Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Konkurencyjności i Innowacyjności za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Konkurencyjności i Innowacyjności za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji

(2013/C 365/08)

(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2013 r.)

WPROWADZENIE

1.
Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacyj-ności (zwana dalej "Agencją", inaczej "EACI") z siedzibą w Brukseli jest byłą Agencją Wykonawczą ds. Inteligentnej Energii (IEEA). Jej mandat i czas jego obowiązywania zostały zmienione decyzją Komisji 2007/372/WE 1 zmieniającą decyzję 2004/20/WE 2 . Agencję ustanowiono na okres rozpoczynający się 1 stycznia 2004 r. i kończący się 31 grudnia 2015 r. Zadaniem Agencji jest zarządzanie działaniami UE w dziedzinie energii, przedsiębiorczości i innowacyjności oraz zrównoważonego transportu towarów 3 .

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARY-GODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Agencję systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypad-kach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Agencji obejmujące sprawozdanie finansowe 4 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 5 za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2012 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
4. Na mocy art. 33 i 43 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 6 ) kierownictwo odpowiada za
sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw:

a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Agencji obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 7 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Agencji po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Agencji na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Agencji we wszystkich istotnych aspektach.

b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.

Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 8 , na podstawie przeprowadzonej
przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Stan-dardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Między-narodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.

7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2012 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący
się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2012 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
10.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE MECHANIZMÓW KONTROLNYCH

11.
Jednostka kontroli wewnętrznej Agencji jest również odpowiedzialna za prowadzone przez nią weryfikacje ex post, stanowiące część systemu kontroli wewnętrznej Agencji. Prowadzi to do ograniczenia zasobów, które jednostka ta może przeznaczyć na działania związane z kontrolą wewnętrzną, i oznacza, że nie jest ona w stanie przeprowadzać niezależnych kontroli w tej dziedzinie. Ta podwójna rola jest niezgodna ze standardami kontroli wewnętrznej oraz z międzynarodowymi standardami profesjonalnej praktyki audytu wewnętrznego.

INNE UWAGI

12.
Wskazana jest poprawa przejrzystości procedury rekrutacyjnej: zastosowane kryteria wyboru nie zawsze pokrywały się z kryteriami określonymi w ogłoszeniu o naborze; wagi niektórych kryteriów wyboru były nieproporcjonalne; nie ustalono z góry progów punktowych dla etapu preselekcji ani maksymalnej liczby kandydatów na liście rezerwowej; uzasadnienie wykluczenia kandydatów na końcowym etapie procedury nie zawsze było wystarczająco udokumentowane, a oświadczenia w sprawie poufności oraz oświadczenia o braku konfliktu interesów nie zawsze były podpisane.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

13.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 10 września 2013 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

Rok Uwagi Trybunału Działania naprawcze

(zrealizowane / w trakcie realizacji / niepodjęte / brak danych lub nie dotyczy)

2011 Początkowy budżet Agencji na rok 2011 w wysokości 16,2 mln euro obejmował kwotę 10,7 mln euro kosztów pracowniczych. Faktyczne koszty pracownicze wyniosły 10 mln euro. Budżet został wprawdzie przeszacowany o 0,7 mln euro, jednak poziom niewykorzystanych środków był niższy niż w ubiegłych latach (na przykład w 2010 r. wyniósł on 1,5 mln euro(1)). zrealizowane
2011 W ramach zawartej w 2010 r. umowy najmu nowej siedziby Agencja musi zapłacić wynajmującemu łączną kwotę 2,4 mln euro za remont pomieszczeń biurowych. W 2010 r. Agencja dokonała początkowej płatności w kwocie 2 mln euro. Pozostała kwota miała zostać wypłacona w trzech ratach w latach 2011, 2012 i 2013.

Agencja błędnie obliczyła kwotę do zapłaty w 2011 r. i w konsekwencji dokonała nadpłaty w wysokości 108.287 euro. Wynajmujący zwrócił nadpłaconą kwotę w styczniu 2012 r. Jednakże nieprawidłowa płatność ze strony Agencji wskazuje na konieczność wzmocnienia kontroli w celu zapobiegania takim sytuacjom.

zrealizowane
(1) Zob. pkt 13 sprawozdania dotyczącego sprawozdania finansowego za 2010 r. (Dz.U. C 366 z 15.12.2011, s. 81).

ZAŁĄCZNIK  II

Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacyjności (Bruksela) Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) 1. Polityka Unii w dziedzinie środowiska przyczynia się do [...]: zachowania, ochrony i poprawy jakości środowiska, ochrony zdrowia ludzkiego, ostrożnego i racjonalnego wykorzystywania zasobów naturalnych, promowania na płaszczyźnie międzynarodowej środków zmierzających do rozwiązywania regionalnych lub światowych problemów w dziedzinie środowiska, w szczególności zwalczania zmian klimatu.

(art. 191 TFUE)

2. Unijna polityka w dziedzinie przemysłu ma na celu zapewnienie warunków niezbędnych dla konkurencyjności przemysłu Unii poprzez przyspieszenie dostosowania przemysłu do zmian strukturalnych, wspieranie środowiska sprzyjającego inicjatywom oraz rozwojowi i współpracy przedsiębiorstw, sprzyjanie lepszemu wykorzystaniu potencjału przemysłowego polityki innowacyjności, badań i rozwoju technologicznego. Państwa członkowskie, w powiązaniu z Komisją, konsultują się wzajemnie oraz, w miarę potrzeby, koordynują swoje działania. Komisja może podjąć każdą użyteczną inicjatywę w celu wsparcia tej koordynacji.

(art. 173 TFUE)

3. Wspólna polityka transportowa określa wspólne reguły mające zastosowanie do transportu międzynarodowego wykonywanego z lub na terytorium państwa członkowskiego lub tranzytu przez terytorium jednego lub większej liczby państw członkowskich. Określa również warunki dostępu przewoźników niemających stałej siedziby w państwie członkowskim do transportu krajowego w państwie członkowskim oraz środki pozwalające polepszyć bezpieczeństwo transportu.

(art. 91 ust. 1 i art. 100 ust. 2 TFUE)

4. Polityka Unii w dziedzinie energetyki ma na celu [...] zapewnienie funkcjonowania rynku energii; zapewnienie bezpieczeństwa dostaw energii w Unii; wspieranie efektywności energetycznej i oszczędności energii, jak również rozwoju nowych i odnawialnych form energii; oraz wspieranie wzajemnych połączeń między sieciami energii.

(art. 194 ust. 1 TFUE)

Kompetencje Agencji

(określone w decyzji Komisji 2004/20/WE, zmienionej decyzją 2007/372/WE)

Cele

W ramach strategii lizbońskiej na rzecz wzrostu i zatrudnienia Unia Europejska podjęła działania mające na celu wspieranie i rozwój konkurencyjności i innowacji. Działania te obejmują ustanowienie Programu Ramowego na Rzecz Konkurencyj-ności i Innowacji (CIP) 2007-2013 (decyzja nr 1639/2006/WE), obejmującego w szczególności Program Inteligentna Energia - Europa (IEE) oraz Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP). Podstawowymi celami są wzmocnienie konkurencyjności przedsiębiorstw, zwłaszcza MŚP, wspieranie wszystkich form innowacyjności, łącznie z ekoinnowacjami, oraz propagowanie efektywności energetycznej i nowych oraz odnawialnych źródeł energii. Działania podjęte w ramach strategii lizbońskiej obejmują także drugi program Marco Polo (MP) (rozporządzenie (WE) nr 1692/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady). Główne cele obejmują ograniczenie natężenia ruchu, poprawę efektywności środowiskowej systemu transportowego i zwiększenie udziału transportu kombinowanego, co przyczynić się ma do stworzenia wydajnego i trwałego systemu transportowego oraz do wzrostu konkurencyjności i innowacyjności, zwłaszcza MŚP. W ramach tych programów UE Agencja odpowiada za wszelkie zadania wykonawcze związane z pomocą Unii, z wyjątkiem oceny programów, kontroli prawodawstwa i badań strategicznych oraz wszelkich innych działań, które wchodzą w zakres wyłącznych kompetencji Komisji Europejskiej.

Zadania

Agencja odpowiada za realizację programów Unii na podstawie upoważnienia otrzymanego od Komisji:

- zarządzanie wszystkimi etapami realizacji projektów,

- wykonanie wszystkich działań niezbędnych do zarządzania programami Unii, a w szczególności działań związanych z wykonaniem budżetu, w tym udzielania zamówień i przyznawania dotacji,

- zbieranie, analizowanie i przekazywanie Komisji wszelkich informacji potrzebnych do zarządzania procesem realizacji programu, jak również wspieranie koordynacji i synergii pomiędzy programami,

- w zakresie EIP - zarządzanie projektami i siecią Enterprise Europe Network, zarządzanie projektami pilotażowymi i projektami powielania rynkowego w zakresie innowacji ekologicznych oraz działaniami w zakresie innowacyjności o wysokim stopniu standaryzacji (projekt IP Base).

Zarządzanie Komitet Sterujący

Składa się z pięciu członków mianowanych przez Komisję Europejską. Komitet Sterujący przyjmuje roczny program prac Agencji zatwierdzony przez Komisję Euro-pejską. Ponadto przyjmuje budżet administracyjny Agencji i jej roczne sprawozdanie z działalności.

Dyrektor

Mianowany przez Komisję Europejską.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Agencji w roku 2012 (2011) Budżet

Budżet operacyjny

Zaciągnięto zobowiązania w zaplanowanej wysokości 241,34 (229,6) mln euro (100 % z budżetu ogólnego UE) i wypłacono 129,5 mln euro. Agencja wykonuje budżet operacyjny pod nadzorem Komisji;

- na IEE: 83,87 (83,8) mln euro,

- na ekoinnowacje EIP: 35 (38,1) mln euro,

- na sieci EIP: 57,4 (50,9) mln euro,

- na MP: 65,07 (56,8) mln euro.

Budżet administracyjny

16,4 (15,6) mln euro (100 % dotacji UE) budżetu administracyjnego, który Agencja wykonuje samodzielnie.

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2012 r.

- Łączna liczba pracowników: 162 (159) stanowisk w planie zatrudnienia, z czego obsadzonych 156 (156).

- Pracownicy tymczasowi: 37 (37) stanowisk w planie zatrudnienia, z czego obsadzonych 37 (33).

- Pracownicy kontraktowi: 125 (122) stanowisk w planie zatrudnienia, z czego obsadzonych 119 (123).

Produkty i usługi w roku 2012 Agencja odpowiada za zarządzanie działaniami Unii w dziedzinie energii, przedsiębiorczości i innowacyjności (łącznie z ekoinnowacjami) oraz transportu towarowego zorganizowanego z poszanowaniem zasady zrównoważonego rozwoju w ramach wymienionych poniżej programów unijnych:

- następujące części Programu Ramowego na Rzecz Konkurencyjności i Innowacji: program Inteligentna Energia dla Europy II (lata 2007-2013), zarządzanie projektami i działaniami aktywizującymi w ramach sieci Enterprise Europe Network, projektów IPR oraz projektów w zakresie stosowania ekoinnowacji po raz pierwszy i ich powielania rynkowego,

- programy Marco Polo I (lata 2003-2006) i II (2007-2013),

- program Inteligentna Energia dla Europy I (lata 2003-2006).

Program Inteligentna Energia dla Europy (IEE)

Główne działania

- W ramach programu Inteligentna Energia dla Europy (IEE) otrzymano 433 zgłoszenia w odpowiedzi na zaproszenie do składania wniosków na 2012 r. obejmujące prawie 4 000 organizacji z 32 krajów i wybrano łącznie 67 wniosków do sfinansowania,

- w przypadku naboru z 2011 r. po ocenie 280 wniosków skutecznie wynegocjowano 48 projektów,

- w styczniu Agencja zorganizowała dzień informacyjny na temat programu IEE, który cieszył się największym jak dotąd zainteresowaniem: udział w nim wzięło 780 uczestników z 31 krajów. Ponadto Agencja uczestniczyła w 21 innych dniach informacyjnych w państwach członkowskich. Odpowiedziała ona również na ponad 1 300 zapytań przysłanych do skrzynki pocztowej programu IEE, a na 80 % z nich udzielono odpowiedzi przed upływem pięciu dni.

Ekoinnowacje

Ekoinnowacje są wspierane z programu CIP za pomocą kilku rodzajów działań (instrumenty finansowe, sieci uczestników krajowych i regionalnych, projekty w zakresie stosowania ekoinnowacji po raz pierwszy i ich powielania rynkowego). Agencji powierzono zarządzanie projektami w zakresie stosowania ekoinnowacji po raz pierwszy i ich powielania rynkowego, a budżet na ten cel na lata 2008-2013 wynosi około 200 mln euro.

W 2012 r. skoncentrowano się na następujących działaniach:

- zakończenie naboru wniosków z 2011 r.: negocjacje zakończono do końca listopada 2012 r.; podpisano 47 umów,

- nowy nabór wniosków: rozpoczął się w kwietniu 2012 r. i zakończył we wrześniu; wpłynęły 284 wnioski. Główną ocenę przeprowadzono od 19 listopada do 7 grudnia 2012 r.,

- w listopadzie po raz pierwszy od czasu rozpoczęcia programu zorganizowano w Brukseli dzień ekoinnowatorów przy udziale ponad 200 uczestników. Przy zastosowaniu narzędzia używanego przez sieć Enterprise Europe Network zorganizowano wydarzenie kojarzące ze sobą przedsiębiorstwa, które zaowocowało 120 spotkaniami między jego uczestnikami, tj. producentami, specjalistami z zakresu marketingu, sprzedawcami, innowatorami, przedstawicielami środowisk opiniotwórczych itp. z całej Europy.

Program Marco Polo

Główne działania

- W ramach programu Marco Polo w zorganizowanym w czerwcu europejskim dniu informacyjnym udział wzięło 172 uczestników (oraz dodatkowo 115 uczestników oglądało transmisję na żywo w internecie). Przy tej okazji zorganizowano nie mniej niż 36 spotkań dwustronnych z potencjalnymi beneficjentami programu Marco Polo,

- nabór wniosków na 2012 r. ogłoszono 20 czerwca i zamknięto 19 października. Otrzymano 54 wnioski. Między 19 a 27 listopada dokonano oceny wstępnej,

- w przypadku naboru z 2011 r. z 50 otrzymanych wniosków skutecznie wynegocjowano 18 projektów. W dniu 20 czerwca przyjęto decyzję o przyznaniu dotacji (po zatwierdzeniu przez DG MOVE),

- zarządzanie projektami będącymi w toku realizacji: w ramach 32 projektów odbyto 35 wizyt weryfikacyjnych na miejscu.

Program EIP - Enterprise Europe Network

W ramach programu EIP w skład sieci Enterprise Europe Network wchodzi ponad 600 organizacji partnerskich z ponad 50 krajów, w tym z 27 państw członkowskich UE. Poza zadaniami związanymi z zarządzaniem projektami w ramach 92 umów (umowy szczególne o dotację) oraz projektem IPeuropAware, Agencja odpowiada również za działania aktywizujące w ramach programu Enterprise Europe Network, a także za zarządzanie narzędziami informatycznymi oraz bazami danych do interaktywnej komunikacji pomiędzy uczestnikami projektu.

Podczas 2012 r. stopniowo wprowadzano nowy system informatyczny ("Merlin") w przygotowaniu do jego wprowadzenia na szeroką skalę w 2013 r.

Źródło: informacje przekazane przez Agencję.

ODPOWIEDZI AGENCJI

11.
Agencja zdaje sobie sprawę, że obarczenie jednostki kontroli wewnętrznej Agencji odpowiedzialnością za funkcje operacyjne nie jest idealną sytuacją. Kiedy Agencja rozpoczynała działania kontroli ex post, wydawało się, biorąc pod uwagę jej niewielki rozmiar, że ta sytuacja będzie najlepszym rozwiązaniem dla zapewnienia skuteczności i wydajności kontroli. Jeżeli wielkość Agencji znacznie wzrośnie na podstawie kolejnych wieloletnich ram finansowych (2014-2020), jednostka kontroli wewnętrznej przestanie wykonywać kontrole ex post.

Jeśli chodzi o możliwości kontroli wewnętrznej i konfliktu interesów, ryzyko jest zmniejszone przez ograniczenie zakresu audytu w przepisach jednostki kontroli wewnętrznej, zgodnie z którymi wszelkie audyty dotyczące kontroli ex post powinny być przeprowadzane przez zewnętrznych audytorów.

12.
Agencja regularnie aktualizuje procedury rekrutacyjne w celu spełnienia obowiązujących norm i ulepszenia ich przebiegu. Ulepszenia procedury rekrutacyjnej zasugerowane przez Trybunał wpływają jedynie na ograniczoną liczbę etapów rekrutacji, ponadto większość tych ulepszeń już ujęto w przewodniku na temat rekrutacji i wdrożono.

Agencja pragnie ponownie podkreślić, że jej celem jest osiągnięcie właściwej równowagi pomiędzy uznanymi najlepszymi praktykami rekrutacyjnymi w sektorze publicznym i prywatnym a wymaganiami operacyjnymi agencji wykonawczej posiadającej ograniczoną liczbę personelu administracyjnego.

1 Dz.U. L 140 z 1.6.2007, s. 52.
2 Dz.U. L 5 z 9.1.2004, s. 85.
3 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.
4 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
5 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
6 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
7 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR) / Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
8 Art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024