Skarga wniesiona w dniu 4 kwietnia 2014 r. - Komisja Europejska przeciwko Zjednoczonemu Królestwu Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej(Sprawa C-161/14)
(2014/C 212/14)
Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 7 lipca 2014 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: C. Soulay, M. Clausen, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej
Żądania strony skarżącej:
Zarzuty i główne argumenty
Zgodnie z art. 96 dyrektywy VAT podstawowa stawka podatku VAT, określana przez każde państwo członkowskie i nie niższa niż 15 % jest stosowana wobec wszystkich przypadków dostaw towarów i świadczenia usług. Stosowanie stawki innej niż podstawowa jest dopuszczalne wyłącznie, w zakresie w jakim pozwalają na to pozostałe przepisy dyrektywy. Artykuł 98 stanowi, że państwa członkowskie mogą stosować jedną lub dwie stawki obniżone do dostawy towarów i świadczenia usług wymienionych w załączniku III do dyrektywy.
Komisja uważa, że system obniżonych stawek znajdujący zastosowanie do dostawy materiałów energooszczędnych oraz ich montażu, ustanowiony w VAT Act 1994 [ustawie o podatku VAT z 1994 r.], sekcja 29A, zgodnie z załącznikiem 7A do tej ustawy, wykracza poza możliwości przyznane państwom członkowskim w kategoriach 10 i 10a załącznika III do dyrektywy VAT, które obejmują odpowiednio "dostawę, budowę, remont i przebudowę budynków mieszkalnych w ramach polityki społecznej" oraz "remonty i naprawy prywatnych budynków mieszkalnych, z wyłączeniem materiałów stanowiących znaczącą część wartości świadczonej usługi".
System dotyczący obniżonej stawki obowiązujący w Zjednoczonym Królestwie i określony w załączniku 7A, część 2, grupa 2 do ustawy o podatku VAT z 1994 r. nie może być bezpośrednio powiązany z kwestiami mieszkalnictwa w ramach polityki społecznej i wykracza zatem poza zakres kategorii 10 załącznika III do dyrektywy VAT.
Załącznik 7A, część 2, grupa 2 do ustawy o podatku VAT z 1994 r. przewidując zastosowanie obniżonej stawki do świadczenia usług montażu "materiałów energooszczędnych" oraz dostawy "materiałów energooszczędnych" przez osoby, które dokonują montażu tych materiałów w lokalach mieszkalnych, w sytuacji gdy takie transakcje obejmują dostawę, budowę i przebudowę prywatnych budynków mieszkalnych oraz z pominięciem proporcjonalnej wartości tych materiałów względem całkowitej wartości świadczonych usług, nie spełnia wymogu ustanowionego w kategorii 10a, zgodnie z którym obniżona stawka może być stosowana wyłącznie do remontów i naprawy prywatnych budynków mieszkalnych, z wyłączeniem materiałów stanowiących znaczącą część wartości świadczonej usługi.