Ogłoszenie o naborze na stanowisko dyrektora wykonawczego wspólnego przedsięwzięcia SESAR w Brukseli (zatrudnienie na czas określony - grupa zaszeregowania AD 14) - COM/2013/10337.

Ogłoszenie o naborze na stanowisko dyrektora wykonawczego wspólnego przedsięwzięcia SESAR w Brukseli

(zatrudnienie na czas określony - grupa zaszeregowania AD 14)

COM/2013/10337

(2013/C 194 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 5 lipca 2013 r.)

Reprezentujemy

Wspólne przedsięwzięcie SESAR, które jest partnerstwem publiczno-prywatnym, funkcjonującym jako organ UE; zostało ono utworzone na mocy unijnych przepisów dnia 27 lutego 2007 r., aby zapewnić skuteczne zarządzanie działaniami badawczo-rozwojowymi i walidacyjnymi projektu SESAR. Wspólne przedsięwzięcie odgrywa kluczową rolę w realizacji projektu SESAR, umożliwiając nowym rozwiązaniom w dziedzinie zarządzania ruchem lotniczym (ATM) uzyskanie odpowiedniego stopnia dojrzałości i rozmieszczenia. W ramach wspólnych działań badawczo-rozwojowych i walidacyjnych tworzy ono komponenty do rozmieszczenia, a równocześnie - w drodze aktualizacji centralnego planu ATM - określa/precyzuje warunki dalszego rozwoju unijnego systemu ATM.

Zadaniem wspólnego przedsięwzięcia jest zapewnienie modernizacji europejskiego systemu ATM poprzez skoordynowanie i skoncentrowanie wszystkich prac badawczo-rozwojowych z tej dziedziny w UE. Jednostka ta odpowiada przede wszystkim za realizację centralnego planu ATM i zarządzanie nim, a w szczególności za wykonanie następujących zadań:

organizowanie i koordynowanie fazy opracowywania projektu SESAR zgodnie z centralnym planem ATM poprzez połączenie funduszy sektora publicznego i prywatnego w jednej strukturze oraz zarządzanie nimi w ramach takiej struktury,
zapewnianie niezbędnego finansowania dla fazy opracowywania projektu SESAR zgodnie z planem generalnym ATM,
zapewnianie udziału zainteresowanych stron z sektora ATM w Europie, a zwłaszcza: instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej; użytkowników przestrzeni powietrznej; stowarzyszeń pracowniczych; portów lotniczych; przemysłu wytwórczego, jak również odpowiednich instytucji naukowych lub środowiska naukowego zajmującego się odnośną dziedziną,
organizowanie prac technicznych - w zakresie działań badawczo-rozwojowych, walidacji i analiz - które mają być realizowane pod jego nadzorem, unikając przy tym rozdrabniania działań,
zapewnienie nadzoru nad działaniami związanymi z opracowaniem wspólnych produktów odpowiednio określonych w centralnym planie ATM oraz - w razie potrzeby - organizowanie konkretnych przetargów.

Siedzibą wspólnego przedsięwzięcia jest Bruksela, a jej członkami założycielami Unia Europejska, reprezentowana przez Komisję Europejską, oraz organizacja Eurocontrol, reprezentowana przez swoją agencję. W jej skład wchodzi również piętnastu innych członków, w tym instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej, naziemny i pokładowy przemysł wytwórczy, producenci statków powietrznych i operatorzy portów lotniczych. Partnerzy stowarzyszeni członków wspólnego przedsięwzięcia i samego przedsięwzięcia uzupełniają i dopełniają ich wiedzę fachową w pewnych specyficznych dziedzinach ATM. Personel wspólnego przedsięwzięcia liczy w sumie 41 osób, a jego budżet - 2,1 mld EUR. Program prac wspólnego przedsięwzięcia obejmuje obecnie ponad 300 projektów realizowanych przez jego członków i partnerów stowarzyszonych.

Wspólnym przedsięwzięciem kieruje zarząd i dyrektor wykonawczy. Kadencja obecnego dyrektora wykonawczego dobiegnie końca dnia 1 września 2013 r.

Zgodnie z rozporządzeniem ustanawiającym wspólne przedsięwzięcie przestanie istnieć dnia 31 grudnia 2016 r., chyba że Rada zdecyduje o przedłużeniu jego działalności. Komisja Europejska przedstawi niedługo wniosek legislacyjny w sprawie kontynuacji działalności przez wspólne przedsięwzięcie SESAR w jej obecnym zakresie, w ramach programu "Horyzont 2020" do dnia 31 grudnia 2024 r. Ostateczna decyzja w sprawie przedłużenia działalności wspólnego przedsiębiorstwa ma zostać podjęta w 2014 r.; kwestia ta jest już przedmiotem pełnych konsultacji.

Dodatkowe informacje na temat działalności wspólnego przedsięwzięcia dostępne są na stronie: http://www.sesarju.eu.

Oferujemy

Pracę na stanowisku dyrektora wykonawczego, który jest prawnym przedstawicielem wspólnego przedsięwzięcia i odpowiada przed jego zarządem. Dyrektor wykonawczy będzie kierował i zarządzał wspólnym przedsięwzięciem, a także ponosił ogólną odpowiedzialność za jego działalność i dążył do realizacji wyznaczonych celów.

Do obowiązków dyrektora wykonawczego należeć będzie:

realizacja celów wspólnego przedsięwzięcia określonych przez jego zarząd,
bieżące zarządzanie działalnością wspólnego przedsięwzięcia, jej organizacja i nadzorowanie,
zatrudnianie pracowników wspólnego przedsięwzięcia oraz zarządzanie nimi i nadzorowanie ich,
przedstawianie zarządowi propozycji dotyczących struktury organizacyjnej,
sporządzanie i systematyczna aktualizacja całościowego i rocznego programu prac wspólnego przedsięwzięcia - w tym także kalkulacja kosztów programu - i przedstawianie tych dokumentów zarządowi,
sporządzanie, zgodnie z przepisami finansowymi wspólnego przedsięwzięcia, projektu budżetu rocznego, w tym także planu zatrudnienia, i przedkładanie go zarządowi,
zapewnianie przestrzegania przez wspólne przedsięwzięcie zobowiązań wynikających z zawartych przez nie kontraktów i umów,
zapewnianie, by działalność wspólnego przedsięwzięcia prowadzona była w warunkach pełnej niezależności i by nie zakłócały jej konflikty interesów,
sporządzanie i przedstawianie zarządowi rocznego sprawozdania dotyczącego postępów w realizacji projektu SESAR i jego kondycji finansowej, a także wszelkich innych sprawozdań wymaganych przez zarząd,
przedstawianie zarządowi wszelkich propozycji wymagających zmian w koncepcji projektu SESAR,
nawiązywanie i ułatwianie ścisłych stosunków roboczych i współpracy z członkami założycielami i członkami przedsięwzięcia, państwami członkowskimi, państwami trzecimi i zainteresowanymi podmiotami, w zależności od sytuacji, stosownie do programu prac wspólnego przedsięwzięcia,
bezpośrednia i pośrednia komunikacja ze społeczeństwem we wszystkich kwestiach należących do zakresu obowiązków wspólnego przedsięwzięcia.

Poszukujemy (kryteria wyboru)

Idealny kandydat powinien wykazać się następującymi cechami:

a)
posiadać doświadczenie w zakresie zarządzania, a w szczególności:
udokumentowane umiejętności w zakresie zarządzania dużymi projektami i ich monitorowania,
udokumentowane umiejętności w zakresie zarządzania zasobami finansowymi oraz racjonalnego zarządzania finansami i kontroli wewnętrznej w kontekście krajowym, europejskim i międzynarodowym,
zdrowy osąd i udokumentowane sukcesy na stanowisku kierowniczym, zwłaszcza zdolność do kierowania zespołami, wyznaczania celów ich działań, motywowania ich i rozwijania w celu jak najlepszego wykorzystania ich potencjału.

Atutem będzie także doświadczenie w pracy w środowisku wielokulturowym lub wielojęzycznym;

b)
posiadać wiedzę techniczną, a w szczególności:
bardzo dobrą znajomość instytucji Unii Europejskiej, ich funkcjonowania i wzajemnych powiązań,
solidną wiedzę na temat europejskiej i międzynarodowej polityki transportowej, zwłaszcza polityki w dziedzinie lotnictwa, i doświadczenie w tym zakresie,
atutem będzie dobra znajomość działań badawczo-rozwojowych w dziedzinie ATM i rozwoju sytuacji w tej dziedzinie w kontekście międzynarodowym, a zwłaszcza projektu SESAR,
atutem będzie także znajomość zasad współpracy organizacji publicznych i prywatnych oraz zrozumienie biznesowych potrzeb i ograniczeń zainteresowanych stron;
c)
posiadać zdolności komunikacyjne i negocjacyjne, a w szczególności:
udokumentowane zdolności skutecznego i płynnego przekazywania informacji zainteresowanym podmiotom i społeczeństwu na wszystkich szczeblach, w sposób przejrzysty i otwarty,
doskonałe zdolności interpersonalne, decyzyjne, organizacyjne i negocjacyjne oraz umiejętność budowania opartej na zaufaniu współpracy z instytucjami Unii Europejskiej i zainteresowanymi podmiotami,
biegłą znajomość języka angielskiego w mowie i piśmie. Znajomość języka francuskiego i/lub niemieckiego będzie atutem.

Kandydat musi (kryteria kwalifikacyjne)

Kandydaci zostaną zakwalifikowani do kolejnego etapu naboru na podstawie następujących kryteriów formalnych, których spełnienie musi nastąpić przed upływem terminu składania zgłoszeń:

obywatelstwo: kandydat musi być obywatelem jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub Eurocontrolu,
dyplom lub stopień uniwersytecki: kandydat musi posiadać:
poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie cztery lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, lub
poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz przynajmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej trzy lata (to roczne doświadczenie nie może wchodzić w zakres doświadczenia zawodowego liczonego od momentu ukończenia studiów wyższych, o którym mowa poniżej),
doświadczenie zawodowe: kandydat musi posiadać:
przynajmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe, liczone od chwili ukończenia studiów wyższych, na poziomie, na którym wymagane są wyżej wymienione kwalifikacje,
przynajmniej 5 lat tego doświadczenia zawodowego powinno być zdobyte na wyższym stanowisku kierowniczym(1) i w dziedzinie bezpośrednio związanej z powyższym stanowiskiem,
znajomość języków: kandydat musi władać biegle jednym z języków urzędowych Unii(2) oraz znać inny język urzędowy w stopniu zadowalającym,
limit wieku: kandydat musi być w stanie, w momencie zgłoszenia, sprawować powierzoną funkcję przez całą trzyletnią kadencję lub co najmniej do końca działalności wspólnego przedsięwzięcia przed osiągnięciem wieku emerytalnego. Dla pracownika Unii Europejskiej zatrudnionego na czas określony wiek emerytalny rozpoczyna się wraz z końcem miesiąca, w którym pracownik ten osiąga wiek 65 lat.

Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów

Dyrektor wykonawczy będzie miał obowiązek złożenia oświadczenia, w którym zobowiąże się do działania w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym. W swoim podaniu kandydat musi potwierdzić gotowość do złożenia takich oświadczeń.

Ze względu na szczególny charakter pełnionej funkcji kandydat musi załączyć do swojego podania oświadczenie dotyczące konfliktu interesów, który mógłby zaważyć teraz lub w przyszłości na jego niezależności.

Procedura wyboru i powołanie

Dyrektor wykonawczy zostanie powołany przez zarząd wspólnego przedsięwzięcia na wniosek Komisji Europejskiej.

Komisja Europejska powoła komisję kwalifikacyjną, w której w charakterze obserwatora zasiądzie przedstawiciel zarządu wspólnego przedsiębiorstwa, nienależący do Komisji Europejskiej. Komisja przeanalizuje wszystkie zgłoszenia i wybierze kilku kandydatów, których profil najbardziej odpowiada kryteriom wyboru określonym powyżej. Ci kandydaci zastaną zaproszeni na rozmowę z komisją kwalifikacyjną.

Po tych rozmowach komisja kwalifikacyjna wyciągnie wnioski i wyłoni kandydatów, którzy zostaną zaproszeni na dalsze rozmowy kwalifikacyjne, przeprowadzane przez działający w Komisji Europejskiej Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania. Kandydaci zaproszeni na te rozmowy zostaną również zaproszeni do udziału w trwających jeden dzień testach przeprowadzonych metodą oceny zintegrowanej przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne. Na podstawie rozmowy kwalifikacyjnej i wyników testów przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania sporządzi listę kandydatów, którzy jego zdaniem są odpowiedni do pełnienia funkcji dyrektora wykonawczego.

Listę tę przekazuje się odpowiedniemu członkowi Komisji Europejskiej, który przeprowadzi rozmowy z kandydatami.

Po tych rozmowach Komisja Europejska sporządzi listę kandydatów najlepiej spełniających wymagania, którą przekaże zarządowi wspólnego przedsięwzięcia. Zarząd może przeprowadzić rozmowy z kandydatami z listy. Następnie wybierze spośród nich dyrektora wykonawczego. Umieszczenie kandydata na liście sporządzonej przez Komisję nie gwarantuje zatrudnienia.

Polityka równych szans

Wspólne przedsięwzięcie stosuje politykę równych szans i niedyskryminacji zgodnie z art. 1d regulaminu pracowniczego(3).

Warunki zatrudnienia

Dyrektor wykonawczy zostanie mianowany w grupie zaszeregowania AD 14 w charakterze pracownika zatrudnionego na czas określony zgodnie z art. 2a i 10 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej(3). Zgodnie z rozporządzeniem ustanawiającym wspólne przedsięwzięcie kadencja dyrektora wykonawczego wynosi trzy lata i może zostać przedłużona raz, na dodatkowy okres czterech lat. Jednakże jego kadencja nie może wykraczać poza termin zakończenia działalności wspólnego przedsięwzięcia, przewidziany obecnie w rozporządzeniu ustanawiającym na dzień 31 grudnia 2016 r., chyba że okres ten zostanie przedłużony.

Informujemy kandydatów, że warunki zatrudnienia innych pracowników nakładają na wszystkich nowych pracowników wymóg pomyślnego ukończenia okresu próbnego.

Miejscem zatrudnienia jest Bruksela, gdzie mieści się siedziba wspólnego przedsięwzięcia.

Procedura zgłaszania kandydatur

Przed dokonaniem zgłoszenia kandydaci powinni dokładnie sprawdzić, czy spełniają wszystkie kryteria kwalifikacyjne, w szczególności kryteria dotyczące wymaganego rodzaju dyplomu oraz doświadczenia zawodowego.

Zgłoszenie kandydatury następuje przez rejestrację w internecie pod poniższym adresem:

https://ec.europa.eu/dgs/human-resources/seniormanagementvacancies/.

Należy zastosować się do instrukcji dotyczących poszczególnych etapów procedury.

Za dokonanie rejestracji w internecie we wskazanym terminie odpowiadają sami kandydaci(4). Zaleca się, by kandydaci nie zwlekali z dokonywaniem zgłoszeń do ostatnich dni, ponieważ duże obciążenie łączy internetowych lub błąd połączenia internetowego może doprowadzić do przerwania rejestracji w internecie przed jej zakończeniem, co może wiązać się z koniecznością powtórzenia całego procesu. Możliwość rejestracji zostanie zablokowana po upływie terminu zgłoszeń. Zgłoszenia nadsyłane pocztą elektroniczną po upływie terminu co do zasady nie będą przyjmowane.

Kandydaci muszą posiadać ważny adres poczty elektronicznej. Posłuży on do potwierdzenia utworzenia konta oraz powiadomienia o przebiegu procedury. Należy informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej.

Do zgłoszenia należy dołączyć życiorys w formacie WORD lub PDF oraz wypełnić list motywacyjny w trybie on-line (maks. 8 000 znaków).

Życiorys i list motywacyjny muszą być sporządzone w języku angielskim, francuskim lub niemieckim.

Po zakończeniu rejestracji na monitorze pojawi się numer identyfikacyjny; numer ten należy zachować, bowiem będzie on wykorzystywany we wszelkich kontaktach w trakcie trwania procedury. Otrzymanie numeru oznacza, że rejestracja została zakończona - numer stanowi potwierdzenie, że wprowadzone przez kandydata dane zostały zarejestrowane.

Nieotrzymanie numeru oznacza, że zgłoszenie nie zostało zarejestrowane!

Należy zwrócić uwagę, że nie ma możliwości śledzenia w internecie przebiegu procesu naboru. Kandydaci otrzymają bezpośrednio informacje o wynikach procedury. Procedura rekrutacyjna, w tym korespondencja z komisjami selekcyjnymi w czasie trwania procedury rekrutacyjnej, będzie prowadzona w języku angielskim, francuskim lub niemieckim(5).

Osoby, które z powodu niepełnosprawności nie są w stanie dokonać rejestracji internetowej, mogą przesłać swoje zgłoszenie (życiorys i list motywacyjny) w wersji papierowej listem poleconym(6)z datą stempla pocztowego nie późniejszą niż termin zakończenia rejestracji kandydatów. W takim przypadku wszelka późniejsza korespondencja pomiędzy Komisją Europejską a kandydatem odbywać się będzie drogą pocztową. Do życiorysu i listu motywacyjnego należy w takim przypadku załączyć zaświadczenie potwierdzające niepełnosprawność, wydane przez właściwy organ. Na osobnym arkuszu papieru należy także przedstawić propozycje ewentualnych udogodnień, które zdaniem kandydata mogą ułatwić mu uczestnictwo w procesie rekrutacji.

Prośby o dodatkowe informacje lub zgłoszenia ewentualnych problemów technicznych należy kierować na adres: HR-A2-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu.

Termin rejestracji kandydatów

Termin rejestracji kandydatów upływa w dniu 5 września 2013 r. Rejestracja elektroniczna zostanie zakończona o godz. 12.00 w południe czasu obowiązującego w Brukseli.

Ochrona danych osobowych

Komisja Europejska (na etapie przygotowawczym), a następnie wspólne przedsięwzięcie zapewnią przetwarzanie danych osobowych kandydatów w sposób zgodny z przepisami rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(7).

______

(1) Kandydaci powinni w swoim życiorysie wyszczególnić przynajmniej w odniesieniu do wspomnianych 5 lat, podczas których zdobyli doświadczenie na wyższych stanowiskach kierowniczych: 1) nazwy zajmowanych stanowisk kierowniczych i pełnione funkcje; 2) liczbę pracowników, znajdujących się pod ich kierownictwem w czasie zajmowania przez nich tych stanowisk; 3) wielkość budżetu, którym zarządzali; oraz 4) liczbę szczebli organizacyjnych w hierarchii powyżej i poniżej ich stanowiska oraz liczbę osób na równorzędnych stanowiskach.

(2)http://ec.europa.eu/languages/languages-of-europe/eu-languages_pl.htm

(3) Dz.U. L 124 z 27.4.2004, s. 1; http://ec.europa.eu/civil_service/docs/toc100_en.pdf.

(4) Termin rejestracji upływa dnia 5 września 2013 r. o godz. 12.00 w południe czasu obowiązującego w Brukseli.

(5) Komisja selekcyjna zadba o to, aby rodzimi użytkownicy tych języków nie odnieśli w związku z tym nienależytej korzyści.

(6) Na adres: European Commission, Directorate-General for Human Resources and Security, Unit for Executive Staff and CCA Secretariat, COM/2013/10337, SC11 8/59, 1049 Bruxelles/Brussel, BELGIQUE/BELGIË.

(7) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024