Wniosek o uchylenie immunitetu Krzysztofa Liska (2009/2244(IMM)).

Wniosek o uchylenie immunitetu Krzysztofa Liska

P7_TA(2010)0392

Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 listopada 2010 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Krzysztofa Liska (2009/2244(IMM))

(2012/C 74 E/08)

(Dz.U.UE C z dnia 13 marca 2012 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając wniosek o uchylenie immunitetu Krzysztofa Liska przekazany przez polskie organy wymiaru sprawiedliwości w dniu 5 listopada 2009 r. i ogłoszony na posiedzeniu plenarnym w dniu 14 grudnia 2009 r.,
po wysłuchaniu wyjaśnień Krzysztofa Liska, zgodnie z art. 7 ust. 3 Regulaminu,
uwzględniając art. 8 i 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, dołączonego do traktatów,
uwzględniając orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 12 maja 1964 r. i 10 lipca 1986 r.(1),
uwzględniając art. 151 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,
uwzględniając art. 6 ust. 2 oraz art. 7 Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A7-0301/2010),
A.
mając na uwadze, że polskie organy wymiaru sprawiedliwości wszczęły postępowanie karne przeciwko Krzysztofowi Liskowi, posłowi do Parlamentu Europejskiego, na podstawie artykułu 296 paragraf 1 i 3 Kodeksu karnego z dnia 6 czerwca 1997 r. opublikowanego w Dzienniku Ustaw z 1997 r., nr 88 pozycja 553 ze zmianami; artykułu 586 Kodeksu spółek handlowych z dnia 15 września 2000 r. opublikowanego w Dzienniku Ustaw z 2000 r., nr 94 poz. 1037 ze zmianami; z art. 77 paragraf 1 i 2 Ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (tekst jednolity opublikowany w Dzienniku Ustaw z 2002 r., nr 76 poz. 694) ze zmianami,
B.
mając na uwadze, że zgodnie z art. 9 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej podczas sesji Parlamentu Europejskiego jego członkowie korzystają na terytorium swojego państwa z immunitetów przyznawanych członkom parlamentu ich państwa; mając na uwadze, że nie można powoływać się na immunitet w przypadku, gdy poseł został schwytany na gorącym uczynku przestępstwa oraz mając na uwadze, że nie może on stanowić przeszkody w wykonywaniu przez Parlament Europejski prawa uchylenia immunitetu w odniesieniu do któregokolwiek ze swoich posłów,
C.
mając na uwadze, że zarzuty postawione Krzysztofowi Liskowi nie są związane z opiniami lub stanowiskiem zajętym przez niego w głosowaniu w czasie wykonywania obowiązków posła do Parlamentu Europejskiego,
D.
mając na uwadze, że zgodnie z art. 105 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej poseł do Sejmu nie może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej bez zgody Sejmu,
E.
mając na uwadze, że art. 105 przewiduje również, że poseł nie może być pociągnięty do odpowiedzialności za swoją działalność wchodzącą w zakres sprawowania mandatu poselskiego ani w czasie jego trwania, ani po jego wygaśnięciu,
F.
mając na uwadze, że Krzysztof Lisek jest oskarżony głównie o przestępstwa związane z działalnością kierowniczą i księgową, którą prowadził on jako prezes Polskiego Stowarzyszenia Kart Młodzieżowych i spółki Campus w okresie przed jego wyborem do Parlamentu Europejskiego, a także mając na uwadze fakt, że przestępstwa, o jakie oskarżony jest Krzysztof Lisek, nie mają nic wspólnego z jego działalnością posła do Parlamentu Europejskiego,
G.
mając na uwadze, że nie przedstawiono przekonujących dowodów co do istnienia fumus persecutionis,
H.
mając na uwadze, że należy zatem uchylić jego immunitet,
1.
podejmuje decyzję o uchyleniu immunitetu Krzysztofa Liska;
2.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do niezwłocznego przekazania niniejszej decyzji oraz sprawozdania sporządzonego przez komisję przedmiotowo właściwą właściwemu organowi Rzeczypospolitej Polskiej.
______

(1) Sprawa 101/63 Wagner v. Fohrmann i Krier [1964], Zb.Orz. 195 oraz sprawa 149/85 Wybot v. Faure i inni [1986], Zb.Orz. 2391.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.74E.46

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Wniosek o uchylenie immunitetu Krzysztofa Liska (2009/2244(IMM)).
Data aktu: 11/11/2010
Data ogłoszenia: 13/03/2012