Pomoc państwa - Grecja - Pomoc państwa nr SA.34488 (2012/C) (ex 2012/NN) - Pomoc dla Nea Proton Bank poprzez utworzenie i dokapitalizowanie Nea Proton Bank oraz wszczęcie formalnego postępowania wyjaśniającego - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PAŃSTWA - GRECJA

Pomoc państwa nr SA.34488 (2012/C) (ex 2012/NN) - Pomoc dla Nea Proton Bank poprzez utworzenie i dokapitalizowanie Nea Proton Bank oraz wszczęcie formalnego postępowania wyjaśniającego

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/C 357/05)

(Dz.U.UE C z dnia 20 listopada 2012 r.)

Pismem z dnia 26 lipca 2012 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Grecję o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

J70 03/225

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks: (+32)-2-296.12.42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom greckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

1. PROCEDURA

W dniu 12 marca 2012 r. władze greckie powiadomiły Komisję o planie restrukturyzacji Nea Proton Bank. W dniu 16 lipca 2012 r. władze greckie przedłożyły zaktualizowany plan restrukturyzacji Nea Proton Bank.

2. OPIS

2.1 Opis Proton Bank

Proton Bank, który był małym bankiem pod względem udziału w ogólnych aktywach greckiego systemu bankowego, został utworzony w 2001 r., a jego działalność była skupiona na bankowości inwestycyjnej. Proton Bank miał sieć 28 oddziałów w całej Grecji i w dniu 30 czerwca 2011 r. zatrudniał 562 pracowników.

W latach poprzedzających likwidację Proton Bank miał szereg problemów (np. wystąpił przypadek nadużycia finansowego) i przez kilka lat odnotowywał straty. Proton Bank otrzymał znaczne kwoty pomocy państwa. Bank został zlikwidowany w dniu 9 października 2011 r. w celu ochrony stabilności systemu i interesu publicznego.

2.2 Opis Nea Proton Bank

W dniu 9 października 2011 r. na wniosek Banku Grecji i po podjęciu decyzji przez Ministerstwo Finansów utworzono Nea

Proton Bank. Jedynym akcjonariuszem Nea Proton Bank jest Grecki Fundusz Stabilności Finansowej (HFSF). Bilans otwarcia Nea Proton Bank wynosił około 3 mld EUR. Licencja "starego" Proton Banku została wycofana przez Bank Grecji, a bank postawiono w stan likwidacji.

Roszczenia kapitałowe, dług podporządkowany, odroczone podatki i pożyczki wysokiego ryzyka pozostały w "starym" Proton Banku. Wszystkie depozyty (detaliczne, bankowe i rządowe), sieć oddziałów i wybrane aktywa (pożyczki i portfel papierów wartościowych) zostały przeniesione do Nea Proton Bank.

2.3 Plan restrukturyzacji Nea Proton Bank

W dniu 12 marca 2012 r. władze greckie powiadomiły Komisję o samodzielnym planie restrukturyzacji Nea Proton Bank (z dnia 30 stycznia 2012 r.).

Strategicznymi celami Nea Proton Bank są między innymi poprawa atrakcyjności banku dla inwestorów oraz wyników finansowych w celu jego sprzedaży stronie trzeciej w ciągu dwóch do trzech lat, w kontekście ram restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, zacieśnienie stosunków z klientami, wzmocnienie potencjału sprzedażowego sieci oddziałów, aby skutecznie zmienić kulturę organizacji z mechanizmu przyjmowania depozytów w kierunku bankowego mechanizmu sprzedaży krzyżowej, zbycie części działalności, poważne rozszerzenie możliwości w zakresie zarządzania ryzykiem i ram kontroli wewnętrznej oraz ograniczenie zatrudnienia o 30% z poziomu 521 EPC (ekwiwalentów pełnego czasu pracy) do 369 EPC do końca 2012 r.

Zgodnie z prognozą rachunku zysków i strat (scenariusz bazowy) planu restrukturyzacji przedłożonego w dniu 16 lipca 2012 r. Nea Proton Bank odnotuje straty (straty po opodatkowaniu) w latach 2012-2014, a począwszy od 2015 r. bank będzie przynosił zyski (zyski po opodatkowaniu).

2.4 Opis środka lub pomocy, w odniesieniu do których Komisja wszczyna postępowanie

2.4.1 Interwencja w ramach programu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji HDIGF w Nea Proton Bank

Bank Grecji wezwał do wprowadzenia programu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji Greckiego Funduszu Depozytów i Gwarancji Inwestycyjnych (HDIGF) w celu pokrycia niedopasowania poziomu płynności w Nea Proton Bank, które stanowiło różnicę między wartością przeniesionych aktywów (wycenionych według wartości godziwej, czyli znacząco poniżej wartości, według której aktywa te były zarejestrowane w księgach Proton Banku poprzedniego dnia) i wartością nominalną przeniesionych zobowiązań. Kwota ta została ostatecznie ustalona w dniu 19 stycznia 2012 r. przez Bank Grecji na 1,122 mld EUR(1).

2.4.2 Zastrzyki kapitału od HFSF na rzecz Nea Proton Bank

HFSF jest jedynym akcjonariuszem Nea Proton Bank i przyznał mu pomoc państwa w formie początkowego kapitału akcyjnego (akcje zwykłe) o wartości 250 mln EUR (wpłaconego w dwóch transzach).

Zgodnie ze zaktualizowanym planem restrukturyzacji przedłożonym w dniu 16 lipca 2012 r. Nea Proton Bank potrzebuje dodatkowego kapitału w wysokości [230-300] mln EUR ([...](*)), co stanowi zmianę w stosunku do prognozowanego dodatkowego kapitału w wysokości 35 mln EUR przewidzianego w planie restrukturyzacji przedłożonym w dniu 12 marca 2012 r. Nea Proton Bank poniósł straty w związku z programem udziału sektora prywatnego(2) (straty z tytułu utraty wartości sięgnęły 146,5 mln EUR, dodatkowa utrata wartości w wysokości 22 mln EUR została ujęta w wynikach za pierwszy kwartał 2012 r.). Inną przyczyną wzrostu zapotrzebowania na kapitał jest fakt, że obciążenia z tytułu rezerw za lata 2011-2016 są wyższe, niż początkowo prognozowano w planie restrukturyzacji przedłożonym w dniu 12 marca 2012 r.

3. OCENA ŚRODKA/POMOCY

Komisja doszła do wniosku, że zgłoszone środki, obejmujące interwencję na kwotę 1,122 mld EUR w ramach programu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji HDIGF, zastrzyk kapitału od HFSF w wysokości 0,25 mld EUR i zastrzyki kapitału od HFSF w wysokości [0,23-0,3] mld EUR ([...]) na rzecz Nea Proton Bank, stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). W celu utrzymania stabilności finansowej w Grecji Komisja tymczasowo zatwierdziła pomoc państwa, tj. interwencję na kwotę 1,122 mld EUR w ramach programu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji HDIGF, zastrzyk kapitału od HFSF w wysokości 0,25 mld EUR oraz zastrzyki kapitału od HFSF w wysokości [0,23-0,3] mld EUR ([...]) na rzecz Nea Proton Bank jako pomoc na ratowanie zgodną z przepisami, do czasu przyjęcia przez Komisję ostatecznej decyzji w sprawie restrukturyzacji Nea Proton Bank. Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości w kwestii rentowności Nea Proton Bank jako samodzielnego podmiotu oraz wątpi, czy przewidziano wystarczające środki podziału obciążeń oraz wystarczające środki ograniczające zakłócenie konkurencji.

W związku z powyższym Komisja zdecydowała się wszcząć postępowanie określone w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Komisja zwraca się do Grecji o przedłożenie nowego planu restrukturyzacji Nea Proton Bank, który uwzględni wątpliwości Komisji wyrażone w tej decyzji.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc przyznana niezgodnie z prawem może podlegać odzyskaniu od jej beneficjenta.

TEKST PISMA

grafika

______

(1) Niedopasowanie poziomu płynności w wysokości 1,122 mld EUR zostało pokryte w dwóch transzach: kwota 862 mln EUR została wypłacona przez HDIGF w 2012 r., a pozostała kwota 260 mln EUR została wypłacona przez HFSF, który przejął zobowiązania HDIGF zgodnie z ustawą nr 3845/2010 (na podstawie ustawy nr 4051/2012).

(2) Udział sektora prywatnego: negocjacje między władzami greckimi a wierzycielami prywatnymi, których celem było częściowe umorzenie długu rządu Grecji przez wierzycieli prywatnych na zasadzie dobrowolności. Program ten ma wyjątkowy charakter i miał znaczący wpływ na banki greckie - szereg banków poniosło straty z powodu tego programu.

(*) Informacje poufne.

Zmiany w prawie

Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku

Nowa grupa osób uprawnionych z niepełnosprawnością do świadczenia wspierającego, wyższe świadczenie pielęgnacyjne i zmiany organizacyjne w orzecznictwie o niezdolności do pracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – to tylko niektóre zmiany w prawie, które będą dotyczyły osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku.

Beata Dązbłaż 27.12.2025
Nowe terapie onkologiczne z refundacją

Od 1 stycznia 2026 r. będą refundowane 24 nowe terapie, w tym 9 onkologicznych, 15 nieonkologicznych i 8 terapii w chorobach rzadkich. Dla 585 terapii refundacja będzie kontynuowana. Nowe opcje leczenia zyskały osoby chore na chłoniaka grudkowego, chłoniaka Hodgkina, raka piersi, niedrobnokomórkowego raka płuca, raka przełyku i gruczolakoraka żołądka lub połączenia żołądkowo-przełykowego.

Beata Dązbłaż 27.12.2025
Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.357.26

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Grecja - Pomoc państwa nr SA.34488 (2012/C) (ex 2012/NN) - Pomoc dla Nea Proton Bank poprzez utworzenie i dokapitalizowanie Nea Proton Bank oraz wszczęcie formalnego postępowania wyjaśniającego - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 20/11/2012
Data ogłoszenia: 20/11/2012