i jakości danych dotyczących map ognisk i map, które można przeglądać lub edytować w przeglądarce internetowej: 80.000 EUR,

- usługi hostingowe zapewniające dostępność aplikacji: 93.000 EUR,

- wkład w poprawę stanu bezpieczeństwa systemów informatycznych, centralnego zespołu pomocy technicznej, centralnego hostingu i centralnych zasobów sprzętu informatycznego niezbędnego do obsługi publicznie dostępnych aplikacji i zarządzania nimi: 288.000 EUR.

Podstawa prawna

Artykuły 35 i 36 decyzji 2009/470/WE

Linia budżetowa

17.0403 - kwota: 571.000 EUR

Orientacyjna liczba i rodzaj przewidywanych umów

Szczegółowe umowy wewnętrzne z określonym nakładem czasu i środków oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II/III lub na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

Orientacyjna liczba umów szczegółowych: pięć

Przedmiot przewidywanych umów (jeśli możliwe)

Rozwój i utrzymanie systemów informatycznych, w tym zarządzanie projektem, kontrola jakości, analiza ekonomiczna, programowanie i dokumentacja

Orientacyjny harmonogram zawierania umów

Umowy powinny być podpisane do końca pierwszego półrocza 2014 r.

Realizacja

Bezpośrednio przez DG SANCO

Umowa szczegółowa

Umowy szczegółowe oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II/III lub na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

2.7. System informacji o chorobach zwierzęcych (ADIS)

Działanie, które ma być finansowane w ramach tego budżetu, ma na celu opracowanie interfejsu i wdrożenie systemu informacji o chorobach zwierzęcych (ADIS).

Planowane działanie:

- wkład w poprawę stanu bezpieczeństwa systemów informatycznych, centralnego zespołu pomocy technicznej, centralnego hostingu i centralnych zasobów sprzętu informatycznego niezbędnego do obsługi publicznie dostępnych aplikacji i zarządzania nimi: 310.000 EUR.

Podstawa prawna

Artykuły 35 i 36 decyzji 2009/470/WE

Linia budżetowa

17.0403 - kwota: 310.000 EUR

Orientacyjna liczba i rodzaj przewidywanych umów

Szczegółowe umowy wewnętrzne z określonym nakładem czasu i środków oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II/III lub na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

Orientacyjna liczba umów szczegółowych: trzy

Przedmiot przewidywanych umów (jeśli możliwe)

Rozwój i utrzymanie systemów informatycznych, w tym zarządzanie projektem, kontrola jakości, analiza ekonomiczna, programowanie i dokumentacja

Orientacyjny harmonogram zawierania umów

Umowy powinny być podpisane do końca pierwszego półrocza 2014 r.

Realizacja

Bezpośrednio przez DG SANCO

Umowa szczegółowa

Umowy szczegółowe oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II lub na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

2.8. Zintegrowany skomputeryzowany system weterynaryjny (TRACES)

Działanie, które ma być finansowane w ramach tego budżetu, ma na celu poprawę, utrzymanie, wsparcie i udostępnienie zintegrowanego skomputeryzowanego systemu weterynaryjnego TRACES.

Planowane działania:

- 3.272.000 EUR z przeznaczeniem na hosting, rozwój i utrzymanie zintegrowanego skomputeryzowanego systemu weterynaryjnego TRACES oraz zarządzanie nim, wsparcie logistyczne użytkowników TRACES, wkład w usługi centralne, komunikację, stronę internetową, bezpieczeństwo oraz zakup (utrzymanie i wsparcie) licencji na oprogramowanie komputerowe, podpis elektroniczny, hosting aplikacji,

- 40.000 EUR z przeznaczeniem na wsparcie systemu wymiany informacji o identyfikacji bydła.

Podstawa prawna

Artykuł 36 decyzji 2009/470/WE

Linia budżetowa

17.0403 - kwota: 3.312.000 EUR

Orientacyjna liczba i rodzaj przewidywanych umów

Szczegółowe umowy wewnętrzne z określonym nakładem czasu i środków oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II/III lub na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

Orientacyjna liczba umów szczegółowych: dwadzieścia dwie

Jeden protokół ustaleń z DIGIT dotyczący hostingu

Przedmiot przewidywanych umów (jeśli możliwe)

Rozwój i utrzymanie systemów informatycznych, w tym zarządzanie projektem, kontrola jakości, analiza ekonomiczna, programowanie i dokumentacja

Orientacyjny harmonogram zawierania umów

Umowy powinny być podpisane do końca pierwszego półrocza 2014 r.

Realizacja

Bezpośrednio przez DG SANCO

Umowa szczegółowa

Umowy szczegółowe oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II lub na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

2.9. Zbieranie danych w dziedzinie bezpieczeństwa żywności i paszy Planowane działanie:

707.000 EUR z przeznaczeniem na gromadzenie i przetwarzanie danych związanych z wnioskami dotyczącymi programów zwalczania/kontroli zgodnie z art. 27 decyzji 2009/470/WE

Podstawa prawna

Artykuł 27 decyzji 2009/470/WE

Linia budżetowa

17.0403 - kwota: 707.000 EUR

Orientacyjna liczba i rodzaj przewidywanych umów

Szczegółowe umowy wewnętrzne z określonym nakładem czasu i środków oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II/III lub na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

Orientacyjna liczba umów szczegółowych: sześć

Przedmiot przewidywanych umów (jeśli możliwe)

Rozwój i utrzymanie systemów informatycznych, w tym zarządzanie projektem, kontrola jakości, analiza ekonomiczna, programowanie i dokumentacja

Orientacyjny harmonogram zawierania umów

Umowa powinna być podpisana do końca pierwszego półrocza 2014 r.

Realizacja

Bezpośrednio przez DG SANCO

Umowa szczegółowa

Umowy szczegółowe oparte na istniejących umowach ramowych dostarczonych przez DIGIT w ramach zaproszenia do składania ofert ESP-DESIS II/III lub na umowie ramowej SANCO/2010/A4/001

3. STRESZCZENIE

Nr Nazwa Linia budżetowa Szacowana liczba umów Podstawa prawna Kwota w EUR
1. Projekty informatyczne wspierające funkcjonowanie systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach (RASFF), rejestru dodatków do żywności, środków aromatyzujących, materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, GMO, oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych oraz nowej żywności 17.0403 15 Rozporządzenia (WE)

nr 178/2002, (WE)

nr 1924/2006, (WE)

nr 1829/2003 i (WE)

nr 1334/2008, dyrektywa

2001/18/WE oraz rozporządzenie

(WE) nr 258/97

2 068 000
2. Projekty informatyczne wspierające wdrażanie środków w zakresie zdrowia roślin, EUROPHYT 17.0403 10 Dyrektywy 2000/29/WE, 69/464/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE i 2007/33/WE, rozporządzenia (WE) nr 882/2004 i (WE) nr 1107/2009 1 175 000
3. Projekt informatyczny wspierający funkcjonowanie wspólnych katalogów odmian gatunków roślin rolniczych, warzyw, winorośli i wspólnego wykazu roślin sadowniczych oraz wspólnotowej listy zatwierdzonego materiału elitarnego dla produkcji leśnego materiału rozmnożeniowego 17.0403 3 Dyrektywy 68/193/EWG, 2008/90/WE, 1999/105/WE, 2002/53/WE i 2002/55/WE 360 000
4. Baza danych pozostałości pestycydów 17.0403 3 Rozporządzenie (WE) nr 396/2005 343 000
5. Projekty informatyczne wspierające wykonanie rozporządzenia (WE) nr 882/2004, dyrektywy (WE) nr 96/23/WE, rozporządzenia 999/2001 i rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 17.0403 19 Rozporządzenie (WE) nr 882/2004, dyrektywa 96/23/WE, rozporządzenia (WE) nr 999/2001 oraz (WE) nr 1333/2008 2 345 000
6. System zgłaszania chorób zwierzęcych (ADNS) 17.0403 5 Artykuły 35 i 36 decyzji 2009/470/WE 571 000
7. System informacji o chorobach zwierzęcych (ADIS) 17.0403 3 Artykuły 35 i 36 decyzji 2009/470/WE 310 000
8. Zintegrowany skomputeryzowany system weterynaryjny (TRACES) 17.0403 22 Artykuły 36 decyzji 2009/470/WE 3 312 000
9. Zbieranie danych w dziedzinie bezpieczeństwa żywności i paszy 17.0403 6 Artykuły 27 decyzji 2009/470/WE 707 000
OGÓŁEM 86 11 191 000
1 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
2 Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1.
3 Dz.U. L 155 z 18.6.2009, s. 30.
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1).
5 Rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeń-stwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1).
6 Rozporządzenie (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy (Dz.U. L 268 z 18.10.2003, s. 1).
7 Rozporządzenie (WE) nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności (Dz.U. L 404 z 30.12.2006, s. 9).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie środków aromatyzujących i niektórych składników żywności o właściwościach aromatyzujących do użycia w oraz na środkach spożywczych oraz zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 1601/91, rozporządzenia (WE) nr 2232/96 oraz (WE) nr 110/2008 oraz dyrektywę 2000/13/WE (Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 34).
9 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 450/2009 z dnia 29 maja 2009 r. w sprawie aktywnych i inteligentnych materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością (Dz.U. L 135 z 30.5.2009, s. 3).
10 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/18/WE z dnia 12 marca 2001 r. w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie i uchylająca dyrektywę Rady 90/220/EWG (Dz.U. L 106 z 17.4.2001, s. 1).
11 Rozporządzenie (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 stycznia 1997 r. dotyczące nowej żywności i nowych składników żywności (Dz.U. L 43 z 14.2.1997, s. 1).
12 Dyrektywa Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie (Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1).
13 Dyrektywa Rady 69/464/EWG z dnia 8 grudnia 1969 r. w sprawie zwalczania raka ziemniaczanego (Dz.U. L 323 z 24.12.1969, s. 1).
14 Dyrektywa Rady 93/85/EWG z dnia 4 października 1993 r. w sprawie zwalczania bakteriozy pierścieniowej ziemniaka (Dz.U. L 259 z 18.10.1993, s. 1).
15 Dyrektywa Rady 98/57/WE z dnia 20 lipca 1998 r. w sprawie kontroli organizmu Ralstonia solanacearum (Smith), Yabuuchi i wsp. (Dz.U. L 235 z 21.8.1998, s. 1).
16 Dyrektywa Rady 2007/33/WE z dnia 11 czerwca 2007 r. w sprawie zwalczania mątwików tworzących cysty na ziemniaku i uchylająca dyrektywę 69/465/EWG (Dz.U. L 156 z 16.6.2007, s. 12).
17 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1).
18 Dyrektywa Rady 68/193/EWG z dnia 9 kwietnia 1968 r. w sprawie wprowadzania do obrotu materiału do wegetatywnego rozmnażania winorośli (Dz.U. L 93 z 17.4.1968, s. 15).
19 Dyrektywa Rady 2008/90/WE z dnia 29 września 2008 r. w sprawie obrotu materiałem rozmnożeniowym roślin sadowniczych oraz roślinami sadowniczymi przeznaczonymi do produkcji owoców (Dz.U. L 267 z 8.10.2008, s. 8).
20 Dyrektywa Rady 99/105/WE z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie obrotu leśnym materiałem rozmnożeniowym (Dz.U. L 11 z 15.1.2000, s. 17).
21 Dyrektywa Rady 2002/53/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie Wspólnego katalogu odmian gatunków roślin rolniczych (Dz.U. L 193 z 20.7.2002, s. 1).
22 Dyrektywa Rady 2002/55/WE w sprawie obrotu materiałem siewnym warzyw (Dz.U. L 193 z 20.7.2002, s. 33).
23 Rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG (Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1).
24 Dyrektywa Rady 96/23/WE z dnia 29 kwietnia 1996 r. w sprawie środków monitorowania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego oraz uchylająca dyrektywy 85/358/EWG i 86/469/EWG oraz decyzje 89/187/EWG i 91/664/EWG (Dz.U. L 125 z 23.5.1996, s. 10).
25 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiające zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowal-nych gąbczastych encefalopatii (Dz.U. L 147 z 31.5.2001, s. 1).
26 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 16).
27 Decyzja Komisji 2005/176/WE z dnia 1 marca 2005 r. w sprawie ustanowienia skodyfikowanej formy i kodów zgłaszania chorób zwierząt zgodnie z dyrektywą Rady 82/894/EWG (Dz.U. L 59 z 5.3.2005, s. 40).
28 Decyzja Komisji 2003/24/WE z dnia 30 grudnia 2002 r. dotycząca opracowania zintegrowanego skomputeryzowanego systemu weterynaryjnego (Dz.U. L 8 z 14.1.2003, s. 44).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024