Opinia w sprawie projektu rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego w sprawie statystyk dotyczących portfeli papierów wartościowych.

OPINIA KOMISJI

z dnia 15 października 2012 r.

w sprawie projektu rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego w sprawie statystyk dotyczących portfeli papierów wartościowych

(2012/C 312/01)

(Dz.U.UE C z dnia 16 października 2012 r.)

1.
Wprowadzenie
1.1.
W dniu 9 sierpnia 2012 r. Komisja otrzymała wniosek złożony przez Europejski Bank Centralny (EBC) o opinię do projektu rozporządzenia EBC w sprawie statystyk dotyczących portfeli papierów wartościowych (zwanego dalej "projektem rozporządzenia").
1.2.
Komisja z zadowoleniem przyjmuje ten wniosek jako zgodny z obowiązkiem zasięgania opinii Komisji ustanowionym w art. 5 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 dotyczącego zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny.
2.
Uwagi szczegółowe
2.1.
Komisja z zadowoleniem przyjmuje odniesienie do rozporządzenia Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie (ESA 95). Komisja uważa, że w motywach należy również wspomnieć przeprowadzany obecnie przegląd ESA 95 w formie ESA 2010 (wniosek Komisji COM(2010) 774 wersja ostateczna).
2.2.
W uzasadnieniu projektu rozporządzenia położyć należy większy nacisk na politykę monetarną, np. poprzez wzmocnienie odpowiednich sformułowań w motywie 2.
2.3.
Określone w projekcie rozporządzenia gromadzenie nowych danych powinno zapewnić bardziej zharmonizowany zestaw statystyk dotyczących portfeli papierów wartościowych strefy euro i lepszą informację na temat portfeli papierów wartościowych dużych grup bankowych i ubezpieczeniowych. Należy zwrócić uwagę, że system odstępstw i progów przewidzianych w projekcie rozporządzenia nie wpłynie na jakość informacji, które mogą być wykorzystane w kontekście analizy i oceny stabilności finansowej UE.
2.4.
Dostępność danych gromadzonych w ramach projektu rozporządzenia może również okazać się istotna dla innych instytucji niż EBC. W związku z tym Komisja uważa, że EBC powinien zobowiązać się do udostępnienia tych danych statystycznych innym instytucjom lub do opublikowania ich w odpowiedniej formie, przy jednoczesnym zachowaniu ograniczeń wynikających z poufności.
2.5.
Jako że rozporządzenie to zawiera odniesienie do ESA, EBC powinien sprawdzić, czy zachowana jest spójność z definicjami ESA. W szczególności można by dokonać następujących poprawek w:

części normatywnej projektu rozporządzenia:

W przypisie 11 odnoszącym się do art. 1 ust. 9 bardziej precyzyjne byłoby zastosowanie terminologii ESA i użycie terminu "kodowanie" ("coding") zamiast "numeracja" ("numbering").

Załącznik 2, część 1:

Dla zachowania jasności korzystne byłoby uzupełnienie akapitu pierwszego następującym tekstem: "Poniżej znajdują się definicje i opis instrumentów finansowych. Gdy rejestrowana jest transakcja, stosuje się kod F. Gdy rejestruje się będący przedmiotem transakcji stan lub pozycję aktywów lub zobowiązań, stosowany jest kod AF.". Powodem takiej poprawki jest fakt, że w załączniku 1, część 1, ust. 1 lit. b), ust. 2 lit. b) i ust. 2 lit. c) odnoszą się do pozycji (kod AF), a nie transakcji (kod F).

Załącznik 2, część 2:

Fundusze rynku pieniężnego (FRP) (S. 123), zdanie drugie: "Ich działalność polega na emisji akcji lub jednostek funduszy inwestycyjnych jako bliskich substytutów depozytów złożonych przez podmioty instytucjonalne ...", zamiast "Ich działalność polega na przyjmowaniu emisji akcji lub jednostek funduszy inwestycyjnych jako bliskich substytutów depozytów złożonych przez podmioty instytucjonalne ...".

Fundusze inwestycyjne niebędące funduszami rynku pieniężnego (S. 124), zdanie drugie: "Ich działalność polega na emisji akcji lub jednostek funduszy inwestycyjnych niebędących bliskimi substytutami depozytów oraz na dokonywaniu we własnym imieniu inwestycji, przede wszystkim w aktywa finansowe inne niż aktywa finansowe krótkoterminowe oraz w aktywa niefinansowe (przeważnie nieruchomości)." zamiast "Ich działalność polega na przyjmowaniu od jednostek instytucjonalnych akcji lub jednostek funduszy inwestycyjnych niebędących bliskimi substytutami depozytów oraz na dokonywaniu we własnym imieniu inwestycji, przede wszystkim w aktywa finansowe inne niż aktywa finansowe krótkoterminowe oraz w aktywa niefinansowe (przeważnie nieruchomości).".

Załącznik 2, część 3, nr 2, akapit drugi:

Dodać "ze względów handlowych" na końcu tego akapitu drugiego.

2.6.
Ponieważ wymaga się zasięgnięcia opinii Komisji w sprawie projektu rozporządzenia, należy umieścić w nim odpowiednią wzmiankę.
3.
Podsumowanie
3.1.
Komisja zasadniczo popiera projekt rozporządzenia w zakresie, w jakim zapewnia on dokładniejsze informacje na temat sektora finansowego w strefie euro, pomagające w dokonywaniu analizy sektorowej i oceny stabilności finansowej. Komisja jest jednak zdania, że projekt rozporządzenia mógłby zawierać bardziej szczegółowe zapisy w odniesieniu do zagadnień omawianych powyżej.
3.2.
Komisja będzie w przyszłości chętnie uczestniczyć we wszelkich konsultacjach w sprawie projektów rozporządzeń EBC.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 15 października 2012 r.

W imieniu Komisji
Algirdas ŠEMETA
Członek Komisji

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024