Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedziami Urzędu.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedziami Urzędu

(2012/C 388/16)

(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2012 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej "Urzędem" lub "EFSA") z siedzibą w Parmie został ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 178/2002(1). Główne zadania Urzędu obejmują dostarczanie informacji naukowych będących podstawą do przygotowania prawodawstwa Unii oraz gromadzenie i analizę danych umożliwiających określanie i kontrolę obszarów ryzyka, a także informowanie o nich w sposób niezależny(2).

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Urząd systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(3) Urzędu obejmujące "sprawozdanie finansowe"(4) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(5) za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2011 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

Zadania kierownictwa

4. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z regulaminem finansowym Urzędu, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(6). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(7) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej umożliwiających sporządzanie ostatecznych sprawozdań finansowych(8), które nie zawierają istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także za zapewnienie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tych sprawozdań.

Zadania Trybunału

5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie(9), na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Urzędu oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

6. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksami etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Urzędu nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.

7. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnych zniekształceń sprawozdania finansowego lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę wykorzystywany do sporządzania i rzetelnej prezentacji sprawozdań finansowych system kontroli wewnętrznej oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tych sprawozdań. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego.

8. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii.

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń

9. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Urzędu(10) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2011 r. oraz wyniki jego transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji(11).

Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

10. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Urzędu za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2011 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

11.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

12.
W 2011 r. dokonano 13 przesunięć budżetowych, co doprowadziło do znaczącego wzrostu środków na wydatki informatyczne(12). Łącznie 2,5 mln euro zostało przesuniętych z tytułu I (wydatki osobowe) do tytułu II (wydatki administracyjne), co stanowi 21 % wyjściowych środków tytułu II. W tytule III (wydatki operacyjne) kwota 1,8 mln euro zróżnicowanych środków na płatności została anulowana, co stanowi 25 % wyjściowych środków zróżnicowanych. Sytuacja ta wskazuje na uchybienia w planowaniu i wykonaniu budżetu i stanowi naruszenie zasady specyfikacji.
13.
W grudniu 2011 r. Urząd nabył nowy budynek, w którym mieści się jego siedziba, za 36,8 mln euro. Kwota ta zostanie spłacona w ratach kwartalnych w ciągu 25 lat, a odsetki wyniosą 18,5 mln euro. Trybunał stwierdza, że możliwe było zwrócenie się do władz budżetowych o znalezienie bardziej ekonomicznej alternatywy, zgodnej z zasadą należytego zarządzania finansami i w pełni zapewniającej przestrzeganie rozporządzenia finansowego.

INNE UWAGI

14.
Wskazana jest poprawa przejrzystości procedury rekrutacyjnej. Komisja rekrutacyjna określiła pytania na egzaminy pisemne i rozmowy kwalifikacyjne po dokonaniu przeglądu kandydatur, a członkowie komisji rekrutacyjnej podpisali oświadczenia w sprawie poufności oraz deklaracje konfliktu interesów dopiero w trakcie przeglądu kandydatur, a nie przed przystąpieniem do tej czynności.
15.
Trybunał przeprowadził kontrolę mającą na celu ocenę polityki i procedur zarządzania sytuacjami konfliktu interesów w czterech agencjach europejskich, w tym w EFSA. Wyniki tej kontroli przedstawiono w osobnym dokumencie (sprawozdaniu specjalnym nr 15/2012).

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 18 września 2012 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes
______

(1) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1.

(2) Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Urzędu.

(3) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające więcej informacji dotyczących wykonania budżetu i zarządzania nim.

(4) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu istotnych zasad rachunkowości i innych informacji dodatkowych.

(5) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.

(6) Art. 33 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72).

(7) Art. 38 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002.

(8) Zasady przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości określone są w rozdziałach 1 i 2 tytułu VII rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002 ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 652/2008 (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 23) i w tej postaci zostały włączone do regulaminu finansowego Urzędu.

(9) Art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).

(10) Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 14 czerwca 2012 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 28 czerwca 2012 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego skonsolidowana ze sprawozdaniem Komisji publikowana jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do 15 listopada następnego roku. Znajduje się ona na następującej stronie internetowej: http://eca.europa.eu lub http://www.easa.europa.eu/

(11) Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR) / Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.

(12) 13 przesunięć było związanych z wysoką liczbą pozycji budżetowych. Na przykład przesunięcie z maja 2011 r. obejmowało 63 pozycje budżetowe, a trzy przesunięcia z grudnia 2011 r. obejmowały 87 pozycji budżetowych. Niektóre pozycje budżetowe uległy wzrostowi lub zmniejszeniu w krótkim czasie. Środki na gromadzenie danych informatycznych i tworzenie sieci informatycznych wzrosły o 116 % do kwoty 5,2 mln euro, a 90 % z nich zostało przeniesionych.

ZAŁĄCZNIK 

Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (Parma) Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu Gromadzenie informacji

- Wspólna polityka rolna (art. 38 Traktatu)

- Funkcjonowanie rynku wewnętrznego (art. 114 Traktatu)

- Zdrowie publiczne (art. 168 Traktatu)

- Wspólna polityka handlowa (art. 206 Traktatu)

Kompetencje Urzędu

(rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady)

Cele

- wydawanie opinii naukowych oraz zapewnianie wsparcia naukowo-technicznego w zakresie prawodawstwa i polityki, które wywierają bezpośredni lub pośredni wpływ na bezpieczeństwo żywności i pasz,

- dostarczanie obiektywnych informacji o ryzyku w zakresie bezpieczeństwa żywności,

- przyczynianie się do osiągnięcia wysokiego poziomu ochrony zdrowia i życia ludzkiego,

- gromadzenie i analiza danych, które umożliwiają scharakteryzowanie i monitorowanie ryzyka.

Zadania

- wydawanie opinii i badań naukowych,

- wspieranie rozwoju jednolitych metodyk oceny ryzyka,

- wspieranie Komisji,

- poszukiwanie, analiza i podsumowywanie danych naukowo-technicznych,

- identyfikacja i charakteryzowanie wyłaniającego się ryzyka,

- tworzenie sieci organizacji działających w podobnych obszarach,

- pomoc naukowo-techniczna w zarządzaniu kryzysowym,

- poprawa współpracy międzynarodowej,

- dostarczanie opinii publicznej i zainteresowanym stronom wiarygodnych, obiektywnych i zrozumiałych informacji,

- udział w systemie wczesnego ostrzegania prowadzonym przez Komisję.

Zarządzanie Zarząd

Skład

14 członków mianowanych przez Radę (w porozumieniu z Parlamentem Europejskim i Komisją) oraz jeden przedstawiciel Komisji.

Zadania

Przyjmowanie programu prac, budżetu oraz nadzór nad ich wykonaniem.

Dyrektor zarządzający

Mianowany przez zarząd z listy kandydatów przedstawionej przez Komisję oraz po przesłuchaniu w Parlamencie Europejskim.

Forum doradcze

Skład

Po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego.

Zadania

Doradzanie dyrektorowi zarządzającemu.

Komitet naukowy i panele naukowe

Przygotowywanie opinii naukowych Urzędu.

Kontrola zewnętrzna

Trybunał Obrachunkowy.

Kontrola wewnętrzna

Jednostka kontroli wewnętrznej EFSA

Służba Audytu Wewnętrznego Komisji Europejskiej.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione

Urzędowi w roku 2011 (2010)

Budżet

78,8 (74,7) mln euro, w tym dotacja Unii: 100 % (100 %).

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2011 r.:

355 (355) stanowisk przewidzianych w planie zatrudnienia, w tym obsadzonych:

334 (330) pracowników (pracownicy zatrudnieni na czas określony i urzędnicy)

109 (103) innych pracowników (pracownicy kontraktowi, oddelegowani eksperci krajowi)

Liczba pracowników ogółem(1): 443 (433), w tym wykonujący zadania:

operacyjne: 326 (323)

administracyjne: 117 (110)

Produkty i usługi w roku 2011 (2010) Produkty naukowe i publikacje dodatkowe w roku 2011 (2010)

Działanie nr 1: Wydawanie opinii naukowych, doradztwo oraz strategie oceny ryzyka

- wytyczne komitetu naukowego/panelu naukowego 9 (2)

- opinia komitetu naukowego/panelu naukowego 38 (48)

- raport naukowy Urzędu 3 (5)

- oświadczenie Urzędu 3 (4)

- oświadczenie komitetu naukowego/panelu naukowego 4 (7)

Łącznie produkty naukowe działania nr 1: 57 (66)

Działanie nr 2: Ocena produktów, substancji oraz wniosków podlegających procedurze wydawania pozwoleń

- wniosek dotyczący oceny partnerskiej w zakresie pestycydów 54 (73)

- wytyczne Urzędu 2 (1)

- wytyczne komitetu naukowego/panelu naukowego 17 (6)

- opinia komitetu naukowego/panelu naukowego 298 (244)

- raport naukowy Urzędu 1 (2)

- oświadczenie komitetu naukowego/panelu naukowego 9 (5)

- oświadczenie Urzędu 3 (0)

Łącznie produkty naukowe działania nr 2: 384 (331)

Działanie nr 3: Gromadzenie danych, współpraca naukowa i tworzenie sieci

- wytyczne Urzędu 3 (3)

- oświadczenie Urzędu 0 (2)

- uzasadniona opinia 88 (68)

- raport naukowy Urzędu 16 (38)

Łącznie produkty naukowe działania nr 3: 107 (111) Publikacje dodatkowe

- sprawozdanie dotyczące zorganizowanych imprez: 8 (7)

- zewnętrzny raport naukowy: 37 (33)

- raport techniczny 65 (17) Publikacje dodatkowe ogółem: 110 (57) Produkty ogółem: 658 (565)

- produkty naukowe poparte działaniami informacyjnymi: 35 % (34 %)

- konsultacje publiczne: 78 (78)

- odwiedziny strony internetowej: 3,5 mln (3,0)

- abonenci elektronicznego biuletynu: 27 933 (26 934)

- relacje w mediach: 9 397 (8 330)

- zapytania ze strony mediów: 1 086 (857)

- komunikaty prasowe: 15 (16)

- internetowe tematy informacyjne: 63 (59)

- wywiady: 126 (116)

(1) Do dnia 31.12.2011 r. wysłano 7 ofert podjęcia pracy.

Źródło: Informacje przekazane przez Urząd.

ODPOWIEDZI URZĘDU

12.
Zmiana modelu organizacyjnego oraz nabycie nowych lokali i przeprowadzka do nich wymagały dostosowań (w szczególności systemów informatycznych), natomiast niektóre procedury rekrutacyjne zostały dobrowolnie przesunięte o kilka miesięcy i stworzyły trudniejsze do przewidzenia otoczenie, co pociągnęło za sobą zwiększone zapotrzebowanie na wykonanie przesunięć budżetowych (6 % w 2011 r. w porównaniu z 2010 r.).

Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) rozważa dostosowanie swojej struktury budżetowej do ogólnych ram budżetowych w celu zmniejszenia fragmentacji i zapotrzebowania na przesunięcia w przyszłości.

Niskie wykorzystanie zróżnicowanych środków na płatności wynika z trudności w prognozowaniu dokładnego planu płatności na wieloletnie projekty współpracy naukowej rozpoczęte w 2009 r.

13.
Urząd nabył budynek, w którym mieści się jego siedziba na określonych przez władzę budżetową warunkach, przewidujących rozłożenie płatności na okres 25 lat. Urząd zwrócił się niedawno do Komisji Europejskiej o rozważenie możliwości wystąpienia z wnioskiem o przyznanie dodatkowych środków do władzy budżetowej w celu skrócenia okresu spłaty środków związanych z nabyciem budynku. Przyśpieszona spłata jest możliwa i nie wiąże się z kosztami dla Urzędu.
14.
Procedury rekrutacyjne Urzędu są w pełni zgodne z wymogami regulacyjnymi.

Aby zwrócić większą uwagę na kwestię przejrzystości, w styczniu 2012 r. Urząd przyjął odpowiednie procedury w celu zapewnienia, by narzędzia oceny kompetencji były przygotowywane przed oceną kandydatur.

Oświadczenie w sprawie poufności oraz oświadczenie o braku konfliktu interesów członków komisji rekrutacyjnej są podpisywane i oceniane regularnie na wczesnym etapie procesu.

15.
[Odpowiedzi Urzędu są zawarte w oddzielnym dokumencie (Sprawozdanie specjalne nr 15/2012)].

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024