Sprawa C-161/14: Skarga wniesiona w dniu 4 kwietnia 2014 r. - Komisja Europejska przeciwko Zjednoczonemu Królestwu Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Skarga wniesiona w dniu 4 kwietnia 2014 r. - Komisja Europejska przeciwko Zjednoczonemu Królestwu Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej

(Sprawa C-161/14)

(2014/C 212/14)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 7 lipca 2014 r.)

Strony

Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: C. Soulay, M. Clausen, pełnomocnicy)

Strona pozwana: Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej

Żądania strony skarżącej:

1
stwierdzenie, że:
stosując obniżoną stawkę podatku VAT z tytułu świadczenia usług montażu "materiałów energooszczędnych" oraz dostawy "materiałów energooszczędnych" przez osoby, które dokonują montażu tych materiałów w lokalach mieszkalnych, w zakresie w jakim takie usługi i dostawy nie mogą być uznane za "dostawę, budowę, remont i przebudowę budynków mieszkalnych w ramach polityki społecznej", o których mowa w kategorii 10 załącznika III do dyrektywy VAT 1 ,
stosując obniżoną stawkę podatku VAT z tytułu świadczenia usług montażu "materiałów energooszczędnych" oraz dostawy "materiałów energooszczędnych" przez osoby, które dokonują montażu tych materiałów w lokalach mieszkalnych, w zakresie w jakim takie usługi i dostawy nie wchodzą w zakres remontu i naprawy prywatnych budynków mieszkalnych, o których mowa w kategorii 10a załącznika III do dyrektywy VAT,
stosując obniżoną stawkę podatku VAT z tytułu świadczenia usług montażu "materiałów energooszczędnych" oraz dostawy "materiałów energooszczędnych" przez osoby, które dokonują montażu tych materiałów w lokalach mieszkalnych, w zakresie w jakim takie usług i dostawy, nawet jeśli wchodzą w zakres remontu i naprawy prywatnych budynków mieszkalnych, o których mowa w kategorii 10a załącznika III do dyrektywy VAT, obejmują materiały, które stanowią znaczącą część wartości świadczonych usług, Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej uchybiło zobowiązaniom, które ciążą na nim na mocy art. 98 dyrektywy VAT w związku z załącznikiem III do tej dyrektywy;
2
obciążenie Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Zgodnie z art. 96 dyrektywy VAT podstawowa stawka podatku VAT, określana przez każde państwo członkowskie i nie niższa niż 15 % jest stosowana wobec wszystkich przypadków dostaw towarów i świadczenia usług. Stosowanie stawki innej niż podstawowa jest dopuszczalne wyłącznie, w zakresie w jakim pozwalają na to pozostałe przepisy dyrektywy. Artykuł 98 stanowi, że państwa członkowskie mogą stosować jedną lub dwie stawki obniżone do dostawy towarów i świadczenia usług wymienionych w załączniku III do dyrektywy.

Komisja uważa, że system obniżonych stawek znajdujący zastosowanie do dostawy materiałów energooszczędnych oraz ich montażu, ustanowiony w VAT Act 1994 [ustawie o podatku VAT z 1994 r.], sekcja 29A, zgodnie z załącznikiem 7A do tej ustawy, wykracza poza możliwości przyznane państwom członkowskim w kategoriach 10 i 10a załącznika III do dyrektywy VAT, które obejmują odpowiednio "dostawę, budowę, remont i przebudowę budynków mieszkalnych w ramach polityki społecznej" oraz "remonty i naprawy prywatnych budynków mieszkalnych, z wyłączeniem materiałów stanowiących znaczącą część wartości świadczonej usługi".

System dotyczący obniżonej stawki obowiązujący w Zjednoczonym Królestwie i określony w załączniku 7A, część 2, grupa 2 do ustawy o podatku VAT z 1994 r. nie może być bezpośrednio powiązany z kwestiami mieszkalnictwa w ramach polityki społecznej i wykracza zatem poza zakres kategorii 10 załącznika III do dyrektywy VAT.

Załącznik 7A, część 2, grupa 2 do ustawy o podatku VAT z 1994 r. przewidując zastosowanie obniżonej stawki do świadczenia usług montażu "materiałów energooszczędnych" oraz dostawy "materiałów energooszczędnych" przez osoby, które dokonują montażu tych materiałów w lokalach mieszkalnych, w sytuacji gdy takie transakcje obejmują dostawę, budowę i przebudowę prywatnych budynków mieszkalnych oraz z pominięciem proporcjonalnej wartości tych materiałów względem całkowitej wartości świadczonych usług, nie spełnia wymogu ustanowionego w kategorii 10a, zgodnie z którym obniżona stawka może być stosowana wyłącznie do remontów i naprawy prywatnych budynków mieszkalnych, z wyłączeniem materiałów stanowiących znaczącą część wartości świadczonej usługi.

1 Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L 347, s. 1)

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.212.14

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-161/14: Skarga wniesiona w dniu 4 kwietnia 2014 r. - Komisja Europejska przeciwko Zjednoczonemu Królestwu Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.
Data aktu: 07/07/2014
Data ogłoszenia: 07/07/2014