Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - COMP/39.839 - Telefónica/Portugal Telecom.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające(1)

COMP/39.839 - Telefónica/Portugal Telecom

(2013/C 140/06)

(Dz.U.UE C z dnia 18 maja 2013 r.)

(1)
W dniu 19 stycznia 2011 r. Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania w rozumieniu art. 11 ust. 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003(2) i art. 2 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 773/2004(3) przeciwko przedsiębiorstwom Telefónica, SA i Portugal Telecom, SGPS, SA ("PT") w związku z klauzulą o zakazie konkurencji zamieszczoną w umowie o zakupie akcji zawartej pomiędzy tymi dwoma przedsiębiorstwami, w wyniku której przedsiębiorstwo Telefónica przejęło wyłączną kontrolę nad brazylijskim operatorem telefonii mobilnej Vivo Participações, SA.
(2)
Omawiana klauzula o zakazie konkurencji została pierwotnie wykryta przez hiszpański organ ds. konkurencji. W wyniku konsultacji między hiszpańskim i portugalskim urzędem ds. konkurencji a Komisją Europejską podjęto decyzję o wszczęciu dochodzenia przez Komisję. W związku z powyższym na podstawie art. 12 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 hiszpański organ ds. konkurencji przekazał Komisji pełną dokumentację dotyczącą przedmiotowej sprawy.
(3)
W dniu 21 października 2011 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń i w dniu 24 października 2011 r. wysłała je przedsiębiorstwom Telefónica i PT. W dniu 4 listopada 2011 r. obu przedsiębiorstwom udostępniono akta sprawy. Komisja pierwotnie wyznaczyła dzień 3 stycznia 2012 r. jako ostateczny termin odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. Na wniosek stron termin ten przedłużono o 8 dni roboczych.
(4)
Przedsiębiorstwa Telefónica i PT nie skorzystały z przysługującego im prawa do złożenia ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 773/2004. W tej sprawie nie miało zatem miejsca spotkanie wyjaśniające.
(5)
W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń Komisja ustaliła wstępnie, że klauzula o zakazie konkurencji zamieszczona w umowie o zakupie akcji zawartej pomiędzy przedsiębiorstwami Telefónica a PT jest równoznaczna z porozumieniem o podziale rynku, którego celem jest ograniczenie konkurencji na rynku wewnętrznym, co stanowi naruszenie art. 101 TFUE.
(6)
W swej decyzji Komisja odrzuciła argumenty wysunięte w odpowiedziach stron i potwierdziła ustalenia zawarte w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń.
(7)
Nie otrzymałem żadnych skarg dotyczących skutecznego korzystania z praw proceduralnych przez strony postępowania. Projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk. W związku z powyższym stwierdzam, że wszystkie strony postępowania miały możliwość skutecznego skorzystania z przysługujących im praw proceduralnych w przedmiotowej sprawie.

Bruksela, dnia 21 stycznia 2013 r.

Michael ALBERS
______

(1) Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29).

(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1).

(3) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 773/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. odnoszące się do prowadzenia przez Komisję postępowań zgodnie z art. 81 i 82 Traktatu WE (Dz.U. L 123 z 27.4.2004, s. 18).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024