Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedziami Urzędu.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedziami Urzędu

(2012/C 388/11)

(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2012 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (zwany dalej "Urzędem") z siedzibą w Londynie został ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010(1). Zadania Urzędu obejmują przyczynianie się do ustanowienia wspólnych standardów i praktyk regulacyjnych i nadzorczych o wysokiej jakości, przyczynianie się do spójnego stosowania się do prawnie wiążących aktów unijnych, wspieranie i ułatwianie delegowania zadań i kompetencji pomiędzy właściwymi organami, monitorowanie i ocenianie zmian na rynku podlegającym kompetencjom Urzędu oraz wzmacnianie ochrony deponentów i inwestorów(2). Urząd powołano 1 stycznia 2011 r.

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Urząd systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(3) Urzędu obejmujące "sprawozdanie finansowe"(4) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(5) za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2011 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

Zadania kierownictwa

4. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z regulaminem finansowym Urzędu, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(6). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(7) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej umożliwiających sporządzanie ostatecznych sprawozdań finansowych(8), które nie zawierają istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także za zapewnienie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tych sprawozdań.

Zadania Trybunału

5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie(9), na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Urzędu oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

6. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksami etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Urzędu nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.

7. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnych zniekształceń sprawozdania finansowego lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę wykorzystywany do sporządzania i rzetelnej prezentacji sprawozdań finansowych system kontroli wewnętrznej oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tych sprawozdań. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego.

8. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii.

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń

9. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Urzędu(10) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2011 r. oraz wyniki jego transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji(11).

Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

10. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Urzędu za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2011 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

11.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału. Powinny być one rozważane w kontekście przekształcenia Komitetu Europejskich Organów Nadzoru Bankowego w Urząd.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

12.
Zobowiązania Urzędu wyniosły 9.054.030 euro, czyli 71 % budżetu na rok 2011. Wskaźniki zaciągniętych zobowiązań były niskie, szczególnie w tytule II "wydatki administracyjne" (57 %) i tytule III "wydatki operacyjne" (46 %). Miało to wpływ na cele Urzędu w zakresie informatyki, które nie zostały całkowicie zrealizowane. Niskie wskaźniki wykonania budżetu wskazują na trudności w planowaniu i wykonaniu budżetu.
13.
Budżet Urzędu na rok budżetowy 2011 wyniósł 12,7 mln euro. Zgodnie ze swoim rozporządzeniem ustanawiającym(12) 60 % budżetu na rok 2011 pochodziło ze składek państw członkowskich i państw EFTA, a 40 % z budżetu Unii. Na koniec roku 2011 Urząd zaksięgował pozytywny wynik budżetowy w wysokości 3,6 mln euro. Zgodnie z art. 15 ust. 4 i art. 16 ust. 1 jego regulaminu finansowego pełna kwota została zaksięgowana w sprawozdaniu finansowym jako zobowiązanie na rzecz Komisji Europejskiej.
14.
Odnotowano uchybienia polegające na zaksięgowaniu trzech zobowiązań prawnych przed zobowiązaniami budżetowymi (742.000 euro).

UWAGI DOTYCZĄCE KLUCZOWYCH MECHANIZMÓW KONTROLNYCH W STOSOWANYCH PRZEZ URZĄD SYSTEMACH NADZORU I KONTROLI

15.
System księgowy Urzędu nie został jeszcze zatwierdzony przez księgowego zgodnie z wymogami rozporządzenia finansowego.

INNE UWAGI

16.
Nie wszystkie skontrolowane procedury udzielania zamówień publicznych były w pełni zgodne z przepisami ogólnego rozporządzenia finansowego. Zamówień na kwotę 299 182 udzielono zgodnie z przepisami krajowymi, czego wynikiem były płatności w 2011 r. w wysokości 248 775. Urząd powinien dopilnować, aby wszystkie nowe zamówienia były udzielane przy zachowaniu pełnej zgodności z unijnymi zasadami udzielania zamówień publicznych.
17.
Urząd powinien poprawić przejrzystość procedur rekrutacji: wagi kryteriów wyboru, progi punktowe warunkujące dopuszczenie do rozmowy kwalifikacyjnej lub wpisanie na listę odpowiednich kandydatów nie były ustalone przed rozpoczęciem przeglądu kandydatur. W przypadku jednej procedury wyboru przydział grupy zaszeregowania nie był zgodny z ogłoszeniem o wolnym stanowisku.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 11 września 2012 r.

______

(1) Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12.

(2) Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Urzędu.

(3) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające więcej informacji dotyczących wykonania budżetu i zarządzania nim.

(4) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu istotnych zasad rachunkowości i innych informacji dodatkowych.

(5) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.

(6) Art. 33 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72).

(7) Art. 38 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002.

(8) Zasady przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości określone są w rozdziałach 1 i 2 tytułu VII rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002 ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 652/2008 (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 23) i w tej postaci zostały włączone do regulaminu finansowego Urzędu.

(9) Art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).

(10) Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 28 czerwca 2012 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 2 lipca 2012 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego skonsolidowana ze sprawozdaniem Komisji publikowana jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do 15 listopada następnego roku. Znajduje się ona na następującej stronie internetowej: http://eca.europa.eu lub http://www.eba.europa.eu/

(11) Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR) / Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.

(12) Art. 62 ust. 1.

ZAŁĄCZNIK 

Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (Londyn) Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 26 i art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Art. 26:

"1. Unia przyjmuje środki w celu ustanowienia lub zapewnienia funkcjonowania rynku wewnętrznego zgodnie z odpowiednimi postanowieniami Traktatów.

2. Rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez granic wewnętrznych, w którym jest zapewniony swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału, zgodnie z postanowieniami Traktatów.

3. Rada, stanowiąc na wniosek Komisji, ustala wytyczne i warunki niezbędne do zapewnienia zrównoważonego postępu we wszystkich odpowiednich sektorach."

Art. 114:

"1. Z zastrzeżeniem, że Traktaty nie stanowią inaczej, do urzeczywistnienia celów określonych w artykule 26 stosuje się następujące postanowienia. Parlament Europejski i Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Społecznym, przyjmują środki dotyczące zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich, które mają na celu ustanowienie i funkcjonowanie rynku wewnętrznego."

Kompetencje Urzędu

(rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010)

Cele

a) polepszenie funkcjonowania rynku wewnętrznego, w tym w szczególności zapewnienie właściwego, skutecznego i spójnego poziomu regulacji i nadzoru;

b) zapewnienie integralności, przejrzystości, efektywności i prawidłowego funkcjonowania rynków finansowych;

c) wzmocnienie międzynarodowej koordynacji nadzoru finansowego;

d) zapobieganie arbitrażowi regulacyjnemu i propagowanie równych warunków konkurencji;

e) zapewnienie właściwej regulacji oraz nadzoru w zakresie podejmowania ryzyka kredytowego i innych rodzajów ryzyka; oraz

f) wzmocnienie ochrony klientów.

Zadania

a) przyczynianie się do ustanowienia wspólnych standardów i praktyk regulacyjnych i nadzorczych o wysokiej jakości;

b) przyczynianie się do spójnego stosowania prawnie wiążących aktów unijnych;

c) wspieranie i ułatwianie delegowania zadań i kompetencji pomiędzy właściwymi organami;

d) ścisła współpraca z ERRS(1);

e) organizowanie i przeprowadzanie analizy wzajemnych ocen właściwych organów;

f) monitorowanie i ocenianie zmian na rynku podlegającym kompetencjom Urzędu;

g) przeprowadzanie analiz ekonomicznych rynków w celu informowania o wykonywaniu zadań przez Urząd;

h) wzmacnianie ochrony deponentów i inwestorów;

i) przyczynianie się do konsekwentnego i spójnego funkcjonowania kolegiów organów nadzoru, monitorowania, oceniania i mierzenia ryzyka systemowego, opracowywania i koordynowania planów naprawczych, zapewniania wysokiego poziomu ochrony deponentom i inwestorom w całej Unii oraz opracowywania metod prowadzenia postępowania naprawczego wobec upadających instytucji finansowych, a także oceniania zapotrzebowania na odpowiednie instrumenty finansujące;

j) wypełnianie wszelkich innych szczegółowych zadań określonych w niniejszym rozporządzeniu lub w innych aktach ustawodawczych;

k) publikowanie i regularne aktualizowanie na stronie internetowej Urzędu informacji dotyczących obszaru jego działań;

l) przejmowanie, w stosownych przypadkach, wszystkich aktualnych i bieżących zadań Komitetu Europejskich Organów Nadzoru Bankowego (KEONB).

Zarządzanie Rada Organów Nadzoru

W jej skład wchodzi przewodniczący, po jednym przedstawicielu państwa członkowskiego (dyrektor krajowego organu nadzoru(2)) Komisja, EBC(3) ERRS, EUNUiPPE(4) i EUNGiPW(5).

Zarząd

Zarząd składa się z przewodniczącego oraz sześciu innych członków Rady Organów Nadzoru.

Przewodniczący

Mianowany przez Radę Organów Nadzoru.

Dyrektor Wykonawczy

Mianowany przez Radę Organów Nadzoru.

Rada Odwoławcza

Wspólny organ trzech Europejskich Urzędów Nadzoru.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski.

Środki udostępnione Urzędowi w roku 2011 Budżet na rok 2011

12,7 mln euro, w tym:

Dotacja Unii Europejskiej: 5,1 mln euro

Składki państw członkowskich: 7,4 mln euro

Składki obserwatorów 0,2 mln euro

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2011 r.

40 pracowników zatrudnionych na czas określony

6 pracowników kontraktowych

5 oddelegowanych ekspertów krajowych

Produkty i usługi w roku 2011 - Przeprowadzenie ogólnounijnych testów warunków skrajnych w 90 bankach w 21 państwach, wyniki opublikowano w lipcu.

- Publikacja zalecenia w kwestii dokapitalizowania banków w grudniu.

- Udział w 54 spotkaniach kolegium organów nadzoru.

- Udzielanie Komisji nieformalnych porad technicznych związanych z jej wnioskiem w sprawie jednolitego zbioru przepisów w odniesieniu do CRD(6)/CRR(7) i innymi wnioskami legislacyjnymi.

- Wytyczne dotyczące wewnętrznego zarządzania mające na celu poprawę i konsolidację oczekiwań w zakresie nadzoru.

- Wytyczne w kwestii gromadzenia danych dotyczących systemów wynagrodzeń.

- Analiza wykonalności wytycznych CEBS (Komitetu Europejskich Organów Nadzoru Bankowego) dotyczących systemów wynagrodzeń i polityki płac, opublikowana w grudniu 2010 r.

- Opinia zawierająca uwagi techniczne dotyczące różnych aspektów konsultacji na temat potencjalnych unijnych ram naprawy oraz restrukturyzacji banków.

- Uwagi dotyczące kilku przedstawionych przez RMSR(8) wniosków dotyczących projektów MSSF(9) odnoszących się do standardów księgowości.

- Uwagi dotyczące przedstawionych przez IAASB(10) wniosków związanych z projektami międzynarodowych standardów rewizji finansowej.

- Ustanowienie nowego stałego komitetu ds. innowacji finansowych w celu wspierania Urzędu w realizacji zadań i spełnianiu obowiązków związanych z ochroną konsumentów.

- Organizacja 7 akcji objazdowych i 9 sesji szkoleniowych dla krajowych organów nadzoru.

- Organizacja ponad 180 spotkań z uczestnikami zewnętrznymi.

(1) Europejska Rada ds. Ryzyka Systemowego.

(2) Krajowy organ nadzoru.

(3) Europejski Bank Centralny.

(4) Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych.

(5) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.

(6) Dyrektywa w sprawie wymogów kapitałowych.

(7) Rozporządzenie w sprawie wymogów kapitałowych.

(8) Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.

(9) Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.

(10) Rada Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej i Usług Atestacyjnych. Źródło: Informacje przekazane przez Urząd.

ODPOWIEDZI URZĘDU

12.
Rok 2011 był pierwszym rokiem działalności Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EBA). Rozporządzenie ustanawiające Urzędu zostało opublikowane w dniu 15 grudnia 2010 r. Późna publikacja nie pozwoliła na planową rekrutację niezbędnego personelu, a co za tym idzie, na pełne wdrożenie programu roboczego EBA. Chociaż nie wszystkie wewnętrzne cele Urzędu w zakresie informatyki zostały osiągnięte, cele dotyczące głównego zadania Urzędu, w tym udoskonalenie i obsługa centralnej bazy danych, zostały zrealizowane.
13.
Urząd zgadza się z uwagą, że jego rozporządzenie finansowe, w pełni zgodne z ramowym rozporządzeniem finansowym mającym zastosowanie do agencji UE, niedostatecznie odzwierciedla jego strukturę finansowania. Trzy europejskie urzędy nadzoru (ESA) podjęły wspólne działania w celu znalezienia trwałego rozwiązania z Komisją Europejską. Wystąpiły one do Komisji Europejskiej z wnioskiem o wypracowanie długotrwałego rozwiązania w kontekście przeglądu za 2014 r. i związanej z tym możliwej zmiany odnoszących się do nich rozporządzeń.
14.
Europejski Urząd Nadzoru Bankowego potwierdza uchybienia w zakresie informatyki zaistniałe w pierwszych miesiącach po jego powołaniu. W trzecim kwartale 2011 r., po wzmocnieniu zespołu ds. informatyki w trybie natychmiastowym, podjęto kroki mające na celu usunięcie wszelkich niezgodności.
15.
Zatwierdzenie systemu, opóźnione ze względu na wyjątkowe obciążenie pracą w pierwszym roku działalności Urzędu, nastąpi w 2012 r.
16.
Urząd przejął większość zobowiązań przetargowych swojego poprzednika,. Ze względu na duże obciążenie pracą i brak środków w 2011 r. nie było możliwe zapewnienie pełnej zgodności z unijnymi zasadami udzielania zamówień publicznych w pierwszym roku działalności Urzędu. Zarząd przyjął do wiadomości brak pełnej zgodności z zasadami udzielania zamówień publicznych w 2011 r., a tam, gdzie to konieczne, podpisano stosowne noty wyjaśniające przyczyny wystąpienia niezgodności. Sporządzony został plan zamówień wyznaczający priorytety. Korygowanie niezgodności jest głównym celem na 2012 r.
17.
Urząd zgadza się z uwagami i podjął niezbędne działania naprawcze poprzez wdrożenie systemu korygującego w odniesieniu do kryteriów naboru i progi punktowe warunkujące wpisanie odpowiednich kandydatów na listę rezerwową. Wszystkie wyżej wymienione kryteria są określane przed dokonaniem przeglądu wniosków zgłoszeniowych w każdej procedurze naboru.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024