z dnia 6 listopada 2012 r.
w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 223/2009 w sprawie statystyki europejskiej
(CON/2012/84)
(2012/C 374/02)
(Dz.U.UE C z dnia 4 grudnia 2012 r.)
Wprowadzenie i podstawa prawna
W dniu 15 maja 2012 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Rady Unii Europejskiej o wydanie opinii w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 223/2009 w sprawie statystyki europejskiej(1) (zwanego dalej "projektem rozporządzenia").
Właściwość EBC do wydania opinii wynika z art. 127 ust. 4 oraz art. 282 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej z uwagi na to, że projekt rozporządzenia leży w zakresie kompetencji EBC. Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.
Uwagi ogólne
Statystyka europejska jest opracowywana, tworzona i rozpowszechniana przez Europejski System Statystyczny (ESS) oraz Europejski System Banków Centralnych (ESBC), które działają na mocy odrębnych, ale uzupełniających się ram prawnych oraz ścisle współpracują przy realizacji swoich funkcji statystycznych(2). EBC z zadowoleniem przyjmuje zatem zmiany ram prawnych ESS zwiększające jego efektywność, a w szczególności umożliwiające mu osiągnięcie podobnego poziomu niezależności, jaki posiada ESBC. EBC popiera zwłaszcza cel wzmocnienia zarządzania ESS poprzez: a) wzmocnienie roli krajowych urzędów statystycznych (KUS) w zakresie koordynacji działalności statystycznej innych organów krajowych dotyczącej statystyki europejskiej będącej w wyłącznej kompetencji ESS(3); b) wzmocnienie niezależności zawodowej Prezesów KUS oraz Prezesa Eurostatu(4); c) wspieranie wdrażania kodeksu praktyk statystyki europejskiej poprzez zobowiązanie państw członkowskich do podjęcia konkretnych działań na podstawie "zobowiązania dotyczącego zaufania do statystyki"; postęp prac w tym zakresie monitorowany będzie przez Komisję(5); oraz d) rozszerzenie dostępu KUS do danych administracyjnych oraz zwiększenie zakresu wykorzystania tych danych(6).
Propozycje zmian w projekcie rozporządzenia wraz z ich uzasadnieniem zostały zawarte w załączniku.
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 6 listopada 2012 r.
| Mario DRAGHI | |
| Prezes EBC |
(1) COM(2012) 167 final.
(2) Zob. motywy 7-10 i art. 9 rozporządzenia (WE) nr 223/2009, art. 5 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC"), art. 2a i 8a rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczącego zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny (Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8) oraz motyw 8 rozporządzenia Rady (WE) nr 951/2009 z dnia 9 października 2009 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2533/98 dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny (Dz.U. L 269 z 14.10.2009, s. 1). Porównaj pkt 1.1 opinii EBC CON/2007/35 z dnia 14 listopada 2007 r. wydanej na wniosek Rady Unii Europejskiej w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyki europejskiej (Dz.U. C 291 z 5.12.2007, s. 1).
(3) Zob. art. 5 rozporządzenia (WE) nr 223/2009, zmieniony art. 1 ust. 2 projektu rozporządzenia.
(4) Patrz nowy art. 5a dodany do rozporządzenia (WE) nr 223/2009 przez art. 1 ust. 3 projektu rozporządzenia. Por. art. 3 i 7 decyzji Komisji 2012/504/UE z dnia 17 września 2012 r. w sprawie Eurostatu (Dz.U. L 251 z 18.9.2012, s. 49).
(5) Zob. nowy ust. 3 dodany do art. 11 rozporządzenia (WE) nr 223/2009 przez art. 1 ust. 5 projektu rozporządzenia.
(6) Zob. nowy art. 17a dodany do rozporządzenia (WE) nr 223/2009 przez art. 1 ust. 8 projektu rozporządzenia.
(7) Zob. pierwszy akapit art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 223/2009 zmieniony przez art. 1 ust. 2 projektu rozporządzenia.
(8) Zob. drugi akapit art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 223/2009 zmieniony przez art. 1 ust. 2 projektu rozporządzenia.
(9) Zob. motyw 6 projektu rozporządzenia.
(10) Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8. Por. pkt 1.2 opinii EBC CON/2007/35.
(11) Zob. motyw 9 rozporządzenia (WE) nr 223/2009. W określonych przypadkach prawo krajowe może powierzyć indywidualnym KBC, w zakresie w jakim jest to zgodne z realizacją ich zadań w ramach ESBC, tworzenie danych statystycznych określonych w europejskich programach statystycznych i zbieranych zazwyczaj przez ESS na mocy rozporządzenia (WE) nr 223/2009.
(12) Zob. motyw 11 rozporządzenia (WE) nr 2533/98.
(13) Zob. art. 6 rozporzadzenia Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie (Dz.U. L 310 z 30.11.1996, s. 1). Zob. również motyw 9 rozporządzenia (WE) nr 184/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 stycznia 2005 r. w sprawie statystyki Wspólnoty w zakresie bilansu płatniczego, międzynarodowego handlu usługami i zagranicznych inwestycji bezpośrednich (Dz.U. L 35 z 8.2.2005, s. 23). Zob. również wytyczne EBC/2004/15 z dnia 16 lipca 2004 r. w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego w zakresie bilansu płatniczego, międzynarodowej pozycji inwestycyjnej oraz płynnych aktywów i pasywów w walutach obcych (Dz.U. L 354 z 30.11.2004, s. 34).
(14) Zob. decyzja Rady 91/115/EWG ustanawiająca Komitet ds. Statystyki Monetarnej, Finansowej i Bilansu Płatniczego (Dz.U. L 59 z 6.3.1991, s. 19).
(15) Zob. nowy art. 5a dodany do rozporządzenia (WE) nr 223/2009 przez art. 1 ust. 3 projektu rozporządzenia.
(16) Zob. zmiany nr 1-2 i nr 4-6 w załączniku do niniejszej opinii.
(17) Zob. nowy art. 17a ust. 1 dodany do rozporządzenia (WE) nr 223/2009 przez art. 1 ust. 8 projektu rozporządzenia.
(18) Zob. art. 24 rozporządzenia (WE) nr 223/2009 skreślony przez art. 1 ust. 10 projektu rozporządzenia.
(19) Zob. pkt 1.4 opinii EBC CON/2007/35.
(20) Wymagane obecnie na mocy drugiego akapitu art. 24 rozporządzenia Rady (WE) nr 223/2009. Zob. zmiany nr 3 i nr 7 w załączniku do niniejszej opinii.
(21) Zob. nowy art. 17a ust. 2 dodany do rozporządzenia (WE) nr 223/2009 przez art. 1 ust. 8 projektu rozporządzenia.
(22) Zob. art. 5 ust. 3-4 Traktatu o Unii Europejskiej.
(23) Zob. zmianę nr 7 w załączniku do niniejszej opinii.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.374.2 |
| Rodzaj: | Akt przygotowawczy |
| Tytuł: | Opinia w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 223/2009 w sprawie statystyki europejskiej (CON/2012/84). |
| Data aktu: | 06/11/2012 |
| Data ogłoszenia: | 04/12/2012 |