Pomoc państwa - Hiszpania - Pomoc państwa SA.32619 (2012/C) (ex 2011/N) - Rekompensata za szkody związane ze zwolnieniem częstotliwości (dywidenda cyfrowa) - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu TFUE.

POMOC PAŃSTWA - HISZPANIA

Pomoc państwa SA.32619 (2012/C) (ex 2011/N) - Rekompensata za szkody związane ze zwolnieniem częstotliwości (dywidenda cyfrowa) - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu TFUE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/C 213/03)

(Dz.U.UE C z dnia 19 lipca 2012 r.)

Pismem z dnia 25 kwietnia 2012 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Hiszpanię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do pewnych pozostałych środków, jak to opisano w piśmie następującym po niniejszym streszczeniu.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

Faks: 32 2 29-61-242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom hiszpańskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

1. PROCEDURA

Dnia 5 lipca 2011 r. władze Hiszpanii powiadomiły Komisję o programie rekompensaty za szkody wynikające z dywidendy cyfrowej (zwolnione częstotliwości w paśmie 790-862 MHz) obejmującym dwa środki. Środek I przewiduje rekompensatę za dodatkowe koszty, które ponoszą mieszkańcy budynków wielorodzinnych przy dostosowaniu ich istniejącej zbiorczej infrastruktury do odbioru telewizji w celu utrzymania ciągłego dostępu do usług telewizyjnych lub w przypadku przejścia na inną platformę. Środek II ma na celu rekompensatę dla nadawców za dodatkowe koszty związane ze spełnieniem wymogu transmitowania jednocześnie na dwóch pasmach częstotliwości. W dniach 26 sierpnia 2011 r. i 7 lutego 2012 r. Komisja przesłała władzom hiszpańskim wniosek o udzielenie informacji. Władze hiszpańskie udzieliły odpowiedzi odpowiednio w dniach 20 września 2011 r. i 17 lutego 2012 r.

2. OPIS ŚRODKA POMOCY I PROJEKTU INWESTYCYJNEGO

Zgłoszony program jest realizowany w kontekście zwolnienia częstotliwości (dywidenda cyfrowa) oraz ich ponownego przydziału. Celem programu jest zapewnienie ciągłości usług nadawczych w obecnie trwającym okresie przejściowym - do dnia 31 grudnia 2014 r.

W Hiszpanii kwestia dywidendy cyfrowej jest uregulowana dekretem królewskim 365/2010. Wypłata rekompensaty jest przewidziana w ustawie 2/2011 dotyczącej zrównoważonej gospodarki i w projekcie dekretu królewskiego regulującego zasady przyznawania dotacji bezpośrednich przeznaczonych na jednoczesne nadawanie programów telewizyjnych w momencie zwolnienia częstotliwości (dywidenda cyfrowa).

Całkowity budżet programu szacuje się na 600-800 mln EUR, z czego 500-600 mln EUR zostanie przeznaczone na środek I, a pozostałe 100-200 mln EUR - na środek II. Fundusze te będą pochodzić ze sprzedaży na aukcji zwolnionych częstotliwości operatorom telekomunikacyjnym i zostaną wypłacone z budżetu państwa w formie dotacji bezpośredniej. Rekompensata nie przekroczy 100%, a w przypadku środka II będzie ściśle ograniczona do pokrycia nadzwyczajnych wydatków, jakie będą musieli ponieść nadawcy, aby zagwarantować jednoczesne nadawanie programów w ramach obowiązku zapewnienia minimalnego zasięgu. W przypadku środka I, w odniesieniu do którego Komisja nie wnosi zastrzeżeń, rekompensata będzie ograniczona do kosztów, jakie poniosą mieszkańcy budynków wielorodzinnych w wyniku zmiany istniejącej zbiorczej infrastruktury odbiorczej, lub przejścia na inną wybraną platformę, w celu zapewnienia ciągłego dostępu do usług telewizyjnych.

Przedmiotem niniejszego postępowania wyjaśniającego jest środek II - rekompensata dodatkowych kosztów poniesionych przez nadawców ze względu na obowiązek jednoczesnego nadawania programów na dwóch pasmach częstotliwości w trakcie nowego przydziału częstotliwości.

Beneficjentami otrzymującymi rekompensatę w ramach środka II są nadawcy naziemnej telewizji cyfrowej na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, zarówno publiczni, jak i prywatni. Wsparcie ogranicza się do pokrywania kosztów jednoczesnego nadawania programów na tych obszarach terytorium Hiszpanii, gdzie koszty zasięgu naziemnej telewizji cyfrowej w procesie przejścia na nadawanie cyfrowe były ponoszone przez nadawców, a nie finansowane ze środków publicznych.

3. OCENA ZGODNOŚCI ŚRODKA POMOCY

Według władz hiszpańskich środek nie stanowi pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE z uwagi na fakt, że beneficjenci nie otrzymują żadnych korzyści, a tylko rekompensatę za część poniesionych dodatkowych kosztów.

Jeśli Komisja nie podzieliłaby tej opinii, władze hiszpańskie wskazują, że ich zdaniem środek ten byłby zgodny z art. 107 ust. 2 lit. b) TFUE, ponieważ dywidenda cyfrowa jest zdarzeniem nadzwyczajnym. Jeśli w tym przypadku odstępstwo nie miałoby zastosowania, władze hiszpańskie uważają, że istnieją wystarczające argumenty, by Komisja mogła stwierdzić, że środki są zgodne z celami określonymi w art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE.

Komisja doszła do wstępnego wniosku, że środek II stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. Komisja jest zdania, że wsparcie publiczne przyniosłoby bezpośrednie korzyści nadawcom, którzy dzięki środkowi nie musieliby ponosić kosztów jednoczesnego nadawania programów.

Zgodnie z praktyką Komisji, koszty wynikające z obowiązków prawnych są zwykle ponoszone przez przedsiębiorców działających w danym sektorze; ten scenariusz ma zastosowanie w niniejszym przypadku. Ponadto, nie można wykluczyć, że operatorzy naziemnej platformy cyfrowej wybrani przez nadawców otrzymają pośrednie korzyści, ponieważ środek gwarantuje im dochody, które mogą ulec obniżeniu, lub nawet nie istnieć, w przypadku braku tego środka. Dlatego też istnieją potencjalne zakłócenia konkurencji między nadawcami i potencjalnie między operatorami platformy.

Komisja uważa, że w rozpatrywanej sprawie nie można zastosować odstępstwa przewidzianego w art. 107 ust. 2 lit. b).

W odniesieniu do oceny zgodności pomocy na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE, Komisja ma wątpliwości co do tego, czy środek wyrównawczy miałby efekt zachęty, ponieważ na tym etapie nie wykazano w wystarczającym stopniu jego konieczności. Ponadto, ponieważ środek ten został przeznaczony na platformę naziemną, Komisja ma wątpliwości, czy uwzględniono zasadę proporcjonalności, ponieważ program pomocy ogranicza się do platform naziemnych, co wyklucza pozostałe platformy. Takie ograniczenie wydaje się także sprzeczne z zasadą neutralności technologicznej.

Z powodu wątpliwości Komisji co do zgodności środka pomocy w ramach odstępstwa na podstawie art. 107 ust. 2 lit. b) oraz art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE, Komisja podjęła decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego określonego w art. 108 ust. 2 TFUE.

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.213.41

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Hiszpania - Pomoc państwa SA.32619 (2012/C) (ex 2011/N) - Rekompensata za szkody związane ze zwolnieniem częstotliwości (dywidenda cyfrowa) - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu TFUE.
Data aktu: 19/07/2012
Data ogłoszenia: 19/07/2012