Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Agencji.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Agencji

(2011/C 366/12)

(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2011 r.)

WPROWADZENIE

1.
Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (zwana dalej Agencją), z siedzibą w Brukseli, została ustanowiona na mocy decyzji Komisji 2005/56/WE z dnia 14 stycznia 2005 r.(1). Agencja zarządza zatwierdzonymi przez Komisję programami w dziedzinie edukacji, kultury i sektora audiowizualnego, w tym realizacją projektów technicznych(2).
2.
Budżet administracyjny Agencji na rok 2010 wyniósł 49 mln euro w porównaniu z 47,7 mln w roku poprzednim. Liczba zatrudnionych przez Agencję pracowników wyniosła na koniec roku 412 w porównaniu z 414 w roku poprzednim.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień artykułu 287 ust. 1 akapit drugi Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(3) Agencji, obejmujące "sprawozdanie finansowe"(4) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(5) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2010 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
4. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003(6).
Zadania dyrektora
5. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z przepisami finansowymi Agencji, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(7). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(8) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej, związanych ze sporządzaniem ostatecznego sprawozdania finansowego(9), które jest wolne od istotnych nieprawidłowości wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnianie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania Trybunału
6. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
7. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej wydanymi przez IFAC i Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI)(10) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
8. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolerów Trybunału, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub nielegalnych bądź nieprawidłowych transakcji, wynikających z nadużyć lub błędów. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej danej organizacji związany ze sporządzaniem i prezentacją jej sprawozdania finansowego. Kontrola Trybunału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalności szacunków księgowych sporządzonych przez kierownictwo, a także ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego.
9. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń

10. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji(11) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2010 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego.

Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

11. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2010 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Igors LUDBORŽS, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 6 września 2011 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes
______

(1) Dz.U. L 24 z 27.1.2005, s. 35.

(2) Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.

(3) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.

(4) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale oraz załącznika zawierającego opis istotnych zasad rachunkowości i inne informacje dodatkowe.

(5) Sprawozdanie z wykonania budżetu zawiera rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.

(6) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, s. 1.

(7) Art. 25 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1653/2004 (Dz.U. L 297 z 22.9.2004, s. 6).

(8) Art. 29 rozporządzenia (WE) nr 1653/2004.

(9) Zasady dotyczące przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości określone są w rozdziale 1 tytułu VI rozporządzenia (WE) nr 1653/2004, ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 651/2008 (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 15).

(10) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).

(11) Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 30 maja 2011 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 1 lipca 2011 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego znajduje się na następujących stronach internetowych: http://eca.europa.eu lub www.europa.eu/agencies/executive_agencies/eacea/index_en.htm.

ZAŁĄCZNIK 

Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (Bruksela)

Kompetencje i działania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Art. 165 ust. 1, art.166 ust. 1, art. 167 ust. 1 i art. 173 ust. 1 Traktatu)

Unia Europejska przyczynia się do rozwoju edukacji o wysokiej jakości.

Unia Europejska realizuje politykę kształcenia zawodowego.

Unia Europejska przyczynia się do rozkwitu kultur państw członkowskich.

Unia Europejska i państwa członkowskie zapewniają istnienie warunków niezbędnych dla konkurencyjności przemysłu Unii.

Kompetencje Agencji

(decyzja Komisji 2005/56/WE)

Cele

W ramach polityki edukacyjnej, kulturalnej i przemysłowej w Unii Europejskiej wprowadzono wiele działań w celu wspierania edukacji, kształcenia zawodowego, sektora audiowizualnego, kultury, młodzieży oraz aktywnego obywatelstwa. Głównym celem tych działań jest wzmocnienie spójności społecznej oraz przyczynianie się do podnoszenia konkurencyjności, wzrostu gospodarczego i coraz ściślejszego związku między narodami Europy.

W zakres tych działań wchodzą różne programy.

Agencja jest odpowiedzialna za zarządzanie niektórymi komponentami tych programów [np. "Kształcenie przez całe życie", "Kultura", "Młodzież w działaniu", "Europa dla obywateli", "MEDIA", "Erasmus Mundus" (w tym nowe "Działanie 2") i "Tempus". W tym kontekście realizuje ona pomoc Unii, z wyjątkiem oceny programów, studiów strategicznych i innych zadań wymagających kompetencji w zakresie przekładania decyzji politycznych na działania.

Zadania

- Zarządzanie projektami, powierzonymi Agencji, przez cały okres ich realizacji w ramach wdrażania programów unijnych,

- przyjmowanie instrumentów wdrożenia budżetu w zakresie przychodów i rozchodów oraz wykonywanie, na podstawie upoważnienia Komisji, działań niezbędnych w celu zarządzania programami unijnymi, w szczególności działań związanych z przyznawaniem dotacji i umów,

- zbieranie, analizowanie i przekazywanie Komisji wszelkich informacji potrzebnych do zarządzania procesem wdrażania programów unijnych,

- wdrażanie, na szczeblu Unii, sieci informacyjnej o edukacji w Europie (Eurydice) służącej do gromadzenia, analizy i rozpowszechniania danych oraz opracowywania analiz, a także publikacji.

Zarządzanie 1 - Komitet Sterujący

Składa się z pięciu członków mianowanych przez Komisję Europejską.

Komitet przyjmuje roczny program prac Agencji zatwierdzony przez Komisję Europejską. Ponadto przyjmuje budżet administracyjny Agencji i jej roczne sprawozdanie z działalności.

2 - Dyrektor

Mianowany przez Komisję Europejską.

3 - Kontrola zewnętrzna

Trybunał Obrachunkowy.

4 - Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Agencji w 2010 r. (2009) Budżet

Budżet administracyjny Agencji na rok 2010 wyniósł 49 mln euro (47,7 mln euro) (w całości finansowany z ogólnego budżetu Unii Europejskiej).

Agencja zarządza kwotą 600 (629) mln euro związaną z programami i projektami powierzonymi Agencji Wykonawczej przez Komisję.

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2010 r.

Pracownicy zatrudnieni na czas określony

102 (99) stanowiska dla pracowników zatrudnionych na czas określony w planie zatrudnienia

Stanowiska obsadzone: 97 (91)

Pracownicy kontraktowi

330 (327) pracowników kontraktowych

Stanowiska obsadzone:

315 (323)

Całkowite zatrudnienie: 412 (414) stanowisk obsadzonych, z czego wykonujący zadania:

operacyjne: 339

administracyjne: 73

Produkty i usługi w 2010 r. (w 2009 r.) Komunikacja

- Organizacja trzech dni informacyjnych, aktualizacja bazy danych EVE(1) w zakresie rezultatów projektów, organizacja wydarzeń we współpracy z patronującymi dyrekcjami generalnymi (DG),

- organizacja ankiety satysfakcji wnioskodawców i beneficjentów od 2007 do 2010 r. Analiza rezultatów dla każdego programu została zakończona, a działania następcze zostaną podjęte w 2011 r.,

- nowa broszura Agencji została udostępniona w 3 językach (EN, FR, DE),

- w Brukseli zorganizowano spotkania inaugurujące dla koordynatorów i partnerów projektów.

Procedury selekcji

- Opublikowano 29 zaproszeń do składania wniosków oraz 5 przetargów,

- odpowiednie szczegółowe informacje na temat wybranych wniosków opublikowano na stronie internetowej Agencji,

- zarządzanie 11 000 otrzymanych wniosków,

- wybór 4 000 projektów oraz 420 kart uczelni Erasmus.

Wizyty monitorujące

- Zorganizowano ponad 400 spotkań monitorujących z uczestnikami projektu w celu monitorowania realizacji projektów.

Działania na rzecz uproszczenia

- Elektroniczne formularze udostępnione w przypadku większości działań/komponentów programów "Uczenie się przez całe życie", Kultura, Obywatelstwo, Erasmus Mundus i Tempus,

- wprowadzono uproszczone procedury kontraktowania (decyzje zamiast umów o dotacje) w przypadku niektórych działań (MEDIA, eTwinning i Eurydice),

- w przypadku Eurydice wprowadzono obliczanie oparte na stawkach ryczałtowych i zmieniono zasady obliczania w przypadku Obywatelstwa,

- procedury sprawozdawcze i budżetowe (USA/Kanada i Tempus) zostały uproszczone.

Współpraca z patronującą DG

- Organizacja czterech spotkań Komitetu Sterującego,

- okresowe spotkania koordynacyjne na temat delegowanych programów z dyrektorami operacyjnymi patronujących DG (cztery spotkania rocznie),

- pomoc patronującej DG w przygotowaniu programów kolejnej generacji,

- dostarczanie informacji na temat realizacji programu na wniosek Komisji.

Kontrole

- Zamknięto 105 kontroli, zakontraktowano 118 nowych kontroli,

- umowy i projekty: podpisano 4 556 umów, zamknięto 4 340 projektów.

Źródło: Informacje przekazane przez Agencję.

(1) Elektroniczna platforma do rozpowszechniania i wykorzystywania rezultatów projektów dofinansowanych w ramach programów, którymi zarządza Komisja Europejska w dziedzinie edukacji, szkolenia, kultury, młodzieży i obywatelstwa.

ODPOWIEDZI AGENCJI

1.
Agencja przyjmuje do wiadomości sprawozdanie Trybunału.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2011.366.63

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Agencji.
Data aktu: 06/09/2011
Data ogłoszenia: 15/12/2011